USA-tuontiauton tullaus ja rekisteröinti 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Beachley, 26.5.2011.

  1. nixon

    nixon 3rd gear

    Re: Re:

    Mulla jäi koko paska alle viiden tonnin ja silti meni tullia.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Re: Re:

    Lasketaan.
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    :rotfl: :rotfl: Johan oli erikoista horinaa tullista.
    Eihan sita ennen virallisesti tiedeta etta se menee kuorma-autoksi ennenkuin sen on katsastusmies virallisilla papereilla tulliin ilmoittanut, eli katsastanut auton.
    Kylla sielta kuuluu ne 3kk laput saada, ja se vero, tai 0-vero, paatos tehdaan juurikin katsastusmiehen paatoksen perusteella, eli onko se kuormuri vai ei. Noin se on ainakin menny viimisen 5den tuomani lava-auton kohdalla.
    Mene eri tulliin, tai menet uudestaan sinne ja sanot etta se on paketti auto, jos ne 3kk tarrat on siita kiinni. Sitten katsastuksen jalkeen viet laput sinne ja sanot etta '' oho, siita tulikin kuormuri'' niin tulee 0-vero :wink:
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Kiitti! Taidankin huomenna piipahtaa uudelleen tuolla tullissa...

    Eli merkkaanko tähän lomakkeeseen sitten kylmän viileästi auton pakettiautoksi? Vai tuo "Muu"?

    E: Eiku tämä onkin oikea lappu. Tuon kanssa huomenna tulliin

    E2: 3KK siirtokilvet räpylässä. Eipä siinä ollut mitään sen kummempaa. Oli ekalla kerralla tullin täti ollut vain vähän kujalla asioista.
    Kiitos gremlinille! :D
     
  5. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    laitetaan nyt tän threadin alle, muutamia kysymyksiä mistä tuntuu että katsastusasemilla ei tiedetä liikoja.. :-?

    ostin ~viikko takaperin -93 ford f350. kyseinen kampe on maahantuotu suomeen jo vuonna -98 ja syystä tai toisesta jäänyt tulliin seisomaan ja sieltä huutokaupattu nyt eteenpäin, myyjä huusi tän itelleen ja myi sitten eteenpäin mulle. tarkotus olis saada lujaa ajoon, mutta dokumenttipuoli tökkii, ensikertaa kun tätä tekemässä.
    EPA tarra löyty, samoin FFMS joten ne kunnossa, tänään sit kävin konttorilla kyselemässä niin tarvitaan vielä lisää:

    1. todistus hytin ja kuormalavan kiinnityksestä runkoon. niin. mikähän pulju tampereen suunnalla voisi todeta tän asian ja kirjottaa siitä dokumentin? ja tossa lavan tilalla oli semmonen huoltokomootti minkä revin irti ensitöikseni, ja tarkotus tehdä alkuun ainakin ns. flatbed. ja ettei nyt tarttis kantapäänkautta jälleen oppia asia, niin onko tämmösen lavan rakentamiseen jotain "direktiivejä" jotka pitää täyttyä? vähintään 6 kuormansidonta pistettä pitää olla, mutta muuta mikä pitäisi ottaa huomioon? kuorma suoja hyttiin pitäis kanssa ilmeisesti tehdä, mutta pelkkä "ritilä" ilmeisesti ei riitä ikkunan suojaksi, koska ns. flatbed rakenteilla, joten ei ole sitä lavan reunaa suojaamassa hyttiä..?

    2. tarttis vielä jenkkilän puolelta rekisteri otteen, vaikka myyjä puhuikin että sitä ei tarvitse, koska auto on ostettu tullilta eli valtiolta. ja tarra missä kerrotaan auton valmistus kk./vuosi/painot/renkaat/jne. pitäisi riittää. yks leimakonttori sano että se menee sillä, toinen sano että ei. mikähän mahtaa olla totuus tän asian kanssa? ja jos sen nyt tarttee, niin mistähän sitä kannattais alkaa kyseleen..? myyjä on tullissa duunissa ite ja lupas selvittää asian, mutta kyselen nyt varmuuden vuoks et sais nopeeta asiat rullaan.

    3. mahdollisesti muita papereita / asioita mitä pitäis tietää?
    kiitoksia etukäteen jo vastauksista, tai jos tätä käsitelty jo josain niin linkit ja kaikki mahdollinen info tarpeellista. en haulla ainaka löytäny osuvaa. on tää tehty suomessa helpoks. :poff:
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    -Hytin kiinnitystä et ole muuttanu, niin miksi todistaisit?
    -Lavan kiinnitys pitää täyttää vaatimukset. (linkit löytyy trafin sivuilta)
    -Flatbediin EI tarvitse tehdä kuormatilan etuseinää, jos toteat sen olevan ajoneuvon kuljetukseen tarkoitettu päällirakenne. Mutta oikeasti oman turvallisuuden takia haluat varmasti. Eikä se lujari nyt niin kummoinen tuolle ole laskea. Mutta ajoneuvon kuljetuslavalle ei tarvitse todistaa.
    -Mene aloittamaan se katsastus sinne missä se helpoiten luvattiin hoitaa.
    Kyllä ne ongelmat löytyy. :)
     
  7. Ponu

    Ponu 1st gear

    Olipa asiallista palvelua Tornion tullissa. Menin ajolupaa hakemaan niin se tullisetä sanoi että tee samalla autoverohakemuskin. Sanoin ettei ole autosta vielä mitään papereita kun olen vasta menossa sitä hakemaan. Eipä mittään sanoi vaan että toimitat sitten jälkikäteen paperit tulliin kun saat ne. Eipähän tartte nyt sitten enään turhaan hättäill hakemuksen kans. Tullissa asiointiin meni n. 5 minuuttia.
     
