USA täysprojektit ja hintataso

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 19.8.2019.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Kuinkakohan monta topikkia täälläkin on harrastuksen synkästä tulevaisuudesta, ukkoontuvista harrastajista, liian kovista hinnoista jne.jne. ja sitten kun menee kokoontumisajoihin niin kalustoa on enemmän kuin koskaan! Niin esim forssassa, ku pks seudun kruisingeissa ja missä lie tapahtumissa ympäri suomea, kun kattelee kuvia.
     
    Impala76, Seevu, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Mahtava homma että jatkat yhä tätä, luulin jo että oot luovuttanut.

    Nuo 40-60 K eur pelit ne vasta vaihtaakin omistajaa. Esim. jokunen viikko sitten 3 kpl harvinaista avo -Muskelia hinnoiltaan 40-70 K eur löysi uudet omistajat viikon kauppa-ajalla. Vanhat jäärät haluaa valmiita autoja, eikä 5-10 vuoden grilliprojekteja. Ja jääröillä on nykyään rahaa. Pirtit maksettu, lapset lentäneet pesästä ja ollaan yhä työelämässä vuosia tai 15 vuotta, perintöjä langennut tai hyvä firma myytynä.
     
    pulttirengas, Charger´69, simeoni ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. sämpy

    sämpy Gearhead

    Tosta taisin kirjottaa eka sivulla, että ei ne taloudelliset reaaliteetit ja erot sinänsä poistu vaikka aika muuttuukin. Nuorena ajoi tonnin ite korjatulla ritsalla kun muilla oli kymppitonnin valmiit autot. Nyt ajan ja ite korjaan kymppitonnin harrasteella niin muilla on sadantonnin. Aina niitä rikkaampia on ollut ja tulee olemaan, hyvä että osa on kiinnostuneita harrasteautoistakin. Harvempi kai näissä pääsee nousemaan tonnin ritsoista noihin valmiisiin sadantonnin autoihin, vaan ne talousrealiteetit ja ylipäätään kiinnostus investoida reilusti autoihin seuraa mukana ja taso nousee.

    Ja kuten sanottiin varsinkin varakkaammilla saattaa olla niitä taukoja siinä lastenkasvuvaiheessa ja sitten ehkä palataan takaisin autoharrastukseen. Tunnen näitä aika paljon, heppuja jotka ei ole mitään mestarimekaanikkoja vaan käy hyvissä töissä ja ostaa valmista. Sen sijaan en tunne sellaisia jotka nyt ostelee kalliita projektiraatoja mistä kai topikki oli, niistä olisi mukava kuulla. Kuinka moni aikoo tehdä tiliä valmiina, kuinka moni menee kilpuriksi tai tilaustyönä tuunausaihioksi ja kuinkahan moni menee vääränä lähtökohtana toteutumattomiin unelmiin.

    Joskus 10-15 vuotta sitten näin ympärillä näitä huonoistarakennusyrityksiä, kun ei ymmärretty mitä sellainen vaatii/maksaa. Tekeekö ikä sen että omissa ympyröissä tuo on loppunut kokonaan ja järki tullut kuvaan, onko kolmekymppisten joukoissa vielä näitä jotka perushuoltokokemusten tietotaidolla ostaa sen mihin on varaa ja pettyy ikuisuusprojektiin?
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Vanhaiskodista livahdin pyjamakuosissa ominluvin ,en oo luovuttanut vielä:D

    Hyvä jos asia on noin että hirmutyyriitkin pelit vaihtaa omistajia kotimaassa ja näinhän se on että kun jälkasvu ynnä eukko velvoitteineen on hoidettu ym mainitsemasi jutut niin rahapuoli (ehkä)helpottuu ja vanhat autot tai mp:t voipi innostaa jälleen niin että talliin syttyy valot talvi-illoiksi pitkästä aikaa.
    Tosiaan,oispa mukava kuulla niitä kokemuksia&kohtaloita kun kaikki ei ole mennytkään ihan kuin elokuvissa ja homma jäi jostain syystä ikuisuusprojektiksi ,pistetiin kiertoon tai työnnettiin "pihanperälle".
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Vahingonilo paras ilo vai mitä oikein haet?
     
