uudet rakentelusäännöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Capri26i, 18.2.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Multa on mennyt vissiin jotakin ohi, kun en ollut kuullukaan noista jutuista mitä V8:ssa kerrottiin.
    Elikkä, nyt saa poikkeusluvalla myös laittaa koneen jossa on tehoo yli 20% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna jos jarrut ja alusta päivitetään myös.
    Myöskin oli että jousitustyypin muutos sallitaan. Missähän tuo uusi pykäläviidakko ois luettavana, vai onko vielä missään?
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tuosta jousitustyypin muutoksen sallimisesta oli joskus aikaisemminkin täällä palstoilla huhuja. Ilmeisesti muutosta on sitten tullut, mutta kuka piru ottaa selvää noista AKE:n pykälistä, mulla ainakin luetunymmärtäminen on tiukalla jotta ymmärtäs mitä ne loppujen lopuksi tarkoittaa. Onkohan ne tarkoituksella tehty sellaisiksi että useimmilla loppuu into kesken tehdä mitään kun ei mistään saa selkeätä tietoa mitä ja miten saa tehdä. Vertailukohtana tulee mieleen esim. AKK:n teknisiä sääntöjä (sääntökirja, luokitustodistukset ja muut tiedostot), joista kyllä löytyy ja selviää normaali-ihmisellekin kilpa-autoissa vastaavat sallitut ja kielletyt rakenteet jne.
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    Eikös toi ole ollu jossain mielessä sallittua jo pitemmän aikaa. Vai mitä mieltä olette ohuista yksilehtisistä lasikuitujousista kera nelilinkkien ja coilovereiden? aika yleinen yhdistelmä esim. Escorteissa
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest


    Paljonkohan saa ylittää tuon 20% rajan?
    Entä iskutilavuus,saako ylittyä,paljonko?
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    tää on sitten lainausta V8-magazinestä nrosta 1/03 sivulta 21:
    "Asetuksen perusteluissa tekstin kirjoittaja osoittaa alan tuntemusta kirjoittamalla mm. seuraavaa: "Koska on esiintynyt eräissä tapauksissa tarvetta asentaa myös moottoreita, jotka ovat tehokkaampia kuin pelkästään rutiininomaisessa muutoskatsastuksessa sallitut ja poikkeuslupien myöntämiskäytäntö on jonkin verran vaihdellut, lisättäisiin pykälään poikkeusluvan saantiin liittyvät ehdot. Tarve tällaisten moottoreiden asentamiseen on lähinnä autoihin, joissa on alunperin ollut isohko, mutta pienitehoinen moottori. Usein tällainen moottori halutaan korvata nykyaikaisemmalla moottorilla, jonka iskutilavuus, kierroslukualue ja vääntömomentti eivät kuitenkaan oleellisesti poikkeaisi alkuperäisestä moottorista. Määräämällä jarrut ja tarvittaessa heilahduksenvaimentimet vaihdettaviksi ja rakenteita vahvistettaviksi, voidaan näin muutetun auton turvallisuutta liikenteessä jopa parantaa suuremmasta tehosta huolimatta."

    "Erityisesti hot rod- rakentelijoita ja katukiihdyttelijöitä kiusannut jousitustyyppivaatimus on myös poistunut. Tekniseltä pohjalta jokseenkin käsittämätön vaatimus jousitustyypin säilyttämisestä johti aiemmin melko keinotekoisiin ratkaisuihin alustarakenteissa."

    Tolla tarkotetaan varmaankin sitä mm. Escorteissa käytettyä slipper-lehtijousta ja coilovereita nelilinkein.
    Jäi vain epäselväksi että saako tota tyyppiä muuttaa ilman poikkeuslupaa?
     
  6. B 49

    B 49 Gearhead

    Poikkeusluvallahan sitä on saanut tehtyä tähänkin asti.Nyt se pitäis mennä muutoskatsastuksessa.Siis toi jousi homma.
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Sitä vähän määkin. Täytyy vielä kyllä varmistaa tuo. Onko noi pykälät siis jo voimassa vai?
     
  8. B 49

    B 49 Gearhead

    Tiedä näistä!
    Konttorilta selviää varmaankin.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    "Erityisesti hot rod- rakentelijoita ja katukiihdyttelijöitä kiusannut jousitustyyppivaatimus on myös poistunut. Tekniseltä pohjalta jokseenkin käsittämätön vaatimus jousitustyypin säilyttämisestä johti aiemmin melko keinotekoisiin ratkaisuihin alustarakenteissa."

    Täytyypä taas kerran yrittää saada tolkkua josko ne ymmärtäis noilla uusilla säännöillä hyväksyä ladderbarsit. (eli ladderit, coiloverit ja vakionakin ollut kierrejousitus).
     
  10. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Muutetut pykälät pitäis löytä finlexistä (vai mikä se nyt on). Eli vanhat säännöt on voimassa paitsi niiltä osin kun muutoksia on tullut. Linkki muutoksista tuli jo tänään töihin mutta en sitä nyt muista. pistän aamulla jos ei joku ehdi ensin.

    Jousityypin muutos menee ymmärtääkseni nyt muutoskatsastuksella. Voin siis hankkia saabiinkin ilmajouset...

    Laddereita tuskin hyväksytään nytkään kun ovat olleet ennestäänkin erityisesti kiellettyjä. 4-link +panhard/ watt's link ja coiloverit kelpaavat.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_s 2003-02-18 22:03 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_s 2003-02-18 22:14 ]</font>
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    No sittenhän asiat pitäisi oleman hienosti. Caprista lähtee lehdet kohta kävelemään kunhan tuo on varmistettu. Rajottavat ikävästi tota vanne/rengas valintaa kun on perä aika kaponen.. jo aikakin päästä niistä eroon, kun ovat nii kuluneetkin.
     
