Tyhmä kyssäri 2bbl vs. 4bbl edut hyödyt?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 30.5.2019.

  1. twincam6

    twincam6 2nd gear

    Osaako joku valaista todelliset edut ja hyödyt edut samankokoinen 2bbl vs. 4bbl?
    Eli otetaan esimerkiksi 2bbl 450cfm sekä 4bbl 450cfm. Ymmärtäisin että 4bbl:n etu on että siinä olisi hieman pienempi polttoaine talous koska ensiökurkut vain aukeavat kevyessä ajossa. Mutta varsinainen kysymys on se että saavutetaanko tuolla 4bbl:llä esimerkiksi parempi teho tai oleellisesti pienempi polttoaineen kulutus verrattuna samankokoiseen 2bbl:ään. Ja onko perus imarissa muuta eroa tuohon asiaan liittyen kuin että 4bbl 4 rööriä eli vaikuttaako 4 reikää tehoon esim jos CFM samat?. Eikä nyt puhuta mistään RPM. Imareista vaan perus. Osaako joku vastata tähän?
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tätä pohdin joskus myös ja olikohan siitä topiccikin.


    4bbl kyllä vei silloisessa pohdinnassa voiton tehossa ja kulutuksessa. 2bbl kaasarin virtauskin muistaakseni lasketaan eritavalla kuin 4bbl vaikka cfm on käytössä.



    Hyvän osviitan antaa jo kaikki vakiokoneet mitä on 2bbl ja 4bbl, aina se 4bbl antaa enemmän.
     
  3. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Kysymys on enemmänkin koneen koosta ja tehoista. Koska jos kone tekee max tehot 2bbl, niin 4bbl polttoaine,tehot yms asiat on ihan marginaalisia. Vähän sama kun vertailisi ruiskukoneissa 1 läppästä systeemiä 2 läppäseen... yms
     
  4. ImpJay

    ImpJay 2nd gear

    Tässä esimerkissä 2bbl virtaa nelikurkkuiseen verrattuna 318.25 CFM, joka johtuu Karpovin mainitsemasta erosta mittaustavassa. Nelikurkkuiset mitattiin 50-luvulta lähtien 1.5 elohopeatuuman alipaineella, kun yksi- ja kaksikurkkuisten mittaamisessa pysyttiin 3 in. Hg. alipaineessa.

    http://www.thecarburetorshop.com/Carbshop_carbsizesandCFM.htm

    Muutoksee tarvitsee kahden (2) neliöjuuren eli 1.414, jolla sitten kaasarin virtauksen joko kertoo tai jakaa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ihan BTW, mistä toi 1,5hg lie revitty? Tai 3?
     
  6. twincam6

    twincam6 2nd gear

    Kävin netistä tutkimaan vielä tuota kyseistä asiaa, siellä tuli vastaan videoswappeje joissa swapattiin kaksireikäiseen imusarjaan adapterilla nelikurkkuinen kaasari. Mitä raati sanoo kyseisestä toimenpiteestä? Eli millaista teho yms hyötyyä saavutetaan kyseisellä swapilla? Kun paikalleen jää kuitenkin 2V imusarja?
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Onko sulla joku harvinainen vehje? 4bbl imareita saa aika hyvin mihin vaan ja yleensä jos autoa saanut molemmilla, on 2bbl imarit enempi kiven alla.



    Pitäisin 2bbl kaasarin ja 2bbl imarin tai vaihtaisin 4bbl kaasarin ja 4bbl imarin
     
    twincam6 tykkää tästä.
  8. ImpJay

    ImpJay 2nd gear

    twincam6, Sounderi ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  9. twincam6

    twincam6 2nd gear

    Jep, uskon tuon. Mietinkin vain että mitä ideaa on tehdä kyseistä swappia, tai miksi sitä tehdään ellei mitään hyötyä.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Ei minustakaan mutta en ihan kaikkea vielä ehtinyt lukee
     
