Twin Cam MK1 Escortit Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja hataki, 16.11.2009.

  1. hataki

    hataki 1st gear

    Montakohan Twin Cam mk1 escorttia on suomeen aikanaan tullut tieliikenteeseen? Radalle niitä vissiin aikoinaan on tullut aika paljonkin.
    Sekä kiinnostaisi onko niistä monta säilynyt tähän päivään. Kertokaa myös tarinoita autoista.
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mulle mielenkiintoinen aihe kun noita jos ropaillut. Ei yhtään vastausta. Munkin vastaus on turha, koska en tiedä yhtään org MK1 Twin Camia.
    Tehtiinhän noita. Mutta eivät olleet org. Yks oli mikä oli 1601cc minkä TM koeajoi, mutta se ei jäänyt Suomeen? Eikö noita muka tullut kilpiin? Haloo vanhat gurut! Nyt kertokee ketkä tiedätte.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mk2 BDA-koneella bongasin vuosia,vuosia sitten jostain jopparilta(AutoParikka?) ja kävin tsiigaa. Oli iha oikee pilluralli vehe: ovet ja muut paneelit mustaaplyyshiä ja hattuhylly karvaa :rotfl:

    Hintaha oli iha mahoton tietysti eikä antanu koeajoon :( . Sano vaan et hyvin liikkuu ja myyjät käy ruokatunnilla "rallaamassa"...
     
  4. Uoti

    Uoti 2nd gear

    En tiedä tuonti määriä, mutta Kivitilan Eliaksella (ent. Kivitilan auto Oy) on käsittääkseni yksi, saattaa olla rakenteillakin vasta... Eliaksellahan on myös mk1 bda!
    Kouvolassa on yksi historic auto mikä rakenteilla, en tunne historiaa tarkemmin onko alkuperäinen... Ainakin yksi on historic ralleissa ollut tänävuonna ajamassa, alkuperäisyydestä ei hajua. Kouvolassa on vuosien varrella ollut ainakin yksi f ryhmän twincam, mutta tämänkään historia ei tuttu, voipi olla samakin mikä edelleen kouvolassa...
     
  5. Larry

    Larry Double Gearhead

  6. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mun mielestä Eliaksella ei ole yhtään twincamia, siis jos tarkoitetaan nimenomaan escortin mallia TwinCam, vaan eliaksella on tosiaan tuo ruskea RS1600, mitä on ainakin cosworth rs clubin tapahtumissakin nähty. tuon lisäksi Eliaksella on Historic kilpuri, joka on BDA-moottorilla varustettu myöskin, mutta ei ole aito, vaan rakennettu ihan tavallisesta 1300:sta vuosimallia 1974. tiedän, koska auto on mun vanha, rakensin sen joskus mexico replicaksi n. 10 vuotta sitten ihan orginaalina säilyneestä escortista.
    EDIT: Tässä se kilpuri; http://picasaweb.google.fi/kivitila/RS1600ForSale#
    ja tässä kuvia samasta autosta silloin kun se oli vielä mun omistuksessa (ne ensimmäiset, missä auto kokonaisena), otsikko hämää, oli Eliaksen suunnitelmissa alkuun varustaa TC-moottorilla.
    http://picasaweb.google.fi/kivitila/Twincam#

    Twin Camin moottorihan on Lotuksen kone, mikä on rakennettu kenttiläisen lohkolle, siinä on kaksi nokka-akselia mutta vaan 8 venttiiliä, BDA:ssa taas on 16-venttiiliä.

    Twin cameja on vissiin ainakin kaksi säilynyttä, toinen on jossain automuseossa ollut näytilläkin vuosien varrella, ja toinen vissiin jossain keskisuomessa rakenteilla mikäli oikein olen ymmärtänyt. Sen sijaan tuo Eliaksen RS1600 taitaa olla ainoa aito RS1600 mikä on kilvissä ja tehtaan asussa, kilpureitahan toki on.
     
  7. Cilkkis

    Cilkkis 3rd gear

    Täällä päin on yks mk1 Escort BDA:n tekniikalla, mutta en tiedä onko aito.

    Auton omistaja ajanut tänäkin vuonna pari Historic-luokan kisaa

    Voitti luokkansa arctic lapland rallissa

    [​IMG]
     
  8. hataki

    hataki 1st gear

    Kyllä tuo malboro värityksellä oleva auto on aito Twin Cam escortti joka on muutettu rs1600:ski, Itse olen auton ensimmäisessä rallissa istunut kyydissä autossa. Auto oli vanha rata-auto jonka uutena twin camina hankki Tampereelainen mies. Sieltä auto löytyi 90-luvun lopussa ja Karjalaisen Jukka teki siitä BDA:n historiikkiin Jukka ajoi sillä jäärataa me Jukan pojan kanssa ajettiin ensimmäinen kilpailu 2004 Tunturiralli ja Isäni ajoi autolla 2006 Pirelli rallin jonka jälkeen auto muutti uudelle omistajalle.