  12. mg

    mg Gearhead

    hmm.
    tämähän vaikuttaa hyvältä, liiankin hyvältä.

    haluaisin viel nähdä mustaa valkoisella kys. asiasta, ni lehtijouset lähtee kun päästään siihen vaiheeseen. :smile:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näinhän tuo on ennenkin ollut. Poikkeusluvallahan on voinut tehdä "mitä tahansa", jos sen luvan on vain jotenkin onnistunut puhumaan itselleen.

    Tulkitsisin tuon tekstin siten, että Ongelma on ollut nimenomaan se luvan saanti, ja kun siinä ei ole ollut mitään käytäntöä saati sitten logiikkaa :smile:, vaan ennenminkin lottonumeroiden arpomista - toinen saa, toinen ei - niin tätä luvan myöntämisen perusteita pyrittäneen selkeyttämään, jotta kaikkien kohtelu olisi samanlaista.
     
  14. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Muuttuneet pykälät:

    http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 0021256.sd)

    Tuolta ei löytynyt mitään muutoksia akselistojen kohdalta. Voi olla että jousituskohtaan on tullut muutos aken tulkintaan. Muistaakseni tuo jousitus pykälä on hieman "epämääräisesti" lakiin kirjoitettu. Eli siinä ei suoranaisesti kielletä jousityypin muutosta vaan jousitustyypin muutos, esim. jäykkäakseli -> erillisjousitettuperä (luvanvarainen). Ja tätä AKE tulkitsi niin että jousienkaan tyyppiä ei saa vaihtaa (lehdet -> coilover). Kenties AKE teki uuden, ja järkevän, soveltamisohjeen jolla jousityypin muutos sallittiin. Tai sitten tulossa on lisää muutoksia pykäliin.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kyllähän se siellä on sanottu;

    Säädös 1256/2002 kumoaa liikenneministeriön päätöksen 779/1998 11§ 1 momentin c kohdan.

    ko kohtahan oli: M1-,M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

    %%¤"¤%#"/ nuo prosenttirajat on taas jarruna, vaikka helpotusta tuli... voi %&/#/¤"¤/&"¤/"¤/&¤%/¤%¤!#5&¤#% jne
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Pykälät on osin parantuneet mutta on ne huonontuneetkin. Nykyisin kun ei sitten enää saa poikkeuslupia oikein mihinkään juttuun eli sen voi tehdä mitä muutoskatsastus sallii, mutta siinä se sitten onkin.
    Kysyin AKE:sta että mitä jos muutoskatsastus ei taivu omiin suunnitelmiin niin voiko hakea poikkeuslupaa ja vastaus oli että tuskin keksit mitään hyväksyttävää syytä miksi myönnettäisiin. Eli esim. ajo-ominaisuuksien parantaminen ei riitä syyksi kun katsovat että kyllä auto toimii kadulla normaalinopeuksilla tavallisillakin jutuilla jolloin mitään perusteita ei heidän mielestään ole luvan saamiselle, vaikka tekisit/teettäisit jutut kuinka formulatekniikalla jolloin auton rakenne, ko. osien kestävyys yms. taatusti vain paranisi. Sanoi suunnilleen suoraan että lupahakemuksia saa toki lähettää jos haluaa tuhlata rahojaan turhaan.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-02-19 21:23 ]</font>
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onko joku maksanut joskus hylätystä lupa-anomuksesta sen n.1000mk, mitä se ainakin aikanaan makso? Kun vähintään joka toisessa lupa-anomus spekuloinnissa täällä netissä epäillään että rahat menee automaattisesti, tuli lupaa tai ei.

    Mulle ainakin sanottiin AKE:sta, että jos se anomus ei menisi läpi sellaisenaan, muttei kuitenkaan ihan hatusta vedetty, niin ottavat yhteyttä asiakkaaseen ja neuvottelevat asiasta tapauskohtaisesti.
    Mun lupa meni kyllä läpi ilman muuttamisia, mutta ei se ake mikään hylkäys-rahastus automaatti ole.

    Esim. jos anoisit lupia novaan 500cid
    motille, eikä se millään kävis niin hylätyn 1000mk arvoisen anomuksen sijaan saisitkin puhelinsoiton ja ehdotuksen esim. 454 tai 427 motista.. Tai vaikka laddebars anomus muutettais 4-linkiks. Eli ei tarttis anoo uudestaan sitä 454 mottia, vaan se muutettais siihen alkuperäiseen 500cid anomukseen.

    Ja jos et suostu siihen 500cid>454Cid muutokseen ja halua silti sen anomuksen käsiteltävän, niin sitten sais sen 1000mk arvoisen vessapaperin.
     
  19. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Aivan! Jäi huomaamatta että osa pykälistä kuten tuo 11§1 c kohta kumottiin kokonaan. No, näihän siinä käy kun ei keskity.

    Ehkäpä yksi syy miksi lupien saamisen ei kerrota olevan helppoa on se ettei postilaatikon haluta täyttyvän tupakkiaskin kanteen kirjoitetuista hakemusista jossa haluttaan asentaa veekasi dx-korollaan.


    Huhuja, siis huhuja, olen kuullut ettei yhteen 95 saabiin V6 lupaa saanut millään ehdoilla, ei edes 2-litraista. Kaikki lupia hakeneet jotka tunnen ovat ne saaneet, esim. mk1 esco roverin kasilla ja 4wd (tosin jo -94).
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei se ainakaan aiemmin noin mennyt. Paskat ne mitään neuvottelusoittoja tehnyt.
    Se tonni meni oli hyväksytty tai ei eikä koskaan kukaan soitellut.
     

Kerro tästä muillekin!