uus Grand national ?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kuutio440, 27.9.2005.

  1. kuutio440

    kuutio440 1st gear

  2. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tuo saattaisi olla ihan kiva "kauppakassi". Näkyy olevan vieläpä nelivetoinen.
    Mikäs käkkylän V16 kone, mikä tuon nimimerkin allekirjoituksessa näkyy olevan?
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Fiksun näköinen vekotin. Eikun rahaa säästämään :lol:

    Ei sitä kuitenkaan Suomeen saa :-?
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    GM valmisti V16 moottorin Cadillac Sixteen -kokeilumalliin vuoden 2003 Detroitin autonäyttelyyn. Aikaa oli 32 viikkoa ja tavoitteena 1000 heppaa ja 1000 jalkapaunaa. Moottori perustuu päämitoiltaan Gen III pikkulohkoihin ja siinä on ikään kuin kaksi 7 litrasta C5-R lohkoa perätysten. Kannet perustuu LS6:n vastaaviin ja mm. sylintereiden etäisyys toisistaan on "vakio" 4,400 tuumaa. Lohkot ja kannet valettiin Saksassa. Näitä 13,6 litraisia V16 moottoreita valmistettiin kolme kappaletta: yksi näyttelycadiin ja toinen esittelymalliksi. Koska aikaa oli vähän, niin kolmas ulkoisesti vaatimattomanpi kone istutettiin 15" keulasta pidennettyyn Yukoniin, mm. oikeiden polttoaineen syöttö- ja sytytysarvojen hakemiseksi, samalla kun näyttelycadiä vielä rakennettiin. Dynossa Yukonin takapyöristä mitattiin 753 hp / 5000 rpm ja 865 lb-ft / 4300 rpm. Moottoriprojektiin upposi noin miljoona dollaria.
     
  5. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Uudesta GN(X):stä oli kuvia muistaakseni jossain melko uudessa Popular Hot Roddingissa. (Saattoi olla joku muukin jenkkilehti, koska ostin niitä 4kpl samalla kertaa) Siinä auto oli toisen näköinen. Nyt "sukunäkö" Pontiacin uuteen GTO:hon on aika vahva, mutta ainahan GM on tuottanut eri merkeilleen rinnakkaismalleja.
     
  6. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Kiitos Tomaso tuosta valistuksesta! Nuo on varmaan unohtuneet jo jonnekkin nurkkaan cadillacin tehtaalla.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Lunttasin Hot Rod Magazinestä (September 2005) noi tiedot. Lehden mukaan Cädi ja esittelymotti kiertävät edelleen maailman näyttelyitä. Yukon on kiertänyt GM:n eri insseillä ja pomoilla 10 000 mailin edestä ja esiintynyt pääasiassa joissain autonvalmistajien sisäisissä tapahtumissa.
     
  8. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    http://www.hsv.com.au/cars/vz/main.asp? ... e_main.htm

    Ei se mikään mahdottomuus ole. Aihiohan on jo valmiina ja tuotannossa.
    Buick on aiemminkin tehnyt yhteistyötä Holdenin kanssa ahdettujen V6-moottorien toimittajana Holdenin kasaamiin autoihin.
    Oikeastaan ainoa mahdollisuus tuoda tällainen auto USA:n markkinoille on valmistuttaa se "import"-autona, eli Australiassa, kuten Pontiac teki GTO:n kanssa.

    Pitääpä tarkistaa "sisäpiirin" kautta. :)
     
  9. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    hep!

    Mulle heti yksi, jos tuollainen olisi totta. 8) Taisivat ameriikan pojat olla aika varmoja, että kyseessä on feikki. Mutta olisipas hieno!

    8) 8) 8)
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Toivottavasti jättäis jo ne kutoset historiaan ja lainaisivat LS sarjan koneen kuten GTOssa.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    BRC1: "Toivottavasti jättäis jo ne kutoset historiaan ja lainaisivat LS sarjan koneen kuten GTOssa."

