USA-tuontiauton tullaus ja rekisteröinti 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Beachley, 26.5.2011.

  1. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Ok, tänks 8)
     
  2. kipikii

    kipikii 1st gear

    Ensi alkuun terevhdys foorumille, ensikertaa reiksiteröityneenä käyttäjänä täällä :D

    Oma unelma nyt pykälän lähempänä viimeistä konkretisoitumista. Eli auto tullattuja siirtynee kotikaupunkiin tulevana viikkona toivon mukaan.

    Muutamia kysymyksiä viestiketjun otsikkoon liittyen, lähinnä katsastukseen ym. liittyen.

    Lähteitä on niin paljon ja tiedoista yhtä monta versiota kun lähteitäkin. Paikallinenkatsuri ei tuntunut olevan juurikaan kartalla kun arki auton kävin tänään leimaamassa ja muutamia kyssäreitä lennosta heitin.

    Auto on 2wd , -82 steppari, perus 5 litraisella, tätähän ei varmaan vannoutuneimmat puritanistit myössä edes kunnon harrasteautoksi,saati ymmärrä miksi moisen rottelon joku haluaisi ulkomailta asti tuottaa. Olkoon se allekirjoittaneen oma päänvaiva :rotfl:

    Sitten muutamia ongelmia mihin olen törmännyt, tai oikeammin asioita, jotka askarruttavat mieltä.

    Ajatuksena ollut opiskella ja varautua konttorille riitäävän hyvin jotta välttyy kaikelta ylimääräiseltä, tieto vain kadonnut jonnekin.....

    Tullin sivuilta en ole löytänyt useista yrityksist huolimatta juuri mitään tietoa, samoin Ake/trafi on hukannut ennen niin selvät määritelmät ajoneuvoista painorajoista ja veroluokista ym. vaatimuksista jonnekin, vai miksi en niitä enää mistään löydä. Ennen olivat jtn. sellaisia vihreä kelta sävyisiä sivuja joista em. tiedot löytyivät.

    1. Haaveissa olisi saada auto kilpiin ilman 80 tarraa, onkohan mahdollista?

    - ajattelin ensin että onko mahdolista verottaa/katsastaa hlö autoksi, 100kmh/paku kai vaatii abs/bagin tai jtn ainakin uudemmissa ymym. Ja eikös ennen oli joku painorajakin, ainakin jtn 90 luvun taitteen pikkukoneisia sportsidejä ja lyhyt lavaisia näkynyt ilman lätkää, vai kaatuuko tämäkin nyt bagiin ja abseihin. Omamassa ainakin on jäänyt jostain mielee 1850kg. Tämä omahan nyt on varmaan kevein ja lyhyin joten painon ja kokonaismassa luulisi olevan melko pieni.

    2. Miten mahtaa veron käydä noin vanhassa jos edes saa hlö autoksi, itse varovasti arvioin jtn 400-500€ ?


    3. Vastaavuustodistus ??? mikä on tuon tilanne, näitähän C -sarjalaisia on ollut suomen niemi pullollaan kun olen ollut pikku poika ja lienee kai jokusia uutenakin tuotu. Joten onko tarpeellinen?
    - tästäkään asiasta ei löydy mtn kunnon faktaa

    4. Autolla ikää jo lähes 30v joten ilmeisesti mtn kummallisia valomuutoksia ei ilmeisesti vaadita, muutoinkin yleistä Dot- merkintä höpinää on ollut, helpotusten muodossa? Mutta mites takasumuvalo, ja vilkkujen väri tänä päivänä, miten tulkitaan?

    5. Kannattasiko mennä auton kanssa vain kylmästi katsastukseen riitäävien papereiden kanssa ja kuunnella mitä pitää tehdä ja mahd esittää oma näkemys, vai selvittää ja tehdä muutokset valmiiksi?


    Melkoinen vuodatus tuosta tulikin. Jos joku saman homman jo tehnyt voisi hiukan valaista, eniten mieltä painaa tuo rekisteröinti hlö autoksi/ ilman nopeusrajoitetta sekä tuo vastaavuustodistus.

    Sekä jos jollain on linkkejä ko asioihin, kun niitä en ole itse löytänyt.

