Urheiluauton osto Jenkeistä 2013/2014: mallin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja quarterhorse, 9.8.2013.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^samaa mieltä. Ison Veden takana noita uusia muskeli&poniautoja tuli tsekattua liikenteessä parin vuoden ajan ja olen kyllä sitä mieltä, että retroMusse on perin hieno. Joka jätkällä pitäis olla tommonen, parhailla kaks!
     
  2. deepsouthmopar

    deepsouthmopar 1st gear

    Kiitokset kommenteista!

    Ensimmäisen kuukauden aikana tuli se parituhatta mailia paukutettua tuon kanssa. Ei voi sanoa muuta kuin että ollut erittäin tyytyväinen. Alkaa näyttää siltä että pakko tuo on tuoda mukana takaisin Suomeen. Samaa mieltä olen myös että vanhemmat moparit ovat kyllä paljon hienompia kuin uudet. Ensimmäisiä modauksia ollut California Specialin maski sekä side scoopit ja Roushin louverit. Pistän kuvia kun kerkeen ottamaan. Tuota Boss imusarjaa olen vakavasti harkinnut, mutta en tiedä tuottaako ongelmia Suomeen tuodessa?
     
  3. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Ne boss teippaukset sopii tuohon...hopeat
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  5. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Tulihan se haastaja sieltä, kun malttoi odottaa. Virheetön auto odotti noutajaansa terminaalilla. Varsinkin tuo alustan kunto on jotakin käsittämätöntä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Tähän on nyt pakko kompata Teemua tyyliin että

    Tulihan se autoverotuksen korjauspäätöskin sieltä, kun malttoi odottaa... :D

    Eli aiemmin mainittu oman Challengerini epäreilu verotuskohtelu on nyt virallisesti korjattu. Ennakkotiedustelujen perusteella osasinkin tätä jo odottaa mutta nyt se on vihdoin lopullista. 5kk ihmettelyn jälkeen Tullista tuli tällä viikolla paksu kirje jonka tärkein sanoma oli virkamiehen koruttomaan tyyliin muotoilema lause "Tulli oikaisee verotusarvon hakijan vaatimusten mukaan."

    Tämä siis tarkoittaa sitä että huolellisesti perusteltu vaatimukseni verotusarvon laskemisesta noin 10000 eurolla meni täysimääräisesti läpi. Sinänsä mielenkiintoisesti ne olivat kyllä näköjään varmuuden vuoksi määritelleet arvon vielä kolmannella eri kaavalla, mutta "sattumalta" päätyneet juuri samaan lukemaan kuin mitä esitin. Oikean veroprosentin suhteen jäädään vielä odottelemaan tätä KHO-päätöstä, mutta palautuksia ropisee silti jo nyt ihan kivasti. Tästä on oikein miellyttävä aloittaa uusi ajokausi.

    Olkoon tämä nyt rohkaisevana esimerkkinä kaikille - jos tuntee yhtään kokeneensa vääryyttä niin siihen ei pidä alistuman. Kun paneutuu kunnolla asiaan niin pienen ihmisen on täysin mahdollista voittaa kasvoton koneisto.
     
  7. Haaga

    Haaga 2nd gear

    Mikä se alkuperäinen vero-arvo oli, ja mihin se tippui?

    Mitä tarinoita käytit tullille perusteluina vero-arvon saattamiseen oikeammalle uralle?
     
  8. kippo761

    kippo761 3rd gear

    No katsotaanpa arkistoista... Ihan ensimmäinen Tullin "ehdotus" oli 78891 euroa, pika-alennuksena tarjottiin syksyllä 75188 euroa ja nyt lopullinen lukema siis 62900 euroa.

    Eli siis oikeastaan tippuikin näemmä kaiken kaikkiaan 16000 euroa - huh sentään :eek:

    En käyttäisi tässä termiä "tarinoita" - kyseessä oli ihan kylmä faktapohjainen perusteltu selvitys aiheesta. Esittelin aikaisempia sovellettuja verotusarvoja, kyseenalaistin liian vähäisten hintahavaintojen käytön sekä perusteettoman USA=Suomi-oletuksen, viittasin sopiviin aiempiin KHO-päätöksiin jne. Omat arvolaskelmani perustin autoverolain 11 b § 3 momenttiin, eli uuden vastaavan ajoneuvon arvosta alaspäin laskemiseen (minulla oli tästä vertailu-ennakkopäätös johon vedota). Olihan siinä hommaa mutta kannatti tehdä.
     
  9. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Sieltähän tuli sitten loistavat uutiset. Eikä ole edes vielä aprillipäivä. Siitä tosiaan sitten vielä ne Jaguar-casen prosentit pois.
     
