USA-tuontiauton tullaus ja rekisteröinti 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Beachley, 26.5.2011.

  1. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Muutama viikko sitten aloitin autoveroituksen Lincolnilleni Turun Tullissa ja tein käytöönottoilmoituksen. Parin päivän päästä siitä tuli selvityspyyntö jossa oli sanatarkasti lause: *Ajoneuvon suomalainen katsastustodistus teknisten tietojen selvittäniseksi(moottorin tilavuus ja teho, sekä ajoneuvon massatiedot veroprosentin määrittämiseksi).Lisäselvityksen antamiselle on saatavissa tarvittaessa pyynnöstä lisäaikaa*

    Eli käytäntö lienee vaihtelevan tulleittain ?!

    Katsastuksen aloitus on pitänyt tehdä ennen autoveropäätöstä jokaisesta autosta jotka olen tuottanut vuosien varrella
     
  2. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Näin se menee, eli periaatteessa yksiselitteisesti määritellyt prosessit kyllä käytännössä vaihtelevat eri paikoissa.

    Olette varmaankin huomanneet myös tämän Tullin sähköinen käyttöönottoilmoitus -uudistuksen:
    http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/lehdistotiedotteet/0000_tiedotteet/tiedote_20140506_1/index.html

    Järjestelmän on toimittanut Solita Oy, josta on näemmä tullut nyt Tullin hovihankkija:
    http://www.solita.fi/solita-sai-historiansa-suurimman-kaupan-tullilta/

    Tuota tiedotetta kun lukee niin silmiin pistää erityisesti lausahdus"Tulevaisuuden suurimmat kehityshankkeet kyseisessä kokonaisuudessa liittyvät autoverotukseen, johon on tulossa autojen käyttöönoton, rekisteröinnin ja autoverotuksen kokonaisprosessiuudistus."

    Mitähän kaikkea veijareilla onkaan mielessä - ja millä aikataululla?
     
  3. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Hum, yksi uudistus on kyllä tulossa välittömästi. Tai ilmeisesti tämä on ollut voimassa ja osin käytössä jo jonkun aikaakin, mutta vasta nyt sitä on ruvettu tosissaan puskemaan läpi Trafissa ja Tullissa. Perusteluna tietysti perinteiset "EU-vaatimukset"... Ja kuten uudistuksessa niin usein käy, harvemmin tälläkään on positiivista vaikutusta autoharrastajan tilin saldoon vaan ihan päinvastoin. Tämä liittyy osin tuohon edelliseen keskusteluun katsastusvaatimuksista autoverotuksen yhteydessä.

    Mehän olemme tottuneet siihen että kun Amerikan tuonneissa ei virallisia CO2-lukemia ole, niin veroprosentti määräytyy aina ja kaikkialla yksinomaan kokonaismassan perusteella. Mutta nyt se ei enää välttämättä mene näin.

    Tarina alkaa EU-asetuksesta 183/2011. Siellä on esitelty EU-tason tarkat kaavat laskennallisen CO2-päästötason määrittelemiseen. Tämä koskee kaikkia autoja jotka täyttävät ns. kalifornialaiset CARB-vaatimukset. Trafi on jo jokin aika sitten ohjeistanut konttoreita laskemaan ja merkitsemään näille ajoneuvoille rekisteriotteeseen "Yhdistettyä kulutusta vastaava CO2-päästö"-lukeman seuraavia kaavoja käyttäen:

    * Bensiinimoottori ja manuaalivaihteisto: CO2 = 0,047 * m + 0,561 * p + 56,621
    * Bensiinimoottori ja automaattivaihteisto: CO2 = 0,102 * m + 0,328 * p + 9,481
    * Bensiinimoottori ja sähköhybridi: CO2 = 0,116 * m – 57,147
    * Dieselmoottori ja manuaalivaihteisto: CO2 = 0,108 * m – 11,371
    * Dieselmoottori ja automaattivaihteisto: CO2 = 0,116 * m – 6,432

    Kaavassa m on "ajokuntoisen ajoneuvon massa" (omamassa) (kg) ja p on moottorin enimmäislähtöteho (kW).

    Trafin käytännön mukaan vuotuiset käyttömaksut määritellään tämän lukeman mukaan. Se on ehkä vielä ihan kohtuullista, mutta Tullin nykyisen käytännön mukaan tämä lukema toimiikin (tai pitäisi toimia) myös autoveroprosentin perusteena. Sepä ei olekaan välttämättä hyvä juttu...

