Tyhmien kysymysten (kysyjien) kerho.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja gold, 15.12.2008.

  1. gold

    gold 1st gear

    Aattelin tehdä tällaisen ketjun, kun ainakin mulla on aina välillä vaikka miten paljon kysymyksiä eri asioita. Ei aina viitsisi uutta ketjua tehdä sen takia. :oops:


    Nyt tuli mieleen yksi juttu näistä "lisäaineista". Mitä tuonne "vanhaan" jenkkiin kannattaisi laittaa polttoaineen sekaan? Kuulin juttua että vois heittää joka toiseen tankilliseen diisseliin litran 2t-öljyä. Kuulemma tämä nyky diesel ei voitele oikein näitä vanhempia moottoreita?
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Noista "lisäaineista" on väännetty jo ainakin sata kertaa. Vastaajasta riippuen kannattaa laittaa 2t öljyä, erilaisia jäteöljyjä, bensaa, tenua, kerosiinia, toiset laittaa jopa kaupasta ostettuja dieselpolttoaineen lisäaineita! :eek:
     
  3. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Kyllä väheni pumpun naputus kun heitin 3,1 TD Jeeppiin 2-T öljyä. Pistin tankatessa vaan n. 2-3 dl. Teboilin tavallinen 2-T ööli vaikutti eniten kolinoihin. Jollain "korkealaatuisella" ei ollut mitään kolinanvähennysvaikutusta.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ja osa säästää noissa kaikessa sen verran että saa tenut omaan nenään :rotfl: . On pumppuja joilla on ajettu ilman mitään lisäaineita +600000kilomeetriä! Pannaan nyt vielä perään että jopa TH-700 toosalla on ajettu samat kilometrit ilman remonttia.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    On varmasti pumppuja,mutta ne harvemmin on autoissa joissa on th-700 loota :rotfl:

    Ja tuohon että th-700:lla ois ajettu ilman remonttia 600000km et usko itsekään :poff:
     
  6. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    aikoinaan laitoin porattuun lohkoon stanu männän ni vähän rupes meneen öljyä. rupesin sit tallin jäteöljyä käyttämään koneessa, 5000tkm muistaakseni se kesti ennenkuin ei yks päivä enään lähtenyt käyntiin. poliisitkin kerran pysäytti ja sano et välttäisin kaupugissa ajoa, oli pieni pölly takana :wink:
     
  7. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Minut pysäytti polliisi kerran vuonna ekr...1969... ja sanoi että kenkärajojako te siellä moottorissanne poltatte? :rotfl: Ajolupa kotiin ja korjauskehoitus päälle. Mini veteli viimeisiään. :cry:
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En uskokkaan kun sillä oli ajettu 680000 kun turbiini hajos :rotfl: lootassa oli kaikki ihan ok!! Pumppukin oli vielä koskematon samassa hylsyssä.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Nesteen polttoaineoppaasta luin että tota 2t öljyä ei pitäisi vanhemmissakaan pumpuissa enää tarvita vuoden 2003 jälkeen. Eli ne olis 2003 jälkeen onnistunu laittaan sinne jotain lisäaineistusta joka hoitelee homman. Tosin sehän oli nesteen opus, en tiä mitä lisäaineita muut valmistajat käyttää.


    Neste 2007 dieselopas

    Voitelevuuslisäaineet
    Vanhanaikaisissa polttoaineissa oli voitelevuutta parantavia ”epäpuhtauksia” (happi- ja typpiyhdisteitä, (raskaita aromaatteja), jotka poistuvat nykyisissä polttoaineen jalostusprosesseissa samalla kuin rikki. Nyt
    voitelevuus hoidetaan käyttämällä lisäainetta, josta on hyötyä etenkin jakajatyyppisille ruiskutuspumpuille, joiden kaikki sisäosat voidellaan polttoaineella.

    Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä. Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen, koska pienikin
    määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset sellaisenaan ja
    tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine.
     
  10. gold

    gold 1st gear

    lisää kysymyksiä: :oops:


    Auto rupesi "ravistamaan" ylivaihteella kummasti. Laatikkona th-700. Tuntuu vähän samalta kuin ajaisi manuaalilla liian isolla vaihteella. Ravistaa niin kovasti että tuntuu kuin ajaisi jossain mukulakivikadulla. Ei se kuitenkaan tee tuota kokoajan, vaan ainoastaan silloin kun vedättää "hiukan". Eli kun löysää vähän enemmän kaasua, tai vastaavasti painaa lisää hönkää niin loppuu heti. Onkohan tuo vaarallista? Lisäksi välillä tekee niin että 2. vaihteelta kolmoselle vaihtaessa ikään kuin luistattaa. Nostaa kierroksia pariksi sekunniksi ilman että vetää minnekkään.


    Lisäksi tuossa valot sykkii tasaiseen tahtiin kokoajan. Ei mitenkään älyttömästi, mutta niin että huomaa varsinkin silloin jos laittaa mittarinvalot kaikista kirkkaimmalle tai katsoo tarkasti etuvaloja. Kun nostaa kierroksia, niin se vilkkuminen nopeutuu kierrosten mukaan. Vikaa jännitteensäätimessä?
     
