uus avuttomuus kuminpoltossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja moottorinlohko, 1.7.2015.

1. Substitute

Substitute Gearhead

2. jan13

jan13 2nd gear

3. kustomkuuppa

kustomkuuppa Gearhead

Ei pitäisi polttaa kumia jos ei reaktiot pelaa tuota paremmin. Vai olisiko sammahtanut ja ohjaustehostin hyytyi?

4. Ville L

Ville L Gearhead

Pakko alkaa ottamaan kantaa jo näihin teijän suditus vääntämisiin ja itkemisiin.

Olen itse 24 vuotias, muistan kyllä tarkasti 90-luvun ja 2000-luvun alun stadin jäähallin cruisingit. Eikös tässä "burnissuoralla" ollut ihan helvetisti porukkaa?? toistasataa? Onko 10-20 vuotta sitten olleet burnissuoran möykkärit tulleet vanhoiksi ja alkaneet itkemään kuinka vaarallista ym ym sudittelu on, vai onko se ollut ihan eri porukkaa sillon siellä jäähallilla?

Kysymykseni kuuluu: Mitäköhän SUURINOSA porukasta tuli silloin joskus ennen katsomaan??? Ja vantaalla nykyään sama juttu, mitäköhän ne ihmiset siinä kadunvarressa tekee? Jos ne haluais jutella toistensa kanssa rauhallisesti hiljaisuudessa niin eiköhän ne olisi siellä taaimmaisessa välissä. Suurinosa ihmisistä notkuu ekassa välissä taikka kadunvarressa ja juurikin metelin ja savun takia. Olenko oikeassa?

Olen jyrkästi oikeasti vauhdikkaita sudituksia vastaan, tässä ketjussa mainitulta camaro kuskilta luisti liukas ratti kädestä taikka hän ei tiennyt mitä sillä tehdä, mutta vauhdikas se ei ollut. Omasta mielestä yhtä vauhdikas kuin jäähallilla ennenvanhaan???

Vaikea sanoa mitä tuossa camaro tapauksessa sekä muissa lipsahduksissa on tapahtunut, mutta se on jokaisen oma häpeä sekä mahdollisten korvausten selvittely alle jääneen/jääneiden kanssa. Jääkää kaikki "suditusvalittajat" kotiin ja varokaakin kaikkia mahdollisia keittiönjakkaroita, eikös ne kuitenkin aiheuta edelleen eniten kuolemantapauksia tässä maassa, hukkumisten jälkeen?

Itse olen kasvanut amerikanauto perheessä ja porukassa ja isäni on ollut pääpiru siinä esimerkissä että miten ne renkaat saadaan sauhuamaan parhaiten, ja miten harrastetaan kunnon SIKAPOLJENTAA!!!

Eiköhän jokaikinen suddaillut NUORENA, vaikka kastellen renkaat kunhan sai sutimaan, Vastauksia?

Sikapoljenta kuuluu asiaan, kaikki te jotka itkette kuminpoltosta niin menkää mobilistien tapahtumiin. Kertokaa hyvät ihmiset rehellinen vastaus ajatellen myös omaa toimintaa 10-20 vuotta sitten, älkääkä eläkö vain tässä hetkessä.

Onneksi löytyy vielä niitä vanhuksia jotka ei vanhene ajatuksen tasolla ja jaksaa suditella ympäri kyliä.

5. Ville L

Ville L Gearhead

6. Powerstroke

Powerstroke Double Gearhead

Tarkennusta edelliseen viestiini vielä se että valkopartoja ahdetussa muskelissa voi seurata rauhallisin mielin juuri sen takia että he todella osaavat homman mitä tulee burniksiin.

Tommosessa kokoperheen tapahtumassa on ongelmana se että yleisössä on seassa paljon "viattomia" tai tyhmiä ketkä eivät osaa valita turvallista paikkaa, eivätkä välttämättä edes tajua mitä on meneillään, ja tosiaan saattavat ylittää katua tosi huonoon aikaan.

Olin jäähallilla 80-90 vaihteen molemmin puolin, ja ne ei olleet pimeän aikoihin enää kokoperheen tapahtumia :rotfl: Parhaimmillaan ainakin kolme autoa jonossa suorittamassa kumit-puhki-sikaburniksia ja kaljapullot lenteli sinne tänne. Kovin suuriin vauhteihin siinä ei ollut tilaakaan, ja vastassa betoniseinä.

7. Ville L

Ville L Gearhead

Isäni varmasti kiersi monet cruisingit ilman minua, mutta ne missä olin mukana, niin olin tarkan valvovan silmän alla, minulla ei ainakaan ollut mitään asiaa burnissuoralle ilman häntä ja harvoin hänen seurassakaan. Eikös siitä lähdetä että alle 15v on vanhempien seurassa tai valvonnassa??? Se on minusta täysin vanhempien vastuulla jos 11-14vuotias toikkaroi esim. heurekalla, keskellä tietä??? Vai onko helsinkiläisillä tapana päästää alle 15 vuotiasta yksin ulos, varsinkaan opettamatta miten liikenteessä liikutaan? Onko ajat niin rankasti muuuttuneet kymmenessä vuodessa että alle 15-vuotias voi tehdä mitä haluaa ja vailla liikenteessä liikkumiskoulutusta???