  8. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead


    muistaakseni 5 arkipäivää ovat kilvet voimassa ,mikäli et toimita verohakemusta...
     
  9. Ponu

    Ponu 1st gear

    Eiku nimenomaan nyt ei tarvitse enään hätäillä kun laitoin autoverohakemuksen jo vireille ja toimitan sitten tarvittavat liitteet jälkikäteen. Siis autoverohakemus on tehty jo.
     
  10. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    :D anteeksi maalaisuuteni , :)
     
  11. markku61

    markku61 1st gear

    nii mitenkohän toi katsastuksen alotus 5 päivän sisään lähtee käyntiin ku ei oo kun kopio alkuperäsestä titlestä? tarrat kyllä saa ! ja muutkin laput voi heittää tulliin ? oiskohan tästä kokemuksia?
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Katsastus jää kesken dokumenttien puutteellisuuden takia.
    Tullia kiinnostaa vain sen paino. Katsuri voi siitä asiasta tehdä eri dokun tulia varten.
     
  13. markku61

    markku61 1st gear

    jep ! näin varmaan käy , mutta laki velvottaa näin tekemään,sitte varmaan raukeaa tarrojen ajo oikeus! no näähän selviää ens viikolla,ellei orginal title tupsahda sitä ennen kouraan!tervGM 65
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Niin siinähän sanotaan, että katsastus tulee aloittaa.
    Eli ei sen tarvitse läpi mennä tai edes oikein mihinkään.
    Katsastushan on aloitettu, kun tiskillä maksaa katsastuksen.
    OHO! Multa unohtu se auto kotiin.
    Tullin vaatimus täyttyy. :)
     
  15. Haaga

    Haaga 2nd gear

    Omaa Vetteä kun tullasin viime keväänä, en vienyt katsurille autoa ensin. Tullista tuli sitten pyyntö hoitaa katsastus ensin, ja sitten voidaan auto verottaa. Kysyin lakipykälää mihin tuommoinen perustuu. Auton katsastamisella kun ei pitäisi olla mitään tekemistä vero-arvon määrittelyyn.

    Auton painot yms heillä on jo tiedossa aikaisemmista maahantuotujen katsastuksista. Myös auton ovessa olevasta "painotarrasta" lähetin kuvan heille, joten tullilla oli ihan kaikki faktat olemassa. Tullimies köhi puhelimessa ja selitteli ummet ja lammet. Kysyin että pitääkö auto viedä katsastukseen, vaikka en koskaan ottaisi edes autoa käyttöön (mutta verot haluaisin maksaa). Tullimies aloitti taas aivan järjettömän kakofonian ja selittelyn. Lakipykälää ei osannut kertoa, ja lopuksi totesi "näin tämä nyt kuitenkin menee".

    Taitaa olla tuo katsastusvaade tullin normaalia kansalaisten kyykyttämistä ja tavallaan omatuonnin hankaloittamista.
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Tulli halunnee suomalaisen rekisteröintitodistuksen verotusta varten koska
    ei osanne/vaivaudu suojatyöpaikassaan perehtymään ulkomaankieliseen tekstiin.

    Ja toisaalta ei voine näin tehdä virkavirhettä verottamalla väärin koska
    katsastaja kerran on merkannut massat jo suomen atj-järjestelmään...
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Toisaalta ymmärrän tullivirkailijaa, kun esim. jenkki otteesta autosta löytyy: Merkki, vuosimalli ja väri.
     
  18. markku61

    markku61 1st gear

    no marssin ens viikolla katsarille vaaka sieltä varmaan löytyy,saadaa painot puntaroitua lopettakoot siihen! tarrolla aijon ajella kävin miten kävi! luulis niidenkin tietokannassa toi auton paino löytyvän impala65ss!
     
  19. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    En tiedä mikä meni vikaan, -88 softailin paperit laitoin tulliin, ja odottelin lisäselvityspyyntöä katsastuksesta, mutta tulikin verotuspäätös...
    oli mukava käydä leimalla kun sai heti kilvet :)

    katsastusta ei ollut edes aloitettu ennen päätöstä.
     
  20. Hog

    Hog 1st gear

    Itsekin pari autoa tuottanut, enkä ole ikinä rekisteröintiä aloittanut ennen kuin olen saanut veropäätöksen. Eikä ole mitään selvityksiä kyselty. Itse asiassa en edes tiennyt että rekisteröinti "pitäisi" aloittaa jo aiemmin.
     

Kerro tästä muillekin!