Typerä kysymys kaasuttimista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 30.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    En tiedä autoista oikeastaan yhtään mitään. Eikä minulla ole edes omaa autoa.
    Niin kysyisin tälläistä juttua ihan
    mielenkiinosta että, voiko 4-kurkkuisen kaasuttimen laitaa 4-sylinteriseen koneeseen esim. kupla ja onko siitä mitään hyötyä?
     
  2. KTM

    KTM Gearhead

    2x Weberin pystyimuja = 4-kurkkua. Silloin voisi olla järkevä ja imusarjaa löydettävissä kaupasta.
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Lopullinen "hyöty" rippuu varmaankin siitä mitä muuta noiden kaasuttimien lisäksi koneeseen tekee/laittaa.
     
  4. whiic

    whiic 1st gear

    Miksikäs ne tehtaalla asentaisi autoon sellaisen kaasuttimen, ettei se antaisi tarpeeksi virtausta niille tehoille joille moottori on suunniteltu. Jos tehoja moottorissa on kasvatettu tehtaalla suunnitellusta (avartamalla imupuolta, vaihtamalla nokka-akselia, säätämällä sytytystä, jne jne) niin saattaa silloin tulla tarve virtauksen parantamiselle kaasarissa. Eli kaasarin vaihtaminen yksikurkkuisesta nelikurkkuiseen ei yksinään taida olla kannattavaa.
     
  5. whiic

    whiic 1st gear

    Ja tiedoksi, että en kyllä tiedä onko Kuplissa vakiona myös kaksikurkkuisia kaasareita. Luulisi silti, että virittämättömistä löytyisi yksikurkkuinen. Kuka tuntee Kuplan vakiokoneen?
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Jossain jenkkilehdessä näin kerran juttua kiihdytyskuplasta, jossa oli holleyn dominaattori, siis nelikurkkuinen.
    Imusarja oli itse tehty tietenkin.
    Se että onko järkeä niin...tuskin.
    Bokseriin tulee tehoa myös sillä, että imusarjat saadaan lyhyiksi ja suoriksi.
    Rivikoneeseen...miksei. Järkeä? Tuskin, sama juttu imusarjan kanssa. Vaakatuplilla imusarjat saadaan suoriksi ja lyhyiksi.
     

Kerro tästä muillekin!