unisteer

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jaketin, 19.2.2008.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

  2. asperiini

    asperiini Gearhead

    Just asensin tuommoisen mun challeen.
    Meni kyllä hyvin paikoilleen, yhtä holkkia piti vähän lyhentää mutta siinä kaikki. Ajokokemuksia ei vielä ole kun kone ja loota ja yhtä sun toista on vielä irti. Silmämääräisesti pitäis kyllä toimia kun kriittisimmät osat eli raidetangot on kutakuinkin siinä kuin entisetkin.
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    sitähän on pikkulohko ja isolohko versiolle. ei kait varmaan haittaisi, jos hankkis isolohkoversion valmiiksi. tällä hetkellä tulee pikkulohko keulalla..
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mitähän eroa kiteissä mahtaa olla?
    Eikös etupalkki ole ihan sama oli sitten isoa tai pientä lohkoa päällä.
    Ero taitaa tulla pumpun kiinnikkeistä, muuta en keksi.
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    samaa mietin minäkin.... pitää kysellä sähköpostilla....
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

    tämäkin keskustelu olsi pitänyt laittaa tuonne ohjaus palstalle :odroll:

    en ole vielä kysynyt, mutta kävi mielessä, oisko noiden "kittien" ero siiä, että palkki olis erinlainen. onkohan isolohkolla eri palkki kuin pikkulohkolla????


    asperiini, oliko sulla aikasemmin tehostettu ohjaus? meinaan, eikös noissa rattiputkissa ole eroja tehostetun ja tehostamattomanvälillä???
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Taas kerran tulee mieleen kysymys, että miksi? Itellee tulis tollasten asentaminen toimivan ohjausken tilalle mieleen vasta sitten, kun olis sellanen oleellinen palikka kaikki hankittuna, eikä enää keksi mihin muuhun rahaa tunkis. Mut joo, palkkien ohjauskiinnitykset on samoja, eli ero sarjassa on varmaan pumpun kiinnitysraudoissa motin mukaan. tota mä en oikeen ymmärtänyt mitä asperiini kirjotti, että silmämääräisesti pitäis kyllä toimia kun kriittisimmät osat eli raidetangot on kutakuinkin siinä kuin entisetkin. Kutakuinkin ei välttämättä aina riitä siihen, että toimii kuten ennenkin, ja yks ero tossa on heti, eli puuttuu raidetangon liike eteen/taakse suunnassa. En mä tiedä onko se otettu muualla huomioon mitoissa, varmaan ehkä onkin, mutta jos mä kaavailisin autoon tollasta muutosta, menisin sitte koko matkan samalla. Eli uus etupalkki ohjauksineen ja jousituksineen, ja toi hammastanko siellä missä se ei oo kaiken tiellä. Tota sarjaahan ei oo eritelty sen mukaan, onko vanha ohjaus tehostettu vai tehostamaton, joten siitä vois päätellä, että vaatii ohjauskaselimuutoksia, kun noissa kuitenkin on eri mittaset ohjausakselit. Ja ohjeethan ton vahvistaa, ohjausakseli pitää poikkasta ja siihen kiinnittää toi nivel.
     
