Työntötangon pään muokkaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 15.5.2017.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Olis tuossa yhdet Crowerin 3/8" työntötangot joiden päähän täytyisi istuttaa 8mm kuula. Nyt tönäreissä on 3/8" puolipallo, ja pituuttakin on liikaa. Aine noissa kepeissä on CrMo 4140(vai 4130?) ja ne on lämpökäsitelty kovuuteen 60hrc.

    Sorvilla poikki ja sit tekee työkalun jolla toi kuula istuu tönärin päähän hyvin. Tähän asti selvää mutta millä "liimais" sen 8mm laakerikuulan siihen tönäriin luotettavasti, ja siten ettei lämpökäsittely mene liian pitkältä matkalta kuralle, ns. päästy liian pehmeäksi?

    Yks vaihtoehto on laittaa vaikka Comp Camssin 5/16" prässättävä pää tönäriin, mutta nostajissa on 8mm pallo joten joillain on tuossa ollut ongelmia, 0,08mm väärä halkasija pallossa. Jostain olis siis keksittävä 8mm pallolla olevia prässätäviä päitä?

    Vakioissa tönäreissä on toi kuula jollain tapaa hitsattu puikkoon, sellanen sinistys on siinä päässä ja kuulat pirun lujaa kiinni, olisko toi hitsaus jollain tapaa paras konsti? Juottamista kokeilin jonkin sortin alumiinijuotteella mutta sekin vaatii 450-500astetta sulaakseen, ja tosta kuulasta ainakin lähti kovuus siinä kokeilussa.....
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Vakiotönäreissä se kuula on tyssä tai kitkahitsattu. Ajattelis ettei tollanen 0.03-0.04mm ero pallon säteessä vielä aiheuta ongelmia
     
  3. Toope

    Toope 2nd gear

    Hyvähän siellä ois öljyllekkin tilaa välissä olla...:D
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, joku tuollainen menetelmä on ollut vakiotönäreissä käytössä, tyssähitsaus tms.
    Siitä tuli mieleen että onnistuiskohan pistehitsauskoneella kyseinen kuulan liittäminen tönäriin?

    On niitä ongelmia ollut tuosta liian pienestä kuulasta johtuen, tai ainakin sitä niissä vauriotapauksissa ovat syyttäneet. Onko se ollut sitten vaurion aiheuttaja, en tiedä varmuudella?

    Onkohan jossain eurovehkeessä 8mm prässättäviä päitä käytössä?
     
  5. JaH

    JaH 1st gear

  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miksei kaivelisi sitä tönäriä sopivasta tangosta sisältä?

    Karkasuun varmasti löytyy tekijä tai sitten opettelee, tosin koneessa ei välttämättä kauheesti ole varaa opetella, vaan mitä siinä tuhoutuu jos tönäri katkeaa täydestä laulusta?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä kai koko työntötangon voi tehdä itse mutta ihan fiksuja tuntuu saavan muutamalla satasella, jos niihin nyt vaan sais noi päät natsaamaan:rolleyes:
    Kauhuskenaariossahan työntötanko hajotessaan voi tulla pois paikoiltaan -> venttiili-mäntäkontakti -> ehjää jää suunnilleen alavesiletku.

    Volkkarin osia täytyy tutkia, niissä näköjään toi 8mm kuula, kiitti vinkistä.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tutkin noita työntötankoja mitä tähän mottiin on saannissa, ja osassa ilmoitetaan että on 5/16" pallopinta. Taidan vaan kiltisti ostaa Comp Camssin prässättävät päät noihin tikkuihin kun kerta hyvää keksintöä ei tullut kuulan liittämiseen työtötankoon....
    Vielä jos hyviä ideoita löytyy niin saa ehdottaa:D
     
  9. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^ovat näköjään erikoistuneet alumiiniin, ja teräksen liittäminen teräkseen kehitystyö kesken?

    Täytyy tilailla Noi Comp Camssin prässätävät päät....
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Us partsissa niit on ollu. Tietty mikä on seinämäpaksuus, et sopiiks ne ylipäänsä. En tie, ite koskaan noit kauheesti tuijotellu, 3/8" pallo toiminu 5/16" kupissa ihan jees.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tässä tapauksessa nou, se tönärin paikka on siinä nostajassa sellainen potero johon menee just toi 8mm kuula/pallo, eikä mitään isompaa. Jää se pinta mihin tönäri nojaa muuten todella pieneksi...
    Uskon kuitenkin että se 5/16" menestyy siellä, ero on niin pieni 8mm nähden.
    Täytyy kyllä toi US-Parts katsoa, jos siellä olis just noita 0,08" tönärin seinämälle olevia päitä.

    Edit: Sieltähän niitä löyty ja ostin pois.

    https://www.uspartsperformance.fi/comp-cams-tt3-16-tyontotangonpaa


    Kiitokset taas kaikille asiassa auttaneille!
     
    Muokattu: 18.5.2017
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, tiedän, ut sillee meil oli sujuvasti 3/8 pallot vuosikausia. Mut toki oikein laittaa sinne 5/16" töivottavasti päät löytyy, yleensä se tangot tarvii poraa päälle sopiviks.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu ne löyty tosta US-Partsista, päät jota kattelin aikasemmin Summitilta. Summitin sivuilla oli suggested parts listassa pora jolla toi tankgon reikä on tarkoitus porata, että täytyy ne senverran sorviin laittaa että saa sen porauksen tehtyä.
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kävin ite hakee Hakkilasta niit terii. Työkalupalvelu.
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Löytkö siis sopiva poranterä vai tarviko myös kalvainta? Tarvis myös sovittaa irtopäät compin 3/8 (0.080") puikkoihin.
     
  17. zero

    zero 3rd gear

    En anna mitään takuuta tälle vinkille, mutta kerran piti saada stidit tehtyä nyt ja heti niin tuli koitettua seuraavaa. Juotos hopealla juotin pallot kiinni, ajatuksena että "riittää kun ne toimii huomisen ajot". No ne kesti huomisen, seuraavan viikon, kuukauden ja väittäisin että tänä päivänä ne stidit vispaa samoilla sijoillaan, ei oo moottori enää itsellä. Se kone sai välillä rajustikkin kierroksia. Veni, vidi, vici :odroll:
     
    xarper tykkää tästä.
  18. zero

    zero 3rd gear

    Wurthilta saa semmosia juotoshopea puikkoja missä on juoksute mukana, ovat niinkuin hitsauspuikkoja. Ne on aivan helkkarin hyviä, niillä on liitetty yhteen vaikka ja mitä.
    "tää on semmonen puikko että tällä hitsaa hauen kiinni rantakallioon!" :odbiggrin:
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mullahan toi homma meni niin sit lopulta että työntötangon porauksesta ei tullut mitään, tanko liian kovaa kamaa poranterälle, kovuusviilalla kokeiltuna jopa kovempaa kuin poranterä. Näissä varmastikin se kovuus vaihtelee mutta mulla oli näin.
    Sorvasin siis niistä irtopäistä olevista ohjureista muutaman kympin pois, ja naputtelin puikkoihin, hyvät tuli.
     
    El 60 tykkää tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Tarkempaa infoa/linkkiä tuotteeseen?
     

Kerro tästä muillekin!