Tuulilasivakuutus museoautolle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kalma, 11.6.2024.

  1. Kalma

    Kalma 1st gear

    Onnistuuko? Missä? IF ja OP kieltäytyivät kunniasta.

    >Kalma<
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Museoikäiselle autolle sai kyllä ostettua IFistä ja maksettuakin - toinen kysymys on että korvaako mitään. Tämä onkin hyvä kysymys, sillä teknisestihän auto voi olla ihan sama.

    Sivuillaan IF mainostavaa kaskoja museoautolle eikä mistään käy ilmi suoraan ettei onnistuisi. Sait kuitenkin vastauksen että ei onnistu?
     
  3. tuulilasivakuutus museoautolle?
    Kaikkea sitä on olemassa.
    Jos niillä kilometreillä hajoaa tai vaurioituu lasi, eikö vak. yms. maksuissa ole jo säästänyt sen verran että voi ostaa uuden lasin..
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    taitaa juju nyt olla siinä että kaikkiien ei tahdo lasia saada - eli siirretään koko onngelma vakuutusyhtiön päänvaivaksi
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minulla on IF:n harrasteauton kasko. Tarjosivat myös lasivakuutusta kylkeen, jätin ottamatta koska omaani saa leikattua lasin suorasta levystä -> ei kannata maksaa vakuutuksesta. Eli heitä olisi ainakin saanut kaskon yhteyteen.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Lasivakuutus vanhaan autoon on mielestäni täysin turha ostos, perustelen sen omavastuu lasivakuutuksissa on 200-300€ ja vuosittainen vak.maksu lisäksi. Johan tuolla rahalla saa useimpiin vanhoihin lasin, useimmat kumitiivisteellä mikä helppo itsekin narulla vetää paikalleen. Samoin niissä ei ole mitään sadetunnistimia tai kaistavahteja mitkä hintaa nostaa, samoin en keksi kyllä mitään autoa mihin ei saisi lasia , Kuttilan Autolasi tekee edelleen lasin ihan vaikka mittojen mukaan ja siellä on muotit esim. moniin vanhoihin jenkkiautoihin lisäksi hinnat tähän mennessä olleet ihan kohtuullisia.
     
    viikinki75 ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  7. Kalma

    Kalma 1st gear

    Viimeeksi kysyttäessä olisi ollut ~600€/lasi+vaihto. Ja näillä teillä noita laseja menee rikki usein. Siksi vakuutus.
    Harrasteajoneuvovakuutus on eri kuin museoautovakuutus.
    Onkohan täällä kenelläkään tietoa, mistä voisi saada museoautoon tuulilasivakuutuksen? Tuttua vakuutusyhtiössä töissä? Tutulla vakuutettua museoautoa? Tietoa?
    Auto on Caprice -92.

    >Kalma<
     
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    42 vuotta olen autoillut, ei ole yhtään lasia mennyt. Meillä asuvalla naisella on ollut oma auto parikymmentä vuotta ja yksi lasi haljennut tuntemattomasta syystä. Ei ollut erillistä lasivakuutusta, mutta joku superkasko oli ja korvasi.
     
  9. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Ensi kuussa 30 vuotta autoilua täynnä ja yhtään tuulilasia ei ole mennyt - paitsi tänä keväänä kahdesta autosta.
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Uusista käyttöautoistahan noita hajoaa vähän väliä. Pieni kivi tuulilasiin ja melkein aina menee rikki. Joskus selviää paikkaamalla ja usein ei. Viimeisen 20 vuoden aikana on varmasti toistakymmentä lasia mennyt omista vaihtoon. Vanhoissa harrasteautoissa tämä ei ole ollut ongelma kun niiden lasit kestää. Niissä on vaihdon syynä pikemminkin se, että on 50 vuodessa kulunut sen verran naarmuille että kannattaa vaihtaa. Surkeaa laatua on uudet lasit. Tai ehkä siinä on tarkoitus kiihdyttää varaosamyyntiä ja töitä korjaamoille.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Totta, pari vuotta on Jeepissä ollut lasi ja nyt jo aika sumeanoloinen ja tietysti viikko lasinvaihdon jälkeen tuli eka kivi/nasta suoraan näkökenttään.
    Lyijyä ei kai enää käytetä lasien teossa? Ja (uusissa) autoissa pitää painoakin säästää niin ohennetaan lasi. Onhan ne kyllä muutenkin niin laakeita että otsa punottaa auringossa ajellessa. Tai onneksi 15 vuotta vanhassa Jeepissä on aika normaali kulma.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. AriLeh

    AriLeh 1st gear

    Täysin samaa mieltä, joskus kannattaa arvioida todelliset tarpeet ennen lisävakuutuksesta sopimista.
     
    Muokattu: 17.6.2024
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Lyijyn puute heikentää lasia, lyijy on sidosaine, joka tekee lasista kestävän. Lyijyn käyttö kiellettiin (venemaalit, nou nou, juotostina, nou nou, tuulilasit, nou nou...). Lyijyn mukanaolosta saa hyvän kuvan kun youtuubissa etsii sen videon jossa se yksi heppu todistaa Ladan tuulilasin kestävyyttä seisomalla sen pällä, lasi on siis päistään maassa ja heppu seisoo keskellä lasia ja kestää. Otappa mikä vaan nykylasi ja ei tartte kuin harkita seistä sen päällä, hajoaa jo ennen kuin kerkeet painoa sille laittaa...
     
    hartsa69 ja belair54 tykkäävät tästä.
  14. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Tänä talvena meni emännän autosta lasi,
    edellis talvena myös ja itteltä kaks lasia, kyllä noita nykyään menee kun leipää.
    Letukan pikkikseen vm-89 eivät edes myyneet lasivakuutusta , kun koitin ostaa , ei muka saa pakettiautoon.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hirveän hyvää tuuria varmaan, mutta mä en ole uusituttanut yhtään tuulilasia 40+ vuoden autoilu-urallani. Kaupungissa ajellessa ei juurikaan tule osumia. Joissakin autoissa on tullut halkeamia, kuten mun F-150 joskus "kyllä se tuosta mahtuu ja kunnei mahtunutkaan, iski tuulilasin karmin liikennemerkkiin niin, että alkoi tuuli suhista oven karmista (hytti muotoutui, karmi lommolla), mut sekin särö taittui alaviistoon. Joskus otin alumiinisella lumilapiolla lunta ja vuoden verran sain sietää niitä metalloituja raitoja lasissa ennen kuin ne liukeni. Tenu-Dartissa on komea tähti keskellä jostakin osumasta, mut ku se on peilin takana, niin.

    Maantiellä pyrin pitämään välimatkaa edessä ajaviin, koska motoristina tiedän ihan tuntumalla, miten siinä edessä ajajan persiissä on koko ajan lentämässä tieltä nousevaa kiviainesta "naamaan".

    Katselin vakuutuksiani. Tenu-Dartissa saattaa olla lasivakuutus, vaikka on "pikkukasko"... Uudehkon käyttiksen täyskaskossa ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!