Tyhmä kysymys dump valveista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turbosaabman, 10.6.2002.

  1. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Olen pannut merkille, että turboautojen dump valvet toisissa autoissa päästävät paineen ulos yhdellä nopealla pihahduksella, ja joissakin taas erottuu sykäyksittäinen painepulssi. Kaikki varmaan muistavat miltä tuo pulssityyppinen paineenpäästö kuulosti Fordin Sierra ja Escort Coswortheissa? Ralleissa aina kuuli jo kaukaa, että nyt tulee Ford, dump valve kun päästi tuon tunnusomaisen äänenkorkeudeltaan laskevan sykäyksittäisen äänen.

    Kysymys tästä: Kertooko dumpvalven erityyppinen toimintatapa itse venttiilin rakenteellisista eroista, sen sijoituksesta painejärjestelmässä, vai venttiilin painesäädöistä?

    Taas esim. 8.6 Alastaron kiihdytyspäivillä huomattiin, että Cosworthien ahtojärjestelmästä lähti toisenlaiset soundit kuin useimmista muista turboautoista. Myös eräs Volvo 242 sylki hukkapainetta sykäyksittäin.

    Tämähän on periaatteessa ihan kuriositeetti vain, kun huomasin taas yhden jutun mitä en turbotekniikasta vielä tiedä :smile: Jos joku tietää vastauksen tähän, olkoon ystävällinen!
    Esim.
     
  2. cartman

    cartman 1st gear

    Arvaus: kalvotyyppinen ja mäntätyyppinen pitävät erilaista ääntä? Varmasti myös ahtopaine vaikuttaa sihinän terävyyteen ja sykäysten "taajuuteen"... WRC Subarussa on kivat vikinät. Ahdin pitää ilman dump valveakin sellaisen kiklatuksen kun kaasuläpät suljetaan korkeilla ahdoilla.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    tarkoitatko todella ääntä joka tulee "dump"venttiililtä???nimittäin useissa ralliautoissa "vikisevä"ääni tulee ns anti lag systeemistä..eli paukkusysteemistä.
    näin myös useissa turbo kiihdytys autoissa . eli ahtopaineet saadaan nostettua ylös ilman kuormitusta
     
  4. delta

    delta 1st gear

    Kertoisko joku miten täällä puhellaan kun olen uusi kiitos
     
  5. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Kyllä tarkoitan nyt nimenomaan dump valven ääniä; ALS on tietty asia erikseen, eikä sitä oikein katuautossa voi käyttääkään, jos haluaa edes muutaman tuhannen kilometrin ajaa yhdellä ahtimella...

    Etsin siis syytä siihen eroon, miksi toiset dumpit sanovat "Psähhh" kun toiset saovat "Tsi-tsi-tsi-chhhh..". :smile:
    Jos asian voi vielä epäselvemmin esittää, niin ei ainakaan nyt tullut sellaista tapaa mieleen. :grin:
     
  6. cartman

    cartman 1st gear

    Nyt en kyllä käsitä, miten anti laggi voi aiheuttaa vikisevän äänen? Olen kuvitellut, että sen huomaa vain paukkeena ja liekkeinä putken päästä? Mutta voihan paukkusysteemi tosin vaikuttaa dump valvelta kuuluvaan ääneen?
     
  7. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Mitenkähän tuo moottorinohjaus mahtaa vaikuttaa tuohon soundipuoleen? Tarkoitan sitä, että jos ruisku saa ohjauksensa esim. kaasuläppäanturilta ja MAP-anturilta voidaan käyttää dump-valvea joka laskee paineet suoraan harakoille. Jos taas polttoainetta annostellaan ilmamäärämittarin avulla, kannattaa hukatut paineet tunkea ahtimen imupuolelle etteivät seokset mene paksulle. Onhan äänellisesti toki eroa poistuuko ahtoilma imuputkeen vai ulkoilmaan. Vai...?
     
  8. cartman

    cartman 1st gear

    On selvä ero äänessä, jos sylkee suoraan ulkoilmaan. Itse asiassa yhdeltä kantilta ajateltuna siitä voisi olla hyötyäkin (muutenkin, kuin äänien kannalta), jos ilmamäärämittarillisessa ruiskussa dumppi päästää paineet suoraan pihalle. Tällöin seos menee hetkellisesti erittäin rikkaalle, ja ylimääräinen bensa jäähdyttää mäntiä moottorijarrutuksen aikana. Lisäksi saattaa moiskauttaa mukavat lieskat putken päästä. Mutta saattaapi tuosta haittaakin olla...
     
  9. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Usein se seos tahtoo mennä vähän liiankin rikkaalle noin, etenkin jos käyttää vanhaa K-Jettiä kuten vaikka mun Saabissa...

    Ja ne pamaukset putkessa ja liekit on kyllä kivoja, mutta kombustio pakosarjassa, ahtimessa tai äänärissä tekee kuhunkin osaan tuhoa aika helposti.

    Sitten tuosta "atmospheric" ja "recirculating" tyyppisten dump valvejen äänierosta; ainakin niissä Cossuissa, mitä kuulostelin Alastarolla, oli suoraan ilmaan päästävät dumpit. Ja samoin on ralliautoissa, joissa tuo samainen atmosfäärinen dumppityyppi on käytössä.
    (Äänen kuulee uusissa WRC-autoissa parhaiten Pösön ja Fordin autoissa)

    Täytyy varmaan kysyä tätä joltain maineikkaalta turbovirittäjältä :grin:
     

Kerro tästä muillekin!