Urheiluauton määritelmä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mutku, 19.4.2012.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Periaatteessahan tämä on helppo asia, eikö? Että kyllähän autoharrastaja nyt urheiluauton tuntee kun sellaisen näkee, eikö?

    Vaan koitetaanpas laittaa se ihan paperille se määritelmä?

    Pelkästään "pieni ja punainen" ei varmaan useimpien mielestä osu ihan kohdalle?

    "Kaksipaikkainen"?
    - no entäs Porsche 911? Eikö se nyt herramunjee ole oikea urheiluauto vaikkon takapenkillä varustettu?
    - ja kyllähän nyt löytyy 2-paikkaisia autoja, jotka eivät takapenkin puutteestaan huolimatta omaa kovinkaan paljon urheilullista "mitään"?

    Eli miten ihmeessä tätä voisi kuutioida, niin että voitaisiin sen määrittelyn perusteella sanoa onko joku auto urheiluauto vai ei?


    Itse en tiedä vielä tämän paremmin. Laittakaa mielipiteitä kehiin, niin katsotaan ovatko muut samaa vai eri mieltä.
     
  2. AriP

    AriP 1st gear

    Pari aika hyvää reunaehtoa näin joskus eräässä takalasitarrassa:

    "150 hv ei ole urheiluauto ja 2,0 L on mehupullo".

    Että siitä lähdetään...
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Eikös englantilaisen urheiluauton määritelmäksi sovi: Epämiellyttävä, ahdas, rämisevä eikä kulje mihinkään. :poff:
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

  5. JnZm

    JnZm Gearhead

    Urheiluautossa ei ole takalasinpyyhintä. Tämä poistaa siis kaikki RS6:t ja AMG-farkkumeset, ne on perheensiirtimiä.

    Jännää että SCCH:n määritelmässä Camaro ei ole urheiluauto, vaikka uuteen ZL1-malliin on lyöty 580hv pellin alle.
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    tätä- threadia on turha jatkaa se rönsyilee tuolla toisessa jo riittävästi....sielläkin threadin kirjoittata unohtanut yhden asian kokonaan.. ko automalleilla voi ajaa kilpaa....eli urheilla sellaisenaan on sitten kyseessä maantie tai rata-kisa mutta kova alusta kuitenkin.

    Ja Lotus 7 on urheiluauto vaikka tehoa ei ole nimeksikään... siinä yksi äärilaita. Toinen äärilaita lienee automaattilaatikolla varustetut bulevardisportit...eli Vette kovalla lootalla on urheiluauto ja tomaatilla.. noh ..bastardo.
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    elettiin vuotta 1993 , sierra vcaihtui 1983 Camaro z-28 5.0 H.O. "urheiluautoon"

    silloinen tyttöystäväni, nyk vaimoni esitteli isälleensä camron, ostetiin tällainen urheiluauto.

    Meni muuten appiukolla ilme happamaks ja sanoi "vai että urheiluauto "

    :rotfl:

    appiukko on paikallisia yleisurheilu puuhamiehiä yms yms.

    häneltä ei uskalla kysyä urheilu auton määritelmää :rotfl:
     
  8. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Kuten jo tuolla toisessa ketjussa mainitsin...ei se teho paperilla vaan teho-painosuhde. http://www.youtube.com/watch?v=pQirdJpd48M
     
  9. heh heh©

    heh heh© Gearhead

  10. MadMike

    MadMike Gearhead


    totta tuokin varauksin... mutta ei nyt esim Ferrari 308GTBn suorityskyvyt kiihoita kun 626 Mazda pysyy matkassa. (henk koht todettu).

    Mitä tulee taasen vertailuun kilpa-formula vs siviilivessa niin ihan turhaa sä mulle moista linkität tuloksen olen tiennyt jo vuosikymmeniä. Olen jopa tuolla radalla ollut Formula Fordin takia kädet rasvassa Brittein FF sarjassa viimeksi 2009. Toi on Rockinghamin rata joka myös yksi Euroopan suurimmista ovaaleista ( 1.5 mailia).Paikalla oli myös F3set ihan Robertson Räikköstä myöden ..jännä nähdä F3 esim täysin hiilikuiduissaan ja Rockinghamin omat late model Stockerit...
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Samaan kastiin menee kun oma ex appi esitteli uutta XJ-S Jaggea urheiluautona mulle....
    Asiasta ei sen koommin juteltu kun annoin tuomioni moiselle rohjolle.

    Toki TWR todisti että kaiken saa kulkemaan kun virittää riittävästi mutta sehän ei urheiluaton omistuksessa ole pääasia vaan ajamisesta nauttiminen ( jos nyt moista voi suomessa enään edes maantiellä tehdä, ei mun mielestä).
     
