urbaani legenda: rosteriputkisto meluisa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HP, 13.7.2007.

  1. mke77

    mke77 Gearhead


    .....mää! enkä nyt tarkota lammasta!!

    kaveri kyllästys aikanaan caprisen pakoputkiin kun aina on jostain mätä! meinattiin kokeilla ett kuin tulee ja toimii ni tehtiin 2mm vesijohto-rst:stä putki koneen y-haarasta takkepäin...jo rupes putkisto kestämään vaik hitsasin liitokset ihan mustalla langalla!! painava tulikyllä ett jouduttiin soveltaan kannakkeita aikapaljon.... ja äänetkään ei tullu koviksi! vaikka epäiltiin kyllä kun aineen pinta"kovuus" kasvaa aikarasjusti..
     
  2. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Tuotanto peleissä kun taidetaan käyttää hiukan enemmän aikaa tuon putkiston suunnitteluun ja muotoiluun mikä myöskin vaikuttaa äänen kehittymiseen/vaimenemiseen. Eikä myöskään kauheen usein oo esim kahta putkee taakse asti varustettuna kahellla simonssin läpäri pöntöllä.
    Toisekseen harvassa tuotantopelissä missä rosteri putki on ... on esim.virranjakajalla ja kaasarilla varustettua 5-8 litran v-moottoria.

    Ja jotta mun mielipide tulee ilmi niin kyllä mulla on ainakin kokemuksia sekä mustasta että rst-putkistoista niin kyllä se rst tekee nimen omaan sellasen terävän ns. rähinän mikä ainakaan mun mielestä ei amerikkaan sovi. mut jokaisella on omat mieltymykset. oonpa kuullu et joku jakso "takoo"/virittää putkeaan niin kauan että sai siitä täsmälleen jonkun laivan (en muista mikä) mutta käynti äänen kuitenkin. se muotohan myöskin vaikuttaa siihen äänen muodostumiseen.. :poff: :poff:
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Olisko haettu Suomenlinnan lautan ääniä (tjsp) ja auto -63 Impala. Laikka-avo. Vedätysäänet ylämäessä pintakaasulla hakee vertaansa :D
     
  4. kuula

    kuula Gearhead

    Itellä 3" mustat putket ja rst vaimentimet, seuraavat tien rosterista, kyllä kait putkee suap sopivaan hintaan, mut ne mutkathan sit maksaakii jo jonniiverran... Onhan se sittä vielä pikkusen kestävempee ku musta tavara, mutta ei kait näillä ajeta ku kesällä, että niin ja näin.... :odroll: Iänethän ei hirveesti muutu.
     
  5. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Joo, saman olen huomannut. Ja kaverit sen ekaks huomasi aikoinaan, kun ajeltiin korkeiden talojen vierestä Hämeenpuistossa. Ihmettelivät, että onpas terävät ja metalliset pakoäänet. Arveltiin sen johtuvan autoon asennetusta rosteriputkistosta, moottori nimittäin oli melko vakio siinä vaiheessa. En sanoisi, että äänet ovat mitenkään poikkeuksellisen kovat , mutta sellainen tietty "heleämpi soundi" kovista putkista voi tulla.
     
  6. hlappis

    hlappis Gearhead

    kyl se on tuo tuubi putki ohuempi seinämäistä koska siihen ei saa jenkoja tehtyä ku on niin ohut seinämäistä...ni menee jo läpi kierteet...eikä kukaan järkevä ilkee tehä mihikkään autoon noista putkista pakoputkia :rotfl: :rotfl: ..tee ens kerralla kierreputkesta ja teet jenkakoneella kierteet ja repullinen "työmaalta"vanhoja käyriä ja kulmia..kyllä tulee hieno ja kestävä :rotfl: :rotfl:
     
  7. Buick55

    Buick55 Gearhead

    "Hapiksesta"putket ja vaimennin(1 per putki riittää)mieluummin niin taakse kun se järkevästi mahtuu,niin se on siinä.
    -87 tuli väsättyä ensimmäisiä HK(ei tarkoita erästä makkaravalmistajaa) viritelmiä ja edelleen on hermot siinä kunnossa,jotta uusia suunnitellaan jo...
    Toki kyseessä on eri auto.
    Niin jos joutuu ostamaan putken kauppahinnalla ei ole hommassa mitään järkeä,mutta jos homma kuuluu ns.työsuhde etuihin niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa...(jollei sitten väkisin halua tehdä siitä liikennemerkki putkesta) :D
     
  8. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Juu niimpä tais olla :rotfl: ei kai vaan auton tieto perustu auton omistamiseen :wink: Mä en sitä ite oo kuullu vaikka magee olis kuulla.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tunnen auton nykyisen omistajan mutta ei ole sama kuin auton rakentaja. Auto on päässyt vähän rapistumaan vuosien varrella.
     
