turvakehikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja susiraja2, 17.4.2012.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kyse ole siitä, että häiritsisi jotain tai ei, vaan on erityisen järkevää konsultoida asiassa kun asiassa ns. päättäviä tahoja oman naapurin sijaan. Sillee pitäis olla kohtuullisen varmaa et ratkaisut kelpaavat myös sen auton katsastaville, sillä et se kelpaa vaikkapa mulle ei loppupelissä ole mitään merkitystä jos ei se katsastusta läpäise, enkä minä neuvoineni siitä vastaa. Mut ei toi ole mitään rakettitiedettä, ihan omin pikku kätösin on tullu jokuset kaaret väännettyä ja ovat runkoleiman saaneet.
     
  2. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    No nyt on konsultoitu FHRA:n miehiäkin ja monimutkaisemmaksi vain menee...

    Ote säännöistä:

    Mulle kerrottiin puhelimessa että itsekantavan korin ollessa kyseessä tonne helmakotelon juureen on hitsattava poikkiputki(säännöissä kuva 4:11 sivu 169 A-putki alhaalla) sen vinon sivuputken lisäksi :eek:

    Mä ymmärrän tuosta tekstistä kuitenkin että jos kehikkoa ei kiinnitetä koriin on putket lisättävä. Eli eikö se riitä että hitsaan ne kehikon alapäät niihin vahvikelevyihin jotka on hitsattu pohjaan kiinni?

    Aika helvetin sekavat ohjeet on joka paikassa :mad:
     
  3. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Joo, mistään mitään tiedä. Vielä vähemmän, kun en tiedä millaiseen kinneriin tuota ollaan asentamassa. Mutta eikös tuossa riitä tosiaan kehikon kiinnitys koriin. En ihan äkkiä muista, että tuollaista putkea olisi "missään" Tuossa seuraavassa kappaleessa kerrotaan myös niistä pokkeuksista, joissa tuo vaaditaan.

    Eli tuo
    Jos OEM runkopalkki ei sijaitse kuljettajan jalkojen ala- ja ulkopuolella (kuten
    -55 Chevy, -65 Vette jne.), on asennettava helmatuki 42 mm x 2 mm (1 5/8” x
    0.083”) kromimoly tai 42 mm x 3 mm (1 5/8” x 0.118”) teräs, vaihtoehtoisesti 50 mm
    x 50 mm x 1.5 mm (2” x 2” x 0.058”) kromimoly tai teräs neliöprofiilia. Pakollinen
    autoissa, joissa on muutettu lattia (poislukien 0.5 m2 vaihteiston huoltoluukku) tai
    helmakotelo on turvakehikon sisäpuolella. Helmatuki on asennettava kuljettajan
    jalkojen ala- ja ulkopuolelle, ja kiinnitettävä turvakehikon pääkaareen, etukaareen,
    runkoon sekä rungon jatkeeseen tai sivutukeen. Helmatuki ei saa kiinnittyä
    avattavaan sivutukeen. Jos helmatuki kiinnittyy sivutukeen kauemmaksi kuin
    100 mm (5”) etukaaresta tai pääkaaresta, on 42 mm x 2 mm (1 5/8” x 0.083”)
    kromimoly tai 3 mm (0.118”) terästuki pakollinen sivutuen sekä etukaaren tai pääkaaren
    välissä.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei ole tarvinut tuollaista, kyllä itsekantavan korin pohja pitää riittää vahvistettuna sillä vähintään 5" x 5" x 3mm levyllä
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Meillä ainakin tarvittiin tuollainen A-putki(kuvassa vaakatasossa lattian päällä) valianttiin pari vuotta takaperin. Vaikka on tuollaiset laput lattian päällä.
     
  6. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    FHRA:n miehiä pommitettu ja vasta kun itse tavasin ton lihavoidun kohdan kaverille puhelimessa sekin heräs että eihän sitä tarvikkaan jos on itsekantava kori muuttamattomalla lattialla. Pätevän oloista meininkiä :odroll:

    Seuraava kysymys koskee tota D putkea. "Pakollinen kun pääkaari on kiinnitetty lattiaan levyillä; Täytyy olla kiinnitetty apurunkoon"

    Mites muuten se kiinnitys tapahtuu kuin niillä vahvikelevyillä? Ja mitä jos ei ole mitään apurunkoa? Eli edelleen itsekantavalla korilla oleva auto kyseessä.

    Tarviiko noita D putkia laittaa itsekantavaan koriin? Joo ja en huomannu puhelimessa kysyä FHRA:n miehiltä asiaa kun tuon toisen asian selvittämiseen meni kaikki sen hetkiset voimat.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Olettaisin että tuolla "apurungolla" tarkoitetaan näitä palkkeja mihin akselit yms kiinnittyy.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tostakin asiasta ollaan keskusteltu, mä oon ihan sata varma, että niiden kiinnityspisteeks riittää itsekantavan korin lattia levyillä. Kyllä ne aina vaadittu on (no kerran on menny runkoleimast ilman), vasta voomevuonna yks katsastaja ilmoitti et ne pitäis tulla joihinkin "palkkeihin" mikä mun mielestä on itsekantavassa korissa jossa on alkuperäinen pohjalevy, täysin perusteetonta.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuohon C-bargen juttuun vielä sen verran että, nuo katsurithan on myös ihmisiä, ymmärtävät puhetta ja uskovat näkemäänsä.
    Jos asia ei ole ihan just niinkuin säännöissä sanotaan vaan yhtä vahva tai vahvempi, tosin eri tavalla toteutettu, niin miksi sitä ei hyväksyttäisi?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Viimeaikoina kirjotettu sana on ollut laki niissä asioissa mitä on tutkittu. Tavallaan ihan jees, se poistaa pärstäkertoimet jne., mut sit on erityisen tarkkaa et tulkitaan ne säännöt oikein.
     
