Tyhmiä 10 bolt kyssäreitä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Valapatto, 30.3.2014.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

  2. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    Joo sain kyseisen tiedon että ei ole lukkoperää nytte kysäsen paljo sellasen maksaa? ja asenteleeko niitä jenkki korjaamot? tuumacid?
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    no riippuu vähän millasen lukon sinne haluaa ja mitä käyttöä se näkee, suomessa lukot on kohtuu kalliita, ja käytetyki mopariin kalliimpia kun chevyyn, ebaystä löytyy aina ajoittain kohtuu edullisiakin muutta alle 500 harvoin saa mtään ehjää jos joutuu laakeroimaankin, kiinalukkoja saa usiakin jo sillä hintaa mutta paremmat on sitte tonnia lähempänä...
     
  4. tabs

    tabs Gearhead

    Lisää tyhmiä kyssäreitä 10 pulttisesta. Tuli vastaan tommonen kapea yksilö n.130cm laipasta laippaan, levyjarrut satuloineen, 3.42 välitys, gov lock lukko, ollut lehtijousilla. Akseli oli ihan ok, pinta ruostetta, mutta välitys ja muut oli kunnossa.
    Minkä arvoinen tuollanen akseli on? Mistä peräisin? S10 tai joku muu pikku Truck?
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Tässähän sopiva säie.

    Ostin joku aika sitten El Caminon, joka on alunperin ollut 200cid V6:lla ja tarkoitus laittaa siihen 350cid V8.

    Myyjä sanoi, että autossa olisi avoin perä, mutta tarkempi tutkiskelu osoitti, että lukkohan siellä on. Laitan pari kuvaa perästä. Ilmeisesti kyseessä on 7.5 jossa on kitkalukko eli vaatii sen LS - lisäaineen?

    Se mietityttää, että miten tuommoinen perä mahtaa kestää 350cid pikkulohkon perässä? Todennäköisesti ei mitään huippuunsa viritettyä pikkulohkoa tule laitettua, mutta toivottavasti kuitenkin hieman tehokkaampi kuin alkup. 200cid V6. Kannattaako suosiolla katsella tukevampaa perää?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattaa, itellä oli vain 302 ja perä antautu aika äkkiä.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Itse kun en noista jenkkiperistä niin tiedä, niin mikä olisi hyvä perä tilalle? 8.5 vai onko esim. 7.625 yhtään kestävämpi?

    Ilmeisesti tuohon samaan akseliin ei sitä 8.5 perää saa vaan joutuu vaihtamaan koko akselin?
     
  8. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Minkäs näistä peristä yleensä hajoaa?
    Jos kuvitellaan että on toimiva lukkoperä josta öljyjäkin joskus vaihdeltu
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Offipuolella (josta itselläni on enemmän kokemusta) niin joko pikkurattaat hajoaa tai sitten välitys eli hammaspeikko iskee lautaspyörään/pinioniin.

    Henkilöauton peristä en osaa sanoa, mutta epäilisin että samat paikat sielläkin toimivat sulakkeita.

    Offipuolella jotku tekee diff pegging jossa estetään lautaspyörää menemästä kieroon pinionin kohdalla.

    http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/diff-pegging-/diff-pegging.html
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onhan noita periä laitettu tehtaallakin 350 koneitten taakse niin miks ei kestäis. Jos et aio tehdä caminosta off-road laitetta etkä leiki slicksien kanssa niin ei mitään hätää.
    Kun 7.5 perässä on tavarat kunnossa niin kestää todistetusti aika koviakin tehoja ja rajuakin käyttöä katukumeilla.
    Toisaalta kun perässä alkaa olla tunnit täynnä niin sen saa rikki sillä 200ci kutosellakin.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Ei ole tarkoitus off-road laitetta rakentaa ja renkaiksi taakse tulossa max 205:t ihan kuviolliset eikä slicksit.

    Onko noita 7.5:sta useampaa eri versiota vai onko se aina sama? Tuon ikäisissä(n. -79) laitteissa siis. Uudemmathan taitaa olla 7.625.

    Eli tuolla vois ainakin lähteä liikkeelle ja päivitellä palikkaa sit ajan kanssa.
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    aavikkoperän carrieri on sen verran heikkoo tekoo ettei kestää voimaa vaan antaa periksi ja sit rupee hampaita putoomaan. mulla kesti toi 7.5" sellasta normi käyttöö ja isohkon veneen vetämistä .