  11. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Onko tuo joku vitsi jota mie en ymmärrä...mun nokivasaralla oli ajettu muistaakseni n.550 000km kun myin sen ja siihen ei jarruja ja pakoputkenpätkää huomioimatta ollu muuta osaa vaihettu kun laturi.
    Ostin sen maajussilta joka oli sen melekeen pränikkäna ostanu. Se oli sillä hevoskärryjä vetäny ja aina isolla deellä.
    Laatikon öljyn jäähdytysputki oli irronnu kiinnikkeestä ja hinkkauvunu reiälle. Oli varmaan aika kauan ollu vähillä öljyillä, ite huomasin vasta kun oli senverran hinkkauvunu että oli pieni lätäkkö asfaltilla. Sitä ennen ihmettelin kun tuntui vähän luistavan. Oli vähän omituisen väristä öljyä sisällä.
    Uudella omistajalla ei ongelmia pumpun eikä laatikon kanssa vaikka silläkin noita kilometrejä kertyi.
     
  12. hummer poika

    hummer poika 1st gear

    meinaatteks nyt et toi ois pelkästään dieselin hommi toi 2T-öljy?
    Bensaan sit kai kannattas laittaa joskus dieseliä hiukan niin voitelis?

    [vai et tyhmien kysymysten kerho, no siteenn tääl on äkkii 200vieestii kun mää alan kirjotteleen :D
     
  13. yoko1

    yoko1 1st gear

    meinaatteks nyt et toi ois pelkästään dieselin hommi toi 2T-öljy?
    Bensaan sit kai kannattas laittaa joskus dieseliä hiukan niin voitelis?



    Omahan on autosi :lol:
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Dieselissä sillä oli tarkotus joskus voidella jakajapumppua joka saa voitelunsa polttoaineesta. Bensakonetta ei tarvi "voidella".
     
  15. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Auto rupesi "ravistamaan" ylivaihteella kummasti. Laatikkona th-700. Tuntuu vähän samalta kuin ajaisi manuaalilla liian isolla vaihteella. Ravistaa niin kovasti että tuntuu kuin ajaisi jossain mukulakivikadulla. Ei se kuitenkaan tee tuota kokoajan, vaan ainoastaan silloin kun vedättää "hiukan". Eli kun löysää vähän enemmän kaasua, tai vastaavasti painaa lisää hönkää niin loppuu heti. Onkohan tuo vaarallista? Lisäksi välillä tekee niin että 2. vaihteelta kolmoselle vaihtaessa ikään kuin luistattaa. Nostaa kierroksia pariksi sekunniksi ilman että vetää minnekkään.

    - Kardaanin ristikot & koneen kumityynyt kunnossa?

    Lisäksi tuossa valot sykkii tasaiseen tahtiin kokoajan. Ei mitenkään älyttömästi, mutta niin että huomaa varsinkin silloin jos laittaa mittarinvalot kaikista kirkkaimmalle tai katsoo tarkasti etuvaloja. Kun nostaa kierroksia, niin se vilkkuminen nopeutuu kierrosten mukaan. Vikaa jännitteensäätimessä?

    - Luultavasti laturi tai jännitteensäädin. Ihan ekana kumminkin kannatais tarkistaa piuhojen liitokset laturista + akun kengät.
     
  16. gold

    gold 1st gear

    Eikös tuon pitäsi siten periaatteessa ravistaa joka vaihteella sillä tietyllä kierrosalueella? Nythän tuo tapahtuu ainoastaan ylivaihteella..
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Turbiinivika, siis siinä lukon kitkapinnassa vai mikä se nyt on?

    Minulla oli ram vanissa joskus samanlaista oiretta lukko päällä.
     
  18. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear


    Mä tarkastaisin ihan ekana akun kunnon,jos ei täysin varmasti tiedossa,ettei ole oikosulussa/ lopuillaan toiminta-aika, ja koneen maadotukset !!! .

    Ja sitte vasta jos et ole laatikkoa huollattanut , niin öjyn ja suodattimen vaihto ja mielellään niin, että myös lauhduttimen ja letkut myös tyhjäks , mut ton virtapuolen kuntoon saaminen ekana voi myös muuttaa laatikon toimintaa , sinnehän menee myös sähkö-ohjausta ( turbiinilukko ?? )
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Aivan, kun kerran muutenkin pätkii virtoja(siis välkkyy) niin sehän voisi vaikuttaa myös turbiinilukon virtoihin.
     
  20. gold

    gold 1st gear

    Kiitos :)
    Semmonen vielä, että uskaltaakohan tuolla ajaa kuitenkin, varsinkin jos vika on turbiinissa? Kuitenkin nyt jokapäivä ajossa, eikä varmaan ennen joulunpyhiä kerkeä tuonne alle konttimaan.
     

Kerro tästä muillekin!