TV1 klo 22.50 - Autotehtaan Kuolema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 455STW, 16.12.2011.

  1. 455STW

    455STW Gearhead

    Dokumenttia pukkaa...
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Uskomattoman isoja tehtaita ja yhteisöjä. Tavalliset työntekijät olivat ylpeitä työstään mikä kiinniiti huomiota ainakin minulla. Eikä tehdasta myös haukuttu "pas...i" firmaksi vaan oltiin ylpeitä firmasta.
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Asiallinen dokkari. Voin vain kuvitella, että Saabilla on vähintään yhtä surullinen ja sekava mieliala. :(
     
  5. JnZm

    JnZm Gearhead

    Yksi asia mikä pisti silmään, ei näkynyt duunareilla montakaan yli 5v vanhaa autoa...
     
  6. Campala

    Campala Gearhead

    "Yksi asia mikä pisti silmään, ei näkynyt duunareilla montakaan yli 5v vanhaa autoa..."
    En ihmettele sikäläisillä autojen hinnoilla...
     
  7. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tuolla samaa havaittavissa kuin jossain muualla; kauppa ei käy, mutta vika on liitossa.
    Nuo liitot on tosin vähän toista kuin Suomessa. Detroitissa markka-aikaan oli palkka normaalityöntekijälle n.140mk/tunti.
    Työhön pääsi vain liiton jäsenen suosituksen kautta.
     
  8. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Ei taida Saksassa, Ranskassa tai Britanniassakaan autotehtaan duunareilla juuri tuota vanhempia biilejä olla.
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Minä olen ymmärtänyt, että ei ne autot ole niitten omia, vaan liisattuja vai mitä fukin "koukku lihaan"-kauppaa se nyt on. Eli osamaksulla, käsiraha on "ei mitään". Niinku työttömät nuoret Suomessa hilluu hienojen älypuhelinten kanssa: ei niillä ole sitä luuria sen paremmin varaa ostaa omaksi kuin tehtaan duunarilla hienoa SUViaan Tenneseessä. Eli kaupassa tuputetaan hieno kampe ilmasenoloisesti lyhytnäköiselle ostajalle, vaan sitten alkavat kuukausimaksut vyöryä päälle. Katkeraa itkua ja hammasten kiristystä ja pikavippikierteet päälle. Jos tehdas menee alta ajaa ex-duunari Tenneseessä kohta lepattavalla vanhalla rämällä, kun hilloa ei vaan enää tule tilille. Se tulenuusi SUVi on mennyttä aikaa eikä enää palaa jne... :poff:
     
  10. JnZm

    JnZm Gearhead

    Ajattelinkin että tienaako siellä normi linjatyöläinen muka niin kauhiasti että olis tuommoisia autoja varaa ostaa, vai eikö Suomessa sitten tienata yhtään mitään? Melkein kaikki dokkarin henkilöt olivat peruskoulupohjalta duunissa, ja sen mitä minä olen tehtaassa/tuotannossa ollut, juurikin peruskoulupohjalta, niin ei mulla olis varaa ees mihinkään auton kuukausimaksuihin. Eräs nainenhan tuossa sanoi että tienaa 25e/tunti mikä tekee mainituilla 9-10 tunnin työpäivillä yli 5000 euron bruttotulot kuussa.

    Mistä pääsemmekin aiheeseen, onko GM ongelmissa tämän takia että työntekijöille maksetaan noin kovaa liksaa? Näyttäkää mulle se paikka mistä saa 5000e kuussa tassuun niin lopetan opiskelut samantien ja painun sinne, kun ei tästä 4 vuoden tutkinnostakaan tuon vertaa tule ikinä saamaan.
     
  11. testaaja

    testaaja Gearhead

    Tähän odotamme gta87:n persulausuntoa, ei duunari mitään voi tienata, ainoastaan kiusata kokkaritehtaan omistajaa ja uhkailla ay-liikkeellä.

    Estradi on sun gta, kerro miksi on maksettu liian isoja liksoja :rotfl:
     
  12. JS78

    JS78 3rd gear

    "vai eikö Suomessa sitten tienata yhtään mitään? "

    Ei USA:han verrattuna, näkeehän sen jo bruttokansantuotteestakin.