  10. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Hyi saatana - 62900Euroa veroa!! huh huh... ei kylla kay kateeksi.
    Maa olen nyt tossa tovin brosaillu CL:aa ja autotraderia talvi-kesa-roadtrippiharveliksi ittelle ja emannalle lupsakaksi kauppakassiksi. Sales tax 8.25% :lol:

    [​IMG]

    http://sfbay.craigslist.org/eby/cto/4391621383.html
     
  11. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Siis toi 62900 on verotusarvo, ei veron määrä. Ei luvussa siltikään mitään järkeä ole. Mutta tämän vihreiden valloittaman maan olosuhteet huomioonottaen on hyvä uutinen.
     
  12. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Juurikin näin, eli lopullinen autovero tuosta saadaan kohdistamalla siihen tämä v.2011 veroprosentti 36.8 % --> vero 23147 e. Kerrassaan järkyttävä summa toki tuokin, mutta huomattavasti pienempi kuin mitä alun perin tarjottiin...


    ---

    Mutta hei, nytpä haluaisin jakaa kanssanne erään mielenkiintoisen vision. Olen tässä pitkin viikonloppua vielä analysoinut tuota lopullista päätöstä ja täytyy todeta että olen hieman hämmennyksissä. Lähinnä siis sen suhteen että mielestäni tässä kyllä Tulli nyt itse tarjoaa sen vastustajille ns. uutta lyömäasetta kouraan. Sellaista jolla lähes kuka tahansa voi halutessaan mätkiä sitä ihan oikein olan takaa...

    Viittaan tässä nyt tämän minun tapaukseni lopullisen verotusarvon laskukaavaan. Kuten todettua niille ei siellä ylpeyssyistä tai muuten vaan ole kelvannut tämä minun laskelmani, vaan ne ovat väkisin vääntäneet siihen omansa jolla päätyneet samaan lukemaan.

    Mutta tämä laskelmapa onkin sitten erittäin mielenkiintoinen. Se sisältää itse asiassa vieläpä kaksi erilaista versiota arvonmäärityksestä.

    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni perinteisesti Tulli on suhtautunut varsin kielteisesti siihen että verovelvollinen itse yrittää todistella autonsa (alhaisempaa) verotusarvoa esim. USA:n/Saksan (alhaisempien) hintojen perusteella. Niin sanottu takaisinlaskenta-periaate. Tulli toteaa tyypillisesti tämmöisiin vain että Suomen ja USA:n/Saksan markkinat nyt vaan ovat ihan erilaiset, tässäpä määritetään nyt vain nimenomaan Suomen markkina-arvoa jne.

    Mutta nyt ne ovat siis minun Challengerini arvoa lähteneet laskemaan kahdella tavalla:
    * "Verotettavan ajoneuvon ostohinta USA:sta ja siihen lisätyt tuontikustannukset" (+10% tulli +24% alv)
    * Saksan mobile.de-ilmoitusten (7 kpl) perusteella
    Ja näistä vaan sitten jako 1-veroprosentilla ja about "keskiarvo". Yhtikäs mitään Suomen markkinainformaatiota (Nettiauto tms.) näihin laskelmiin ei ole ympätty.

    En tiedä onko tämä mikään ainutkertainen tapaus (todennäköisesti ei), mutta minun tulkintani mukaan tässä on yleistyspotentiaalia vaikka mihin. Tuhannen taalan kysymys kuuluu että jos minulle kerran on sovellettu tällaista kaavaa, niin miksi ihmeessä sinulle ei voitaisi?

    Hyvät herrat, tässähän on nyt siis valmis Tullin itsensä selvästi hyväksymä kaava, jolla ihan minkä tahansa tuontiauton arvo Suomessa voidaan tarvittaessa laskea myös pelkästään USA:n/Saksan markkinainformaation perusteella?

    Hämmentävää, eikö vain? Korostan vielä että tätä ei ainakaan millään autoverolakiin perustuvalla pykälällä voida keinotekoisesti rajata koskemaan vain uudempia autoja tai tiettyä merkkiä/mallia tms. Verovelvollisen tasapuolinen kohtelun ja syrjimättömyyden periaate on aika voimakas vaatimus, tämmöiseen ennakkotapaukseen vetoamalla Tulli on alakynnessä viimeistään hallinto-oikeudessa. Ainoa todellinen ennakkoehto on se, että Suomen markkinoilta on kyseiseen ajoneuvoon hintahavaintoja saatavilla vain äärimmäisen vähän tai ei yhtään.

    Toki voi olla että joissain tilanteissa tällaisilla laskutavoilla tulee huonompi/sama lukema kuin muilla menetelmillä, mutta rohkenen väittää että aika monessa tapauksessa hintataso ulkomailla on sen verran alempi että lopputulos voi olla aika herkullinen.