    Voi toki olla että joissain tilanteissa (painava auto mutta vähän tehoja tms.) tämä uusi kaava tuottaa saman tai jopa alhaisemman CO2-lukeman (ja sitä myötä veron), kuin pelkkä perinteinen ihan vain kokonaismassaan perustuva taulukko. Mutta pelkäänpä että suurimmassa osassa Amerikan autoja laskukaava tuottaa "realistisemman" eli toisin sanoen korkeamman lukeman. Ja taas pääsee kaivamaan kuvetta vähän enemmän.

    Yhtenä esimerkkinä vaikkapa ihan taannoinen tapaus:

    2009 Challenger R/T manuaalilla - omamassa 1850kg, kokonaismassa 2405kg, teho 280kw

    Odotuksena veroprosentti kokonaismassa mukaan => 262 g/km => veroprosentti 43,8 %

    Mutta nyt kun otteeseen oli merkattu tuo CO2 uudella kaavalla laskettuna => 301 g/km => veroprosentiksi lyötiinkin 47,1 %

    Tästä nyt sitten käydään vielä Tullin kanssa hieman keskustelua että mites nämä nyt oikein menee tai pitäisi mennä, eri toimipaikoissakin on kuitenkin toimittu eri tavoin (osassa menty edelleen painon mukaan vaikka asetus ollut jo "pitkään" voimassa jne.)

    Mutta tämä kehitys kannattaa itse kunkin tiedostaa. Jos kuulutte "riskiryhmään" (CARB), ehdotan että laskette mikä olisi prosentti kummallakin eri tavalla laskettuna. Jos uusi kaava olisi epäedullinen, pyrkikää jos mahdollista hoitamaan autoverotus ennen kuin virallista lukemaa otteeseen ilmestyy, tällöin mennään edelleen painon mukaan. En vain nyt tiedä kuinka helppoa tai mahdollista tämä CO2-välttely nykyään tai tulevaisuudessa on. Kuten edellä on todettu, autoverolakihan ei sinänsä välttämättä vaatisi että katsastustoimenpiteiden pitäisi olla täysin valmiina ennen veroprosessia. Käytäntö tuntuu olevan toinen ja tosiaan vieläpä vaihtelee eri paikoissa, mutta veikkaan että se tulee vain tiukkenemaan ajan myötä.
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Täytyypä toivoa ettei tuo laskentatapa tule käyttöön taannehtivasti jo aiemmin rekisteröidyille autoille, jotka nyt on verotettu pelkän massan mukaan. Laskeskelin että jos lasketaan tuolla ylläolevalla kaavalla, niin CO2-määrä olisi silti hieman todellista arvoa piemepi, mutta vuotuinen vero olisi silti nykyistä merkittävästi korkeampi oman auton tapauksessa (tuotu maahan ja rekisteröity Suomeen jo vuonna 2007).
     
  5. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Ei ne niitä ala taannehtivasti korjailla, mutta se on nyt kylmä tosiasia, että kaikki Kalifornia-päästötason autot olisi pitänyt verottaa laskennallisen co2-päästöarvon mukaan vuodesta 2011. Ja tulli edellyttää katsastuksessa käynnin ennen veroprosessin käynnistämistä. Siinä voi kyllä yrittää pistää kovan kovaa vastaan ja katsoa jossakin oikeusasteessa, onko se oikeasti pakollista.

    Tekisi taas niin mieli ostaa pelkkä menolippu täältä...
     
  6. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tulisi mieleeni, että asian riitautus voisi tulla kyseeseen, koska nyt maahantuotavasta ajoneuvosta ei voi periä enempää veroa kuin sisältyy jo maassa olevaan ajoneuvoon. Jos Suomen rekisteristä löytyy vastaava Challenger, joka on verotettu "vanhan tavan" mukaisesti, niin lähtökohtaisesti nyt tuotavia samanlaisia ei voi verottaa uuden laskutavan mukaisesti suuremmalla %:lla.