  10. -tl-

    -tl- Gearhead


    Tuolta... http://www.amworks.com/vaimentimet.htm
     
  11. WTF

    WTF Gearhead

    Tai tuolta: http://www.martelius.com/yleis_rst_2007.pdf

    Tai normaalit varaosapuljukin myy simonsin pönttöjä...

    Itelleni tulee 2,5" rosteri putket ja Simonsin läpivirtaavat rst pöntöt, tai ne on jo valmiina, pitäs vaan laittaa kiinni.

    Mutkat on lvi tavaraa ja laitoin joustopalat kollektorin jälkeen.
    Kerran jo kokeilin putkia, että minkälainen mekkala niistä lähtee, äänet oli ihan siedettävät.
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mulla on tehty pakoputki haponkestävästä (aisi 316L) ja vaimentimena on 2 simonssia + 1 yleismallinen tarvike pönttö. Ja verrattuna auton vakioputkeen joka tietenkin on pienempi niin tässä hapiksessa on lievästi soiva putkisto, eli kun polkasee kaasun pohjaan ja antaa kiekkojen tippua niin tulee semmonen sirinän tapanen ääni. Eli minusta se soi hiukan.. :D
    2 haponkestävää joustetta vei ehkä pikkusen ääntä pois, mutta lisäsi sirinää tietyllä kierrosluvulla.
     
  13. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kaipa se metallinen sointi hiukka pehmenöö ku putki nokeentuu tarpeeks.
     
  14. as

    as 1st gear

  15. as

    as 1st gear

    Puolen vuoden ajokokemuksella en ole vielä kyllästynyt rosteri putkistolla ja rosteri vaimentajilla aikaansaatuun V8:n aitoon "jenkki murinaan"...

    terv. as
     
  16. kataja

    kataja 1st gear

    Meinasin etten kommentoi, mut joopas.

    Ainaki mulla nykysessä kioskissa on valusarjoilla, rosteriputkilla ja -vaimentimilla ihan lepposat äänet. Ei ne "soi" niinku rosteri yleensä.

    Mutta noista kupariputkista tuli mieleen, että jos kuparin väri ei miellytä, niin kannattais varmaan kokeilla alumiiniputkee. Mulla on rätkässä ite tehty alumiiniputkesta väännelty vaimennin ja ainaki siihen tuli todella matalat iänet. Arvelin jotta taka-aksulan jälkeen suorat osuuvet väh 3mm seinämällä olevaa amuliinipilliä, ja voisin kuvitella että vaimenee ainaki korkeet äänet. Viä jos pikkusen halkasijaa kasvattaa muuhun pillistöö nähden...

    Kuhan höpisen... :wc:
     
  17. tincup

    tincup 1st gear

    Meillä taas 1 gen avo-Firebirdissä oli rosteriputket aikanaan, päättyivät alkuperäisen mallisesti taka-akselin taakse maahan päin sojottamaan. Suorastaan veemäistä ääntä pitivät, varsinkin katto ylhäällä häiritsi hemmetisti sisälle asti. Tehtiin mustasta uudet, ihan saman kokoinen setti kuin rosterisetkin oli ja saundi muuttui paljon pehmeämmäksi. Eroa oli siis ainakin meidän tapauksessa hemmetisti rosterinen vs musta, mustan hyväksi.
     
  18. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tottakai soi jos on vielä ohutseinästä putkea,putken seinämä vahvuudella on suuri merkitys tuohon soimiseen.
    Eli vielä kerran,vaimennin niin TAAKSE kun se on järkevästi mahdollista(per putki),sekä mieluummin siitä hapisputkesta eikä rosterista,ne kun ovat kaksi eri asiaa :soosoo: ,jollei senkään jälkeen toimi niin voi olla vika vaikka hermoissa :rotfl:
     
  19. as

    as 1st gear

    PickNick Forssa 05.08.: käsivarret, kaula ja kasvot punaisina auringosta - hymy mielihyvästä korvissa vielä iltayöllä nähtyäni ensimmäistä kertaa niin paljon mielenkiintoisia jenkkejä - ääniä tuli erilaisista putkista ja vaimentimista, mutta en vieläkään häpeä STS:n ääniä, jotka on aikaansaatu ruostumattomasta tehdyistä putkista ja vaimentajista..
     
  20. uazmies

    uazmies Gearhead

    En tajua mitä vikaa paksuseinämäisessä putkessa joku näkee, mullaon vanissa peltisarjoista taaksepäin 140cm liikennemerkkiä, H-putki samasta kamasta, raptorin halpispöntöt ja mutkat niistä suoraan alas. Saundit on kuin suomenlinnan lautassa, juuri sellaiset kuin halusinkin, ne roikkuu kapellikumeilla alustasta niin tukevasti et kun laipat irroittaa sarjoista niin päät pysyy vastakkain. Ainoo mitä tarvii vielä tehdä on jatkaa ne taakse asti ettei pakokaasupaskat hapata pohjaa. Kaikenkaikkiaan hyvät röörit ja aura-auton kuljettajalle melko edulliset :D 8)
     

Kerro tästä muillekin!