  6. sämpy

    sämpy Gearhead

    Ohan noita sinänsä lato täynnä, mutta ei täyttäne topikin kalliin hankinnan kriteerejä.

    Nyttenkin eräs 2kpl suomessa ja muutenkin harvinainen lähtee uudelle omistajalle. Hankin vuostuhannen vaihteessa ja silloin silläkin vähällä summalla oli merkitystä. Piti ensin tehdä emännän käyttöharraste, pohjan sain laitettua mutta sitten hyytyi kun takapäässä niin isot ruostevauriot, tuli avioero, uusi elämä ja vein tallista puimalaan jossa maannut siitä asti. Nyt lähtee nuoremmalle harrastajalle josko tulisi valmista.

    Toinen lähtenee jonka ostin Tampereelta samoihin aikoihin, täysprojekti enkä koskaan edes aloittanut.

    Muutaman projektin jätän itelle. Yks kolkytlukuinen pelastettu jo 80-luvulla, mutta edellinen omistaja ei saanut muuta kuin pari paikkaa runkoon ja ferrexin pintaan. Yks pikkuauto seissyt sisällä vuodesta 1973. Yks isompi 6-sylinterinen 60-lukuinen oli aloitettu viime vuostuhannella, helmat ja takaloksut leikattu pois, kanttikoneella yritetty tehdä pyöreät helmat jotka hitsattu ylhäältä kiinni ja siihen hyytyi. Ollut mulla sisällä ehkä 15 vuotta odottanut oikeaa aikaa.

    Kaverin -70 Valtteria koitettiin saada kuntoon joskus 1992. Hitsasin puikolla pohjaan pari paikkaa ja hommasin raidetangon pään. Ja se oli ihan ajokuntoinen. Mutta omistaja ei sitten ollutkaan motivoitunut tekemään sitä loppuun ja myi pois, mikä on harmittanut jälkeenpäin. Enkä saanut siitä raidepäästäkään rahoja..
     
    12345678910 tykkää tästä.
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Haet? Minä mitään hae enkä ehkä edusta tuollaista katkeraa ajatusmaailmaa kuin mikä sinulle heti tuli mieleen,valitan.
    Tulipahan noista aiemmissa kommenteista luettua että joku haluaisi kuulla miten tämmöiset projektit valmistui vai valmistuko ja ellei niin miksei?
    Vai meinaatko niinkuin että siinä on jotain hävettävää jos takapakkiakin tullut ,lyöty hanskat tiskiin tai "vaikeuksien kautta voittoon" kertomuksen joku kirjoittaisi?
    Sitäkö huono itsetunto teettää ettei voi virheitään tunnustaa ja niistä kertoa vai miten on 5,7,teetkö ,edes joskus vahingossa, virheitä ?
     
    Muokattu: 24.8.2019
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    No johan pomppas! Tottakai tulee tehtyä virheitä varmaan päivittäin.

    Mutta jos sä kyselet että olisi mukava kuulla epäonnistumisista, niin kyllä se mua ihmetyttää että miksi. Mikä siinä nyt on niin mukavaa? No eiköhän niitä valmistumattomia projekteja oo ihan kyllästymiseen asti tarjolla.
     
  9. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Täysprojektien hinnasto USA:ssa vaihtelee. Kun törmäilee usein 2000 dollaria maksavien 50-luvunkin autojen myyntiilmoituksiin, mutta kunto on myös sen mukainen mitä hinta. Usein lattia ihan mätä. Sitten on myös todella kalliita projekteja.
    Tämäkin maksaa 1800 dollaria Los Angelesissa ja Suomeen varmaan sitten parin tonnin tuontikustannukset.Yhteensä 4 tonnia.
    https://losangeles.craigslist.org/ant/cto/d/acton-1963-chevrolet-20-pick-up-all/6957864118.html
    Projekti avo Caddy ja maksaa 18 000 dollaria. Melko kova hinta kun ehjän saa kuitenkin 50 000 ja ylöspäin.
    https://losangeles.craigslist.org/wst/cto/d/venice-1960-cadillac-convertible-62/6962665715.html
    9000 tonnia.
    https://losangeles.craigslist.org/lac/cto/d/los-angeles-1946-cadillac-fleetwood/6961714527.html


