Useampien releiden kytkennästä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ChevyCaprice, 9.11.2015.

  1. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Rattoriin pitäisi virittää lisää valoja ja sivuvilkut. Tarkoitus siis etuvalot releistää ja lisäksi viritellä vilkut toimimaan, kattopitkät -ja majakat. Kaikkihan nuo saa olla oman releen takana, mutta miten noiden useampien releiden virran toteuttaisi? Ajovalot ottaa ohjausvirran tietysti valokatkaisijalta ja vilkut virtalukosta; Rasittuuko valokatkaisin liikaa jos sieltä ottais herätteen myös majakoille ja kattopitkille?

    Mites jos 20w LED työvaloille varastaisi virran takavaloilta ja ohjais niitä katkomalla maadoitusta?

    Ei tosiaankaan tämä sähköala vahvinta osaamista, mutta toistaiseksi hyvillä ohjeilla on selvitty ja mitään ole palanut :rotfl:
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikai se heräte rasita jos ei kaameeta kaapelia oo? Ite oon jakoblokin sulakkeella lyöny mistä sitten akulle piuhat. Ja releille syöttö jaloblokilta.


    Paksumpaa piuhaa myös releeltä itse laitteelle ja ohjauapiuha vaatimattomampaa koska vain kääntää releen päälle.

    Miinusohjauksia oon laiskasti tehny kahdella releellä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei sillä herätteen kaapelin paksuudella rasiteta mitään. Kunhan ei mitään älyttömän ohutta narua ole.
    0.75 on ihan riittävä herätteeksi, +2mm sitten syöttökaapeliksi.
    En ottais takaledeille takavaloilta, voi olla suht ohkaset piuhat.
    Vedä edestä releeltä taakse piuha lisävaloille.

    Ja kyllä noita releitä voi useampiakin laittaa samalta valokatkaisijalta.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    En ite ottais majakan herätettä valokatkaisijalta, sillä silloin se vilkkuu aina ajovalojen kanssa yhtaikaa, ei muuten. Samalla johtomäärällä laitat kytkimen kojelautaan majakalle, ja periaatteessa vaikka lisäpitkille, joille voi ottaa katkaisijavirran valokatkaisijalta.

    Hantta
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itse ymmärsin että valokatkaisijalta tulee virta, joka katkaisijan kautta hoitaa releen herätteen.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Samalla vaivalla melkein vetää oman virtajohdon kaikille herätteille jos kun kytkin välissä.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse tekisin seuraavasti: Releet ylös, lähelle valaisimia. Katolle 1 paksu kaapeli, esim. akulta. Ohuet ohjausjohdot työ, ja lisäpitkille sekä majakalle valokatkaisijalta, jolloin eivät jää yksikseen möllöttämään yöksi. Jos työvalo katolla, heräte vaikka virtalukolta. Näille kaikille katkaisijat, kojelautaan tai katolle, jos paneeli.

    Hantta
     
  8. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Mistä tuollainen blokki, joka yhden johdon jakaisi neljäksi? Sillä saisi sen jatkuvan virran releille?

    4mm kaapelin ajattelin vetää akulta blokille, siitä 2,5mm piuhaa releille ja joka releelle oma sulake. Samoin maa ja herätteet 2,5mm kaapelilla. Onko tämä oikein? Meneekö tämä kytkentä sinnepäinkään :D

    Tosiaan nuo kattopitkät -ja majakat omalla katkaisijalla. Ohjaus vain valokatkaisijlta tai virtalukolta. Kumpaan katkaisija, maa vai herätejohdon väliin? Ja noille takaledeille voin virran ottaa myös majakoiden tai kattovalojen releeltä?
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Autohifipuolella tommosia blokkeja ainakin löytyy.

    Jos ei rengasliittimillä tee nippua.

    Laittasin kytkimen + johtoon mutta liekö väliä.
     
  10. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Autohifipuolelta näkyy rupes blokkeja löytyy.

    Lisävalojen kytkentäohjeessa oli joskus notta miinuspuolelle kytkin? Lieköpä tosiaan väliä..

    Hantta näkyy laittaneen hyvän ohjeen, paneeli on katossa jossa kytkimet, sinne taidan releetkin piilottaa.
     
  11. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kolmen releen ryhmän laitoin yhdellä sulakkeella heti akulta, syöttö ekalle releelle haaraliittimeen josta toiselle vastaavaan josta kolmannelle.
     
  12. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    ^Tolleen meinasin herätteen toteuttaa releille.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos ottaa herätteen virtalukolta niin virtaan se katkaisija saa helpoimmin myös valon siihen katkaisijaan tartteen vaan maan, kun virtakulkee läpi, mutta sulake pitää silloin muistaa sinne virtalukon pohjaan


    Itelle piti vetää ylimääräinen johtokatkaisijan valolle kun miinus ohjatukselle releen muutin
    Siksi muutos kun tuli virta oven välistä katkaisijalle oveen ja siitä releelle, niin en tahtonut pitkiltä tulevaan virtaa sinne, jos johto hinkkaantuu ja sulake räpsähtää niin pitkät katoaa, miinus ohjatussa jos johto hieroontuu, niin lisäpitkiä ei vaan saa pois, ja se katkaisijan valo tuli 2amp sulakkeen kautta suoraan akulta


    "reppuselkä"(uros-naaras) liittimillä oon ite tehnyt noita releen liittämisiä, mutta jos kunnollisen haluaa niin silloin jakoblokki


    Belaruksesa ois saman homma joskus edessä, kun jaksais
    Siinä meinasin sulakkeella tuoda pääsulakkeelta virrat katolle ja alkuperäisestä takavalojen katkaisijasta ottaa ohjauksen releille samalla kun laittaa lisää valoa taakse
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itse unohtaisin noi 2.5mm johdot herätteiltä sekä virranjakoblokit kokonaan.
    Se 2.5 riittää valoille.
    Herätteelle 0.75mm on riittävä.

    Akulta rengasliittimellä mistä on poistettu se muoviholkki, päällä kutistesukkaa.
    Seuraavaksi sulake ja jatkuu sillä 2.5 kaapelilla erikseen joka releelle.
    Jos siis käyttää irrallisia sulakekoteloita.
    Irtokaapelit sukan sisään piiloon.
    Eli jos on 3 relettä, jokaiselle oma sulake.

    Katkaisijoille sitten herätteet joko jatkuvina tai valokatkaisijoilta, maun mukaan.
    Jos haluaa valojen sammuvan kun laittaa ajovalot pois, silloin heräte ajovalokatkaisijalta.
     
  15. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Vielä sellaista kun laitan keulalle H4 valot, lyhyille ja pitkille omat releet. Voisiko tuosta lyhyiden valojen releeltä ottaa virran myös parkeille, eli yhdeltä releeltä 2kpl 55w lyhyille ja 2kpl 5w parkeille? rele 4-napainen.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei pysty nelinapaisella, sillä silloin parkit ja ajovalot palavat yhtaikaa, eli parkit valokytkimeltä.


    Hantta
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niin, ne parkit palavat muuten samaan aikaan lähivalojen kanssa.
    Katkaisijalta suoraan niille sähköt, ei ole niin iso kuorma etteikö katkaisija kestäisi.
     
  18. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kiitokset tästä!
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ja jos parkit on vaan lyhyiden releeltä sammuu takaa kaikki valot kun pitkät laittaa päälle ja pitkiä tarttee silloin kun on oikeesti pimeetä
     

Kerro tästä muillekin!