USA-tuontiauton tullaus ja rekisteröinti 2011

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Beachley, 26.5.2011.

  1. Beachley

    Beachley 1st gear

    0 Tullaus tulosatamassa. Kauppalaskun loppusummasta + rahtilaskun loppusummasta maksetaan / ei makseta tullia 10% ; riippuen ajoneuvon iästä , ja siitä onko autolla EU:n tulkinnanmukaista keräilyarvoa.
    Itse jouduin maksamaan tullia 10% , mutta tämän voi kuulemma saada valituksella takaisin?
    Ja sitten lasketaan yhteen kauppalasku+rahtilasku+tullimaksu , ja tästä yhteissummasta maksetaan tullille 23% alv.

    1 Tullissa tehdään ilmoitukset ajoneuvon käyttöönotosta ( lomake tullista , tai netistä tulli.fi ; voi täyttää etukäteen ) Tullissa piti täyttää myös Trafin vastaava lomake ( lomake Tullista , tai netistä : trafi.fi ; voi täyttää etukäteen) . Eli yhteensä 2 lomaketta ( Trafin ja Tullin ).

    2 Ennen käyttöönottoa on ajoneuvolle otettava liikennevakuutus ; auto oli tarkoitus siis ajaa kotiin. Otin vakuutuksen etukäteen runkonumerolla. Mukana oli vakuutusyhtiön todistus vakuutuksen voimassaolosta ( näkyi kyllä tullin järjestelmässäkin)

    3 Tulli antaa maksua vastaan väliaikaisen käyttöluvan ( siirtolupa) ja tullista saa 3 kk:n väliaikaiset tarrakilvet.

    4 Auto voidaan ottaa käyttöön

    5 Tulliin on jätettävä autoveroilmoitus + yksilöintilomake viiden päivän kuluessa siirtoluvan myöntämisestä ( lomakkeet tullista , tai netistä : tulli.fi ; voi täyttää etukäteen )
    Liitteeksi pitää olla kopiot: kauppakirjasta, rekisteriotteesta( Title) , tullauspäätöksestä ja kuitti tullin maksamisesta.
    Autoveroilmoituksen voi jättää samaan Tulliin , josta otettiin siirtolupa.
    Itse jätin kotipaikkakunnan Tulliin .
    .

    6 Itselleni tuli tullista postissa selvityspyyntö auton kokonaismassasta , ja ilmoitus , että rekisteröintikatsastus voidaan aloittaa. katsastuksen voi aloittaa ilman Tullin ilmoitustakin.3 kuukauden siirtoluvalla katsastus pitää aloittaa 5 päivän sisällä siirtoluvan myöntämisestä.

    7 Varasin autolle ajan rekisteröintikatsastukseen ; auto katsastettiin ja sain katsurilta tullin pyytämän lisäselvityksen kokonaispainosta. Toimitin selvityksen kopion Tullille. Auton runkoon meistin katsastuskonttorilla saman runkonumeron kuin fender- tagissakin oli ( VIN- numero)


    8 Autoveropäätös tulee kotiin postissa, veron maksun jälkeen voit mennä rekisteröimään autosi.
    Rekisteröinti edellyttää siis rekisteröintikatsastusta hyväksytysti.

    9 Autoveropäätös ja lasku tuli tullista kahdessa viikossa . Maksoin veron ok. Maksun siirtymisessä menee n. 3-4 pankkipäivää. Verolaskun eräpäivä on viimeinen päivä jolloin voi ajaa siirtoluvalla ja noilla tarrakilvillä. Rekisteröinti on suoritettava viim .eräpäivänä.


    10 Neljän pankkipäivän kuluttua menin konttorille hakemaan kilpiä. Mukana oli : alkuperäinen rekisteriote (Title) , autoveropäätös , rekisteröintikatsastus paperit ; kilvet kiinni ja eikun ajoon…

    Toivottavasti tästä viestistä on apua muillekin ensikertalaisille

    T.Mike
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    2: tullista ei saa liikennevakuutuksia vaan ne pitää ottaa etukäteen kuten itse teit. Vähintään 1 päivä ennen jotta näkyy tietokoneella tai dokumentti mukaan jos on otettu samana päivänä.