    Sitten on tällainen mielenkiintoinen 1966 Caddy limusiini joka maksaa vaan 2 tonnia. Takaluukku köytetty kiinni ja on vielä kadun varressa sen näköisenä että joku vielä ajelisi sillä.o_O
    https://losangeles.craigslist.org/wst/cto/d/1966-cadillac-fleetwood-series-75/6961148341.html
     
    juko7 ja sämpy tykkäävät tästä.
  10. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Täysprojektin hintataso on käytännössä 0 € -> ylöspäin. Riippuu niin paljon mistä tykkää tai mitä haluaa. Ja on hyvä että kaiken hintainen kalusto kuitenkin mene kaupaksi jossain ajassa.
    Olen kavereille monta kertaa sanonut et matkanvarrella on ollut paljon autoja mitä olisin halunnut ostaa mut silloin ei ole ollut rahaa. Nyt kun sen pystyisi ostamaan niin ajattelen vaan et mitä vi...a mä sillä teen:D
     
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Onko sun profiili kuvassa sun oma Kenworth? En ole nähnyt tota yksilöä missään Suomessa.
     
  12. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kyllä on oma. Tuossa kuvassa olen sitä ensimmäistä kertaa tankkaamassa Latviassa mistä sen pari vuotta sitten hain.
    Tuon olisi nähnyt vuosi sitten Forssassa tai Pieksämäellä tapahtumissa.
     
    J.J., redneck1, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Kemer

    Kemer 1st gear

    Mun mielestä aloittaja esitti ihan miettimisen arvoisen kysymyksen eikä siitä tarvi määrättyjen nimimerkkien HETI nostaa piikkejään pystyyn suojausasentoon ja ivailla:oops:
    Onko sitten jotain henkilökohtaista mitä en tiedä mutta miten täällä voi keskustella asiallisesti jos joidenkin OIKEAT mielipiteet on heti jäätävän tyrmäävää sorttia???
    Aloittajan vanhempi ikäkö meihin useimpiin nähden tässä tökkii tai näkökantako pikkasen pidemmältä ajalta jenkkitouhuissa tässä aiheuttaa vastareaktioita moniin?
    Minusta mukava kun erilaisia näkökantoja ja miksei tässä voi myös kertoilla miten niiden isojen projektien kanssa onnistui tai ei,se ainakaan mun mielestä mitään vahingoniloa oo tai kaiveluakaan ,enempi opettavaista tarinaa aiheeseen liittyen.
     
    Carpenter, juko7 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  14. NorthElite

    NorthElite 3rd gear

    Oma projekti oli aloittaessa ajokuntoinen ja leimassa, mutta osina kävi. Ei siinä paljoa hyvää ollut, vaikka hyvälle näyttikin.

    Auton kunnostukseen meni kuuden vuoden aikana noin 12000 euroa, kun teki mahdollisimman paljon itse. Projektissa hintaa korotti NOS pisteosien määrä, harvinaisten peltiosien haaliminen ja kaiken läpikäyminen.

    Maalauksien teettäminen ulkopuolisella olisi nostanut kokonaishintaa. …tai moottorin rakentaminen, jota ei nyt tehty.

    Kannattiko projekti? Autokaupan logiikalla ei. Rahallinen arvo ei nouse kunnostus + ostohinnan tasolle. Silti olen tyytyväinen. Arvo on minulle suurempi, kuin autokauppiaan laskimessa :)
     
    ImpJay, Seevu, juko7 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Just tuollainen on sitä oikeaa harrastamista, ei kaikkea pidä mitata rahassa. :)
     
    miguelo, NorthElite ja Harri S tykkäävät tästä.
  16. Kemer

    Kemer 1st gear

    Oho,nälvimisestä huolimatta ensimmäinen rohkea kertoo kokemuksiaan eikä tarkempia auto tai omistajan verotietoja tarvi antaa vahingoniloon.
    Saiko joku ny millä irvailla vai joudutaanko tyytymään tarinassa kaverin onnistumiseen ja pettymään vaikka rahaa palokin rutkasti,shit.
    Liitty kumminkis aiheeseen enempi ku täälä määrättyjen nimerkkien asenne olla suurena totuuren torvena meille tyhmemmille .
     
    Muokattu: 25.8.2019

Kerro tästä muillekin!