  13. hzemax

    hzemax Gearhead

    Aikoinaan 80 luvul. Mulla oli muutamia swingereitä /GT dartteja.
    Yks jäi mieleen 2 kurkkusella kaasarilla ja 318 mosalla, se pesi kaikki asconat ja selicat mennen tullen, Yks 164 Volvo halus ajoittain kisata. Ei pärjänny.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Näin hitusen vanhempana en oo edes ehtiny vielä alottaa lukemista.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Sellane omakohtainen kokemus, remppasin 440 sikspäk kaasarit ja unohtu laittaa ulompiin vivut paikalleen. Ajoin siis pelkällä 350 cfm 2-bbl kaasarilla ja nakki lauloi ja veti ihan saatanasti kunnes hyyty jossain ~4000 rpm kohdalla täysin. Persdynolla koneessa ~450 kaakkia ja ne oli lähes kaikki käytössä alle 4000 jenkalla noinkin pienellä mehumaijalla. Jos se kaasarin koko natsaa koneen tilavuuteen niin ei kurkkujen määrällä ole mitään väliä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. ImpJay

    ImpJay 2nd gear

    Ylemmässä linkissä sanotaan, että 50-luvulla hoksattiin ettei nelikurkkuinen kaasari täydellä kaasulla ylläpidä 3`` Hg alipainetta.

    Eli täällä: http://www.thecarburetorshop.com/Carbshop_carbsizesandCFM.htm

    Täällä: http://www.candsspecialties.com/ratings.html sanotaan, että nuo em. alipainelukemat ovat aika lailla maksimi, mitä henkilöauto voi tuottaa.

    Missä kappaleessa?
    Ainakin oman ymmärrykseni mukaan kaksikurkkuisen vaihtuessa nelikurkkuiseen vaihdetaan myös imusarja uudelle sopivaksi, jos ei sanota imusarjan pysyvän samana, eli kaksikurkkuisen imusarjasta nelireikäisen kaasarin kanssa ei ole mainintaa Raso Enterprisesilla.

    TwinCam nimen omaan sanoi, että kaksikurkkuiselle tarkoitettu imusarja jää paikalleen ja sen päälle laitettavasta kaasuttimesta on kyse.

    Jos myös imusarja vaihtuisi, olisi nelikurkkuinen järkevämpi.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead


    An excellent upgrade for a 1960s era American vehicle with V8 engines is to change a two barrel carburetor (2bbl) to a 4 barrel (4bbl). A barrel is another name for a venturi, which is what the carburetor uses to mix the fuel with the air. OEMs used the 2bbl because they were cheaper to produce than the 4bbl and they could charge a premium to upgrade to the 4bbl. The 4bbl did not necessarily cause the engine to use more fuel than the 2bbl unless you wanted it to. This is because most 4bbls were progressive (or staged) meaning that the primary (front) barrels were mainly used under cruising conditions. The secondary barrels were closed until the primaries almost fully open and then both would fully open at the same time. Interestingly, the size of the primary barrels of a 4bbl are typically smaller that the barrels of a 2bbl.

    Similarly, for a six cylinder an excellent upgrade is to go from typically a 1bbl carburetor to a 2bbl or even a 4bbl carburetor. Six cylinder engines were typically economy options for older American vehicles. A side benefit of having a six cylinder engine is that these cars would handle better than V8-equipped cars because a better front to back weight balance. To keep costs down, OEMs equipped their cars with cheap restrictive induction systems. A simple carburetor upgrade makes a world of difference in improved drivability while maintaining fuel economy and handling.

    Avainkohdat lihavoituna,
    2 piippunen on isompi kompromissi. 4 piippusen primäärit saa olla ja tyypillisesti onkin pienemmät kuin 2 piippusen kurkut. Pienellä kuormituksella ajettavuus ja taloudellisuus paranee.
    Sinänsä kurkkujen määrällä ei mitään väliä.
    Juuttuvakurkkusilla tavoiteltiin tietenkin samaa.
    Jos 4 piippusen primäärit on jo isommat kuin 2 piippunen niin idea pilalla.
    Jos 4 piippunen on joku fakin dominator niin idea pilalla.
     
    Muokattu: 15.6.2019 klo 18:03
    Jussi289 ja ImpJay tykkäävät tästä.
  18. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Juu mullakin oli joskus aikojen alussa slant six koneessa 4-BBL hollikka mutta oli myös 4-BBL imari. En osaa oikein kuvitella että jos tohon yks reikäseen imariin olis laittanu sovitteen 4 reikäselle niin olis oikein mikään parantunu.
     
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ekassa lihavoinnissa ei oo kyllä mitään ihmeellistä muuta kun artikkelin kirjoittajan omassa mielessä, jos vähänkään on järjellä ajatteleva olento.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Entä jos olis laittanut 2 reikäsen kaasuttimen jossa pieni primääri? Siihen yksreikä imariin siis.
     

Kerro tästä muillekin!