Tyhmä kysymys (kytkimen jäätyminen)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Wolfheart, 1.2.2007.

  1. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Lancia pääs ikään kuin vähän jäätymään tossa kovien pakkasten aikaan. Sulatettiin se lämpimässä hallissa. Kuitenkin tämän jälkeen, heti seuraavana päivänä iski sellanen, tähän asti tuntematon tuttavuus kuin vaihteensiirto-ongelmat, kolmoselle vaihdettaessa rutisi niin perkeleesti (ei kuitenkaan joka kerta).

    Ajeltiin sitten kolmosta vältellen. Seuraavana päivänä sohlas myös ykkönen ja kakkonen, joita ei tahtonut saada päälle, ei sitten niin millään. Satunnaisesti kaikki kyllä toimi ihan ok. Välillä tärisi paikoillaan seistessä (ja kytkin pohjassa) koko saatanan auto, eikä kytkin irrottanut kunnolla. Painotan kuitenkin että satunnaisesti kaikki toimi ihan ok.

    Tänä aamuna se ei sitten irrottanut enää ollenkaan, kytkin poljinkin oli suhteellisen tunnoton (eli ei liikenteeseen enää). Nestettä on, samoin laatikossa öljyä.

    Ja tosiaan MITÄÄN ongelmia ei tolla saralla ole ennen sitä sulatusoperaatiota ollut, eli voisko epätoivoisesti yrittää kuvitella että se vaan olis keränny jonnekin kosteutta joka jäätyy..? Oisko se ees teoreettisesti mahdollista???

    Vai hajosiko täysin toimiva kytkin yhtä äkkiä yhden yön aikana itsestään (tosin koska kyse on meikäläisen kärrystä tämä vaihtoehto kuulostaa todennäköisimmältä). :odroll:
     
  2. bwheel

    bwheel 1st gear

    Nesteet ovat saattaneet mennä jäähän, jos siinä nyt on nesteen voimalla toimiva kytkin.
    Mulla ainakin irrottamisongelmat ovat aina johtuneet kuluneista sylintereistä. Se kytkimen sisällä oleva mekanismi ei mene helpolla jäähän. Joissain autoissa, kuten saabeissa, on kytkinkopassa tarkistusluukku, jos luukku olisi lentänyt pois, ja rei´ästä on menyt lunta sekä vettä sinne sisälle? Pikku luistatus tietysti luo sellaisen kuumuuden, jossa kopan sisällä olevan jään pitäisi sulaa.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kytkin??? Mitä sillä tehdään?? :poff: Ei maar, olisko sun kytkinvaijeri vähän kohmeessa?
     
  4. taata

    taata 3rd gear

    Oisko kytkimen työsylinteri rikki, oireet ainakin sopis.
     
  5. 50-60

    50-60 1st gear

    Voi se hajota yllättäen. Mulla meni aika tarkkaan pari vuotta sitten primerasta kytkimen irrotushaarukka tjms poikki. Tämä tapahtui ajossa vaihdetta vaihtaessa maantiellä aivan yllättäen. Poljin meni hervottomaksi, siis ei mitään vastusta. Kyseesä oli mekaaninen kytkin. Silloin oli kova pakkanen, vaikka eihän sen pitäisi mitään vaikuttaa.
     
  6. Reetu

    Reetu 1st gear

    Liikkuuko laatikonpään lelut kun painelet poljinta? Jos liikkuu niin haarukkavika tai painelaakeri mennyt asetelmasta läpi?
     
  7. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Kiitoksia. Tarttee perehtyä tohon kunhan inspiraatio iskee ja vitutusviha laantuu että uskaltaa mennä 50 metriä lähemmäs kyseistä Italian ihmettä ilman että verisuonet paukahtelee päässä tai Lancia saa osakseen peruuttamatonta uudelleenmuotoilua käsin, jaloin, nyrkein ja vasaroin... :mad: :lol:

    Niin ja tuossa muuten ei se kytkin menny laakista hervottomaksi, vaan se oli ongelmista huolimatta ihan ok-tuntuinen aina eilisaamuun asti, jolloin se oli huomattavasti tavallista hervottomampi.
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kyllä pakkanen itse asiassa voi vaikuttaa. Matsku tuppaa oleen pakkasella hauraampaa kuin kesäkelillä. Siksi mm. Letukan jousia voi katkeilla kovilla pakkasilla, vaikkei niissä mitään vikaa oikeestaan olisi ollutkaan.
     

Kerro tästä muillekin!