    "Melkein kaikki dokkarin henkilöt olivat peruskoulupohjalta duunissa, ja sen mitä minä olen tehtaassa/tuotannossa ollut, juurikin peruskoulupohjaltaniin ei mulla olis varaa ees mihinkään auton kuukausimaksuihin. Eräs nainenhan tuossa sanoi että tienaa 25e/tunti mikä tekee mainituilla 9-10 tunnin työpäivillä yli 5000 euron bruttotulot kuussa. "

    Se sanoi kyllä 25 $ eli tekee reilu 3000 € kuussa...
    Eiköhän noilla autotehtaan duunareilla tuolla ole vastaava systeemin kuin saksassa, eli saavat ostaa halpaan hintaan uuden auton oman tehtaan tuotannosta ja vuoden päästä saavat myydä ja ostaa uuden jos haluavat.

    [/i]
     
  13. unknown

    unknown 3rd gear

    Kaksi syytä:

    Autotettaat joutuivat tekemään hullut sopimuksen liittojen kanssa, jossa eläkkeet söivät kaiken kassan.


    Huonot tuotteet; eli ongelmaa ei olisi jos tehtaan tuote myisi, mutta kun ei myy, koska Eurooppalaiset ja Aasialaiset autot myy niin hyvin.
     
  14. testaaja

    testaaja Gearhead

    Tietämättä autotehtaitten periaatetta, yleensä "tehtaanmyymälästä" työntekijät saavat tuotteet edullisemmin, mutta kallissa hyödykkeissä, kuten autot, en tiedä meneekö niin ja varmaan maassa maan tavalla.

    Tietenkin, on varmasti hienoa ja tehtaalle hyvää mainosta että työntekijät ajavat valmistamillaan autoilla.
     
  15. JnZm

    JnZm Gearhead

    Joo mulla meni €€€ ja $$$ sekasin... 3000 euroakin on silti semmonen summa että kyllä minä opiskelut sillä rahalla lopetan.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ennen Valmetin työntekijät sai (ainakin) Saabista henkilökunta-alennuksen - muistelisin että jotain 15%. Mutta taisi loppua aikalailla niihin aikoihin kun itse tulin töihin 90-luvulla. Voishan sitä Karman ostaa jos vaikka kymppitonnilla sais... Ja kymppitonni ois :odroll:
     
  17. JS78

    JS78 3rd gear

    ...Niinkuin joku ja mainitsikin, niin olivat kyllä ylpeitä omasta työstään ja tehtaasta, toisin kuin täällä suomessa... " no nää nyt on vaan vähän tälläsii.."
     
  18. umpio

    umpio 3rd gear

    Mutta pitää tuohon JS78:n kommenttiin muistaa peruskulttuurilliset erot jenkit vs. suomi... Jenkkilässä aina kohkataan ja paatoksella julistetaan olevansa ylpeitä milloin mistäkin, ja isänmaallisuuskin tuodaan julki ylitoitottamalla. Suomessa taas harvemmin kehutaan yhtään mitään vaikka aihetta olisikin. Ja jos on työstään ylpeä, niin ei siitä, perkele, toisille huudella... :rotfl:
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mäkin sanon aina et ei kannata tulla meille töihin kun on niin p***a paikka,
    menkää ennenmin muualle. toisaalta on täällä hyvät luontais edut vaikkei tol palkalla
    rikastumaan pääse. 30v sama duuni. :odroll:
    ai niin ja peruskoulupohjalta vielä :rotfl:
     
  20. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    GM avaa uudelleen Lansing (Michigan) tehtaan koska Ammattiliitto vihdoinkin alkaa joustaa ja alkaa ymmärtää että jos autoja tehdään Jenkeissä palkat eivät saa alkaa 24.50 taalaa/t kuten ennen on ollut minimi.
    Uudessa tehtaassa uudet duunarit saa "vain" $ 14.50/t. Sekaan otetaan vanhoja $ 24.50/t opettamaan ja tyydyttämään Liittoa.
    Liitottomat Toyota, Nissan ja MB Etelävaltoissa maksaa vain $ 12.50/t alkuun mutta koska siellä on halpa asua palkka on aika hyvä.
    Nämä tehtaat ovat haluttuja työnantajia koska ne eivät "jojoile" vaan duuni on varma kaikkina aikoina. Jenkkitehtaan panevat porukan pihalle herkästi kun tarve vaatii.
    Kyllä olisikin aika taas alkaa tekemään jotain kongreettista Jenkeissä aikä vaan jotain vitun nettiahuuhaa juttuja jossa liikutaan ja eletään virtuaalimaailmassa ja 100 miljaardin firma liisaa 500m2 slummissa ja työllistää kokonaista 100 henkilöä....
     

Kerro tästä muillekin!