USA täysprojektit ja hintataso

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 19.8.2019.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    pistänyt silmään jo toki vuosia ja kukin tyylillään keneltäkään pois ottamatta jos kysyntää mutta aikuisten oikeasti mitenkähän moinen tavara vaihtaa enää omistajaansa peräpohjolaan kun täysraadosta huudellaan kympin puolentoista korville taaloja+rahti olipa miten muskelihootee tai siipiveikko ,kumminkin kaikki tiedämme että moisten ajokunnostamiseen menee omaisuus ja entisöintiin kaksi olipa uustuotanto osaa miten hyvin tarjolla tai ei,meinaan kun ihan omin silmin nähnyt jenkkitouhun olevan suosioltaan tyystin jotain muuta kuin 80-90 luvuilla ja eipä tuota vanhaa ajokalustoakaan juurikaan näe vapun tai jonkin näyttelytapahtumapäivien lisäksi häävisti enää sinä kesänä.
    Ymmärrän ettei nykyliikenne innosta asenteellaan lähteä cruisailemaan eikä 40-60v auto oikein kotonaan siinä enää ole olipa miten hieno tai harvinainen ja silloin ehkä vielä vähemmän haluaa päätyä kolhittavaksi ja sen myötä jättimurheisiin.
    Meinaan voikohan jotenkin järjellisesti perustella edes itselleen että kullanarvoiseen hylkyyn pistettävä jopa moniverroin lisää saadakseen siitä taas ajokuntoinen menopeli,museotasosta puhumattakaan, niin kankkulan kaivo tulee mieleen vertauskuvana vai katseleeko jotain muuta yksilöä tai malliakin tilalle mistä alkaa pakertaa joka sentään muistuttaa ehjää autoa tai peräti ajokuntoinen.

    Vaikeaa taitaa olla numeroiltaan täsmäävien muskeleidenkin myynti suomessa vai vaihtaneeko 5 kympin kalusto (tai tyyriimpikin) miten omistajaansa vai onko ne vain hinnastoissa kalliita vailla todellista mahdollisuutta realisoida ne tarvittaessa?

    Kotimaassakin on tarjontaa jopa moninverroin liikaa ja ne näkee itse ennen ostamista ilman arvailua mitähän tuli konttiin ostettua .
    Esim viime vuosituhannella himotun ja haaveillun Cadillacin hintataso alkaa kilohinnoista,vasta 60 luvuiset ja siipimallit eri juttuja arvostukseltaan merkki kuin merkki mutta noin niinkuin esimerkkinä.
    Sama juttu pääosin kait monissa muissakin 70 lukuisissa joita löytää hienojakin yksilöitä halvalla täältä saati vielä jenkeistäkin mutta kun ei ostajia niillekkään täällä niin mitenkähän 50-60 luvun täysprojekteille?
    80-lukuisia sportteja...tarjoa jotain sinnepäin niin käteen jää.
    Toivottavasti olen tehnyt vaan väärän huomion ja vanha jenkkikalusto kiinnostaa ostajia kuin vaihtaakin sitä jopa uusien harrastajien toimesta:) eikä vain Audi&Bemupalstoilla pelkästään..
     
    Muokattu: 21.8.2019
    isalmela tykkää tästä.
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Pitkä teksti joten en heti tajunnut kaikkea kun laiskuuttani en jää miettimään.

    Mutta kyllä mielestäni vielä projektiautot vaihtaa omistajaa ja hyvä kuntoisetkin. Nettiautossakin kauppa käy tosi kuumana mutta sitten on myös niitä autoja jotka jäävät ikuiseksi ajoiksi myyntiin eikä kukaan osta niitä.
     
  3. -tl-

    -tl- Gearhead

    Samaa olen itsekkin ihmetelly. Ennen ostettiin projekti kun ei rahat riittäny ehjään autoon, mutta nykyään näyttää saavan ehjiä autoja halvemmalla kuin projekteja.
     
    Stang_81 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  4. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Toisille saattaa se rakentaminen olla se juttu kun taas toiset haluaa vaan ajella ja talvet kiilloittaa.
     
    Pertti K, Carpenter ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Mikä on ehjä auto? Kukaan ei myy projektin hinnalla läpikäytyä autoa. Mr kilpinenkin voi olla sitten mitä vain kun tarkemmin aletaan kattelemaan. Huonolla tuurilla maksat romusta isot rahat.
     
