Typpeä renkaisiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jukka63, 2.2.2007.

  1. jukka63

    jukka63 1st gear

    Tuli tossa luettua matkailuvaunun mainos.Muistaakseni Cabby.Kehuivat,että renkaat on typellä täytettyjä? Mitä etua normi paineilmaan?
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Vähäisempi laajeneminen lämmetessä verrattuna ilmaan. Saksantuonneissa tunnistaa vihreästä venttiilihatusta, sellaiseen ei kuulemma pidä mennä lisäämään ilmaa...
     
  3. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Mitäs sitten tapahtuu jos sinne lisää ilmaa tai paikkapullon jos rengas ei ole vielä ihan tyhjä ?
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei kai mitään rikki mene, painearvot vaan heittää. Ainakin lämpöisenä jos ajatellaan että kolmeen pyörään lisätty vähän ja neljänteen enempi?
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Helium ois ehkä paras. Sitä ku laittais ni vois kehua naapurille että "Pirnales ko menee kepeesti ja pienellä nää jenkit..." Jos ois oikein nuuka ni laittas heliumilla täytettyjä palloja kaiki paikat täyteen - sen verran jättäis kokoonpuristumistilaa että mahtuu ite kuskin penkille.

    Köyhempi ehkä joutuu tyytyyn vaan tohon vetyyn... :D
     
  6. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Vissiin jäänyt mythbustersit katsomatta.......Tarvitsee aika monta palloa että vaikutuksen huomaisi missään...
     
  7. Kaltsu

    Kaltsu 1st gear

    Eikös typen kanssa ollu myös semmonen homma, että rengas ei tyhjene omia aikojaan niin nopeesti. Typpi ei vuoda renkaan läpi niin nopeasti kuin ilma.
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Eikös Extreme duudsoneissa vai Jackassissa joku lentäny niillä ilmapalloilla? Niitä palloja tartti satoja että äijä nousi ilmaan. Ja laskeutuminenhan tapahtui ampumalla niitä palloja ilmapistoolilla
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Se oli mythbusters. ja normi autonrenkaan tilavuudella halvempi ratkaisu on jättää se grillipihvi ranskalaisilla syömättä ja hypätä rattiin :rotfl:
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    No voin kertoa että sillä ei oo jaskankaan merkitystä, että onko siellä renkaassa ilmaa vai typpeä :odroll: Typpi vuotaa tasan yhtä nopeasti renkaan läpi, jos on vuotaakseen (eli saumoista). Eli siis ei se siitä läpi tule. Happi ja typpi sitäpaits käyttäytyy aika identtisesti paineen alla ja eri lämpötiloissa, niin ei ole silläkään vaikutusta. Pystyyhän sitä ihminenkin hengittämäänkin -50 ja +150 asteessa, ja ei ole osapaineet vielä seonneet.

    Eri asia on sitten se, että vaikuttaako se happi kuinka paljon renkaan sisäiseen korroosioon. Typpi kun ei ole reaktiivinen kaasu, niin puhtaalla typellä ei vanteet periaatteessa happane sisäpuolelta. Tosin en oo kyllä ilmankaan kanssa sitä onnistunut koskaan tekemään... Urbaania legendaa sanoisi.
     
  11. W201

    W201 3rd gear

    :soosoo: vai happea :soosoo:
     
  12. Kaltsu

    Kaltsu 1st gear

    Just mä Suomen Autolehdestä luin, että Bridgestonen mukaan paine laskee normaalin kumin läpäisevyyden vuoksi kuorma-auton renkaassa noin 0,14 baria kuukaudessa, vaikka rengas ja venttiili olisivat täysin kunnossa. Typen kanssa vastaava paineen putoaminen kestäis puolisen vuotta.
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    No mitenköhän viidesosa happea seassa voi kuusinkertaistaa vuodon? vaikka kaikki happi vuotaisi ulos sieltä renkaasta, niin kahden kuukauden jälkeen tuon kaavan mukaan renkaassa olisi pelkkää typpeä jäljellä... Mikäs sieltä sitten ulos tulisi?
    Ja miten mulla on paineet pysynyt ennallaan jo toista vuotta tuossa käyttiksen palloissa, vaikka on pelkkää ilmaa sisällä? :rotfl: Niin ja polkupyörässäkin on muuten 8 baria painetta renkaissa, eikä ole ilma tullut sieltäkään läpi...

    Eikun Neonia vaan renkaaseen, niin kestää tuolla periaatteella 10 vuotta
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mistä tuota typpeä sitten saa helposti? Ei sillä että se mua kiinnostais, mutta jos tavallinen, joka huoltoasemalta ilmaiseks saatava ilma vuotaa renkaista liian nopeasti eikä ehdi muutamaa kertaa vuodessa tarkistaa paineita, johon toimenpiteeseen menee ehkä 2 minuuttia, pitää kyllä olla melkoisen kiireinen..... Ihme juttu että ehtii täällä netissä surffaamaan
     
  15. Kaltsu

    Kaltsu 1st gear

    Nii, siis kyllähän se munkin mielestä on ihan v*tun turhaa hifistelyä toi typpihomma, en ite kyl alkais sitä renkaisiin tunkemaan, ja siitä vielä maksamaan ku tähänki saakka ilmalla pärjänny. Lehdessä mainitaan myös että typpitäytöstä saadaan varsin pienellä työllä lisäkatetta, kukin tulkitkoon tavallaan =)

    Ja mitä tohon läpivuotoon tulee niin olivat tosiaan kuorma-auton renkaalla sitä testailleet, jossa paine vähän eri ja pinta-alakin kuin kevyemmän kaluston kumissa, mut toisaalta myös rakennekin luulis olevan semmonen että ei niin paljoa tuu läpitte.
     
  16. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    No etteks vitsii ymmärrä? Huonoo... Oon mä selvillä sen verran atomipainoista ja fysiikasta sekä vieläkin osaan laskee tilavuuksia ettei tarvi TV:tä kattoo - mul ei edes oo TV:tä... :D
     
  17. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllähän sen vitsiks ymmärsi, sillä jokainenhan tietää että esim. semmonen torilta ostettu ilmapallo ei nosta edes 12mm mutteria ilmaan
     
  18. lätyskä

    lätyskä Gearhead

    Typpeähän on esim. Formula 1 :ssä käytetty jo monta vuotta vähäisemmän paineen vaihtumisen vuoksi renkaan lämmetessä.mutta nehän nyt on muutenkin niin tyhmiä noiden autojen/renkaiden kanssa... paremminhan me se tiedetään. :D

    Raskaassa kalustossa typellä saadaan 5-10% polttoaine säästö + renkaat kuluu vähemmän kun paine pysyy oikeana.

    Muistaakseni typpi ei vuoda yhtäpaljon kuin happi ,kun typpimolekyyli on isompi..

    Nämä tiedot on saatu typpisuodattimia paineilmasta valmistavalta firmalta eli ei minun mutu tietoa

    -M-
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    5-10% polttoainesäästö??!!??!? Pistähän jotain faktaa pöytään, niin heti menen täyttämään renkaat typellä... Ei typpi varmaan vuoda niin kuin happi, mutta kuka helvetti renkaita puhtaalla hapella täyttää :odroll:

    Alkaa mennä jo aika essonbaarijutuiksi...
     
  20. lätyskä

    lätyskä Gearhead

    Niinkuin aikaisemmin kirjoitin niin täällähän ne paremmin tietää kun vaikka Ferrarin insinöörit.

    ja eihän sun tarvi sitä uskoa

    Terveisiä turkkuun!!

    -M-



     

Kerro tästä muillekin!