    Kiitos vastauksista jo etukäteen.
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ensinnäkin: aivan ajoneuvohistoriallinen päätös tuoda steppari suomeen! Noitahan on skottareina ollut suomi täynnä... Vaan ei ole enää. Siis suosittelenkin selvittämään jos vehje on orggiskunnossa museaalimahdollisuudet. Vakio 350 bensalla siitä saa kansien alla silti hauskanpitolaitteen ja osia saa toistaisksi hyvin, onko lmc trucks sivusto vielä voimissaan...itse menisin suoraan leimalle, eihän 82:ssa ole tuplavaloja, ei niistäkään huolta. Yritä saada se museaaliperusteluilla henkilöautoksi.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä en ainakaan saanut 50-luvun stepparia henkilöautoksi. Peruste oli se, että henkilökuljetuskapasiteetiksi laskettiin 3 henkilöä x 80 kg (tjsp) = 240 kg ja kun tavaroille jäi enemmän kantavuutta = pakettiauto. 80 lätkä unohtui liimata, eikä sitä katsastuksissa kyselty. Eipä laitoksella tuon kovempaa voinut ajaakaan.

    Voimassa on ymmärtääkseni edelleen tuon ikäisissä pakuissa 80 km/h rajoitus kun omamassa ylittää 1800 kg. Mulla oli muinoin samanvuotinen pitkälavainen dieseli, ja muistaakseni siinäkään omamassa ei ollut kovin paljon yli tuon 1800 kg:n, kun joskus kävi mielessä yrittää laihduttaa alle nopeusrajoitusrajan. Lyhytlavaisella bensakoneisella tuo raja ei voi olla kaukana. Jätä varapyörä ja kaikki muu helposti irtoava talliin, laita vaikka verkko perälaudan paikalle ja tankkiin pari litraa bensaa kun menet rekisteröintikatsastukseen.

    Mikä muuten olisi museaalinen peruste rekisteröidä pakettiauto henkilöautoksi?
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kaikkea kantsii yrittää että saavuttaa tavoitteensa; on se rekisterlintikin välillä semmosta arpomista...voi sitä perustella sillä että ajoneuvo tulee museorekisteriiin eli pelkästään ns. Harrastuskäyttöön, ei tavarankuljetukseen? Kyllä niitä on nimittäin tyypitetty, just näin yhden 80 luvun lopun henkilöautoksi rekatun crewcabin... Pehmeet penkit takana eikä rajoitusta.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nykyään taitaa pickupit mennä pakuiksi jos on korkeintaan 3 istumapaikkaa. Ohjaamon korkuinen lavakate päälle ja lavan etureunaan selkä menosuuntaan 3:lle penkki ja henkilöautoksi? Vai tarviiko katettakaan jos laittaa turvavyöt?

    Muutenhan tuon ikäinen menee "heittämällä", umpiot saataa joutua vaihtamaan ja oranssit parkit pois.
     
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tosiaan parkkisääntö 80 uudempiin vaatii virittämään valkoiset parkit mutta pitää olla keltaiset vilkut? Monet ratkaisivat asian aikanaan virittämällä umpioihin ns. Europarkit, jotka omasta mielestäni on ihan tyhmän näköiset. Sekään ei ole ainakaan parempi että liimaa valkoiset talmut parkkivaloiksi ninkuin piilofarkkuihin yleensä tehtiin. Onneksi sivuvilkkua ei tarvitse ennen 84:ää. Eli älä suostu porailemaan loksuihin vilkuille uusia reikiä! Taakse jotkut niuhot voi vaatia lisäheijastimet, mutta ne voi pistää puskuriin kaksipuolisella teipillä...
     
  8. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Etuvilkut pitää olla keltaiset vasta 1.1.1984 alkaen.
     
  9. kipikii

    kipikii 1st gear

    Hyvää settiä, hyvää settiä, kiitokset vastauksista. Ootellaan lupaa noutaa auto, tullit ja alvit maksettu.

    Jep yksillä lampuilla on, ainakin pitäisi, kuvien perusteella tosin nokan lampunkehykset uudemmasta mahd, 83-84 vm. vaikka vin-koodin mukaan vm on 82. Vai miten näitä on kasattu, ja joku voinut vaihtaa käypäiset muustakin vuosimallista.

    Parkit ei ongelma vaikka joutuisikin muuttamaan, ideoita on varastossa siedettävään lopputulokseen pääsemiseksi ja sivuvilkkuja ei tarvi ennen 84sta, tämä selvä. Täytyy vielä koittaa metsästää jostain nuo säädökset.... ei vaan tule vastaan netistä vaikka kuinka koittaa.

    Mutta vielä askarruttaa tuo vastaavuustodistus, tarviiko sen?