    5: kun käy ensin aloittamassa rekisteröinnin ei tarvi lähetellä selvityksiä painoista jälkikäteen

    9: kun käy maksamassa verot tulliin suoraan ei tarvi odottaa yhtään
     
  3. MudMax

    MudMax Gearhead

    Kohtien 0 ja 1 väli voi olla vuosiakin, mikäli ajoneuvoa ei ole tarkoitus siirtää tullista ajamalla. Ja alv on toistaiseksi vielä 23%, onneksi ei sentään 29%.
    Rekisteröinti ei liity asiaan ollenkaan, vaan täyttyykö EU:n määrittelemän keräilyesineen vaatimukset suomalaisen tulkinnan mukaan.
    Halvemmista ajoneuvoistahan puuttuu ainakin keräilyarvo :)
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Uusin tulkinta tullittomuuteen on että tullausarvo pitää olla vähintään 5000€. Alle 1950 vuosimalliset menee tullittomaksi kunnosta riippumatta.
     
  5. Beachley

    Beachley 1st gear

    Joops

    Kuviot taitavat olla vähän tapaus ja paikkakuntakohtaisiakin.

    Mutta kivuttomasti kaikki kuitenkin sujui kohdallani , ainoastaan kotikaupungin tulli oli pettymys ; virkailija ei juurikaan neuvoja antanut - hyväkun suostui ottamaan kopit papereista.
    Eli kannattaa ottaa kopioita papruista ja nitoja mukaan tulliin :odroll:

    Ja kaikki paperit aina mukana , niin ei tarvitse juosta turhia käyntejä.

    Ammatikseen näitten kanssa puljaavat tietysti osaavat jo kaikki kommerverkit ja turhat bumaski-problemit jäävät väliin.

    Katsastuskonttorille täytyy antaa täydet pisteet.
    Katsurilla oli selkeästi tuntuma lähes 40 vanhaan kalustoon , ja kiinnostusta asiaan.
    Kilvetkin valkattiin sopiviksi , ettei tarvitse talvella katsastaa seuraavan kerran :D

    Mike
     
  6. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Tulli antaa luvan ajoneuvon väliaikaiseen verottomaan käyttöön eli ne tarrakilvet, se ei ole siirtolupa.
    Siirtolupa on haettava erikseen katsastuskonttorilta, silloin sinulla on oltava mukana tullille tehty ilmoitus väliaikaisesta verottomasta käytöstä.
     
  7. Beachley

    Beachley 1st gear

    Niinpä

    Hauskaa huomata miten vaihtelevaa käytäntö on...

    Meikäläinen sai nimenomaan tullin tädiltä sen siirtoluvan; on oikein tullin leimat ja nimmarit.
    Siis lapun ylälaidassa lukee: " siirtolupa"

    Sillä ajelin siihen saakka , kun sain kilvet....

    No summasummarum . näillä konsteilla kuitenkin meikäläinen onnistui ok.
    Eikä tosiaan ollut mitään kokemusta aikaisemmin.

    Yritin etsiä selvää ohjetta webistä , mutta kovasti sekavaa tuntui käytäntö olevan - ja taitaa olla vieläkin :oops:

    Mike
     
  8. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Näköjään käytäntö eri tullikonttoreiden välillä vaihtelee, omat kokemukset on Helsingin toimipisteestä. Sieltäkin on aikaisemmin saanut siirtolupia, mutta nykyään ei enää saa.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, Kotkasta ovat vielä myöntäneet.
     
  10. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Itse en ainakaan ottanut erillistä vakuutusta kun käsittääkseni siirtokilpien mukana tulee jo liikennevakuutus, tai niin minulle ainakin kts.konttorilla kerrottiin.
     
  11. tb60

    tb60 3rd gear

    Kunnon tietopläjäys Beachleyltä, kiitos. Aiemmin kyselin jossain topicissa marssijärjestystä, kukaan ei vaivautunut vastaamaan. Itsellä kanssa kesken prosessi, Lahden tullissa kävin viime viikolla tekemässä käyttöönottoilmoituksen ja aloitin autoverotuksen. 3kk siirtotarrat piti hakea ktskonttorilta, 17,60e. Alkuviikosta pitää käydä konttorilla aloittelemassa rekisteröintikatsastusta.
    Tullissa oli kyllä aika nuiva kohtelu, täti sanoi että tuolla on seinillä ohjelappuja, ota niiden mukaan tarvittavat kaavakkeet ja täytä ne.
    Sitten kun sain häneltä kaavakkeet leimattuna takaisin, sanoi että tuolla seinällä on postilaatikko ja siinä vieressä muovitaskuja. Laita kaavakkeet muovitaskuun ja pudota laatikkoon.
    Varmaan sitten toinen virkailija haki sen muovitaskun laatikosta ja jatkoi käsittelyä, koska seuraavana päivänä oli jo postissa kirje jossa kyseltiin auton kokonaispainoa.
    Oliko miten perusteellinen syyni tuo rekisteröintikatsastus?
     
