Tyttärelle mopo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja dd64, 21.3.2015.

  1. dd64

    dd64 Gearhead

    Skootterit on poissuljettu. Ittellä mopoiästä 25 vuotta... Joten ei hajuu tän äivän mopoista. Halpa pitäis olla. Eli käytetty. Sellanen mihin osia helposti saatavilla... Minkä hankkisit?
     
  2. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Kokemuksen perusteella jättäisin Italialaiset ja halpa kiinalaiset merkit pois. Ehkä Derbi kuitenkin Italialaisista menisi...? Peugeot XP oli hyvä. Ehkä vanhempi XPS, siitä ei kyllä ole kokemusta mutta hinnaltaan voisi olla sopiva. Sitten vielä Rieju.
    Ostaisin virittämättömän, jos vaan löytyy.
     
  3. dd64

    dd64 Gearhead

    Kiinalaiset jättäisinkin mielellään, eikä italiakaan oo lempparimaa. Peugeot? Ranskalainen?... Mitä on tapahtunu soliferille, tunturille, sollesuikalle,,,?
    Kiitos, vastauksesta. Ja virittämätön ehdottomasti. Ei tehdä niinkun Isi teki...
     
  4. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Solifer nykyään kiinalainen. Liekö Tunturia enää ollenkaan? Kunnon japsimopotkin maksavat kohtuullisesti. Itsellä on Tunturi SS -79 tallissa (ei myynnissä).En ostaisi kuitenkaan tuon ikäisiä jokapäiväiseen ajeluun.
    Ennen mopot painoi 50 kg. Nykyisin n. 100kg. Ottaisin käyttömopoksi kuitenkin tuollaisen uudemman version. On vakaampi, helpompi ajettava, jne. Eikä se paino tunnu missään jos jalat yltää kunnolla maahan.
     
  5. dd64

    dd64 Gearhead

    Kuis näihin nykyisiin varaosapuoli toimii... Sen tietää et niitä tarvitaan...
     
  6. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

  7. Erska

    Erska Gearhead

    Itse suosittelisin Aprilia RX/kaikkia niitä Aprilian variaatioita vuosituhannen taitteesta. Samoin CH Racing WSM ja WXE mopot sekä Yamahan DT mallia.

    Kaikissa noissa on Minarelli Am6 moottori joka on kohtuullisen toimiva noista mopon moottoreista mutta kai siitäkin kaikki rikki saa kun yrittää ja välillä yrittämättäkin...

    Noissa malleissa on alusta ihan huippuluokkaa. Laatuvaimentimet joka nurkassa, jarrut hyvät ja runko ei katkea vaikka yrittääkin. Jalkatapit löytyy myös kyyditettävälle kun sekin on nykyään ihan laillisesti sallittua!? Penkki on Apriliassa paras. Alusta huonoin DT:ssä ja kevyin kokonaisuus CH Racingin WSM:mässä. Hemmetin ketterä, kapea ja heiteltävä ympäriinsä. DT:tä kannattaa pitää vaihtoehtona jos tulee ylivoimaisesti paras tarjous kuntoon/hintaan nähden mutta muuten RX on kyllä se ykkönen.

    Katselin niin tässä linkissä olisi ainakin edullinen mopo ja varaosia pitäisi tulla mukavasti mukaan...
    http://www.nettimoto.com/aprilia/mx/1820535

    Tässä taas mukavan alkuperäisessä kunnossa oleva Räxä.
    http://www.nettimoto.com/aprilia/rx/1814054

    Näyttää olevan vielä C3 harrastajan jälkikasvulta. 8)

    Jälkisitaattina voisin vielä mainita että itsellä on ollut omistuksessa RX ja WSM.
    Kuva RX:stä:
    https://www.bikepics.com/pics/2003%5C12 ... 7-full.jpg

    Kuva WSM Hussesta(CH):
    https://www.bikepics.com/pics/2003%5C12 ... 9-full.jpg

    Viriteltyäkin tuli ja tulos näkyy tässä:
    https://www.bikepics.com/pics/2003%5C12 ... 5-full.jpg :poff:
     
  8. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Jos haluaa ajaa,eikä rassata....Aprilia , Gilera tai Yamaha.
     
  9. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Vanhemmalla pojalla oli dt yamaha 2004?,käytetty.Ei ihmeemmin ongelmia.
    pitkä miinus alkuperäisestä rajoitetusta puolasta,vaarallisen hidas kapeine kierroksineen esim.risteysten ylityksissä.
    Kun laittoi rajoittamattoman,oli hyvä,mut liikku ihan pirusti liikaa.
    Nuoremmalla nyt CPIsx2007 itävaltalaistaiwanilainen jammukopio,miranellin
    tekniikka osittain.
    Muuten aika jammun oloinen,moottori elektroniikka ihan hyvä ei rajoitettua
    sytkää,muut sähköt tosi kehnot,paljon pikku vikaa.
    Hyvä käyntiinlähtijä.Parempi veto/kierrokset vakio puolalla kun jammussa ja liikkuu vähän paremmin n.55km/h vakiona.(mun mielestä turvallisempi)
    Kytkin,mikä cpi oma tuossa miranellin motissa,levyt hakkaa urat kytkin pyörä/astelmaan niin ettei levyt liiku/ ei irrota tai luistaa.
    (liian pehmeää metallia?)pari kertaa ne viilannu sileiks,ei iso homma.
    Tääkin nyt hylättynä tallis,mopoikä menee pirunnopeesti ohi.
     