  8. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla oli Challessa tehostamaton kuulamutteri.
    Tietysti on jokaisen oma asia mihin rahansa haaskaa mutta tässä tapauksessa väitän että vaihto tähän tehostettuun raidetankosysteemiin toi autoa aika paljon lähemmäs nykyaikaa.
    Alkuperäinen kuulamutteriohjaus on tehostettunakin versiona ominaisuuksiltaan jotain muuta kuin sitä mitä mun mielestä urheilullisessa autossa ohjauksen tulee olla. Onhan toki niin että Vipottaja varmaan pärjää omalla kuulamutterillaan ihan hyvin mutta muut minä luettuna voivat olla sitä mieltä että tuommoisella vähän tarkemmalla ohjauksella olis kivempi autoa sompailla, kaikki kun ei meistäkään aja vain suoraa pätkää...
    On myös ihan totta että mieli olisi tehnyt vaihtaa koko eturipustus coil over settiin mutta tähän nyt ei ollut vielä varaa joten tyydyin vain vaihtamaan sen huonoimman komponentin eli ohjausvaihjteen.
    Olis mulla ollut (ja on vieläkin) tehostetty kuulamutterikin tallin nurkassa mutta jäi nyt sinne toistaiseksi.
    Niin joo, sitä ohjausakselia piti vähän pätkäistä mutta hommahan oli helppoa kuin heinänteko ja aines pehmeetä, ei ongelmia.
    Itse asiassa muutin ohjauspylvästä sen verran että asensin suojatun kuulalaakerin rattiputken ja pylvään alaosaan, siellähän ei tehtaan jäljiltä ole mitään oikeata laakeria. Polkupyörän poljinkeskiön laakeri asentui tuonne aika kätevästi, akselia piti alapäästä ohentaa vajaa milli.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon ajanut sekä kuulamutterilla, että hammastangolla, ja oma näkemykseni on, ettei se hammastanko mitään kesää tee simpukkaan verrattuna. Jos sulla on kunnossa olevaa nopee simpukka, niin se hammastanko ei mitenkään muuta sitä simpukka pois vaihtamalla "urheiluautoksi". Mut toki, saahan noin tehdä jos se oikealta ratkaisulta tuntuu, mun mielestä se ei oo asia joka, "make or break a car", ei radalla eikä suorallakaan. Esimerkiks kenteis menestyksekkäimmässä road & track moparissa, "Green Brick" valiantissa pärjätään kyllä simpukallakin. Ja monilla muillakin "antiikkiratkaisuilla".
    Ite näkisin tossa hampitangossa hyötynä lähinnä sen, että pääsis tosta raidetankohässäkästä ja apusimpukoista eroon, jolloin tulis mukavasti tilaa vaikka asialliselle öljypohjalle, ja kenties peltisarjoillekin. Toi "bolt on" kitti ei sitä tilannetta just helpota, vaikka sinänsä ihan nerokas ratkaisu onkin. Ja lisää saarnaa. :rotfl: Vaikka joku asia tuntuiskin kallilta ja sitä kautta tavoittamattomalta, mutta sinne olis kuitenkin pyrkyä, niin mä oon todennut sen monta kertaa, että silti kaikkein edullisin vaihtoehto on ostaa kerralla se mitä tarvii ja haluaa, kun kulkea sinne monen välivaiheen kautta.
     
  10. asperiini

    asperiini Gearhead

    Ehkä mun romuissa on sitten aina ollut jotain vikaa noissa kuulamuttereissa tässä sen kuluneen kolmenkymmenen vuoden aikana mitä olen noilla ajellut...
    Challengerissa ainakin oli yhdistetty hidas ja raskas ohjaus reiluun klappiin ja epätarkkuuteen, mutta mitäs noista, pääasia että omistajat on vehkeisiinsä tyytyväisiä ja pyörät kääntyy.
    Itse en suostu uskomaan että ohjausvaihteissa ei olisi eroa joka ei johtuisi suoraan toimintaperiaatteesta, jostain syystä uskon myös että uudemmat ratkaisut voivat olla parempia kuin jotkin vanhat, vaikka ne olisi olleet käytössä vuosikymmeniä.
    Tästä syystä mun harrasteautossa on levyjarrut edessä ja takana, hammastanko-ohjaus, polttoaineen ruiskutus ja niin edelleen.
    Ja mitä tulee siihen että ensin keräis hillot kasaan ja sitten rakentais just semmoisen auton kuin unelmissa on niin saahan sitä unta nähdä.
    Mulle sopii paljon paremmin se että autoa kasataan ja puretaan ja muutetaan ja aina välillä ajetaan. Jos jäisin odottelemaan että hillot on nipussa niin auto jäis perikunnalle ajamattomana raatona.
     
  11. jaketin

    jaketin Gearhead

    tuossa tulevassa coronetissa ei taida olla tehostettua ohjausta. kuvassakin näyttäis olevan manuaali simpukka, ellen väärin näe..

    mutta haluan tehostetun ohjauksen, niin tuo unisteer vaikuttaa kivalta..

    toki se uusi etupalkki kiinnostaa, ei siinä mitään, mutta kun tuo lompakko sanelee säännöt :-?

    vaihtoehtoja vielä tutkitaan ja ynnäillään tuon etupalkin ja levyjarrujen tiimoilta.
    samalla linjalla olen asperiinin kanssa, että nykyaikaistamista tekee mieli. levyt joka nurkkaan, toi palkki olis kiva, painoa putoisi mukavasti. ylivaihde loota, ilmajousitus, sähköikkunat ja lukot, koneesen ruisku, turbo, kaikki nois olisi kivoja, mutta kun............................

    no, kunhan tuo auto saapuu tänne, tutkitaan sen kunto ja katsotaan, mitkä paikat tarvii akuuttia apua. tarkoitus olisi ajaa aina kesäisin, ettei tulis pitkiä seisokkeja..
     