    -JJ-
     
  7. B 49

    B 49 Gearhead

    Kaikista 1957 vanhemmista ajoneuvoista peritään enemmän veroa kuin niihin sisältyy, koska niistä ei ole maksettu veroa alunperin.Tämä muuttui silloin kun vero tuli päästöpohjaiseksi
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ja onhan näistä uudemmistakin pirsseistä peritty aiemmin "historiallisilla veroprosenteilla" ja uuden lain mukaan sitten isommilla "päästöprosenteilla". Se, että näin on tehty, ei tarkoita sitä, että olisi toimittu oikein.

    http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/aut ... skaytannon

    Linkin takaa löytyy ote oikeuden päätöksestä: "Oikeuskysymyksenä asiassa oli, muodostuuko vuonna 2010 käytettynä Suomeen tuodun vuonna 1999 käyttöönotetun Jaguar-merkkisen ajoneuvon hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus syrjiväksi Suomessa vuonna 1999 ensirekisteröityihin ajoneuvoihin verrattuna.Samanikäisen Suomessa ensirekisteröidyn ajoneuvon veroprosentti on määritelty vuonna 1999 voimassa olleen autoverolain (1482/1994) mukaan auton hankinta-arvoon perustuen. Autoverolain 6 a §:n (266/2003) mukaan ennen vuotta 2003 valmistetun, käytettynä verotettavan henkilöauton veron osuus on 29 prosenttia bensiinikäyttöisen ajoneuvon verotusarvosta, jos mallikohtaista veroprosenttia ei ole julkistettu. Jaguar-merkkisten henkilöautojen historiallisia veroprosentteja ei ole julkistettu. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, ettei niin sanotun keskimääräisen 29 %:n veron osuuden soveltaminen käytetyn ennen vuotta 2003 käyttöön otetun ajoneuvon verotuksessa ole syrjivää, jos Tullihallitus ei ole julkaissut kyseiselle ajoneuvomallille tietoa historiallisista veroprosenteista.Hallinto-oikeus katsoi, että hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus muodostuu syrjiväksi vuonna 1999 voimassa olleen lain aikana ensirekisteröityihin vastaavanlaisiin ajoneuvoihin verrattuna. Tässä tapauksessa syrjimättömänä veron osuutena on pidettävä laissa 266/2003 määriteltyä 29 prosenttia.

    1957 ja vanhemmista löytyy aika helposti julkisena tietona historiallinen autovero-%...se kun on pyöreä nolla. Päätöksen perusteella vanhat siis pitäisi verottaa nollalla ja aiemmatkin päätökset koettaa saada kumoon. Kysymys kuuluukin, moniko pre-58 vuotisen pirssin tuoja on tehnyt valituksen asiasta tuon Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen ja moniko on "antanut asian olla, koska puhutaan niin pienistä rahoista"?

    -JJ-
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

    Niin tämä oli EU:sta tuodusta autosta...
     
  10. kippis

    kippis Gearhead

    laitetaas vähän päivitystä tähän Beacheyn aloittamaan juttuun.
    mulla jenkeistä 2006 tuodun auton käyttöönottohommat meni näin, lahessa.

    -ensin katsastuskonttorille ottamaan liikennevakuutus valmistenumerolla.
    -tullille käyttöönottoilmoitus, netin kautta nykyään.
    -siirtolupapaperin täyttö kats.konttorilla niin saa 3kk:n tarrakilvet.
    -5 pv aikaa jättää autoveroilmoitus tulliin. tulli ottaa kopiot papereista.
    -tässä välissä voi rekistöintikatsastaa auton (kannattaa hakata runkonumero valmiiksi niin nopeuttaa hommaa).
    -oottelee autoveropäätöstä.
    -kun se tulee maksaa pois ja venaa pari päivää että näkyy tullin / kats.aseman järjestelmässä että vero on maksettu ja käy hakemassa kilvet.
     
  11. poikelin

    poikelin Gearhead

    vuosimallin 65 auto tuotu maahan 90-luvulla Amerikasta. Mitä papereita siitä pitää olla tallessa, jotta saa kilpiin?
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    -kauppalasku
    -tullauspäätös
    -title
     
  13. aksonn

    aksonn 1st gear

    "Ei ne niitä ala taannehtivasti korjailla, mutta se on nyt kylmä tosiasia, että kaikki Kalifornia-päästötason autot olisi pitänyt verottaa laskennallisen co2-päästöarvon mukaan vuodesta 2011. Ja tulli edellyttää katsastuksessa käynnin ennen veroprosessin käynnistämistä. Siinä voi kyllä yrittää pistää kovan kovaa vastaan ja katsoa jossakin oikeusasteessa, onko se oikeasti pakollista."


