Tyhmä latausvalo kysymys dx corolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja eikai, 31.7.2019.

  1. eikai

    eikai 1st gear

    Morjes,

    Laittelin sisäisel säätimel laturin ke70 toyota corollaan. Latausvalo jäi palamaan. Kytkin latausvalon laturiin kiinni, mutta sieltä valkosinisestä piuhasta kun tulee jatkuva 9V ni eihä se valo koskaa syty.

    Mites tuo kuuluu kytkeä? Kiitos...

    Edit: jaa paikallaa valo ei ny pala mut liikkeel palaa siis perkele

    Edit2: ja mitä vittua, eipä lataa lainkaa vaik herätettä saa 6v. Oiskohan toi sit kuitenki oikei kytketty ...
     
    Muokattu: 31.7.2019
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lataako laturi paikallaan/ajossa? Volttimittarilla katottuna
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toyotassa on latauksen merkkivalolle rele joka kulkee jonkun sorttisen vastuspiirin läpi

    Orkkis laturi ilmeisesti magnetisoi eritavalla kuin perus valo-ohjatut 12-14v. merkkivalon läpi


    Toyotan orkkis ei toimi polttimolla suoraan herätteen piiriin virtaa antamalla ja muut laturit ainakaan niissä mitä oon rempannu ei oo ladannut toyotassa


    Toimiva konsti vois olla rele laittaa siihen latauksen merkkivalon/herätteen piuhaan ja kokeilla jaksaako se vetää releen kelan, et antais sitten pienen polttimon läpi virtaa laturille

    Se saattaa jopa alkaa alkuperäinen merkkivalokin toimimaan, tai sit ei


    Sit jos toi rele ei onnistu, niin joko valoa konehuoneeseen piuhoihin tai kuten yhteen piti askarrella
    Laturilta herätteestä/valosta piuha mittariston taakse liittäen merkkivaloon ja mittariston valolle virta jostain soveltuvasta kohdasta
    Muistaakseni mittaristolle siinä tuli 0,4 vaille akun jännite myös ladatessa joten oli tarpeeksi lähellä
     
    KajS tykkää tästä.
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole erillistä relettä se on sielä säätimen sisällä. ja mittaristolta tulee ihan kuin muissakin autoissa. Aloituksesta ei selviä millaista laturia nyt yritetään sovittaa, mutta säätimen pistokkeelta löytyy kaikki tarvittavat johdot, ja rittävä määrä johtoja jotka tulee laturille, joten sinne vain hypyt tarvittaviin kohteisiin niin toimii.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Niin siis meinaat et virtalukolta tulee lampulle akun voltit ja siitä menee sit piuha laturille joka kertoo paljon järjestelmässä on volttia?

    Mites kun googlekin on erimieltä?


    Alkuperäinen laturi ei toimi suoraan valolla eikä tarvike laturi toimi suoraan toyotan alkuperäisellä järjestelmällä

    Esim. pitkien merkkivalolle ei tule virta kaikissa malleissa, vaan releeltä maadoitus, et pitkien merkkivalo syttyy
    Toisissa malleissa lyhyiltä valoilta tulee virta joka sammuttaa pitkien merkkivalon.
    Valokatkaisija samalla katkaisee merkkivalolle lähtevän virran jotta pitkien merkkivalo ei pala pysäköintivaloilla tai ilman valoja

    Samasta syystä toyotassa on oma sulakkeensa merkkivaloille, sit joissain on Hi-beam indicator sulake sen poistaminen tai palaminen vaan sammuttaa merkkivalon, ei poista valoja toiminnasta. Nää tosin on harvinaisia ja joissain samassa voi olla esim. radio ja tupakin sytytin



    Mutta en myöskään sano ettei normaalia ole seassa, toyotaa on sentään tehty muuallakin ku japanissa
    "eksoottisin" kantikas korinen corolla oli muistaakseni belgiasta. Kaasari, 4 vaihdetta ja ilmastointi tehdasvarusteena
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei vaan virtalukolta menee merkkivalon kautta säätimelle johto. lisäksi säätimelle menee myös suoraan virtalukolta johto ja myös suoraan akulta. lisäksi laturin ja säätimen välissä on 3 johtoa.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kaikissa malleissa?

    Ite oon vaan korjannu rikkinäisiä ja netistä tulkinnut kaavioita
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kaikissa joissa ulkoinen säädin. kattaen ainakin 70 ja 80 luvun mallit.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiku joo, no mut kumminkin laturin ja valon välissä ei ole suoraa yhteyttä, kuten joissain muissa

    Eli jos laittaa tarvike laturin toyotaan, niin siitä herätepiuhasta ei tule akkuvolttia vaan säätimen jotain antamaa läpi

    Eli se ulkoinen säädin joka dx;ssäkin todennäköisesti on pitää ohittaa ja laittaa lampulta piuha suoraan laturille ja mieluusti vielä lampullekkin suoraan virtalukon pohjalta

    Mut eiks noissa vielä ole lataukselle relekkin?
    Jotenkin muistelisin et yhteen nelikko hiaceen piti vaihtaa rele, kun säätimen vaihdolla ja laturin vaihdolla ei alkanut lataamaan, vaihdoin sit releen koelaudan sisälle, kun lataus vikasessa se ei naksahtanut kuten lataavassa kaverissaan ja alko lataamaan alkuperäisellä säätimellä, laturilla ja johdotuksella


    Monissa tosiaan laturin ja säätimen välissä on 3 johtoa ja useemman säätimen siirtäny koelaudan alta laturin viereen ja johdot uusannu alkuperäiselle liittimelle asti

    Eli säätimen pistokkeelta heräte laturille ja säädin laturia lähemmäs.
    Yhden askartelin, niin et selvästi katkenneen johdon vaihdoin ihan liittimiin, mutta se ei silti alkanu lataamaan
    Vasta kun alkuperäisen säätimen siirsi laturin viereen ja johdotti uusiksi alkoi lataamaan normaalisti startin jälkeen 14,3 ja hetken käytyä tyhjäkäynnillä 13,8 valot päällä 13,6 ja kierroksilla maksimissaan 14
     

Kerro tästä muillekin!