Työkalu jarruputkien kartioiden tekoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja minorv8, 13.12.2006.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    :wc:
     
  2. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Kyllä täälläkin on pärjätty noilla biilteenin cheapo-jarruputkivehkeillä,ei ainakaan tähän mennessä ole litkut vuotaneet eli liitokset ovat olleet sellaiset kuin pitääkin. Kai se on sitten tekijästä kiinni :lol:
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ai jaa, teitkö rosteriputkeen päät? :eek:
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Muita kokoja en tiedä, mutta Aspenissa ja GM-farmarissa on niiden muttereiden kierteet samat
     
  5. RabaFari

    RabaFari 1st gear



    Ei ole ollut tarvis tehdä rosteriputkiin päitä kun on turhan hifiä tavaraa mun romuihin tuo rosteri. Villi veikkaus että siihen hommaan tarvitaankin jotain muita kuin biltsun työkaluja.. :oops:
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Piilofarmareissa on ainakin taakse menevä putkikoko sama kun tossa mun S-10:ssä eli 1/4" (6.4mm) tarvikeliikkeestä tilaamalla (Koivuselta) sai putken mutta piti ostaa koko kieppi (5m) josta on vieläkin 2,5m jäljellä. Tarvikeliikkeen koneella ei kuitenkaan pystynyt tekemään päitä kun oli kuulemma niin kovaa putkea että tarvi kunnon koneen. Motortymeltä löyty kone ja sain päät teetettyä mutta hintaa putkelle tuli kaikkineen €140 + ajelut sinne tänne. :-? Tämä tapahtu joskus 2002. Tuohon Fullsize pickuppiin tein 3:sta valmiista tarvikeosasta muhvilla jatkamalla eikä sekään tullut halvaksi. Putkikoko oli sama 1/4"

    - Jani -
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Minä olen aina tehny siitä halvasta putkesta (onko se nyt sitten jotain kupariseosta) ja riittäny se halpa työkalu. Jos nyt tuohon projekti-Impalaan tekis rosteriputkista, saattais olla lähes ikuiset?
     
  8. etna

    etna 1st gear

    Ammattilaisvehkeillä on kiva tehä hommia mutta niissä pakkaa tuo hintakin olemaan ammattilainen ainakin ku kattoo työmaalla olevan gws pakkini sisältöö ja kamojen hintaa :eek: harrastelu ja kotikäytössä joutuu tyytyy halvempiin leluihin kun aina ei pääse työmaalta lainaan just sillon kun tarttis :rotfl:
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Sä oot Stadista, kuten minäkin :rotfl:

    Mulla on semmonen ammattityökalu, ja saat sen lainaksi, kunhan otat yhteyttä. Tosin mulla ei oo stä puristesovitetta kun 3/16" putkella. Eli vaan tommonen onnistuu. Itse oon tehnyt kaikki mun putket tolla 3/16" koolla.

    Soita 0440727454 tai paa YV 8)
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Omiin mosseihin olen rosteriputket halunnut ja ne myös niihin tehnyt.Ei sillä ole mitään ikuisuuden kanssa tekemistä-siitä tulee vaan hyvät fiilikset kun (tai jos) jutut tappiin asti vietyä.
     
  11. SG480

    SG480 1st gear

    Sama homma menossa eli ostin Cudaan 3/16" merkkikohtaiset rosteriputket. Joudun kuitenkin vähän muokkaamaaan niitä koska mulla on nyt levyt ympäriinsä. Wurthin työkalu pystyi tuohon rosteriin mutta ainakaan täältä pikkukylältä ei löytynyt 3/16" rosteriputkea metritavarana. Mistä BRC1 olet ostanut tai muutkin hommaneet tuota?
     
  12. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kyllä sillä ruuvipenkkiin kiinnitettävälläkin OIKEALLA jarruputkityökalulla voi tehä puken auton alla,pitää vaan isolla jakarilla tai putkipihdeillä laitteesta kiinni.satoja jarruputkia on tehty enkä ikinä tee bil....helvetin vehkeellä,on se niin p....stä. :rotfl:
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ostin ensin mallikohtaisen rst jarruputkisarjan ja kun piti sovitella väliin uudempi pääsylkky ja takapiirin säädin ostin tuumaista putkea classic tubesta .Loytyy nykyään paljon helpommin ebaystä!!!
    Esim tältä myyjältä olen ostanut useasti ja aina toiminut hyvin:
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/5-16-Sta ... QQtcZphoto
     