    - sitten heittää budetti perskeikkaa jos tuohon joutuu vielä satasia uhraamaan

    Ja uskon että tuon saa laihtumaan alle 1800 kun on keveyimmästä päästä mallisarjaa muutoinkin, joten josko sittenkin mahkuja olis...... jos tämä vaan pitää edelleen paikkansa, niin ei voi olla painoraja kaukana.

    Katsuri meinas heti että jos edes saa hlö autoksi niin vero on "ihan mieletön", ei kylläkään osannut perustella.

    Mut siis miksi olisi 30v ikää, kunto melko apea, jos se vaikuttaa nykyään. ja 70-luvun hlö autoista puhutaan enää 50-200€ verosta joten en mitenkään saa pyöriteltyä että vero olis mikään posketon, maks 4-500€

    Eikö ketään tosiaan ole moista hlö autoksi katsastanut, vaikka myynnissäkin on näkynyt ilman lätkää jokusia yksilöitä. No pioneeri hanke sitten.

    Voin laittaa lukujakin tänne kun saan kaikki ynnättyä ja auto kilvissä, ei nämä mitään valtion salaisuuksia ole, jollekin voi olla vaikka apuakin.

    Halpaa? ei toden totta, eli kyllä tähän euroja saa palamaa vaikka auto itsessään rahdin kanssa melko edullisesti suomessa olikin.

    Naureskellaan sitten yhdessä mistä olen maksanut turhaan :poff:

    Ja niille ketä kyräilee että halvan kiesin hinta tuplaantuu amerikanjoen pyynnistä kun tuodaan suomiterolle myyntiin, suosittelen kokeilemaan näin noviisina, ilman kontakteja, ostamaan auto ulkomailta ilman näkemistä, kuvien ja puhelimen perusteella. Itse tosi ostin auton jo suomalaiselta välittäjältä. Mutta avartava kokemus on, miehen sanaan luottaminen saa ihan uuden vivahteen :D

    Vaikea kuvitella että itsekään myisin tätä ostajalle jonka mentaliteetti on "kyllä noita parilla tonilla saa"

    Sitten vastaus kysymykseen miksi?

    Tykkään tästä c-sarjasta, suomen tarjonta on mitä on.... (ruoste,yhdistettynä omiin hitsaustaitoihin)
    Tekniikan sanotaanko monipuolisuus ja vivahteisuus verrattuna alkuperäiseen (yhdistettynä omiin sovellustaitoihin)
    Ko. mallin helppo ylläpidettävyys, ja aiempaan komenttiin: kyllä LMCTruck on vielä voimissaan.
    Eli tästä jos joku hajoaa niin voin ihan oikeasti tilata vin-koodin perusteella osan ja se melko suurella todennäköisyydellä sopii.

    Oho melkonen saarna.. mutta antakee armoo.... emmää pahalla :lol:
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ei olisi vero "mieletön". katsuri tarkoitti varmaan sitä jos JÄLKIKÄTEEN yrittää muuttaa pakettiautona pienemmällä verolla maahantuotua vanhaa suomi-pikappia.

    mutta jos vain katsuri suostuu pikapin henkilöautoksi merkkaamaan, niin käskisin sen niin tekemään... yritä sitä että on niitä rekisteröity henkilöautoiksi ja jotkut on niistä aikoinaankin täydet verot maksaneet.
    sun autoasi kuitenkin verrataan suomessa jo oleviin- ja ikävähennyksien kanssa veikkaisin ha-pa rekattujen autoverojen olevan satasissa. koska ei tosta voi mennä veroa paljoa yli kahtasataa? puhtaita arvauksia sitten.

    et tarvitse vaatimuksenmukaisuustodistusta, se on 97-uudempien murheita.
     
  11. nixon

    nixon 3rd gear

    Paljon makso?
     
  12. kipikii

    kipikii 1st gear

    tulli+alv+muut kotimaan huolintakulut 1400€

    voi olla että halvemmallakin olisi päässyt, mutta noviisina mennään ja vielä ollaan budjetin raamien sisällä :D
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Valkoiset parkit pitää olla 1968 ja myöhemmin käyttöönotetuissa.
     
  14. fishbone

    fishbone Gearhead

    onko havaintoa tai tietoa kuinka paljon tuo veronkorotus nostaa esim -94-96 f-bodyn veroja usasta tuotuna?tarttis taas joku kippo löytää ja jollei kotimaasta löydy niin pitää kattoo kauas.
     
