turvakehikko

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja raceman, 13.3.2007.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Oon aikalailla samaa mieltä kuin Jza:kin eli kyllä huippuluokan rallikikottimissa on myös huippuluokan kaaret mutta mikään ei voi estää sit vakavampia juttuja jos hommassa käy huonoa säkää jonkun julmetun puun tai kiven osuessa sellaseen kohtaan missä noi kaaret ei oo ihan vahvimmillaan tai yleensäkään kohdalla kun ainahan niissä jää kohtia mistä joku kivi tms. pääsee ikäänkuin ohi kaaren. Sellasia kaaria ei taida olla mahdollista tehdäkään järkevästi jotka kestäis kaikki mahdolliset esteet nopeudesta riippumatta ja isompi pelko mun mielestä alkaa tulla siitä että vaikka kaaret kestäis ja estäis pahimmat ulkopuolelta tulevat iskut niin luulispa elimistön olevan kovilla kun pysähdytään vaikka jostain 150-200 nopeudesta "kuin seinään". Siinä nimittäin kuskin ja kartturin sisuskalut haluais kovin vielä jatkaa etenemistä :odroll:
    Tosta tuli mieleen hauska juttu kun eräässä kisassa yks meidän kilpakumppani heläytti keula edellä puuhun eikä kummallekaan autossa olijalle käynyt sinänsä mitään mut kartturi kylläkin oli pitkään kontallaan auton vieressä kun sattu kuulemma palleihin niin että taju meinas mennä, isyysonni ei kuitenkaan menny pysyvästi mut palautuminen kesti jonkun aikaa :poff: Se on sinänsä hyvä keksintö se alakautta liukumisen estävä "munavyö" mut tekee sit helposti tollasta kivaa, etenkin jos vyöt ei oo ihan joka puolelta säädetty pilkulleen oikein sitoviks :wink:
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Eikö sinun mielestäsi kuolonuhrit ole liian vakavia seurauksia vai ovatko ne vaan moottoriurheiluun kuuluvia juttuja. Viime vuosina on pari kartturia kuollut rallionnettomuuksissa juuri kaarien pettämisen takia ja nimen omaan WRC-autoissa.

    Mielestäni rallissa tosiaan tarvitaan niitä kaaria ja kehikoita enemmän kuin drag racingissä, mutta missään muussa lajissa ei turvallisuus asioihin tartuta niin tiukasti kuin stripillä. Rallissa tuntuu olevan semmoinen hällä väliä meininki nykyään turvallisuuden suhteen.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Aika rankka väitös ja kun myös rallipuollella on tullut touhuttua niin sitäkin tulee yhä seurattua ja olisin kyllä tosta eri mieltä, etenkin jos nyt puhutaan tosta huipputason wrc-kisailusta. Se ongelma siellä lienee taas se samanen joka aina aika ajoin sinne hiipii eli autot alkaa taas olla niin julmetun nopeita että yksinkertaisesti vauhdit menee jo turvallisuuden kannalta niin överiks että kaikkeen ei pystytä enää varautumaan ja sitten kun sellasesta niin kovasta vauhdista heläytetään tarpeeks isoon kivikkoon tms. niin silloin kyllä sattuu ja tuolla ralleissa kun ei oo mitään niitä radoilla ja stripeillä olevia turva-alueita niin aika usein siinä on sit heti pihalle mentäessä jotain kovaa vastassa tai joku hirmuinen rotko tai vastaavaa eikä sellasia kaaria oo käytännössä edes mahdollista tehdä mitkä kestäis kaiken mahdollisen.
    Veikkaanpa että siellä kohta taas tehdään jotain vastaavia sääntömuutoksia vauhtien pudottamiseks kuten aikoinaan B ryhmän lopettaminen ja kaiketi suunnitteilla on ainakin jo erilaisia huipputekniikan karsimisia jolloin ajettavuus "vaikeutuu" ja vauhdit sitä myötä hiukka hiljenee.
     