    ---


    Jos CO2-päästölappu on kirjoitettu esim. TUV:n toimesta, niin ei tällöin laskennallista päästöarvoa pidä käyttää.

    Tullin uudessa asiakasohjeessa 25 (päivätty 18.8.2014), koskien C02-perusteista autoveroa todetaan:

    "
    CO 2 -perusteinen autovero

    Henkilö- ja pakettiautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettava autovero on porrastettu auton polt-
    toaineen ominaiskulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen (CO
    2
    -päästö) perusteella.
    1 CO
    2
    -päästö
    CO
    2
    -päästöllä tarkoitetaan henkilöauton EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä auton valmistajan
    autolle ilmoittamaa, yhteisön lainsäädännössä säädetyn mittaustavan mukaan määriteltyä yhdistettyä
    kaupunki- ja maantiekulutusta vastaavaa hiilioksidipäästöä, joka on merkitty tai pitäisi merkitä ajoneu-
    voliikennerekisteriin auton teknisiin tietoihin, tai pakettiauton vastaavaa tietoa. Hiilidioksidipäästön
    yksikkönä käytetään grammaa per kilometri (g/km).

    Käytännössä vuoden 2001 tai 2002 alun jälkeen ensimmäistä kertaa käyttöön otetun henkilöauton pääs-
    töt on määritetty ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä.

    Henkilöauton verotuksessa sovelletaan päästötietoa, joka on merkitty tai pitäisi merkitä ajoneuvoliiken-
    nerekisteriin auton teknisiin tietoihin.

    Pakettiauton verotuksessa sovelletaan päästötietoa, joka on merkitty tai pitäisi merkitä ajoneuvoliiken-
    nerekisteriin 1.1.2008 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton teknisiin tietoihin.

    Tulli selvittää verotuksessa sovellettavan auton CO
    2
    -päästölukeman auton asiakirjoista tai viranomais-
    rekistereistä. Verovelvollisen tai verosta vastaavan rekisteröidyn asiamiehen on toimitettava Tullille
    asiakirjaselvitys, josta ilmenee auton CO
    2
    -päästötieto tai auton tyyppihyväksyntä-, variantti-
    ja versionumero. Nämä tiedot voidaan saada esimerkiksi auton EU- tai Eta-valtiossa annetusta rekiste-
    röintitodistuksesta, vaatimuksenmukaisuustodistuksesta (ns. CoC-todistus) tai valmistajan edustajan
    antamasta todistuksesta. Verovelvollinen voi varautua edellä mainittujen tietojen esittämiseen jo autoa
    hankkiessaan pyytämällä esimerkiksi myyjältä auton vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Jälkikäteen
    hankittu maahantuojan edustajan todistus on pääsääntöisesti maksullinen. Ajoneuvon tyyppihyväksyn-
    tä-, variantti- ja versionumero on toimitettava myös katsastusasemalle ajoneuvon rekisteröintikatsastuk-
    sen yhteydessä.






    2 (5)

    2 Laskennallinen CO
    2
    -päästö
    Kun autosta ei ole saatavilla hiilidioksidipäästötietoa, joka pitäisi merkitä rekisteriin, tai pakettiauton
    rekisteriin merkittävä hiilidioksidipäästö on määritetty ennen 1.1.2008, autolle määritetään laskennalli-
    nen päästötaso. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyy tällöin auton kokonaismassan ja käyttö-
    voiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Laskennallisen päästötason määrittäminen koskee ennen
    1.1.2008 käyttöön otettuja pakettiautoja, vanhempia käytettyjä henkilöautoja ja lisäksi sellaisia uusia au-
    toja, joita eivät koske yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona val-
    mistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja.


    Verotusta varten auton kokonaismassa voidaan saada esimerkiksi toisessa EU- tai Eta-valtiossa myönne-
    tystä rekisteröintitodistuksesta tai muista auton asiakirjoista. Tarvittaessa auto on vietävä katsastusase-
    malle kokonaismassan mittaamista varten.

    Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja
    polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Jos auton tehon (kW) ja koko-
    naismassan (kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomal-
    la ne luvulla 1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin.
    Verovelvollinen voi selvittää päästöt laskennallisen arvon sijaan
    Laskennallisen päästötiedon sijasta veroprosentti voidaan määrätä verotettavana olevan auton hiilidiok-
    sidipäästön perusteella, jos verovelvollinen tai rekisteröity asiamies esittää selvitystä auton hiili-
    dioksidipäästöstä.


    Tällöin veroprosentti määräytyy laskennallisen päästön sijasta verotettavana olevan auton yhdistettyä
    kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella edellyttäen, että päästötieto on
    1) henkilöauton osalta vahvistettu EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä määriteltyinä moottoriajoneuvo-
    jen polttoaineen kulutuksesta annetun neuvoston direktiivin 80/1268/ EY mukauttamisesta tekniikan
    kehitykseen annetussa komission direktiivissä 93/116/EY tai sitä korvaavassa yhteisön lainsäädän-
    nössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti ja pakettiauton osalta määritelty neuvoston direktiivien
    70/156/ETY ja 80/1268/ETY muuttamisesta N
    1
    -luokan ajoneuvon
    hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineen kulutuksen mittaamisen osalta annetussa Euroopan
    parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2004/3/EY tai sitä korvaavassa yhteisön lainsäädännössä
    säädettyjen vaatimusten mukaisesti tai
    2) määritelty verotusajankohtana voimassa olevassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimus-
    ten mukaisesti.
    "
     
  14. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Jo vain, mutta mitäs jos päästöistä ei ole mitään kirjallista tietoa toimitettu? Mutta silti Trafi on sinne rekisteriotteeseen sellaisen (laskennallisen version) pyytämättä lisännyt?

    Tuollahan on tuo maaginen lause "Henkilöauton verotuksessa sovelletaan päästötietoa, joka on merkitty tai pitäisi merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin auton teknisiin tietoihin."

    Onko edellä mainittu pyytämättä ilmestynyt CO2-lukema sellainen? Ainakin joissain tapauksissa Tulli on selvästi asian näin tulkinnut.

    Ja tosiaan tästä CARB-asetuksesta on olemassa tämmöinen ohjeistus katsastuskonttoreille
    http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... isohje.pdf
    Kaikenlaista teknistä byrokratiaa täynnä oleva dokumentti, jossa meitä tällä erää kiinnostaa ehkä eniten sivulta 6 löytyvä kohta 39. Siinä esitellään juurikin nämä EU-asetuksesta 183/2011 peräisin oleva CO2-laskukaava(t).

    Kuten todettua ilmeisesti tätä ei vielä(kään) ihan kaikilla asemilla tiedetä/noteerata. Mutta ohjeistusta noudattamalla yhä useamman modernin USA-auton rekisteriotteeseen ilmestyy tämä "Yhdistettyä kulutusta vastaava CO2-päästö: XXX g/km", joka ei siis ole ihan vain painoperusteinen lukema.
     
  15. aksonn

    aksonn 1st gear

    Mutta mikä mielenkiintoista, tuossa autoasetuksen liitteen 8 soveltamisohjeessa vedotaan kumottuun kohtaan. Tämä ei ole mielestäni validi argumentti Trafilta tai katsastusasemalta.

    http://www.edilex.fi/saadoskokoelma/20140219.pdf

    Keväällä 1.4.2014 päivätty.

    Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti
    muutetaan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintä-
    ministeriön asetuksen (1248/2002) liitteen 1 I osan johdanto-osa ja liite 8, sellaisina kuin ne
    ovat, liitteen 1 I osan johdanto-osa asetuksessa 252/2013 ja liite 8 asetuksissa 1064/2011 ja
    408/2013.

    Kun dokumenttia scrollaa alaspäin, päästään seuraavaan kohtaan:

    AJONEUVOJA KOSKEVAT KANSALLISET POIKKEUKSET LIITTEIDEN 1-7 VAATIMUKSISTA
    Tätä taulukkoa voidaan soveltaa kansallisessa tyyppihyväksynnässä, muussa yksittäishyväk-
    synnässä kuin direktiivin 2007/46/EY liitteen IV lisäyksen 2 tarkoittamassa M 1 - ja N 1 -luokan
    ajoneuvon 26.2.2012 jälkeen tehdyssä yksittäishyväksynnässä, sekä muutos- ja rekisteröinti-
    katsastuksessa.
    Ennen 1.1.2010 käyttöönotettujen ajoneuvojen rekisteröinti- ja muutoskatsas-
    tuksessa voidaan vaihtoehtoisesti soveltaa 31.12.2009 voimassa olleita vaatimustenmukaisuu-
    den osoittamisen menettelyjä.