    Legendaa kuka lie tietää on, että pohjoisen perukoilla sallan ja kuusamon välimaastossa olisi ollut vanhalla miehellä Twin Cam joka olisi palanut ja jälkeen päin romumiehen toimesta viety paaliin. Jos joku tietää asiasta enemmmän kertokoon. Me löydettiin tästä kyseisetä autosta muka oleva vaihdelaatikko eräältä Kuusamolaiselta pitkänlinjan autokorjaamolta, myös twincamin lohko on tallessa.
     
  9. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minä trokasin joskus 80 luvun lopulla yhen tc koneen oululaiselle rallikuskille ja auton omistaja lienee manalan majoilla nykyään,missähän lie tuo moottori?maksoi sillon muistaakseni 7000mk.
     
  10. hataki

    hataki 1st gear

    Niin aikoinaanhan on saanut englannista ostaa esim mexicoon tälläisen kansi paketin jossa tuli kaikki tarvittavat osat mukana muutosta varten Twin Camiksi liekkö kukaan muistaa näitäkään?

    Tässä paketissa oli luvattu huimat 30-40hv lisää tehoa.

    Kisa jutu ynm.. legendat sutivista twincam escorteista myös tervetulleita.

    Voihan se olla tietenkin niinkin että ne jotka aikanaan näillä ajelivat eivät ole internetin suurta kansaa eivätkä löydä tai tiedä tälläisista sivuista
    :D
     
  11. hataki

    hataki 1st gear

    Minkähän niminen kuski kyseessä?

    Olisiko ollut Makkonen tai Castren
     
  12. cuda69

    cuda69 Gearhead

    muistaakseni Runtin Veikko
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Saahan noita vieläkin http://www.wilcoxengines.co.uk/twincam_parts.htm
     
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tuo tc lienee ainoita moottoreita jossa on kolme nokka-akselia.
     
  15. capri30S

    capri30S 1st gear

    Juu, näin on, kun se kenttiläisen oma nokka-akeli pyörittää bensapumppua ja virranjakajaa :lol:
     
  16. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Olikos siinä bda:n lohkossa muuta eroa kuin että on alumiiniä ja öljypohja erilainen kuivasumpun takia? Jotenkin muistelisin että oliko siinä tuota kolmatta nokkaa ensinkään, vain paikka sille?
     
  17. capri30S

    capri30S 1st gear

    Ekat BDA:t oli alumiinilokolla, myöhemmät rautalohkolla. BDA:ssa ei ollut sitä ylimääräistä nokka-akselia muistaakseni.
     
  18. Ranex

    Ranex 3rd gear

    joskus 70 luvun lopussa Juuassa vaikutti tc escortti ja sitten se tuli ylämyllylle, jossa mie siihen tutustuin ja taisimpa saada sillä saada ajaakkin, kakstonnishuumassa se sitten sai ohc:n pellin alle ja orkkis kone koristi paikallisen moottorikoneistamon nurkkaa. vuostuhannen vaihteessa kori ja TC kohtasi toisensa ja ovat olleet siitä asti yhdessä.

    oma näkemys että mk2 2000rs ja tc mk1 oli aika tasaväkisiä ainakin jääradalla.

    kyseinen TC taitaa olla nyt museituna tuonne automuseoon. ainakin sen siellä oon viimeiseksi kesällä nähnyt. arvelempa samalla, että ei se enää paljon rääkkäystä saa osakseen.
     
  19. capri30S

    capri30S 1st gear

    Tuo on sitten varmaan juuri se toinen siviili-TC mikä on olemassa, toinen ilmeisestikin keskisuomessa jossain tekeillä. Muita autoja ei siviilikuntoisena ole mun korviin kantautunut.
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Siis niitä on vain kaksi?
    Ja sit pari kyssää teille guruille:

    -Ekat BDA oli alulohkoja, sen tiesin mutta eikö sitten tullut BDB.?

    -Tuosta BDAn kannen laittamisen Kenttiläiseen tiesin jtn, mutta onko niin jos hankin aidon BDA, BDB, BDC ym motin niin voin siihen heittää Kenttiläisen tönäri kannen, vaikka vanhan Anglian tai jopa isolohko (korkeampi) 1500cc Cortinan koneesta kannen mikä ei ole vielä edes läpihengittävä, mutta lohko sama ja "heittämällä" menee?

    Oih, kun olin nuori niin kerran . Äh menis ooteeks. Pysytään aiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!