  10. kippis

    kippis Gearhead

  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Siskonpoijjaalla oli raptori, uutena sai. Luulin ensin että kone on sama kun monkeyssä mut kiinankuraahan se.... Kaasarissakin luki Keihin. Keihin mai ääs. ;)
     
  12. Erska

    Erska Gearhead

    Niin jos kuristuksista tosiaan puhutaan niin DT:ssä oli tuo typerä boksi rajoitettu.

    Apriliassa ja CH:ssa on putkessa perinteinen prikka parilla pistehitsillä kiinni.
    Paitsi ainoastaan 98 vuoden RX:sässä on pienempi kaasutin ja kuristettu sylinteri(pakoaukko puolet pienempi). Jos se pytty on tähän päivään asti selvinnyt...
     
  13. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Oma 2004 mallin dt oli kyllä rajotettu putkessa olevalla lätkällä se vanhempi malli -2003 tais olla sähkösellä rajottimella.
     
  14. dd64

    dd64 Gearhead

    Kiitos vastauksista. Toi raptor olis mun valinta... Se on toistaseks ainoo silmiin osunu jossa on tyyliä... Ikävä kyllä toi yksilö liian kallis. Muutama olis tarjolla noita nettimotossa budjettiin sopivaan hintaan. Nelitahtisuus on plussaa, ja monkey kopiokone... Itellä hyviä muistoja aidosta monkeystä. Noita enduromalleja on kaikilla... Ja mä tykkään olla vähän erilainen. Sopis varikkomopokskin...
     
  15. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Minarellin Am6 moottorilla olevan kun hankit ni ei oo paljo murheita ja varaosia löytyy jo melkeen joka maitokaupastakin :D kohta 30v kaikkia kakspyöräsiä työkseniki välillä ruuvanneena suosittelen.Osa Peugeotinki värkeistä kiinassa tehtyjä,siellä ne alkaa olla kaikki tehtyjä muutenki.
     
  16. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Kokemuksen perusteella, jos ajoa tulee ympäri vuoden niin 2-tahti pelittää talvella paremmin. Nelitahtinen kaipaa ainakin isomman suuttimen talviajoa ajatellen. Se bensan haju tietty tarttuu 2-tahtisessa enemmän vaatteisiin.
     
  17. tvtk

    tvtk 3rd gear

    tuo regali vaatti jatkuvaa jokapäiväistä huoltoa,ettei osat tipu tiepäälle,joka ruuviin lukkoliimaa ja sekään ei aina auta,osat siihen saattaa olla välillä loppu 3-4 kk odotus ja siiten tulee väärä osa,tyyppivioiksi voi luetella kaikki jossa on liikkuva osa,muutaman vuoden huolsin ja korjasin nuita kinukeita.
     
  18. dd64

    dd64 Gearhead

    Hehheh... regali tuli hommattua. Saa nähdä. Toisteseks on pelannu ihan hienosti. Jos sitä tarvii jatkuvasti ruuvailla, oppiipahan likka et elämässä ei saa mitään ilmaiseksi... Onneks työkaluja kotoa löytyy. :rotfl:
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Haittaaks se :poff:

    Nojoo;.......... Kaikki ei siitä välttämättä pidä mutta mulle se on kesän haju (siinä missä burnout) kun näihin vuodenaikoihin potkaisee ekaa kertaa 2T pyörän tulille.

    Täähän ei oo mikään myyntipalsta, mutta kun omalle jälkikasvulle joutui hommaamaan satapiikin, niin tossa ois yks Yamaha Aerox Polinin kamoilla jouten.

    Nyt se on kaasarin luistilla rajoitettu noin kuuteenkymppiin, mutta tarpeen tullen sen saa liikkumaan aika paljon rivakamminkin......
     
  20. ido59

    ido59 Gearhead

    Aiheeseen liittyen: kaksipyöräinen mopo on myös mun tyttärellä kesällä ajankohtainen.

    Miten mopokortin saa helpoimmin/edullisimmin? Tarvinnee nykyisin siihenkin opetusluvan, ettei tartte autokouluun rahoja kantaa? Onko käytännön kokemuksia ja vinkkejä nykyjärjestelmästä?
     

Kerro tästä muillekin!