USA-tuontiauton tullaus ja rekisteröinti 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Beachley, 26.5.2011.

  1. kippo761

    kippo761 3rd gear

    No huh, tuohan kuulostaa vielä pykälää epäilyttävämmältä toiminnalta. En tiedä onko se valtion rahanhimo tässä nyt kuitenkaan se suurin motivaattori, enempi varmaan perinteinen Tullin/Trafin kyykytysmentaliteetti...
    "Eihän se nyt passaa että ihan tuosta vaan jollain omilla papereilla yritetään läpi mennä - kyllähän meidän pitää päästä omat tarkat laskelmamme tekemään kun kerran hienot kaavatkin löytyy"

    Laitoin sulle aksonn vielä yv:tä tästä aiheesta.
     
  2. kippo761

    kippo761 3rd gear

    No niin, pientä päivitystä tälle sektorille.

    Kyllä se on niin kuin vähän arvelinkin, eli eihän tässä byrokratian taivaassa mitään tuosta noin vaan poisteta. CARB-laskelmat elävät ja voivat paksusti.

    Trafin virallisen edustajan mukaan tuo "kumottu" viittaa siihen, että "CO2-tietojen mittaaminen sisältyy nykyisin pakokaasupäästöjä koskevaan asetukseen (EU) N:eek: 715/2007 ja sen muutoksiin. Direktiiviä 80/1268/ETY ja sen muutoksia ei siis enää sovelleta polttoaineenkulutuksen mittaukseen." Tämä nimenomainen asetus on siis tullut voimaan jo 2008/2009, mutta siellä todetaan että "Jäsenvaltioiden on kumottava 1 kohdassa tarkoitettujen direktiivien nojalla antamansa täytäntöönpanosäännökset 2 päivästä tammikuuta 2013 alkaen." (mukavasti siirtymäaikaa...) Ja näin on nyt sitten ilmeisesti toimittu, mikä mainitaan siinä viime kevään asetuksessa.

    CARB-laskukaavoihin asialla ei siis ole kuulemma mitään merkitystä, vaan päivämäärästä 29.10.2011 alkaen niitä on virallisesti voinut ja pitänytkin soveltaa. Trafin edustaja ei ottanut kantaa siihen miksi Suomesta kuitenkin yhä edelleen löytyy myös katsastuskonttoreita/tullitoimipaikkoja missä CARBista ei olla kuultu tai kiinnostuttu...

    Eli vaikka niiden mielestä asia on täysin selkeä, niin todellisuudessa tilannehan on edelleen pitkälti tuurista kiinni. Jos kyseessä on (moderni) USA-auto joka täyttää CARB-vaatimukset (eikä virallista CO2-tietoa ole) niin rekisteriotteeseen saattaa ilmestyä tämä laskennallinen CO2-lukema. Tai sitten ei - riippuu konttorista. Ja jos lukema sinne ilmestyy, niin Tulli saattaa käyttää sitä veroprosentin määrittelyyn. Tai sitten mennään kuitenkin painon mukaan - riippuu toimipaikasta. Tasapuolista kohtelua kaikille on turha tässä vaiheessa odottaa, tämä on pitkälti arpapeliä.

    Suosittelen lämpimästi kaikkia välttämään ainakin Tampereen tullitoimipaikkaa. Tiesittehän että vaikka asuisitte ihan sen vieressä niin paperit voi silti postittaa vapaasti mihin vain muuallekin.

    Aksonn-casehan on tosiaan hieman monimutkaisempi (törkeämpi) tapaus, siinähän siis on toimitettu autosta myös TÜV Nordin CO2-päästötodistus. Ja vempele on ihan "normaali" Saksastakin löytyvä malli, jonka (Tampereen) Tulli nyt toivoi voivansa CARBata ihan vain sen takia että se sattui olemaan USA:sta roudattu. Mutta ilmeisesti tässä ollaan nyt pääsemässä ns. järkiratkaisuun, eli Trafille riittää lisädokumentaation myötä se TÜVin CO2-lukema ja Tullikin lopulta tyytynee siihen. Hra aksonn voinee sitten vielä kuitata kävikö tässä lopulta tosiaan näin.
     
  3. poikelin

    poikelin Gearhead

    Suuri päivä koittaa parin viikon sisään eli auto saapuu Kotkaan.

    Kannattaako/pitääkö tehdä jotain jo etukäteen, esim täytellä jotain lappuja? Vai mennäänkö trailerin kanssa vaan paikan päälle, täytetään laput ja maksetaan maksut siellä ja otetaan auto kyytiin.
     
  4. JJ

    JJ Gearhead

    Hoitaako kukaan autosi kontista purun/huolinnan/tullauksen Kotkan päässä vai mikä on kuvio?
     
  5. poikelin

    poikelin Gearhead

    Itse ajattelin tehdä kaikki jos vaan onnistuu.
     
  6. JJ

    JJ Gearhead

    Jos ei ole mitään aiempaa kokemusta tuontikuvioista niin suosittelen kyllä ottamaan pikimmiten yhteyttä impala1968 nimimerkkiin.

    Noin toimien homma menee melkein kun elokuvissa muutamassa tunnissa tyyliin papereihin allekirjoitukset josta tullin tiskille maksamaan kulut ja siitä sitten trailerilla menee noutamaan auton.
     
