turvakehikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja susiraja2, 17.4.2012.

  1. susiraja2

    susiraja2 1st gear

    onko tällänen turvakehikko hyväksyttävä street c jos mennään alle 10 aikoja
    [​IMG]
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mun käsittääkseni tuommoisen kehikon pitäis riittää 8.5 sek asti. Putkien koot yms. löytyy FHRA:n sääntökirjasta.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä ton pitäis oikeesta putkesta tehtynä kelvata. Etupoikittaisputkea ei tarvitse jos on alkuperäinen kojelauta ja tulipelti.
     
  4. susiraja2

    susiraja2 1st gear

    eikun putki kauppaan ja taivuttelemaan siiis
     
  5. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    triniemi
    Lähetetty: 10.12.2008 Pelkkä turvakaari pitää olla sen 45mm. Jos on turvakehikko, kaikki putket voivat olla 42mm.



    Onko tämän hetken kaarisäännöt vielä noi vai pitääkö olla fhra:n kirjan mukaista 45x3 saumatonta??
    Ensi kesäksi 66 novaan kaaria vaan taiteltais.
    Jos nyt vaikka pääsis länsirannikon kisoihin ajelemaan.. :-?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä se on noin et pitää olla 42*3mm saumatonta, tai sitten NHRA hyväksyttyä saumallista, siit pitää olla paperi. Noi jenkkien kaarikitithän tuppaa olee saumallista mut mun käsittääkseni ne kelpaa kyllä. Ja paksuudet tosiaan kaarella 1 3/4" ja kehikolla riittää 1 5/8".
     
  7. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    siispä kaikki putket siitä nelikakkosesta? eikä pääkaaren tartte olla paksumpaa?
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jep!
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    42x3 on sit minimimitta, saa tehdä järeemmästäkin. 41.9mm sit ei kelpaa, eikä 2.9mm seinämävahvuus.
     
  10. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Eli siis jos tilaa putket taivutettuna esim. Luuppalalta mallia "ralli" ja tekee ne tosta 42x3 saumattomasta(hydrauliikkaputki?) materiaalista niin kelpaako kehikko silloin SET/PET luokkaan, esim +10s aikoihin?
     
  11. Kentsu

    Kentsu 3rd gear


    Tuolta löytyy ihan suomeks kirjoitettuna säännöt, itse en ainakaan luottais täältä OD:lta tuleviin totuuksiin.
     
  12. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Noi säännöt on vaan sellasta puuroa luettuna ainakin mulle. Toi putkikoko nyt kävi selväksi kai mutta toi kehikon malli lähinnä mietityttää.
     
  13. Kentsu

    Kentsu 3rd gear


    Jos joku taivuttaa sulle putket niin sen kyllä täytyy osata lukea sääntökirjaa, en oo vuosiin lukenu ralli kaarien määräyksiä mutta ei sitä mallia sieltä nyt ainakaan suoraan ottaa tutustumatta ensin tämän lajin sääntöihin.
     
  14. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    No Luuppala käski ottaa selville millaiset kaaret pitää olla kiihdytyspuolella, ilmeisesti ei sitten osaa sitä kirjaa lukea niinkuin en minäkään. Mutta kiitos tästä runsaasta tiedonvirrasta, kannustaa kovasti mukaan kilpailuihin. Ehkä mä sitten vaan pysyn noiden testi ym päivien puolella.
     
  15. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    En ymmärrä miksi kaaria ei voi teettää asiantuntijalla kuten esim jaffu holm!Ei tarvii arpoa käykö vai ei :eek: 0505003503/Jahvetti ja syntyy kyllä oikeanlaiset kaaret.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei avaudu et mikä tossa on niin vaikeeta? Sääntökirjassa sivulla 169 on normikehikosta kuva putkipaksuuksineen. Sit konsultoimalla leimaäijiä joiden yhteystiedot löytyy fyyran sivuilta, konsultoimalla muita kilpailijoita ja vakoilemalla niiden autoja, ni pitäis onnistuu. Jos ei "ammattilainen" tosta sääntökirjan kuvasta saa selvää, ni eipä toi ralli sit taida kummosta touhuu olla. Teksti alkaa sivun 167 lopusta.
     
  17. Kentsu

    Kentsu 3rd gear


    Joo, ei kyl pysty auttamaan jos ei luettua tekstiä ymmärrä. tässä lajissa vaaditaan lisenssiinkin hyväksytty kirjallinen koe jossa kysytään just sääntökirjasta :rotfl:

    Mut oikeesti, ootko edes yrittäny lukee tuota sääntökirjaa?

    Fhra:n sääntö kirjasta kopioitu set/pet/spet luokan kohdalta, eli tämä kertoo millaiset kaaret tarvitset:

    "TURVAKEHIKKO
    Turvakehikko pakollinen autoissa jos aika on 10.99 tai nopeampi tai loppunopeus missä
    tahansa autossa ylittää 217 km/h. Umpikoriset autot muuttamattomalla rintapellillä,
    lattialla ja korilla (rintapellistä taaksepäin, takapyöränkoteloiden muuttaminen sallittu)
    jos aika on välillä 10.00-10.99, voivat turvakehikon sijaan käyttää turvakaarta. Avoautot
    jos aika on 10.99 tai nopeampi tai loppunopeus ylittää 217 km/h, on turvakehikko
    pakollinen. Autoissa jotka kulkevat 7.50-9.99 tulee turvakehikko tarkastuttaa kolmen
    vuoden välein FHRA:n runkokatsastuksessa, osallistuminen kilpailuun edellyttää
    voimassaolevan numeroidun hyväksymistarran löytymistä kehikosta. Kehikon
    pinnoittaminen kielletty kaikissa jälkeen 01.01.2003 valmistetuissa kehikoissa."


    Eli useimmissa tapauksissa (10.00 ja hitaammat) riittää tämä

    [​IMG]

    Jos taas rintapeltiä tai lattiaa on muutettu tarvitset tällaisen
    [​IMG]
     
  18. maverick

    maverick Gearhead

    Luuppala teki mulle maverickiin 8.5s kehikon n.10v sitten, silloin ainakin onnistu kun löi sääntökirjan eteen.....
     
  19. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Tässähän on juuri koitettu konsultoida muita kilpailijoita asian tiimoilta. Ja olen kyllä lukenut tuota sääntökirjaa, moneenkin kertaan. Mutta ajattelin nyt kysellä vähän täältäkin asiasta jos vaikka tulis jotain hyödyllistä vinkkiä tms.

    Olenkin saanut YV:llä hyviä vinkkejä hommasta, kiitos siitä. Ja kiitos myös tässä topicissa auttaneille. Noita "leimaäijiäkin" tarvii varmaan tässä talven aikana sitten konsultoida ettei vaan tule täällä foorumilla häirinneeksi ketään.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Se sääntökirja on kyllä hyvinkin ylimalkainen noissa jutuissa. Itse hämmästelin pykälän -
    - kanssa.

    Tuo saman kokoista putkea tarkoitti käytännössä, että häkkiin upotetaan niin paljon putkea, että saadaan pään ympäriltä kaikki 10 senttiä suuremmat reiät tukittua katon, perän ja kuskin kyljen suuntaan. :lol:
    Kandee niille katsureille varmaan soitella, jos joku vähänkin epäilyttää.
     

Kerro tästä muillekin!