    Kun mennään kohtaan 39 (johon autoasetuksessa viittasit), niin tämä kohta on kumottu 2.1.2013 alkaen. Juuri tähän tuo autoasetus viittaa.

    Eli tässä kannattaa nyt koittaa itse kunkin laittaa kovalla kovaa vastaan, eikä antaa Tullin/Trafin pompottaa.

    Jos CO2-päästötodistuksen saa TUV: ltä, niin päästöissä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Jos taas lukemaa ei saa mistään selville, ymmärrän tuon laskentaperusteen, koska jollain asia pitää ratkaista.
     
  16. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Donnerwetter! "Kumottu 2.1.2013 alkaen" siellä tosiaan lukee... :eek:

    Ja kuitenkin siis vielä keväällä 2014 ainakin Tampereen seudulla sekä katsastuskonttori että Tullitoimipaikka olivat hyvin vakaasti sitä mieltä että näillä mennään.

    Mepä otamme TeemuT:n kanssa tässä nyt härkää sarvista ja setvimme aiheen läpikotaisin...
     
  17. aksonn

    aksonn 1st gear

    Luin tuota 183/2011 asetusta läpi ja hieman ihmetyttää miksi Trafi edes tätä käyttää soveltamispohjanaan. Eivät kai muutakaan ole keksineet. Copy-paste on helppoa.

    Säännöksen alkuteksteissä käydään jo periaatteet läpi, miksi tällainen säädös on tehty.

    Kohdasta yksi alkaen puhutaan uusista autoista.

    Kakkoskohdassa autoteollisuuden tarve mennä globaalimpaan suuntaan ja tarve viedä tuotanto 'kolmansiin maihin' on kasvanut. Näille 'kolmansissa' maissa valmistetuille autoille on pitänyt keksiä EU: n sisäiset vaatimukset, joilla autoja kohdellaan yhdenvertaisesti EU: ssa.

    Pari sivua myöhemmin uusi auto jopa määritellään seikkaperäisesti (täysin uusi tai alle 6kk käytössä ollut). Missään kohtaa koko säädöksessä ei puhuta käytetyistä autoista.

    Kun mennään eteenpäin, nämä teknisetvaatimukset (taulukko) on luotu, jotta auto joka ei ole tehty/valmistettu EU: n sisällä voidaan nämä vaatimukset täyttäen tyyppihyväksyä EU: ssa. Tuolla on esim. 1.4 kohdassa (test reports) mainittu approval authority, certificate of approval jne.

    Kun valmistaja haluaa tuoda (kolmansista maista tuotu) auton Euroopan markkinoille, aletaan käymään tätä vaatimuslistaa läpi.

    Otetaan esimerkkinä tuo CO2/emission, kohta 2a. Siinä määritellään testi ohjeiden ja säädösten mukaisesti, bensan laatuvaatimukset, dynamometrin vaatimukset jne. Mutta jos auto on tuotu CARB alueelta, tätä testiä ei tarvitse erikseen suorittaa (maksaa varmasti valmistajille rahaa), vaan päästötaso voidaan laskennallisesti hyväksyä. Testiä tältä alueelta tuoduilta autoilta ei siis tarvita. Luottavat vissiin tuohon CARB (tiukimmin säännösteltu päästönormi Jenkeissä) sääntöön.

    Lyhyt yhteenveto, nykyisessä maailmassa autot voidaan valmistaa missä vain. Autonvalmistajien pitää hakea aina markkina-alueelle omat hyväksyntänsä. Tämä säädös määrittelee EU: alueen vaatimukset autonvalmistajille, kun ovat hakemassa tyyppihyväksyntää.

    Näin minä tämän luen/sisäistän. Eri mieltäkin saa olla :)
     
  18. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Aksonnilla tuntuu olevan tietoa. Kiitos asian esilleottamisesta! Jos tuo 70/220/ETY on kumottu, niin kuinka autoja voidaan sitten rekisteröidä edelleen CARB-tarralla? Eikös tuon mukaan sitten pitäisi aina hakea vastaavuustodistus päästöistäkin?
     
