Typhoon on/off käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pertti K, 21.4.2016.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    En tiedä kuuluisiko sähkölaitteiden puolelle, mutta pannaan nyt tänne, oireet ilmenee kuitenkin moottorissa.

    Typhoonissa on ollut kiusallisia käyntihäiriöitä jo pidemmän aikaa, pääasiassa epätasainen tyhjäkäynti sekä nykimistä/tärinää tasakaasulla ajaessa. Tulpat kun oli sökö niin prötäsi myös täyskaasulla, muuten on toiminut hyvin happea annettaessa. Tähän mennessä sytkäpuolen osia uusittu kolmessa stepissä:
    1. Tulpat
    2. Virranjakajan kansi ja pyörijä
    3. Tulpanjohdot ja puola (samalla myös ali-/ylipaineletkut)
    Joka rempan jälkeen käynti on selvästi parantunut, ollut jopa hetken aikaa täydellinen, mutta kohta mennyt taas huonompaan.

    Nyt oireet ovat jonkin aikaa olleet sellaiset että tyhjäkäynti on epätasainen ja vapaalla kierrättäessä "tärrää" n. 2000 rpm asti, sen jälkeen tasoittuu. Paitsi tänään kun kävin tankilla ja siitä ajelin työpaikalle n. 5 km niin kävi ihan nätisti. Työpaikan pihassa sammutin ja käynnistin uudelleen niin taas tärräsi ja rynkytti tyhjäkäynnillä.

    Missä vika? Tuon on/off ilmiön jälkeen aloin epäillä että voiko olla virtalukon pohja? Epäilyksiä lisää se että pari kertaa startatessa nopeusmittarin neula on pompannut 80:iin hetkeksi.

    Lambda? Maavika? Virranjakaja (en hoksannut katsoa akselin välystä kun pyörijää vaihtelin)? Joku muu, mikä? Auto on ns. bone stock.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Olikohan tästä jo juttua muualla, mutta lopulta syyksi selvisi imusarjan tiivistevuoto. Hyvin oli piilossa, niin ei meinannnut heti löytyä. Oli siinä välillä muutakin (korjatessa tullutta) vikaa, esim. kun vaihdoin tulpanjohdot halpistarvikeversioihin. Nyt käy ja kukkuu hienosti, silloin kun ei ole seisonnassa.
     
    Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!