  12. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    :rotfl: hehehee, ei jeeezus

    näköjään riittää että ottaa änkän pois ja laittaa aluvanteet alle niin saadaan jokaisesta autosta urheiluauto riippumatta onko se corolla tai grand voyager :poff:

    mun näkemys urheiluautosta on 1. takavetoinen 2. ei nelos- tai kutos koneella.

    tietenkin omat vaatimukset näiden lisäksi on vähintään v8 ja automaatti 8)
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ihan sopii sunkin määritelmä tuohon nettiautokastiin....

    Yhtä paljon ymmärrät aiheesta kuin sika satelliitista... :poff:
     
  14. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    hahaa, niinpä :rotfl: uskon että tästäkään topicista ei kukaan pääse yhteiseen ymmärrykseen :D olin unohtannut mainita piste 3. pitää olla 2 ovinen!

    mutta joo, onhan tietyt perusteet minkä mukaan autoa luokitellaan urheiluautoksi, ja jonkin mielestä mx-5 on urheiluauto ja jonkinmielestä corvette ei ole urheiluauto koske se on ameriikasta! mutta en ymmärrä sellaisia urheiluautoja mitkä ei kulje mihinkään
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvä pätkä. Kyllä pikkunen kevyt kilpa-auto ison urheiluauton (vai superauton?) voitti. Heh.

    Tossa samaa ideaa:
    http://www.youtube.com/watch?v=awtqcTVg ... re=related
    Formula 1 vs. DTM kilpa-auto vs. "2-ovinen parempi käyttöauto" vs. "neliovinen perheauto". Eipä tarvitse ihmetellä kuka voitti, varikkopysäyksineen kaikkineen :wink:
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jaa. Ajaisin silti mieluummin sillä 308:lla kun Mazdalla...



    Tavallaan tähän ideaan liittyen tuli mieleen kerran kuulemani hauska tarina:

    - jossain lakeuksilla Super-Turbo Mese (niitä yybertehokkaita dieseleitä) oli kyykyttänyt jotain Ferraria tienpätkällä.
    - essonbaarissa sitten se Mersumies loihe lausumaan sille Ferrari-miehelle: "Hee, minun vanha nokileka se pesi äsken sun Ferraris!"
    - johon Ferrari-herra: "Kyllä, näin pääsi käymään. Onneksi olkoon vain. Ja minä kuitenkin mieluummin ajan tuolla Ferrarilla jatkossakin".

    :rotfl:
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tosi reilua, että vanhaa urheiluautoa verrataan taas nykyautoon...
    Kertoo vertaajasta enemmän kuin tarpeeksi. :wc:

    Urheiluautossa on:

    2 paikkaa
    2 ovea
    Manuaaliloota / vast.
    Sillä pystyy vetämään myös mutkaa
    Kiihtyvyys alle 7 sek sataseen
    Se myös kulkee yli 250 kilsaa tunnissa
    Se myös kestää vetää sitä huippunoputta enemmän kuin 240 sekuntia tai 5 kilometriä hajoamatta, koneen räjähtämättä.

    Se on kaikkea tuota vakiomallina ilman jälkikäteen tehtyjä virityksiä

    Ynohtakaa ne jälkikäteen trimmatut ja siten miljoonaa kulkevat viritelmät, jos ei ne alunperin noita meriittejä täytä.

    Ketä kiinnostaa mitä se auto vartilla kulkee jos se kestää vetää sitä tahtia muutaman kilsan ennen kuin rajoittaja nappaa välitysten loputtua kiinni 230 km/h jälkeen, jos se on ylipäätään päässyt läpi edes yhdestä mutkasta siinä vauhdissa.
     
  18. Mutku

    Mutku Gearhead

    Saivartelua/mutkuttelua:

    - otetaans joku kahden litran WRC (tai joku N-rallijuttu luokitteluauto, mikä lie) katureplika, eikö semmosessa Mitsussakin ja/tai Subaruissa ollut tuolla sylinteritilavuudella jotain 280 ilmoitettua heppaa?
    - ja suorituskyky ihan huippua?
    - mutta urheiluauto? En tiedä... Ehkä mieluummin luokitteluauto tai ralliauton katuklooni tms...
    - sinänsä ihan ylikovia kamppeita kyllä, ei sillä.
     
  19. Mutku

    Mutku Gearhead

    Joo, varmasti pätevä määritelmä aikoinaan. Entäs nykyään?
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

Kerro tästä muillekin!