  6. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Rupeaa olemaan nuo nykyään jenkeistä tulevat projektit osaksi jo vihonviimeiseksi jääneitä puutteellisia raatoja ja aika karmeassa kuosissa.
    Olettaisin, että tässä lähivuosien/vuosikymmenien sisällä 80-90 luvun Suomen "uustuónti boomin" harrastajien ikääntyessä ja lopettessa harrastuksensa/siirtyessä uusiin kruisailu maisemiim ja kerroksiin tulee myyntiin jemmaan jääneitä, purettuja ja keskeneräisiä ns.parempia projekteja, joko ikääntyneen harrastajan tai perikunnan toimesta. Itsekkin lukeudun varmaan tuohon joukkoon. Liekkö sitten ketään kiinnostaa moiset "muinaismuistot" ketään.
     
  7. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Ja eiköhän tuo hinta taso määräydy kysynnästä ja tarjonnasta.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei tietenkään, mutta moni myy läpikäydyn hinnalla projekti autoa. :D
     
    Pertti K ja zuinula tykkäävät tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    AEB Mopareissa on jo jenkkilässä, että raato + amd peltiä + työ on melkein tai yli samanhintainen kuin kunnossa oleva. Tietysti välillä löytyy helmiä seasta, mutta harvemmaksi ne käy sielläkin. Tämä on taas heijastunut Fuselage 2d HT hintoihin, jotka ovat pikkuhiljaa nousussa. 6-7vuotta sitten porukka arvosti siellä vain Sport Fury GT, 300 hurst tai 375hp koneilla olevia, muut oli vain osaautoja yms. Mutta nyt siistit Newportit, Polarat, perus Furyt on rvuennut kiinnostamaan.
     
    kimmok2014 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Impala76

    Impala76 Gearhead

     
    redneck1 ja tyg tykkäävät tästä.
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mielestäni harrastus Varsinais-Suomessa on todella paljon hiljaisempaa kuin esim. itä Suomessa tai Helsingin seudulla.
    Tai oma asuin paikkakuntani on täysin kuolleen oloinen näin näkyvyyden suhteen. 80-luku on ollut selvästi vireintä ja siitä sitten hiipunut. Viimeksi ollut paikkakuntalaisten toimesta jotain 2013 tai 2014.


    Sen sijaan Salon maisemacruising on paisunut melko suureksi cruisingiksi Varsinais-Suomessa.
     
    Seevu ja MadMike tykkäävät tästä.
  12. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Itse olen ollut senverran nuori "kultaisella 80 luvulla", niin kiinnostaisi tietää ,että oliko silloinkin vähintään 2-3 cruisingia tms tapahtumaa joka viikonlopulle kesän aikana niinkuin nykyään on? Joskus noin vuonna 96-97 kun tuli aloiteltua tätä harrastusta niin silloin ei ainakaan ollut.
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Helppoa. Californiasta tai muualta kuivalta alueelta kattomaan mitä saa kympillä, kun kyse on suositusta ja harrastetusta merkistä sekä korimallista. Siihen sitten kulut päälle, niin voi alkaa tilanne hahmottumaan. Californiassa moni läjä maksaa nykyään enemmän kun peräpohjolassa. Toki tässä on monta muuttujaa ja suorat vertailut on aina vähän hankalia. Löytöjä on maailma varmaan vieläkin täynnä. Mutta nekin vähenemään päin, eikä välttämättä koskaan saavu nettiin asti myyntiin alkuperäiseltä omistajaltaan.
     
  14. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Nykyäänkin se joka viikonlopulle täällä päin tapahtumien sijoittuminen on vähän heikkoa, jos sitten ei lähde 200-300km etäämmälle.
     
  15. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Entiedä missäpäin Varsinais-Suomea asut mutta olen erimieltä tästä. Jos otetaan esimerkiksi viimeviikonloppu niin tarjolla oli Turussa Kustom Show, Kangasalla Jenkkirautoja ja rautalankaa tapahtuma (tämä kylläkin Pirkanmaan puolella) matkaa noin 100km täältä Loimaalta. Tulevana viikonloppuna Säkylän Cruise&Rock tapahtuma. (tämä Satakunnan puolella) matkaa noin 50km Loimaalta. Lisäksi lähiaikoina on ollut max 100km matkan päässä isot tapahtumat Linnacruising sekä Pick-nick..
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Olis tosiaan pitänyt käydä Turussa.
    Voin laittaa asuinkaupunkini yksityisvietillä, jos haluat. Sillä ehdolla että se pysyy salassa muilta.
    Osa tapahtumista on kyllä lähellä ja pitää paikkansa.
     
