Työkaluja made by myself

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 63impala, 30.11.2003.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Hyvä idis!
    Jos, niin tarvisin huomattavasti matalamman.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Siitä vaan tekemään sen korkuinen kuin on tarpeen. Ehkä tuo mahtuisi auton alle paremmin jos olisi tehnyt pykälää pienemmistä putkista tuon, mutta tommonen sattu tällä kertaa tulemaan ja se 6cm oli niin kovin vähän kun sitä tässä pöydällä pyöritteli. ;)

    Silleen tuosta minun mallista sais matalamman, että vaihtais tuon poikittaisin 60mm x60mm palkin 40mm x 40mm palkkiin joka menee noiden 50mm x 50mm palkkien sisään. Täytyy katsoa miten nuo toimii kun pääsee testaamaan.
     
    Muokattu: 7.12.2017
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Tulis muuten halvemmaksi ostaa kaksi tunkkia kuin nuo kaupalliset pukit. Jostain katsoin että jotain luokkaa $250/pari olisivat. Jos siis olisi vain se lukitus niissä tunkeissä.
     
  4. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Miten tuo muuten eroaa siitä että nostaa ensin auton ylös ja laittaa tavallisen säädettävän pukin alle? Niin yleensä tulee tehtyä.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Pukki tulee siihen kohtaan mihin tunkkikin. Ei tartte hakea pukille paikkaa muualta jos tarttee esim. just sitä kohtaa ropata mihin pukki muuten tulis.

    Mutta varmasti ilmankin tulee toimeen. Kuten minäkin tähän asti. Saa nyt nähdä miten käytännössä sitten nuo toimivat.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Youtubessa oli vanha video missä veli itäinen oli yhdistellyt 3 tunkkia ja hydeyksikön
    Näppärän näköisesti auto näytti nousevan


    Miksiköhän moisia ei ole kaupallisessa myynnissä, helpottaisi huomattavasti renkaan vaihtoa, etenkin jos jousella nostaisi tallan+500grammaa, eli sais painamalla tallan alemmas ja tunkin oikeaan kohtaan, sit vaan napista ja auto nousee
     
  7. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Sovelista on ensiöveto irti, tällä viikolla pitäs saada nostajat haltuun joten konetta pitäs pyörittää venojen säätöä varten. Sykäyksen vaimennin on heitetty kampuran päästä romukoppaan jo muutama vuosi sitten ("kiinteällä" rattaalla mennään) mutta nyt se piti kaivaa esiin. Holkissa on boorit sisäpuolella toisessa päässä jotka sopii kampuran booreihin. Hitsasin hylsyn, puolentuuman karalle, holkin sisään. Nyt voin pyöräyttää konetta räikällä.

    Tähän on kaupallisiakin malleja mut aika harvoin käyttöä... ei kandee ostaa.

    [​IMG]
     
  8. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tuo on kyllä tosi fiksun oloinen systeemi. Tosi näppärä esim. jossain sellaisessa hommassa, jossa auton olisi hyvä olla ylhäällä vaikka pitemmän aikaa niin, ettei siihen halua varata sitä ainoaa nosturiaan, jota voisi käyttää jossain lyhyemmissä hommissa muiden autojen kanssa. Minulla kun on sen verran matala talli, että nosturi nostaa vain metrin ja silloin ollaan jo aika lailla maksimikorkeuksissa. Eihän tuolla härvelillä saa autoa toki niinkään ylös ripustettua, mutta harvemmin siihen on niin tarvettakaan silloin, kun auton alla puuhataan. Itse asiassa se metrin korkeuteen nostettu auto on aika harmillinen, kun kunnolla sinne alle ei mahdu edes istumaan ja maaten ei ylety. Jarruhommiin yms. se taas sitten on tosi hyvä.

    Osaako joku sanoa, että miksi tuossa alkuperäisessä jalat harittavat niin, että se on alapäästä leveämpi kuin ylhäältä? Tai toisin sanoen, jalat eivät ole pystysuorassa?

    Ihanko vaan siksi, ettei vaakaputkesta tulisi niin pitkä (ja sen myötä taivutusherkempi) mutta toisaalta leveämpikin tunkki mahtuu alle?

    Yksi oma tee-se-itse työkalu on -68 Mopar B-bodyn polttoainetankin anturin kiinnitysrenkaan avaus- ja kiinnitystyökalu. Todella viimeistelemätön, mutta toimiva. Toivottavasti ei enää sitä tarttis käyttää. Neljä kielekettä osuvat niihin kiinnitysrenkaan vastinpokkauksiin ja toisessa päässä on hahlo, johon voi laittaa vaikka ruuvimeisselin vääntötyökaluksi. Ei tällä härvelillä vielä tartte kuvitella kovin hyvin pärjäävänsä esim. jossain taitajat -kisassa... :) Joskus pitänee vielä ottaa kuva samaisen auton takapenkin istuinosan irrotustyökalusta. Se on vielä tätäkin yksinkertaisempi.
    [​IMG]
     
  9. El 60

    El 60 Gearhead

    Roberto tykkää tästä.
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    pakko tää eteen tullut youtube video idea hitsauspukista johonkin laittaa muistiin jos vaikka joku joskus tällästä tarvii..



    pirun kätevä.. saa käännettyä osan just sopivaan kulmaan.. polkasemalla petalia kiristää paikoilleen.. toisella petalilla saa tunkista pois.

    tohon saisi halutessaan rakennettua vielä rakennelman kylkeenkin pysty-ruustukki tyyppiset puristusleuat toimimaan samalla tunkilla aika helposti.

    yksinkertaisempi lukitus versio:
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Jokeri

    Jokeri Gearhead

    Käsistään kätevä voi osata duunata tuhkiksen tyhjästä maalipurkista tai lasipurkista. Vaatii vähän osaamista ja vaivannäköä mut onnistuu ihan ilman kalliita erikoistyökaluja
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Kattelinkin jo syksyllä keilapalloja Vantaan kirppiksellä, hintaluokka 5e kpl.
    Unohtui kuitenkin ottaa mukaan kun vaimolle tuli hoppu johonkin muualle ja nopea lähtö minullekin siiso_O
     
  13. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Tein tän Pulmaksin kun piti saada pokattua jäykisteitä Buickin takaluukun pohjaan, toimi ihan ok, joskin työkalu ei ole kauhean hyvä:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lisäsin vielä tuon venttiilinjousen perälle, niin ei pompi suotta työkalu ja tulee huomattavasti siistimpää jälkeä.
     
    Kalu, juko7, pe-le ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. juko7

    juko7 Gearhead

    Tynnyrien sisähiontalaite

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!