    2.73 välitys, lukolla, vääntöä koneessa, hyvä pito ja tuo perä rusahtaa kuitenki laakista.
    Mulla on tallissa noita kolme ja niistä on yhdestä menny pikku rattaat ja kahdesta välitys.

    Mutta noissa sun suunnitelmissa tuo perä ajaa varmaan asiansa.
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Ok. Eli alkuun ainakin pääsee tuolla. Täytyy katsella tujumpaa perää jos/kun rusahtaa tuo nykyinen perä.

    Myöhemmin hakea sit hieman tiuhempaa perää ja mahdollisesti TH700:sta vaihteistoksi tai ylivaihteellista TH350:stä.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasta ylivaihde350 toosaa ei ole olemassakaan ja ton 7.5 perän pikkurattaat on vaan fyysisesti niin olemattomia ettei ne vaan kestä.
     
  15. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Aavikko perässä carrier 2, tiuhemmissa sitten suurempi numero
    Muistinko oikein?

    Jos se pikkurattaiden kesto mietityttää niin vaihtoehtona on torsen lukko
    -Tosin pieniä akseleita ja rattaita löytyy torsenistakin
    Torsen kuitenkin tehtaan jäljiltä LS koneisissa F-bodyissa -99 jälkeen
    Näissä perissä vahvemmat vetarit tai ainakin erimäärä pooreja
    10 bolt 7,5" ja 340hv/500Nm
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla katkes 7.5" 305:lla ja 205/65/15:lla kaupunkiajossa.
    Seiskapuokkiinkin saa carrier spacereita.

    Kyllä tollasella normiajot ajaa, mä veikkaisin, itellä oli ehkä vaan liikaa huonoa tuuria ja sikapoljentaa alla. Katkes katsastuksesta lounaalle ajaessa...
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Mikä sieltä hajos? Pikkurattaat?

    Niinhän se offipuolellakin on, että harvoin ne vehkeet siinä rynkytyksessä hajoaa vaan sitten myöhemmin helpossa paikkaa naksahtavat. Vahinko vaan on sattunut jo aiemmin ja lopullinen niitti tulee myöhemmin.

    Hmm. tuntuu nyt kallistuvan sille suunnalle, että jotain tuolle perälle tarttis tehdä. Toki koeajon voinee tehdä tuollakin perällä.
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Semmonen kysymys vielä(voi olla tietysti sarjassa tyhmiä kysymyksiä ;) ), että jos/kun tuohon tuon perän vaihtaa niin siinähän menee akseli samalla uusiksi.

    Onko noita samoja vahvempia periä käytetty jossain semmoisessa autossa/mallissa että olis ihan bolt-on asennus eikä tarttis alkaa hitsailemaan tukivarsien korvakkeita etc.? Jos näin hyvin on käynyt, niin mitähän moiset mallit/merkit vois olla? Ilmeisesti isompi koneisia Chevroletteja suurin piirtein samalta ajalta(G-body)? Uudemmissa lienee jo erilaiset tukivarsien kiinnitykset?

    Helpottaa uuden perän/akselin etsiskelyä moinen tieto.
     
  19. 383

    383 Gearhead

  20. DX

    DX Double Gearhead

    Tein "GN" perän -92 kyttäimpalan akselista, iskarikorvakkeiden siirto akselin takapuolelle,
    noin viis senttiä banjon päistä pois ja -87 GN vetarit, muistaakseni 33 booriset, Moserin OEM laatu piisas tähän tarkoitukseen,
    ylätukivarsista piti ottaa pien tsiivu pois ja samoin kartaanista, 8,5 kartaanin yoke on pari kolme senttiä edempänä (suurempi lautaspyörä + pidempi pinjonin akseli).

    GN buikin vetarien nimellispituus oli merkityksettömän vähän lyhyempi kuin -80 cutlasin orkkisten, silti akselista tuli jokusen millin leviämpi, keskitappi ei selitä kuin ehkä millin.

    Tolla ei sinällään oo suurtakaan merkitystä, mutta nimellismittojen mukaan jos lyhentää banjon eikä varmista todellisilla mitoilla, niin jarruhihnat saattaa jäädä turhan liki rummun reunaa.

    -----------------------------------------

    kasipuokin pikkurattaat ei näytä oleellisesti tukevammilta ja niitä mulla 7,5 perässä hajoili sitten kun alkoivat hajoilla, tätä ginpalaa ei ole vielä oikeesti tosissaan riivattu.
     

Kerro tästä muillekin!