  19. aksonn

    aksonn 1st gear

    En minä mistään mitään tiedä, olen vain tottunut lukemaan speksejä/sopimuksia/sääntöjä kuin piru raamattua :)

    Lisäksi minulla saattaa olla oma lehmä ojassa ja vihaan tällaista pelleilya mitä Suomessa harrastetaan. Kukaan ei tiedä mitään tai jos tietää niin vedotaan johonkin mistä itsellä ei ole mitään käsitystä. Luuloa sitäkin enemmän.

    Hienoa jos käytte asian läpi syvällisesti. Koitan auttaa täällä.

    ---

    Tämä CARB homma koskien 183/2011 rupeaa aukeamaan toden teolla.

    Normaalisti TUV: n päästötodistuksissa on maininta minkä asetuksen nojalla tyyppihyväksyntä on myönnetty.

    Esim. omassa vanhassa TUV: n CO2-lapussa on juuri tuo 715/2007, mihin kaskummaa säädös 183/2011 viittaa päästöjen osalta (kohta 2a, ja siitä kohta a). Tässä mainittu testi on juurikin tuo tyyppihyväksyntä kohta, jota jo koitinkin aiemmassa viestissä avata. Tämä tukee tuota, mitä aiemmin päättelin.

    Eli minustä hienoin kysymys Trafille on, että miksi mennä saman pykälän kohtaan
    c), jos a) kohta on jo tehty valmistajan toimesta ja TUV (virallinen testiviranomainen, jonka myös Trafi tunnustaa) on tämän myös vahvistanut / testannut??? :D
     
  20. aksonn

    aksonn 1st gear

    Ehkä minä tiedänkin jotain..Tästä voi nousta myrsky vesilasissa, mutta menköön.

    Tarina kuluvalta viikolta, joka on taivahan tosi. Tragikoomisuudessaan ihan mukavaa viihdettä.

    Lähtötiedot:
    - Auto tuotu muuttotavarana CARB alueelta
    - Auton listahinnan mukainen autovero Suomessa uutena jonkin verran yli muuttoauton verorajan 13450€. Auto ylempää keskiluokkaa.
    - Auton sama malli myynnissä Euroopassa/Suomessa (ihan sama malli)
    - Autolla saksalainen valmistaja (valmistaja siis EU:n alueella)
    - Auto tehty Saksassa samalla tehtaalla kuin Eurooppaan/Suomeen tulevat (valmistettu siis EU:n alueella)
    - Saksalainen virallinen testausviranomainen TUV on kirjoittanut autolle CO2-vaatimustenmukaisuustodistuksen (siis EU:n alueen viranomainen)

    Autosta tehtiin normaali autoveroselvitys Tullin sivuilla vaadittujen dokumenttien mukaan (rivi riviltä katsottu että kaikki dokumentit mukana). Toimipisteenä toimii Tampereen Tullipiste.

    Seuraavan viikon aikana kysyttiin lisäselvitystä. Nyt pyydettiin auton suomalainen rekisteröintitodistus + tarkastuskortti. Tämän lisäksi piti toimittaa auton Amerikan pään kaikki laivausdokumentit, passin kaikkien sivujen joilla merkintöjä kopiot, viisumin kopio.

    Auto käytettiin katsastusasemalla josta tuon TUV: n CO2-päästödokumentin kanssa saatiin 'hyväksytty'-paperi. Lisäselvitys toimitettiin kaikkine papereineen Tulliin. Nyt alle viikon sisällä katsastusasema ottaa yhteyttä asian tiimoilta ja ilmoittaa että Tulli on ollut heihin yhteydessä ja että miksi auto on hyväksytty tuolla CO2-päästöpaperilla. Tullilla ei pitäisi olla mitään asiaa katsastusaseman toimintaan. Tulli laskee papereiden mukaan autolle autoveron, ei muuta.

    Auton CO2-päästölapun arvo vastaa suoraan Suomen maahantuojan vastaavalle autolle ilmoittamia raja-arvoja. Arvoa ei siis ole laitettu liian alas.