  12. testaaja

    testaaja Gearhead

    Varmaan on ihan katsurikohtanen, kun käytin Cougaria niin ihan hyvässä hengessä kurkki auton vaikka se ei mikään show-peli olekkaan ajanpatinaa löytyy, huomautti muutamasta nivelestä että kannattaa tarkkailla niitä ja jarruletkujen kiinnityksestä-jota ei ollut, niin mainitsi mutta ei laittanu mihkään ylös.

    Valot, jarrut yms perus liikenneturvallisuuteen vaikuttavat katotaan tarkkaan tottakai.

    Niin ja se VIN-numero, kannattaa selvittää mistä löytyy jos on valmiina muuten joutuu meistämään sen runkoon.
     
  13. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    Tampereen tullissakin joku saatanan svetlana venäläinen töissä, ei oo saanu munaa varmaan ikinä!!

    vastauksia ei tiedä mihinkaan käy aina takahuoneessa kyselemässä ja vastaus on yleensä "EI KÄY"
    siitä on asiakaspalvelu kaukana :x

    sinne pääsee varmaan töihin ihan psykologisilla testeillä jos on kiukkunen persoona :rotfl:
     
  14. BlackVan

    BlackVan 3rd gear

    Kertokaas viisaat paljonko noin suunnilleen tollaseen -67 Cadillac DeVilleen tulee tullia ja veroo yms.

    Tietäis varautua...

    Sellanen olis tulossa... 8)
     
  15. Beachley

    Beachley 1st gear

    Eli

    Kauppalaskusi ( bill of sale) summa ja rahtilaskusi ( bill of freight / invoice) summa lasketaan yhteen.
    Saadusta summasta otat 23% , se on summa jonka joudut maksamaan ALV:a . TÄMÄ TULEE MAKSUUN VARMASTI

    Lisäksi

    Kauppalaskusi summasta otat 10% , se on summa , jonka joudut maksamaan tullia. TÄMÄ TULEE MAKSUUN TULLIN TULKINNAN MUKAAN.

    Lisäksi

    Autoveroa n. 100 - 200e. TÄMÄ TULEE MAKSUUN VARMASTI,MUTTA KUKAAN EI TIEDÄ TARKKAA SUMMAA (paitsi Tullin Yli-Insinööri :mad: )

    Mike
     
  16. BlackVan

    BlackVan 3rd gear

    Ei kai se ny 3-4000€ voi olla noin vanhasta autosta??? Siis alvia...

    Eikä kai 2000€ tullia...

    Oon kyl lukenut ihan muita summia.....
     
  17. Beachley

    Beachley 1st gear

    Ääh

    Jos sun automobiili on maksanut 17 000e ja rahdit 3000e ja laskuissa nämä summat lukee, niin silloin on noi esittämäsi summat lähellä....

    Tuolla rahalla ( vaikkapa dollareissa )saa kyllä helvatan hienon Käkkylän 8)

    No tuolla kaavalla ja prosenteilla homma kuitenkin menee.

    Mike
     
  18. bogge

    bogge 3rd gear

    ALV 23% meni omasta -66 cadista. Tullia (10%) Hämeenlinnassa ei mennyt.
    Ihmeellistä että tuo tulli voi olla toimipistekohtaista???
    17 000e cadi...pistä kuvia. Tarrakilvillä ehtii hyvin kesän rientoihin.
     
  19. BlackVan

    BlackVan 3rd gear

    No Suomen hienoinhan se on!!! :)
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    Niin ja siis ensin lasketaan se tulli!! (rahti+ kauppalasku)
    ja sit kauppalasku +rahti+ tulli lasketaan yhteen ja koko paskasta alv
     

Kerro tästä muillekin!