Ulinaa oikealle käännyttäessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Terosu, 15.5.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Eli Aspenin peräpäästä alkaa hyvin selkeästi kuulua ulinaa oikeallepäin käännyttäessä. Ulina ei kuulu kaupunkinopeuksissa, mutta jo n. 60km/h ja ylöspäin ääni alkaa kuulua herkästi, ei kovin loivissa kurveissa mutta vähänkin jyrkemmässä käännöksessä ulvahtelee.

    Jarruosat ovat pariin kertaan olleet purettuna eikä mitään erikoista havaittu, vetari irrotettuna, laakereissa ei tunnu väljyyttä sivuttaissuunnassa, pitkittäin vetarissa on millin välys, mutta tuo taitaakin olla normaalia. Mistä siis lääke, toi on meinaa vähän ikävää kun aina tulee sellanen pelko että joku pamahtaa lopullisesti pian :-?
     
  2. slant six

    slant six Gearhead

    Jos kuitenkin se vasemman puolen laakeri on rikki, ainakin oireista päätellen :odroll:
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Siis vasemman puolen pyöränlaakeri, ei oikean? :eek: Oikealle käännyttäessä oireet kuitenkin on, vasemmallepäin ei oo mitään ongelmaa ollu.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mulla vinkuu jarrut pickupissa aina oikealle käännyttäessä enkä oo pystynyt selvittämään mistä johtuu... :odroll:
     
  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mulla ei kyllä miltään jarrujen vikinältä kuulosta, vaan iha raa'alta ulinalta.

    Tai mistä mä tiiän mikä siellä ulisee. Joku kuitenkin ihan kunnolla tuntuu ottavan vastaan.
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Oikein, yleensä ulinan syy on vastakkaisen pyörän laakeri, sama etuakselilla.
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Voihan laakeri olla tulossa tiensä päähän, vaikkei se käsin pyöritellessä tuntuisikaan. Kuluneisuutta kun on erittäin hankala päätellä laakerin ulkopuolelta.

    Jos tuo ääni on vain ulinaa välillä niin tuskin välitöntä vaaraa laakerin pasahtamisesta sentään on. Jos ääni olisi kolinaa niin sitten olisi kyllä jo pahasti kulunut.

    Tosin mitä tahansahan näiden autojen kanssa voi tapahtua, joten laakerin vaihto voisi olla nyt seuraava korjaustoimenpide. Vaihtohan on periaatteessa helppo homma kun vain ottaa vetarin irti ja saa tapeltua laakerin kuristussovitteineen irti akselilta.
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmmm

    Peräöljytkin voi olla jo huonot, ja ääni kuulua tasauspyörästöstä , kun tulee renkaiden pyörimisnopeuseroja kääntyessä. Tarkista kuitenkin juu ne pyöränlaakerit vaikka ensin, ei paha rasti vaikka uusia molemmat.
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Peräöljyt on uudet, perä kun oli auki ja vetaritkin irti joskus aiemmin jo, kun etsin yhtä toista vikaa ihan väärästä paikasta... :oops:

    Laiskuuttani en oo saanu mitään aikaseks asian suhteen vaikka pitäis kyl varmaan saada, ei oo vaan niin häirinny toi ulina että olis jaksanu, jossain vaiheessa voi tietty alkaa häiritä (Nimim. en jaksa vaihtaa kardaanin ristikoita, kyllä ne kestää vielä tän viikon - oho, eipä kestänytkään)

    Ehkäpä jaksan tässä joskus vielä ryhtyä hommiin, kun muutenkin jo ollut telakalla auto kansirempan takia jonkin aikaa.

    Perä on muuten 8 1/4. Peräpää ilmassa kun renkaita pyörittelee, pyörii kumpikin samaan suuntaan, meinaako toi että on lukko, vai lukoton? Asiantunteva tyyppi olis tunnistanu varmaan ihan tuolta banjon sisältä, mut mähän en ookaan asiantunteva.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Ahdistava tasauspyörästö tai lukko saa tennarit pyörimään samaan suuntaan kun parkkilukko ei ole päällä.

    Parkkilukko päällä kitkalukollinenkin pyörii eri suuntiin jos vaan jaksaa vääntää.

    Näkyikö murikan sisällä selvästi kolme tasauspyörästön pikkuratasta, vetareiden päissä ja yks niiden välissä, silloin ei ole lukkoa.

    Lukollisessa tuo lukkoyksikkö täyttää just tuon tilan jossa tasauspyörät on.
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    En mää mitään tiedä... :oops:

    Jonkun aikaa siitä on kun availin, en muista mitä siellä oli.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oli sama vika, perä ulisi oikein kunnolla maantiellä mutkassa yhteen suuntaan muttei toiseen. Ei ollu laakerit, ei ollu tasauspyörästö, ei ollu lukko, vaan perän (pinion/kehä) välys backlash vai mikä se nyt on, perseellään. No se oli GM, kai se on suunnillen sama.
     

Kerro tästä muillekin!