  14. ajomies

    ajomies Gearhead

    Kyllä se on pelleilyä vanhaa jarruputkea ruveta siellä auton alla nysväämään, itse ainakin pidän henkikultaani sen verran arvossa, etten epävarmoja korjauksia tee. Ellei ole varaa koko putkea uusia, seisköön putketon lotja pihalla, vaikka maailman tappiin. Kyllä tosi on niin!
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Tämä helpotti! Nyt kaikki epävarmat rosteriputket pois niistä lotjista ja sassiin :rotfl:
     
  16. ajomies

    ajomies Gearhead

    Tämä helpotti! Nyt kaikki epävarmat rosteriputket pois niistä lotjista ja sassiin :rotfl:[/quote]

    Jos olis ees sitä rosteria ne putket, mutta pahoin pelkään ettei löydy puolistakaan vermeistä niitä.......ei helpottanu yhtään...!
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tilasin kiepit erikokoisia jenkkimitoiettuja putkia nykyisen Western Partsin kautta. Yllätys oli iso kun tulikin sellaisia kiiltäväksi nikkelöityjä metallipintaisia ja kuparisydämisiä putkia. Taipuu todella hienosti orkkismuotoihin.

    Nippojen kartioiden tekeminen on työläämpää kuin perinteisillä kupariputkilla ja kupari-nikkeliputkilla, mutta onnistuu jopa tuolla paljon kehutulla ja "useita kymmeniä" putkia tekemälläni Bilteman pikkusarjalla.

    Nuo lisäksi näyttää hipohipomiesten arvostamalta kiiltävältä metallilta, itse arvostan enemmän orkkista.

    Näillä putkilla nipan tekemistä helpottaa, että puristaa sen putkenpidikkeen vaikka viilapenkin leukojen väliin. Silloin ei luista putki ulos leuoista ja kaksioikartionippa syntyy.

    Miten muuten asennetaa valmiiksi taivutettu "tehdastekoinen" rosteriputki esim. '81 Regalin rungon ja korin väliin? =Kori irrottamalla.
    Kumpi on turvallisempi, kuparinen ei-ruostuva putki vai lähes läpiruostunut metallinen?
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mikäs tästä keskustelusta nyt oli yhteenveto?
    Kun tuntuu olevan hankalaa saada toyotaan nyt sitä jarruputkea mistään valmiilla tiedoilla (=liikaa vaihtoehtoja, 6 erilaista samassa mallisukupolvessa) etukäteen. Siis pitää mennä ja irrottaa se vanha putki, sitten mitataan ja mennään kauppaan ostamaan uusi. Kun kävisin ostamassa putken ja päät sekä pääntekokoneen, niin samalla kerralla voisin lykätä uuden sitten tilalle.
    Crownin osalta tulee vielä eteen putkitus ja kolme autoa kun on liikenteessä, niin ehkäpä saattaa joskus tulla vastaan enempikin.

    Eli kone, jolla saa tehtyä kaikenlaiset jarruputkissa tarvittavat päät. Kartiot ja pallot (ei ne liikkeestä ostetuissakaan ole niin viimeisenpäälle hienoja muuten). Yksittäisissä putkissa silloin tällöin on tietysti halvempaa hakea liikkeestä valmiiksi tehtynä mutta kun ne liikkeetkään ei ole aina auki. Ja PauliP:lla on omiakin hommia, niin ei aina kehtaisi olla häiritsemässä, varsinkin kun omat aikataulutkin on mitä on. :D

    Bilteman mallit on hintaluokaltaan tavoiteltavissa ja jopa se kalliimpi. Muita hel.. hirveän kalliita laitteita on minulle ihan turha edes esittää. Kovin monimutkainen laite ei näytä olevan tuolla AD-varaosillakaan ja putken pää (aikanaan vaimon samaraan ostin putken) ei tosiaan ollut mikään tasainen pallukka vaan kyllä se muototui kiristäessä paikalleen. Eli se ei pehmeillä putkilla liene ongelma.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Bilteman "autonalla" nipantekosarja toimii oikein hyvin, etenkin saman firman kuparinikkeliputken kanssa. Kovempien putkien kanssa voi olla eri juttu. Samalla firmalla näkyy olevan pihtimallinen taivutusyökalukin. Itse hommasin aikoinaan Tuurin miljoonakauppiaalta edullisen 6mm putkentaivuttimen, sillä saa ihan hyviä mutkia aikaiseksi. Joskin tuo kuparinikkeliputki taipuu ihan hyvin käsinkin.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko se nyt siis tämä halvempi:
    [​IMG]
    34,90€

    Vai tämä:
    [​IMG]
    89€

    Ja onko tuo tarkoittamasi pihtimallinen taivutusvehje tämä?
    [​IMG]
    12,90€
     

Kerro tästä muillekin!