Ja jokaisen humalaisenkin aikuisen pitää ymmärtää milloin on vaarassa, niinkuin jo mainitsin, ei valtaväestö huvikseen hakeudu kadunvarteen...

Idioottihan se täysi-ikäinen on jos ei ymmärrä että jotain voi sattua, sitä tässä haen, että pysyköön kotona ne ketkä ei halua actionia!

8. Powerstroke

Täh, me kyllä liikuttiin omin nokin ympäri stadia viimeistään 12 vuotiaana :eek: Pyöräiltiin ympäri lähiöitä alle 10, se on selvä, eli ennen -76.
    Noi vanhat jäähallin sikailuthan ei olleet kenenkään järjestämiä. Järjestetyissä tapahtumissa halutaan kaikki tietysti kieltää koska kukaan ei tosiaan ota järjestäjänä vastuuta kadulla tehdyistä sikaburniksista. Sen takia pitäs olla joku iso alue, vaikka sit K-18 missä sais olla kaljatelttaa, rokkimusiikkia, paljasta pintaa (mielellään naisia), tyyliin miss wet t-shirt, burniksia, lyhyitä vedätyksiä, ym hauskaa.
    Tuokin tapahtuma missä olin jää aika tylsäksi ilman mitään actionia.

9. Ville L

Ville L Gearhead

Niin? nyt puhutkin vuodesta -76 ja ennen? Oliko vuonna -76 hirveetä sikapoljentaa jossa esimerkkisi mukaan kolme autoa suditti peräkkäin ja yleisöä paljon??? Aikaisemmin puhuit koko perheen tapahtumista, johon vastasin että "itse olin tarkan valvonnan alla." Johtuen varmasti siitä että isäni tiesi mikä on homman nimi yleensäkin kaikissa cruisingeissa.
    Hienoa kun te olette saaneet liikkua vuonna -76 ja ennen vapaasti, mutta siitä onkin jo melkein 40 vuotta.

Oma kantani siis on: Sikapoljenta kivaa jarrua vasten taikka pienellä liutuksella. Sitä myös kiva ja turvallista katsoa. Painotan että voit myös kuolla tipahtaessasi tuolilta. Vain harva voi vaikuttaa/estää sen että joku kokematon alkaa sudittamaan ja ei hallitse autoaan.

Kun katsotaan camaron suoritusta, niin siinä ei näy minkäänlaista korjausliikettä vasempaanpäin ennekuin auto osuu tolppaa.

Mitä jos ei puhuttaisi vuodesta -76 ja ennen vaan keskusteltaisiin sitä että millä kokemattomat ja osaamattomat tyypit estetään sudittelemasta?

Tai sitten jatketaan vanhaa meininkiä eikä itketä joka asiasta, ELETÄÄN VAAN.

10. Powerstroke

Et tajunnu.
    Olkoon.

11. Rusty

Rusty Double Gearhead

Entä jos sitä tolppaa ei olisi ollut ja siinä kohdalla olisi ollut jalankulkija? Niinkuin lähellä olikin.

12. BBC

BBC Guest

Kävin ensimmäistä kertaa Vantaan Cruisingissa viime PE. Paikka hyvä, helppo jokaisen tulla ja lähteä ja sopivasti puustoa ja vehreyttä.

Ihmetytti kuminpoltto, kun olen ehkä vanhempaa koulukuntaa joka arvostaa sitä jolla on aikakortti takataskussa (ratakierros tai varttimaili) eikä tarvi yrittää ekoaan nostaa sillä että aiheuttaa vaaratilanteita (aika huteralta näytti homma) sivullisille ja sitten mennä esson baariin tai tallille leuhkimaan kavereille kuin kova äijä oon,... aika käsittämätöntä. Ei se muna yhtään siitä jatku, vaikka ostaa uudenkarhean bemarin tai polttaa kumia jenkillään jarruvalot punaisena,...

Mutta se vanha sanonta, ei tarvi olla suuri vika jos se on päässä,.....

Pitää muistaa että ei tarvi tapahtua kuin 1n kerran onnettomuus niin se on siinä. Hyvät tapahtumat aina pilataan paskalla käytöksellä ja onhan se nähty jo aikojen alusta että esim. MP piireissä tyhmyys tiivistyy porukassa. Toinen nyt silmiin pistävä homma oli jotain ihme bomper porukkaa jotka tuli ko cruisinkiin ja kun seurasin sitä heidän "egon nostatusta" ajon aikana niin ei näyttänyt hyvältä. Samaa porukkaa oli Ruskeasannan Shellillä ja näytti sielläkin turhan moni vetävän kypärän "tyhjään päähän".