  12. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    laitoin aikoinaan Firm Feel,in stage 3 ohjaus simpukan,ja olen ollut erittäin tyytyväinen ajotuntumaan (vääntösauvat 1,06",uretaanipuslat edessä ja takana,levyt joka nurkassa+hydroboost)tollanen after market etupää kyllä tuo hyvin lisää tilaa,niinku vipottaja kirjotteli,mut ainakaan tällä hetkellä ei siihen itsellä ole tarvetta,mut mukavahan semmonen olis
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Siihen asti kunnes suhailin vipottajan vanhalla vaunulla, olin kanssa sitä mieltä että hammastanko olis jotenkin autuaaksitekevä, mutta sittemmin olen todennut että tokkopa se nyt niin tarpeellinen onkaan.

    Vielä kun sais tohon liisarimazdaan yhtä hyvän ohjaustuntuman ! Siellä mutkatielläkin.
     
  14. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kyllä ne kaikki ois vielä siinä jeesuksen kuulamutterissa jos ois yhtä hyvä kuin hampitanko. Mulla ei ole omia kokemuksia kuin yhdestä swapistä ja sen perusteella ei tule enää ikinä vaihtoehdoksi jos on jotenkin ajettavuus tavoitteena.

    Ja sitten pakolliset ooteet..

    http://www.diecastmusclecars.com/70gtx.htm
     
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei simpukka ole ythä tasmällinen kuin hammastanko. Mutta kyse on enempi siitä, että korjataanko jotain oleellista puutetta tuolla. Mun mielestä noissa on vakiona niin plajon muita epämääräisyyksiä, väljyyksiä ja toleransseja, että hammastangon laittaminen olis vähän samanlainen operaatio kuin jos liekkihotelliin oltais spurguaikana asennettu parkettilattiat. Tuotantoautoissa ratkaisun sanelevia tekijöitä on usein aivan muut asiat kuin ratkaisun hyvyys, eli yksinkertaisuus, helppo tuotettavuus, asennettavuus ja halpuus sanelee monta eri ratkaisua. toi hammastankoohjaushan on aivan helkatin paljon yksinkertaisempi ja halvempi kuin simpukka. Ja myös tuntumaltaan parempi, mutta kuten sanottu, useimmiten tuntuman ja ohjattavuuden puutteet on kiinni jostain ihan muusta kun siitä, onko noissa liipottimissa simpukka vai hammastanko. Vaihto hammastankoon ei niitä yleensä korjaa, ja paljon riippuu vielä siitä miten sitten on noi geometriat ja muut ajateltu ja toteutettu. Huonosti toteutettu hammastanko-ohjaus on paljon huonompi aina, kuin hyvin toteutettu simpukkaohjaus. Mä väittäisin, että useimmiten alkuperäisen ohjausgeometrian suunnitteluun on käytetty pikkasen enempi vaivaa ja energiaa kuin noihin erilaisiin "bolt on conversion kitteihin". Mut edelleen; jos täytyy olla hammastanko, ja vaikkapa levytkin joka nurkassa, niin sittehän ne täytyy olla. Tosin, toi jo aiemmin mainittu green brick pärjää ilman niitä takalevyjäkin paremmin kun todella monet nelipyörälevylliset, et eheki sekään oo seimmissa tapauksissa se "viisasten kivi".
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

  18. BRC1

    BRC1 Gearhead

     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joo oleellisia puutteitahan tässä ollaan korjaamassa, tai sitten ei, sehän riippuu ihan katsantokannasta.
    Periaatteellinen vastarannan kiiski ei koskaan periaatteessa hyväksy mitään muutoksia, oli ne sitten tehty mistä syystä hyvänsä ja periaatteeseenhan kuuluu myös se että muut on aina väärässä.

    Miksi näihin keskusteluihin aina tarttuu joku besserwisser joka ei tuo asiaan mitään uutta tietoa, tai vastaa siihen mitä kysytään mutta suuren egonsa voimalla kyllä osaa kertoa kuinka teette just vituiks jos ette tee juuri kuten minä sanon :mad:

    Vetäkää vaan pussihousunne tiukemmalle, mää teen kuitenkin just niin kuin itte haluan.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä en oikeen tosta "palautteesta" ja "tuntumasta" oo aina niin vakuuttunut, lähinnä lukenut niistä tekniikan maailmasta artikkeleissa, joissa ne moitti jenkkien "ylitehostettuja" ohjauksia. Mun mielestä enempi kulttuuri ja tottumuskysymys. Näkyyks se kääntyykö pyörät hammastangon vai simpukan välityksellä kellossa, en olis niinkään varkuuttunut. Mut jos micramainen ohjauspalaute ja tuntuma on se mitä haetaan, ni toihan on mainio ratkaisu. Toiset ratkaisee asian ostamalla sen micran, eikä tekemällä Autosta micraa. :poff:
     

Kerro tästä muillekin!