  7. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Voin lämpimästi suositella yllämainittua toimintamallia, kiitokset vielä kerran Jusulle alla olevan Plymouthin tullauksen hoitamisesta!
     
  8. poikelin

    poikelin Gearhead

    yeap. impalaan otettu yhteyksiä..
     
  9. markku61

    markku61 1st gear

    moro! tuttu tilanne viime keväältä ! se odottaminen oli oli se kovin juttu !!! mitähän tuli ostettua ja tuleekohan se ehjänä!!! kaikki meni kuitenkin hyvin!autoa rahdatiin washintonista rekalla californian ja sieltä junalla texasiin!!!! ajattelin että ehjänä ei varmaan tule! ei lommoja ! siis ne paperit ! bill of sale --- title--- ! näillä pärjäät!!! kaikki hoituu !!!! omasta autosta hävittivät alkuperäsen titlen!!! sekin hoitu --- Amerikasta tuli lakimiehen leimalla varustettu uus tilalle!!! ainaki lahdessa kaikki toimi tosi hienosti!valtio perii alv,n tuskin saat autoasi pois satamasta ennen ku se on hoidettu! näin se meni hämeenlinnassa josta hain autoni , vakuutus voimaan rungon numerolla-- tarra kilvet saa ku teet niin ! hain avaimet huolinta virmalta--- löin impala 65 ss,n käyntiin ja ajoin sen aivan haltijoisani kotiin ! näin se meni , ikimuistoinen päivä viime huhtikuun lopusta ! sen päivän vois vielä elää uudelleen , terv. markku lahdesta
     
    faffeli ja rane58 tykkäävät tästä.
  10. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Erään tuolloin uuden RAM 2500 dieselin suurten toimitusvaikeuksien perusteluksi on esitetty uusien USA:sta tuotujen kevyiden kuorma-autojen rekisteröinnin vaikeutumista vuonna 2012. Mitähän tämä käytännössä voisi tarkoittaa vai onko ns.bullshittiä?
     
  11. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Herättelen ketjua. Onko muutamassa vuodessa tapahtunut mitään? Edellisen tuontini maahantuontikatsastuksesta on kulunut muutama vuosi. Onko jollakin konttorilla vielä mahdollista saada maahantuontikatsastettua CARB-päästöillä rekisteröitävä auto ilman sitä laskennallista CO2-arvoa, joka tulee rekisteriotteeseen? Tuo autovero-asiahan on selvä, että tulli ei käytä verotuksessa sitä laskennallista CO2:a, mutta vuotuinen verohan napsahtaa sen mukaan, jos otteessa sellainen on.
     
  12. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Nyt tuli ongelmallinen tilanne, meinasi lähteä eilen impalalla ruoka kauppaan, kun erehdyin katsomaan papereita mihin saakka nuo 3kk tarrakilvet on voimassa. Kun vähän ihmetyttänyt kun postissa ei vieläkään ole mitään veropäätöstä tullut, ja olihan ne tarrakilvetkin menneet vanhaksi jo juhannuksena. Lisäksi en trafin omilla sivuilla näe tuota omissa ajoneuvoissa mikä on vähän ihmetyttänyt, ifistä kuitenkin onnistuin silloin ottamaan kaskollisen vakuutuksen.
    Eli mikä on mennyt vikaan ja miten toimin nyt?
     
  13. JJ

    JJ Gearhead

  14. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Ei näkynyt keskeneräisissä eikä lähetetyissä mitään.
     
  15. JJ

    JJ Gearhead

    Mitenkä olet tuon autoveroilmoituksen tehnyt, tuolta samalta vero.fi sivulta?
     
  16. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Nyt esitit pahan kysymyksen, konttorilla sen täytin heidän koneellaan ja Katsastus mies neuvoi, niin ei tullut juurikaan katsottua tai mietittyä kuin että täyttää lomakkeen tyhjät kentät
     
  17. JJ

    JJ Gearhead

    Teitkö varmasti autoveroilmon vaiko käyttöönotto-ilmoituksen? Sullehan olisi spostiin pitänyt tulla vahvistus käyttöönottoilmon ja autoveroilmon jättämisestä.
     
  18. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Toihan nykyisin 'palakakkua' homma.Omilla tunnisteilla pääsee kyllä näkemään,onko
    autoverolotto hakemus pivossa vai vinossa..
     
  19. AlphaBravo

    AlphaBravo 1st gear

    Tässä ei taida olla mitään mitä ei olisi jo mainittu, mutta tällä tavalla tuontiauton käyttöönotto, katsastus ja rekisteröinti hoitui omalta osaltani pääkaupunkiseudulla kesällä 2017:
     
    Muokattu: 14.10.2017
    rane58 tykkää tästä.
  20. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Pitää kysyä täältä jos joku osaas kertoa. Mulla on jenkeistä tuontiauto ja haluaisin vain siirrellä sitä paikasta toiseen ennen katsastusta. Niin teenkö vain sen käyttöönotto ilmoituksen verohallinnolle ja siitä kopio konttorille ja kinua siirtokilvet pariksi päiväksi niin pääsee ajamaan tielle laillisesti?
     

Kerro tästä muillekin!