Työkalujen puhdistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Pertti K, 31.12.2011.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mitenkäs putsaatte työkalut? Spray-mallista rasvanpoistajaa olen käyttänyt, mutta vähän turaamista sekin on eikä taida olla ihan parasta käsille. Liuotinpesuun jos laittaa ja vedellä huuhtelee, niin ruostuvat.

    Onko mitään puhdistusliinoja tuohon tarkoitukseen?
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Itsellä on käytössä lasipurkki hylsyille ja pitkä rosterinen putki avaimille, joissa on tinneriä, kummatkin ovat ilmatiiviitä. Työn jälkeen heitän tykalut noihin purkkeihin ja annan vaikuttaa vähän aikaa. Sitten purkit ulos, siellä magneetilla nostan työkalut pois ja rätillä pyyhin.

    Työkalut säilytän seinätaululla sekä työkalukärryssä, joista työhön vain otetaan työkaluja, mutta likaisena ei laiteta takaisin. Likaiset työkalut laitan siihen tarkoitettuun astiaan, josta työkalut pesen.
     
  3. bp74

    bp74 1st gear

    Yleensä öljyt lähtee ihan rätillä pyhkäisemällä, jos oikein pinttynyt niin kentin kaasarinpuhdistussprayllä. On muuten hyvä tökötti muuhunki putsailuun, hiukkasen tyyristä vaan. Onhan se puhdas kalu silmällekin ilo. :D
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No sillä rätillä kun käteen sattuu olen pyyhkässyt jos on kalu ihan rasvassa tai öljyssä. Ei ole tullu kyllä mieleenkään millään kemikaaleilla alkaa :eek:
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ja tämän takia esim kiintoavaimia pitää olla ainakin 2kpl kutakin, ettei homman edetessä puhtaaseen vaiheeseen tarvitse kesken kaiken tiskaamaan ryhtyä.
     
  6. juulos

    juulos 3rd gear

    :pinup: tykkää :lol:
     
  7. JesseX

    JesseX 1st gear

    Itellä on purkamiseen omat ja kasaamiseen omat työkalut.

    Purkamiseen tarkotetut pyyhin rätillä kun ovat likasia ja laitan takas seinälle. Kasaamiseen tarkotetut ei pääsekkään yleensä sen kummemmin sotkeentuun ja niitä pidän työkaluvaunussa.

    On muuten kätevä systeemi kun kasaa esim. konetta ei tarvi puunata vehkeitä ennen hommaan ryhtymistä :lol:
     
  8. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla on purkuavaimet aevan paskasia ja loppuun kuluneita ja kasaamistyökalut kiiltää uutuutaan... :-?
    Ei kait kellään kaksia työkalua ihan oikeasti ole, liukkarilla tai brakecleanerilla pitäis saada lenkit puhtaaksi.
     
  9. No H2O

    No H2O Gearhead

    Multioilia olen käyttänyt, spraymallista vielä, helppo annostella...
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    aahaa, mulla on siis vaan purkukaluja. Jos tulis moottoreita kasattua useammin kuin parin vuoden välein niin olis varmaan toinen tilanne.
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Minulla on lenkkeinä:
    -3-sarjaa wanhaa hyvää Bahcoa (yksi sarja on 6-33mm, kaksi sarjaa on 6-22)
    -yksi sarja Beta:a (6-32mm)
    -Yksi sarja Acesa:a (10-22mm)
    -Yksi sarja Sthalwille:ä (10-22mm)
    -Yleisimin käytetyt Hazet:it pitkinä lenkkeinä. (henkilökohtaiset suosikit)
    -Lyhyttä Hazettia vähän enemmän.
    -Yleisimmät Facomit, keskipitkät avaimet.
    -USAG:ia tynkä sarja.
    -Gedorea yleisimpiä kokoja.
    -Sarja Dowidat:ia (10-22mm)
    -Asahi:a (10-22mm)

    Nämä siis millisinä ja tuumaisina löytyy myös, mutta niiden kokoja en muista, enkä ole koskaan tarvinnut.

    Näiden lisäksi tietenkin paljon muutakin, mutta mainitaan nyt 6 ja 12 -kulmaiset Beta:n hylsysarjat ja Bahcon hylsysarja, sitten vielä yksi halvempi josta ei niin väliä, miten paiskoo.

    Noiden spray myrkkyjen kanssa kannattaa olla vähän varovainen, pitoisuudet tulee yllättävän korkeiksi, että mielummin jättää sen aineen aihtumisen pois yhtälöstä ja liuottaa jossain astiassa ulkona.
     
  12. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  13. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Käytön jälkeen pyyhkäisen jollain rätillä missä pesuaineliuosta. Paskasemmat värkit hetkeksi tai yön yli ämpäriliotukseen. Ei ruostu kun huuhtoo ja kuivaa ja säilytys lämpimässä.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Pesen aina työkalut käytön jälkeen. Joko spray-brake cleaneria tai sitten laitan kaikki pesuvatiin jossa kuumaa vettä ja Fairy-astianpesuainetta.

    On vaan sata kertaa mukavampi työskennellä seuraavan kerran puhtailla kaluilla.
     
  15. JN23N1B1

    JN23N1B1 Gearhead

    Aina kun tarvii puhdistaa jotain niin mulla on Quiclean-pullo esillä. Nopeesti puhdasta, mutta kauaa sillä ei pidä suihkiman. Käy melko nopeesti päähän jos tuuletus ei toimi.
     
  16. jyha

    jyha 1st gear

    mulla on kaks jakaria ja lekaa. toiset on paskasia ja tarkotettu purkamiseen, ja toisia en oo koskaan tarvinnu! :poff:
     
  17. 240163

    240163 Gearhead

    Jarru puhdistus aineela olen putsaillu jos raätillä ei ole lähteny
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mä en ehdi koskaan niitä puhdistelemaan, ainakaan käytön välillä... Saatikka säilömään jossain seinällä, aina on joku paikka paskana ja joutuu niitä sotkemaan :wink:

    Kiiltäviä kun ovat pinnaltaan niin perus hylsyt puhdistuu ihan rätillä.
    Mieluummin pienessä pintarasvassa kuin ruosteessa.
     
  19. umpio

    umpio 3rd gear

    Rätillä/paperilla tullut putsailtua. Kiintarit, hylsyt yms. lähtee hyvin puhtaiksi tolla systeemillä (ainakin mulle on kelvannut). Enkä ole huomannut käsien paskaantumista. Ja yleensä mulla on aina hanskat käsissä kun teen remppaa. Jos sitten on semmoinen paikka että puhdasta pitää ihan oikeasti olla (kuten viimeksi traksvaattorin vaihdelaatikko/voimansiirto/perä), niin sitten putsataan ympäristö, kone ja työkalut purun jälkeen, ennen kokoamista.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ilmeisesti siis ei ole muillakaan juuri sen parempia konsteja. Ja selvisi sekin, miksi joillakin on niin paljon aloitettuja projekteja mutta mikään ei valmistu: kasaustyökalut puuttuu :rotfl:

    Kyllähän ne työkalut auton rassausta ajatellen puhdistuu riittävästi ihan räitlläkin, mutta kun samoilla työkaluilla joutuu joskus tekemään jotain siisteyttäkin vaativaa hommaa (vaikka huonekalujen kasausta tai taulun ripustusta), niin ensin likaantuu kädet ja sitten muut paikat. Ongelmallisimpia kumiset/muoviset ruuvarin, porakoneen yms. kahvat.

    Tommosia vois varmaan kokeilla: http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =164634457
     

Kerro tästä muillekin!