Mutta näinhän se menee, muutama ääliö pilaa 95% ihmisten maineen.
    Minusta tuommoisen cruisingin pääidea on autojen katselu, tuttujen tapaaminen, jutustelu.

Onneksi en ole muissa cruisingeissa törmännyt vastaavaan että 5-10min välein jonkun piti yrittää käydä tuomassa itseään esille.

AH

13. peltsi

peltsi Gearhead

BBC:llä taitaa olla keskimääräistä isompi munakompleksi :)

14. Harri S

Harri S Double Gearhead

Mitä järkeä on järkevässä elämässä?
    Nykyään tuntuu, että kaikki kekkerit pitää järjestää koko perheen ehdoilla, harrastuksen julkikuvasta kannetaan suurta huolta ja niin edespäin. Sekään ei kuitenkaan ole kaikille tärkeää, on aina kuulunut harrastukseen ja sen kanssa vaan pitää oppia elämään. Siunailut ja kauhistelut ei johda mihinkään. Vielä vähemmän se, että jos joku mokaa, sille aletaan porukalla nauramaan ja ilkkumaan, niin kuin itse oltais asiassa parempia. Vaikkei oikeasti ollakaan. Jokainen, joka on joskus mokannut tai epäonnistunut, ymmärtää pointin.

Joskus vois kuitenkin myös yrittää muuttaa sitä omaa käytöstä / asennetta / tapaa / ajatusta, eikä aina vaatia kaikkia muita muuttumaan tai sopeutumaan kaiken maailman uhkakuvien ja jonkin yleisen mielipiteen varjolla. Kaikkea sattuu, se on toisinaan traagista, mutta kuuluu elämään.
    Eletään ja annetaan myös muiden elää. Jos joku juttu loppuu, niin uusi alkaa, uudessa paikassa ja uusin kujein.
    Se voi tuntua surulliselta, mutta niin tää maailma vaan pyörii, eteenpäin, eikä polje paikallaan.

15. rb

rb Double Gearhead

/\ /\ KOMPS

16. Bowtie

Bowtie Double Gearhead

Sä Ville varmaan sitten muistat myös sen että Jäähallin touhulle pistettiin virkavallan toimesta piste? Ja muistanet senkin millaiseksi perseilyksi homma meni, muistat rikotut kaljapullot, palavat Datsunit, kännissä sudittavat "harrastajat", yleisön sekaan liukuvat moottoripyörät... Tollaseksiko Vantaan Cruising pitää myös saada?

Oli se kuminpoltto miten hauskaa tai paheksuttavaa tahansa, siitä ei ole oikeastaan kysymys. Se on tieliikennelain vastaista, piste. Heurekalla on nyt harrastettu jatkuvaa liikenteen vaarantamista niin kauan että oikeastaan ihmettelen ettei asiaan ole puututtu enempää kuin parin partioauton muodossa. Poliisilla ja Vantaan kaupungilla on varmasti konstit lopettaa kokoontumiset Heurekalla, ja se on musta vitun sääli jos pk-seudun paras kokoontuminen loppuu siksi että jotkut ei vaan ymmärrä tekojensa seurauksia. Jäähallilla toiminta sai varmaankin jatkua aika pitkään koska kyseessä on tavallaan suljettu alue jonne ei muita tienkäyttäjiä eksy... Heurekalla sillä bussikuskilla ei ole vaihtoehtoa olla ajamatta siitä "kuminpolttokujan" läpi.

Mä olen ennenkin sanonut että se pallonpoltto on ihan hauskaa touhua ja mukavaa seurattavaa, mutta paikka on vaan täysin väärä. Siellä Lohjan metsissä se on varmaan ihan ok, Heurekalla tai muissa cruisingeissa ei. Ja miks teitä innokkaimpia sudittajia ei koskaan näy esim. burniskisoissa Linnacruisingissa tms. tapahtumissa? Eikö kantti kestä mennä sinne vai?

leksa tykkää tästä.
  17. Bowtie

Bowtie Double Gearhead

Mun mielestäni näille puupäille jotka driftaa pitkin kanttikiviä, saakin nauraa. He ovat omalla toiminnallaan ottaneet sen "riskin" että voi mennä perseelleen, ja seuraukset pitää kestää.

18. Jokeri

Jokeri Double Gearhead

nää on niin näitä. pärjääkö autolla moottoripyödälle kadulla?

19. Jupe

Jupe Gearhead

Älä hyvä ihminen nyt tuota tähän vedä, eiköhän siitä ole väännetty ihan tarpeeksi.

20. juhapih

juhapih Double Gearhead

"Kaikkea sattuu, se on toisinaan traagista, mutta kuuluu elämään."

Toteatko näin jos vaikka kuminpolttajalta lapasesta lähtenyt auto tappaa lapsesi? Mietipä uudelleen...

leksa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!