  11. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Joo. Näyttäis menevän niin hankalaksi että oon päätymässä pelkkään turvakaareen. Siitäkin olis muutama kysymys: Onko missään kuvia/mittoja millainen avattavan sivutuen pitää olla? Lähinnä se kiinnityssysteemi? Ja saako sivutukeen tehdä mutkan alaspäin kun putki menee keulaan päin? Eli hitsais sen alapään siihen vahvikelevyyn josta putkella ensin esim 15cm ylöspäin josta mutka taaksepäin ja siitä pääkaareen?

    Kaaressahan riittää että ne vahvikelevyt on pulteilla pohjassa kiinni?

    Kaaressahan piti materiaalin olla 45x3 ja mitään diagonaalia ei vaadittu takatukien väliin. Saako sinne kuitenkin X diagonaalin tehdä esim 42x3 putkesta? Ja muut putket olis 48x3(45 kokoa ei löytynyt)? Ohjeessa lukee että kaikki kaaren osat oltava sitä 45 kokoa mutta eikai noiden diagonaalien tarvi sitä olla kun ne on "ylimääräiset"? Tosta olis sitten helppo tarvittaessa päivittää koko kehikko.
     
  12. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Jaa. Kiitosta vaan vastauksista. Empä tiennyt että tällä foorumilla/Usa-autopuolella on näinkin avuliasta porukkaa. Tälläinen toiminta kyllä edistää mukavasti tätä kiihdytysharrastelua.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan oikeesti, kun ei kukaan tälle palstalle kirjoittava taida olla fyyran katsastusmies eikä kanna vastuuta ohjeistaan saaati niiden toteutuksesta, niin ei oikeen viitsi antaa mitään synninpäästöjäkään, koskei niillä ole mitään arvoa siinä vaiheessa kun leimaäijä sanoo et ei hyvä. FHRA:n toimistolta saat varmasti yhteystiedot katsastushenkilöihin jotka mielellään vastaavat kysymyksiin.
    Mut kyllä oviputket saa olla taivutetut, niinkuin pääsääntösesti muutkin putket. Ainoo määritelty kriteeri on et sen pitäis ohittaa kuskin kohta olkapään ja kyynärpään välillä. Pakollisten putkien lisäksi saa hitsata lisäputkia, kiinnikkeitä jne. joiden ei tietenkään tarvi olla samaa materiaalia kuin noiden pakollisten. Jos kaari tulee lapulla ja pulttaamalla lattiaan kiinni, niin laput täytyy olla sekä ylä, että alapuolella. Tos on juttuja joilla pääkaaren vaakaputken saa irrotettavaks ja oviputken avattavaks/irrotettavaks. http://www.cachassisworks.com/c-165-sid ... -sets.aspx
     
  14. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    No olen kyllä soitellut pariinkin otteeseen FHRA:n leimamiehille niinkuin aiemmin jo mainitsin, kummallakin kertaa vaan tuli eri ohjeet? Ensin katsoin itse FHRA:n sivuilta sellaisen kaverin joka tietää näistä, sitten kun se ei tiennyt(tai siis neuvoi mielestäni väärin) niin soitin toimistolle josta annettiin numero kaverille joka näistä mukamas tietää. Se olikin sitten sama mies jolle jo aiemmin soitin ja kun itse luin tekstiä ohjeesta kaveri myönsi olleensa väärässä, näihinkö pitäs sitten luottaa?

    Siksi täällä kyselen kun kumminkin täällä pyörii kavereita jotka ajaa ja on tehnyt noita kehikkoja/kaaria niin sais niiltä vähän vinkkejä. Tottakai ymmärrän että kukaan ei vastaa "sanoistaan" enkä sokeasti nyt niihin luotakaan mutta kai asioista voi silti puhua?

    Ja kiitos tuosta linkistä, yhden musseprojektin kuvia löysin jenkkilästä jossa oli vissiin käytetty samoja osia ainakin tossa oviputkessa. Mutta jos ne tekee itse niin onkohan niihin jotain vaadittavia vahvuuksia/mittoja jossain? Vai saako tehdä omasta päästä?

    Jaa katos toihan luki ohjeessakin että pultattaessa oltava laput molemmin puolin, en ollut huomannut sitä aiemmin. Kiitos tästäkin "oikaisusta".
     
  15. TPA

    TPA 1st gear

    No niin..Uudet vuodet ja uudet kujeet&kaaret vaan kaikille.. Tuliko siihen sitten selkoa Fyrkan sediltä,että voiko materiaalipulassa tehdä vaikka tuosta esim.48x3 rööristä?
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitat kirjassa ovat minimimittoja, kyllä paksumpaa saa olla.
     
  17. 440

    440 Gearhead

    8) Kyseisen ongelman kanssa on paininut Poniakki ja löytyy ilmeisesti ylimääräisiäkin osia kyseiseen toimenpiteeseen..ja Fhra katsastuksen läpäissyt viime vuonna.
     

Kerro tästä muillekin!