    Jep. viritetyn jenkkikutoskoneen ääni on kuin puhjenneessa hanurissa.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja tuollainen V12 versio on ollut jo vuosia saatavana Falconerilta. Käytännössä kone on 12-sylinteriseksi venytetty letukan pikkulohko.
    Männät, kiertokanget, venttiilit, nostimet, jakopää , vesipumppu yms. ovat bolt on pikkulohkosta.. Tilavuus koneella on 600 cid..

    http://www.falconerengines.com/prod04.htm

    Tulisi siisti customi 1977-90 laatikko-Caddysta, kun jatkaisi keulaa sen 10-12 tuumaa ja tekisi V12 -laatikko Caddyn :odroll:
     
  13. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Vaikka täällä Suomessa se niin hassulta tuntuu, niin amerikkalaiset on meitä tarkempia bensan hinnasta ja siihen liittyvistä kuluista.
    Buick pitää perinteestään kiinni V6:sen kanssa, eivätkä halua tehdä samaa virhettä, kuin Pontiac, eli laittaa LS-sarjan V8-moottoria autoonsa.
    GTO:n ostajat joutuvat maksamaan tänäpäivänä 1300 dollaria gas guzzler veroa moottorinsa ansiosta, mikä sikäläisittäin vähentää auton myyntiä. Uusien autojen myynti perustuu kuitenkin vielä pääosin ihan tavallisten ostajien tarpeiden mukaan, eikä niihin tarpeisiin kuulu maksaa veroa turhasta, maksavat mielummin vaikka laadusta. :)
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vinkki: Ihan aikuisten oikeasti, ei kannata hehkuttaa yleisellä tasolla V8:sin puolesta ennenkuin on ajanut vaikka tehdasversioisella '87 ("We brake for Corvette's) Buickin SFI turbo -kutosella (se 80-luvun ruisku-tekniikka) pidemmän matkan ja vähän mutkateilläkin. Ne puhuu jotka ei tiedä...

    Ja ne Buickin turbo-kutosen äänet kuulostaa muuten Darth Vaderilta, tulee parkkialueella hiljaista!!!:rotfl:

    Tuota varamaan myytäisiin Euroopassa Chevrolet-nimellä ihan niinkuin Olds-Aleroa:kin. :eek:
     
  15. Olli_

    Olli_ 1st gear

    Hieno :eek:
     
  16. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Onhan Pontiac lainannut aikaisemmin V6 Turbo konetta Buickilta TransAmin 20 vuotis juhla malliin ja se tuntui olevan kulkeva vekotin. Kelpasi se ainakin Indy500 Pace Cariksi vuonna 89.
     
  17. jäyhis

    jäyhis 1st gear

  18. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Kyllä BRC1 tietää mistä on kysymys ja siksi se onkin niin kipeä paikka....
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    No eihän tuo ero vakio Vettellä ja GNllä siinä "kuuluisassa" testissä niin hirveeksi eroksi muodostunut.


    Loppunopeuskin oli muuten Vettellä isompi joten kumpihan jarruttaa....
    En halua mollata olenhan aikanaan ollut perustamassa Lammisen ja Koseniusten kanssa ensimmäistä Buick Merkkikerhoa suomeen 1984 ja tallissa on yksi valkoinen GS muistona merkkiuskollisuudesta mutta samoissa tiloissa on myös musta C4...
    http://www.corvettearchive.com/images/1986/RTSept86/page2.jpg

    Laiskalle autoharrastajalle jenkeissä tuo GN vaan oli helpompi kohde virittää kun esim avaamatta konetta irroitettiin 11 sec aikoja stripillä ja 450hv tehoja PHRn projektissakin.

    Mutta Verrata Regalia Vetteen ..no joo jokainen tyylillään.
     
  20. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Niin... Eihän tuo ero "siinä kuuluisassa" testissä hirvee ollut. Mietaa hvisi aikoinaan sadasosasekunnilla, mutta kyllä se isollekin miehelle taisi simäkulmien kostumista aiheuttaa. Tappio on tappio :lol: :rotfl: :rotfl:

    mutta kyllä ne lasikuitupulkatkin on ihan kivoja. :cry:

    Hehe :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    mun isi onkin vahvempi!
     

Kerro tästä muillekin!