Uudet NHRA Pro Stock säännöt 2016

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Tomaso, 29.7.2015.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  2. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

  3. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki 3rd gear

    Mites pro stockien tehot on muuttuneet 2015 ->2017, siis miten sääntömuutokset vaikuttivat? Niin ja paljonko niistä nykyisin irtoaa?
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei sellasta "virallista" tehotasoa vissiin oo missään kerrottu. Sääntömuutokset vaikuttivat moenllakin tapaa ja aika paljon, toiset tiimit on soveltuneet paremmin kuin toiset. Esimerkiks moparit "kärsi" tilanteesta sitä kautta et niiiden motit ennen 10500 rajaa kiers enemmän kuin kilpailijoilla. Muutenkin kun on vähemmnä kehittelyä ja materiaalia niin haarukointi tietty ekstää pidempään. Siitä et millasta toi touhu on, voi saada jonkinlaisen käsityksen kun vaikkapa Dereck Kramerilla, joka on siis pieni independent kilpailija, oli myynnissä 70 sheetmetal imusarjaa joita he eivät tarvitse..., paljo yhdenkin valimstamiseen kuitenkin menee aikaa ja rahaa. Siihen sit viel kaikki muut osa-alueet päälle. Toinen merkittävä muutos oli wheelie barsien lyhentäminen joka vaikuttanut alusta-asioihin. Mtu tehoa varmaan edelleen parhailla sellanen 50 heppaa vähempi kuin ennen muutosta. Euroopassahan ajetaan vielä pitkälti "vanhoilla säännöillä"
    .
     
    Sardiinipurkki tykkää tästä.
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kaudella 2016 Moparin sponssilla Mopareita ajattanut Elite Motorsport teamissa Camaroilla ajoi Vincent Nobile ja alkukauden ennen Gray Motorsportille siirtynyt Drew Skillman. Kauden päätteeksi Mopar veti tukensa pois Pro Stockista ja Eliteltä paljastettiin Moparin moottoreista saadun n. 60 hv vähemmän tehoa kuin Chevyistä.

    Euroopassa kaudella 2017 on sallittu käyttää nykyisiä NHRA Pro Stockkereita, mutta ei taida kellään olla vielä ruiskutekniikkaa käytössä?
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Moparin mottorit tuottivat vähemmän vääntöä kuin chevyt mutta kiersivät vastaavasti korkeammalle. Moottorihan on sillee aika yksinkertanen kapine et kun sen volumetrinen hyötysuhde jollain kierroksilla on sama, niin se tuottaa tehoa sitä enempi mitä korkeammalle se kiertää ja pystyy säilyttämään ton VE:n hyvänä. Moparit kiers korkeammalle kuin letukat, joten ne kärsi tosta 10500 rajasta enempi. Täl hetkellä Chris McGaha tekee sekä moparin että GM:n motteja ja hänellä mopari on nyt 30 heppaa perässä mikä on paljon. Jonkinlainen selitys sille tulee kansista jotka ei vaikuttais sopivan yhtä hyvin uusien sääntöjen vaatiman matalan imusarjan kanssa. Mut helppoo ei oo geeäämäälläkään, niiillähän on tullut DRCE3 ja DRCE4 versiot, mut valtaosa ei oo saanut mitään niistä ieti vaan ajaa edelleen DRCE2:lla.
     

Kerro tästä muillekin!