  17. Ace66

    Ace66 2nd gear

    Tulee seurattua tuota länsinaapurin tarjontaa mm.blocketista aktiivisesti ja sieltä tuon omanikin hain niin tuntuu että siellä kyllä autot vaihtaa omistajaa melko aktiivisesti.Ylihintaisiahan ei kukaan osta mantereesta riippumatta mutta oikealla hinnalla kauppaa kyllä tehdään.Onhan tuo Ruotsin tarjonta aikalailla monipuolista ja varmasti hyvä vaihtoehto Atlantin takaa rahtaamiselle.Helppo käydä katsomassa ja hakemassa auto pois ja kruununkurssikin suotuisa tällä hetkellä.
     
    Imusihti, miguelo, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Niin,aivan varmasti etelä suomessa on aina ollut vireämpää ja luonnollisesti koska siellähän ihmisetkin pääosin joten toki isosta väkimäärästä piisaa porukkaa jaettavaksi toisin kuin harvaanasutuimmassa osassa maata jossa vähästä kun vähentää puoletkin niin lopputulos on mikä nyt on.
    Hki tai Tre shown tms yleisömääriä ei oikein voi suoraan yhdistää harrastusten tasoon koska kokoavat laajalta, jopa koko suomen alueelta ihmisiä ja niistäkään läheskään kaikki ei kummemmin harrasta lajia tai kiinnosta,kunhan käyvät ajankuluksi ihailemassa.

    Olen minäkin käynyt tangomarkkinoilla vaikken tykkää tangosta enkä harrasta sitä mutta toki minut laskettiin yleisömäärään.

    Mukava että kehittää mielipiteitä! Tokihan löytynyt aina niitä joilla rahaa takana ja lähtökohdat tähänkin harrastukseen heti ylimmältä tasolta kaluston suhteen ja hämärtyy jotenkin mitä tämä oli valtaosalle ennen uustuontia kun niitä tapahtumia oli pienempiäkin ja näyttelyjä pikkupaikkakuntien kerhoilla omista ajopeleistä.
    Silloin riitti auton USA alkuperä,ovia ja sylintereitä oli kukkaron mukaan ,nykyään tuntuu että tämäkin on mennyt näytöslajiksi ja kovin vaatimattomilla ajokeilla enää vaikea harrastella vaikka nekin useimmat jo lähtökohtaisesti korimalliltaan hienoja.

    Toisaalta..mitäpä minä näitä kaivelen ja muistelen,vanha kääkkä:rolleyes:
     
    Muokattu: 21.8.2019
    Mokaman, Gary Grand, Pertti K ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Gearhead

    Luojan kiitos.. kaikki eivät ole niin pers`aukisia kuten esimerkiksi minä, joten eiköhän noillekin ottajansa löydy....
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  20. sämpy

    sämpy Gearhead

    Niin, joskus 90-luvulla ei ollut yhtään fyrkkaa ja omat autot oli mitä oli, ainakin ulospäin.

    Nyt vanhempana olisi jonkun verran fyrkkaakin ja saisi maalattua ja osiakin hommattua, niin toisilla on taas enemmän, kun kaikissa tuntuu olevan kovan luokan ammattilaisten maalaus ja kaikki listat ja himmelit vimosen päälle.

    Että edelleen oma kalusto näyttää muitten autojen rinnalla nukkavierulta. :D

    Katselin jokamiehestä kuvia viime viikonlopun Grand Racesta. En tiedä miten kuvat oli valikoitu, mutta ei jumaleissön, ennen kilpurit näytti kilpureilta mutta nytten noi oli kuin Foosen pajalta tulleita viimeistelyltään, etten itte uskaltaisi edes ajaa noilla.

    Kaikki menee siis edelleen keulimiseksi. Ehkä asiat on sitten edelleen hyvin. Tollasta 80 tuhannen näyttelypeliä rakennettaessa ei taida paljon aihion hinnalla olla väliä.
     
    Gary Grand, rb ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!