    Jos joku on kiinnostunut testaamaan tätä teoriaa käytännössä tai kaipaa muuten lisätietoja aiheesta, niin laittakoon yv:tä tai mailia osoitteeseen autoverotusinfo@gmail.com
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    No mullahan on just tää homma tuon SRT-10 Ramin kanssa.
    Arvoa on paha määrittää Suomen tarjonnan mukaan kun myynnissä on vain yksi ylihintainen, Saksassa ei taas yhtään ja Ebayn hinnat on lähinnä korkeita toiveita.
    Jos tuo todellinen ostohinta + kulut, tulli ja alvit kelpaa niin sehän on jotakuinkin sinnepäin sikäli kun lopullinen vero ei mene liikaa yli siitä mitä noista on aiemmin makseltu veroja.
    Ehkä tätä vois koettaa ja jatkaa sitten perään valituksella...
     
  14. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Sen verran edellistä viestiäni tarkennettakoon että ihan pelkästään ostohinnan perusteella se valitettavasti tuskin tulee onnistumaan. Tästähän on sorvattu ihan oma lakipykälänsä, autoverolaki 11 c § 4 momentti kuuluu: "Ajoneuvon yleistä vähittäismyyntiarvoa ei voida määrittää yksinomaan verotettavana olevasta ajoneuvosta maksetun hankintahinnan taikka siitä saadun myyntihinnan tai lunastuskorvauksen perusteella."

    Painotus tässä siis sanalla yksinomaan. Eli se voi hyvinkin olla arvonmäärityksen tukena, mutta jotain muutakin materiaalia pitää myös olla. Esim. tuossa minun tapauksessa siis tämä Saksan hinnoista väännetty lukema.

    Laitanpa sinulle kohta yv:tä...
     
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joo, tiedän tuon pykälän, näin henkilökohtaisena mielipiteenäni tuo on todella syvältä. Jos ja kun pystyy näyttämään toteen tuon ostohinnan niin sen pitäisi nimenomaan olla se ensisijainen veron peruste eikä jotkut nettisivuilla esitetyt hintatoiveet. Meinaan kuitenkin laittaa tuonkin tiedon sinne mukaan sekä yhtä ja toista muutakin.
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Voisiko tullille yrittää esittää ebaystäkin toteutuneet kaupat (ja ilman kauppaa jääneet ilmoitukset), eikä niitä aktiivisten ilmoitusten pilvilinnasta pöllittyjä hintatoiveita?
    Tälläkin hetkellä Completed Listings:ssä vain yksi Ram SRT-10 on ylittänyt reserven, loput 23 ei:
    http://www.ebay.com/sch/Cars-Trucks-/60 ... te=1&rt=nc
     
  17. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Olen aavistuksen skeptinen siitä miten ebay tai muut "huutokauppa-tyyppiset" markkinapaikat Tullille kelpaavat. Niillä on perinteisesti ollut hyvin vanhakantainen ja yksioikoinen mentaliteetti tyyliin
    * Suomen markkinat = Nettiauto.com
    * Saksan markkinat = Mobile.de
    * USA:n markkinat = Cars.com
    jne.

    Mutta aina voi toki yrittää tätä ajattelutapaa saada muutettua...
     
  18. asperiini

    asperiini Gearhead

    Niin, jos laskee keskiarvon noista ebayn buy it now pyyntihintatoiveista niin kolmentoista SRT-10 ramin keskiarvoksi tulee 18.936,- €.
    Kokemuksesta voin sanoa että saa sen auton ostettua reilusti alle tuon toivehinnan kun menee paikan päälle ja tarjoaa rohkeasti käteistä.
    Nettiautossa tuota viidenkympin autoa on kaupiteltu koko talvi ja sama auto oli aiemmin Turussa autoliikkeessä neljänkympin hintaan.
    Että saahan sitä pyytää.
     
  19. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Niille joita herra Asperiinin kohtalo kenties askarruttaa, todettakoon että valoa näkyvissä tunnelin päässä. Erilaisia laskuharjoituksia on suoritettu...

    Kun soveltaa samoja "tieteellisiä" menetelmiä & kaavoja kuin mitä Tulli käyttelee, niin SRT-RAMin tämän päivän verotusarvo voidaan laskea peräti viidellä eri tavalla - ja ketään tuskin yllättää että jokaisella tulee ihan eri lukema. Hintahaitarin alalaitaa edustaa maltillinen verotusarvo 24693 euroa, ja yläpää on tuosta reippaasti tuplaten eli 58391 euroa. Juuri tällaisestä varianssista syntyvät legendat Tullin "arpajaisista"... Mutta nytpä herra Asperiinin ei siis tarvitse pelkästään odotella mitä arpaa sieltä ehkä tarjottaisiin, vaan pääsemme itse ohjaamaan tilanteen kehitystä haluttuun suuntaan.
     
  20. asperiini

    asperiini Gearhead

    No niin, arpajaislipukkeet jätetty arvontaan.
    Kiitos kippo761:lle asiantuntemuksesta ja liitedokumenteista, katotaan nyt kelpaako virkamiehelle valmiiksi laskettu verotusarvo.
     

Kerro tästä muillekin!