  4. -31

    -31 3rd gear

    Minä vaan en tajua, miten h...etin paljon näkee noita katon puolelta vajaaksi jääneitä hitsauksia!
    Hyvä esimerkki omalla kohdalla:
    Hommasin aikoinaan kesken jääneen rallisprit aihion. Aattelin jättää jo tehdyt kaaret takaputkimuutoksi lukuunottamatta. Aikanaan se sitte valmistukin. No tämän sitten turasin asfalttikisassa tyylillä "kahdesti katon kautta nurin"
    Katto meni vaihtoon ja eikun saatanan turaukot oli jättäny putken sauman vajaaks kuskin puolelta. Onneksi kesti!
    Nämä kaaren yläsaumat on mielestäni aika helppo hitsata kun kasaa kaaret sisälle ja leikkaa aukot lattiaan pystyputkien alle. Hitsaa kunnolla joka puolelta, nostaa häkin ylös ja tekee paikat ja vaadittavat vahvikelaput lattiaan.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Väitös on rankka, mutta FIA katsoo noita hommia läpi sormien. Tärkeintä FIA:lle tuntuu tällä hetkellä olevan uusien automerkkien saaminen mukaan ja mahdollisimman monen maan olevan edustettuna kilpailukalenterissa. Kun nämä tavoitteet ovat ristiriidassa aletaan rakentamaan kisojen kierrätysjärjestelmää, mutta turvallisuutta ei ajatella ja katsastuksessahan kaaria ei edes tarkisteta. Ne voidaan tarkistaa kisan aikana tai kisan jälkeen pistokokeella, samoin kuin moni muukin asia.
     
  6. joteam1

    joteam1 3rd gear

    Onko Puttella tietoa että käyttävät WRC:ssä alukaaria? "Jokusen" nähneenä väittäisin että cro-mo kaaret niissä on.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Ainakin Rovanperän autossa, kun hän pari vuotta sitten keskeytti Jyskälässä kehikko oli painon säästö syistä alumiinista ja kyseessä oli WRC. Tuolloin keskeytyksen syynä oli kehikon pettäminen ja ulosajo ei ollut edes raju.
     
  8. jknR

    jknR 3rd gear

    Juu. Ei se Rovanperän ulosajo (2004 Ruuhimäki) ollut mikään raju. Sen verran vaan meni pösö banaaniksi, että kaarien takahäkki taisi vioittua. Oisko sitten yksi putki katkennut tai taipunut.

    Puten vastaväitteistä huolimatta ne kaaret eivät ole olleet alumiinia. Liian heikkoa/painavaa noille tehdastiimeille.

    Jos auton piuhatkin tehdään hopeasta... :odroll:
     
  9. TiM

    TiM 1st gear

    Tervetuloa mukaan rallituohuun, niin pääsisit noista mutu-jutuista eroon... 8)
    Rallien esikatsastuksessa nimenomaan tutkitaan kaarien turvallisuus ja aika moni on joutunut keskeyttämään jo esikatsastukseen esimerkiksi juurikin noiden yläpuolelta puuttuvien sauman pätkien takia. Ja ei ole sitten viime aikoina tullut seurattua WRC-kisoja, kun et ole huomannnut kuinka monta kertaa huippukuskitkin on joutuneet jättämään rallin kesken, kun on ulosajon jälkeen tutkittu kaaret ja löydetty liian iso taipuma tai repeämä.

    Tutustuppa FIA:n kaarisääntöihin ja palaa sitten asiaan.. http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... penelement
     
  10. joteam1

    joteam1 3rd gear

    Juttelin tossa paikallisen ralliputkan (RRE) edustajan kanssa ko. aiheesta. Ja hänen mukaansa kaikki laatukaaret ovat tig-hitsattuja cro-mo putkellisia kaaria. Markkinoilla on tosin muitakin, joita on hylätty jo esikatsastuksessa. (Mig-hitsatut "tehdastekoiset")
    Lisäksi kertoi huhun että FIA olisi kieltämässä cro-mo kaaretkin, juurikin tuon murtumisvaaran vuoksi. Mutta mistä kaaret sitten tehdään??
     
  11. Harald

    Harald 1st gear

    Muovista tietty.Kaveri väitti mulle et olis myynnissä muoviputkesta tehtyjä kaaria.Tulevat kuulemma imukupeilla kiinni laseihin ja pelteihin.Luonnollisesti usemman kehikon tehneenä ukkona ymmärsin että kyse on katu-uskottavuudesta ei niinkään turvallisuudesta.Et silleen
     

Kerro tästä muillekin!