    Lisätietoja oli pyydetty jossain vaiheessa Trafilta, joten soppa senkuin mutkistui. Asia on kuulemma mennyt korkeammalle tasolle ja linjauksia etsitään sieltä asti. Tullin pöydällä on kuulemma useampi vastaava autoveropäätös jotka odottavat tästä tietoa. Asiasta on puhuttu jopa "ennakkotapauksen" nimellä.

    Tässä haisee raha Siperiaan asti (+ että kaikki on vaadittu todistettavan, että jos jotain löytyisi). Jos auton normaali suomalainen autovero on joitain tonneja muuttoautoedun yläpuolella uutena, niin nyt käytettynä arvon pitäisi mennä todella lähelle maksimia -> ei muuttajalle veroseuraamuksia.

    Mutta, nyt kun Trafi ja Tulli ovat vaatimassa/hylkäämässä katsastusta (josta edelleen löytyy alkuperäinen allekirjoitettu hyväksytty paperi) ja vaatimassa tuota CARB autolle sovellettavaa laskukaavaa, autovero pomppaakin noin toistakymmentä prosenttia ylemmäs. Tarkoittaen muuttajalle sitä, että alunperin CO2-päästödistuksen mukainen vero olisi ollut ns. 'nolla vero', mutta nyt kumouksen ja laskentakaavan mukainen autovero olisikin useita tuhansia.

    Näin tämä homma Suomessa toimii. Lisätietoa päivitän tänne kun on sen aika ja asianomaiset ovat selväntäneet kaiken.

    Edit. Trafin vastaus CO2-päästöihin ja CARB alueelta tuotuun autoon tältä viikolta:



    ""Oletuksena, että auto on otettu käyttöön ajankohtana jolloin

    pakokaasupäästöihin on sovellettu EU asetusta 715/2007.


    Eli auto täyttää CARB vaatimuksen, jolloin CO2 päästöt määritellään

    laskentakaavalla. Toinen vaihtoehto on tehdä autolle ilmoitetussa

    tutkimuslaitoksessa EU asetuksen 715/2007 muutettuna 692/2008 mukainen

    pakokaasupäästömittaus mitä puiteasetuksessa 183/2011 on siitä säädetty.

    Mittaustulos eli testiraportti pitää sisältää mm. tekniset tiedot

    testattavasta autosta, pakokaasupäästöt komponenteittain,

    pakokaasupäästöluokan, polttoaineen kulutustiedot

    kaupunki/maantie/yhdistetty sekä CO2 päästötiedot

    kaupunki/maantie/yhdistetty, eli kaikki mitä asetuksessa 715/2007 -

    692/2008 on säädetty (huomioiden myös myöhemmät EU-asetusmuutokset auton

    käyttöönottoajankohdan mukaan).



    Jos samanlaiselle vastaavalle autolle on jo tehty mittaus esim.

    Saksassa, ei kyseistä autoyksilöä tarvitse viedä testeihin, vaan

    tutkimuslaitos voi hyödyntää aikaisempia mittauksia ja kirjoittaa siitä

    todistuksen, jonka pitää sisältää ne asiat mitä EU asetus vaatii

    ilmoitettavaksi tyyppihyväksyntää varten (692/2008 liite I lisäys 4).

    Käytännössä siis TUV-todistuksessa tulee ilmoittaa EU asetuksen 692/2008

    tyyppi 1 testien tulokset (pakokaasupäästöt komponenteittain) sekä saman

    EU asetuksen 692/2008 Liitteen XII mukaisen CO2 päästöjä ja polttoaineen

    kulutusta koskevien testien tulokset (kaupunki/maantie/yhdistetty).

    Lisäksi EY-tyyppihyväksyntätodistuksen liitteessä on muitakin tietoja

    ilmoitettava kuten vertailumassat, moottorin tunnus, käyttövoima, teho,

    välityssuhteet, rengaskoko, jne, nämä tiedot tutkimuslaitos

    käsittääkseni kaiketi voi tarkastaa vertaamalla ajoneuvoa testattuun

    ajoneuvoon ja ehkä näitä kaikkia ei ole tarpeen laittaa

    TUV-todistukselle, sillä valmistenumero yksilöi auton. Kuitenkin

    tutkimuslaitoksen pitää pystyä vertaamaan testeissä olleen auton tiedot

    maahan tuodun auton tietoihin, eroavaisuuksia ei saa olla, koska silloin

    päästötietoja ei voi hyödyntää.""
     

Kerro tästä muillekin!