  15. stangrider

    stangrider Gearhead

    94-96 mallit verotetaan painon mukaan, veroprosentti nousu on n.
    30--->38%. Toisaalta taas ikävähennys aina painaa alaspäin veroperustetta, mutta nousua joka tapauksessa.
     
  16. fishbone

    fishbone Gearhead

    tuota kyllä aavistelin :mad: perkl
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Tällä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä "museaalisyiden", eikä muidenkaan tunneperäisten syiden kanssa. 6-paikkaisessa crew cabissa ei-heavy duty alustalla henkilökantavuus ylittää tavarakantavuuden joten auto määritellään henkilöautoksi.
    Tiedän että vanhoja pikkareita on rekattu nykypykälillä henkilöautoiksi. Tilanne byrokratiattomaksi mainostetussa Suomessa vaan on täysin mielivaltainen ja vailla minkäänlaista linjaa. Jos/kun löytää katsastusmiehen joka haluaa auton katsastaa henkilöautoksi homma on läpihuutojuttu, eikä laillista estettä ole. Auton omamassa punnitaan konttorilla johon lisätään kolmen matkustajan paino. Näin henkilökantavuus jää aina suuremmaksi kuin tavarakantavuus= henkilöauto. Jos taas katsastusmies ensivilkaisulla päättää että toi on pakettiauto, niin silloin auton omamassa punnitaan konttorilla ja auton kokonaismassa arvotaan omasta tietolähteestä, asiakkaan esittämästä tietolähteestä tai ulkopuolisesta tietolähteestä. Näin käsiteltynä kolmipaikkaisen henkilökantavuus jää yleensä tavarakantavuutta pienemmäksi= pakettiauto. Trafin teknisen neuvonannon kanta tukee jälkimmäistä käsittelytapaa ilman sen kummempia perusteluja. "Kun se on tavarankuljettamiseen valmistettu auto." Jälkimmäisellä versiolla pakettiautoksi katsastetusta Trafi tosin kerää suuremman käyttömaksukertymän.. Asioidessa kyseisen valtionviraston kanssa saa kyllä varautua välillä melko lennokkaisiinkin kommentteihin tyyliin "..sen kantavuudenhan voi laskea lavan pinta-alasta."
    Useamman kuukauden vääntänyt virkamiespainia kyseisestä asiasta ja homma edelleen kesken, suunnitelma a & b, mutta niistä enemmän kun homma on valmis. Pienenä paljastuksena ja esimerkkinä byrokratiattoman virkamiehen mielivallasta voin kertoa että mulla on kirjallinen todistus siitä että tietyin ehdoin pakettiautoon voi laittaa 9 pehmeää penkkiä ja säilyttää se pakettiautona huolimatta tavara- ja henkilökantavuuden suhteesta. Lain vastaista? Kyllä. Mutta siihen on virkamiehen lupa laitokselta joka lakia tulkitsee. :poff:
     
  18. gremlin

    gremlin Gearhead

    Vastaavuustodistus tarvitaa henkilo- ja pakettiautoissa jostain -97 eteenpain, eli sita ei tassa tapauksessa vaadita.
    Suosittelisin menemaan Porissa Karhu-Katsastukseen, siella on tietoa ja viitseliaisyytta naihin maahantuontikatsastuksiin.
     
  19. manha

    manha Gearhead

    Kävin tänään hakemassa satamasta auton,josta oli huolinta firman toimesta tehty jo käyttöönotto ilmoitus tulliin ti 17.4.Hain myös konttorilta tarralaput ja vasta sen jälkeen huomasin,että auton verotus on aloitettava 5vrk:n kuluessa käyttöönotto ilmoituksen jättämisestä(eli su mennessä) tai 3kk:n ajolupa katkeaa...voi vitun vittu!
    Kun nyt ensi viikolla pääsen sitten tulliin jättämään nuo verotusta koskevat kupongit,palautuuko ajolupa takaisin vai otinko nuo tarrat turhan takia?
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Taitaa olla 5 arkipäivää, ja ite ainakin pystyin sopimaan tullin kanssa et se käyttöönottoilmoitus pysyy voimassa.

    ja vaikka kaikki ei meniskään niinkuin elokuvissa niin selviät jokatapauksessa uudella käyttöönottoilmoituksella ,joka ei maksa mitään. tarrathan pysyy voimassa ja vakuutus juoksee,
    tullin lupa vaan katkeaa ja autolla ei sen takia saa ajaa.

    osapuilleen kai näin...

    ja katsastus myös suoritettava , oliko nyt sit viiden päivän sisällä veroanomuksen jätöstä
     

Kerro tästä muillekin!