Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä, eikö autojen kuulu olla sellasia ettei niitä osaa käyttää ja ajaa muuta kuin omistaja:D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    http://www.trafi.fi/tietoa_trafista...i_liikennekuolema_maksaa_noin_2_77_milj_euroa
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuolleilla on ton tutkimuksen mukaan alhasimmat reaaliset kustannukset.

    Tohon on otettu noi surut, hyvinvoinnin menetykset ja muut arvotuskelvottomat asiat arvostettuna rahaksi jollon hintalapusta on saatu noin iso. Minä en osaa arostaa paljonko mun ilo tuo mulle rahaa (yleensä se tosin maksaa:D) tai suru kustantaa, tai monenko euron edestä menetän hyvinvointia jos kuolen? Ilmeisesti Trafi osaa.

    Tietysti kansantaloudellisia menetyksiä voi arvioida, paljonko jätän kuluttamatta jos nyt kuolen.



    Voisi väittää että liikennekuolemat on aika hyttysenkusi valtameressä liikalihavuuden, alkoholismin, tupakoinnin, epäterveellisten elämäntapojen yms. muitten elintasosairausten joukossa
     
    peto tykkää tästä.
  4. DX

    DX Double Gearhead

    itseasiassa tupakointisairauksien kustannukset ovat suhteellisestikin "hyttysenkusi" terveitä elämäntapoja noudattavien sairauksien hoidossa.



    Tupakoitsijoista pienemmät kustannukset sairaanhoidolle
    6.10.2008 11:38

    Pitkäikäiset savuttomat aiheuttavat sairaanhoidolle neljänneksen enemmän kustannuksia kuin tupakoivat suomalaiset.

    Tupakoitsija itse säästää lopettamisella selvää rahaa, mutta yhteiskunnalle tupakoinnin väheneminen voikin käydä kalliiksi. Tutkimustulokset osoittavat, että tupakoimattomat ehtivät pidemmän elämänsä aikana sairastaa selvästi tupakoitsijoita enemmän. Pääministerin mukaan savuttomat suomalaiset aiheuttavat elämänsä aikana yhteiskunnalle neljänneksen suuremmat sairaanhoidon kustannukset kuin nuorempina kuolevat sauhuttelevat kansalaiset.

    Luvuista huolimatta hallitus ei suunnittele muutosta tupakkapolitiikkaansa.

    - Haluamme, että kaikki suomalaiset voisivat nauttia elämästään, Vanhanen korosti puheessaan.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu pitäisi. Sikspähän tätä vähän oon nykyauton suuntaan tuunannutkin. Pysyykin nykyisellään paremmin liikenteen kiihkeässä rytmissä mukana.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi ois kiva päästä kokeilemaan, et kykeneekö se ajonvakautus tuomaan sen etuvetoisen auton takaisin omalle kaistalle, siinä vaiheessa kun se pitää repiä sen sohjopatjan yli ja takapää on ollut luistossa jo sinne toiselle kaistalle menosta asti

    Siihen vielä hiukka kehnommat renkaat kun ajonvakautuksellahan parannetaan sakko renkaat kohtuullisiksi, ainakin ylistys on niin suurta



    Sit abs jarruilla en oo muuten koskaan päässy testaamaan väistö tilannetta. Absittomalla oon parikin kertaa eikä ole osunut. Jarru polkimessa kun on myös tosiaan se kevyesti polkemis vaihtoehto.
    Niijjoo jos mersussa ei ois ollu absi vikaa oisko se pysähtyny 3m eturenkaat lukossa liukuen (joka ei ole lukkojarrutus kun takarenkaat vielä pyörii) ennen poroja siten, että ajovalopesuriin jäi karvoja jos absit ois ollu jarruttamatta vaikka 30cm matkankin?
     
    peto tykkää tästä.
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Vanhalla autolla liukkaalla, kun etupainotteiset jarrut ei jarruta vielä takapyöriä niin auttaa, jos on toimiva käsijarru takapyöriin. Harjoittelemalla miltei puolittaa tarvittaessa jarrutusmatkan.
    Joskus aikoja sitten hyppäs koira eteen, ja satasen vauhdissa harjoiteltu käsijarrun käyttö peililiukkaalla mahdollisti hidastamisen, ja väistön. Ilman harjoittelua en suosittele. Tietenkin nappi pohjaan lukittuna (lukituksen sai myös pois, kun pysäköi). Kaupungissa agressiivisessa ajelussa pikkupoikana käsijarru oli jatkuvasti käytössä. Jalkajarrulla etupää lukkiutumisen rajoilla, ja takapää samoin kässärillä.. Kesärenkailla silloin vielä talvella ajeltiin.
    Nyt mulla on ne ensimmäiset talvirenkaat käytössä, mutta jäljelle jääneet nastat piti nyppiä pois, ettei katsuri huomauta.:)
    Ai niin kerran olin pimeänajon kurssilla, tosin kesäkelillä. Musta keila pomppas eteen satunnaisesti 60 nopeudessa, tai sitten ei. Mittariin laitoin 70, ja kaks kertaa tuli keila eteeni. Silloin runttasin jalkajarrulla lukkoon, ja samalla kässäri. Molemmilla kerroilla pysähty ennen mustaa keilaa. Rengas savua oli samaan tapaan, kuin kuminpoltossa. Silloin oli alla Bridgestonen ristikudosrenkaat.....:D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Vanhemmista autoista näkee paremmin ympäristöön joka puolelle. Ei ole paksuja suojaavia pilareita.
     
    KajS tykkää tästä.
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Auto ei ollut etuvetoinen vaan takavetoinen, lukkoperällinen Toyota Coupe GT. Lähdin ohittamaan 80 km/h alueella pakettiautoa, joka junnasi edessä noin kuuttakymppiä. Vastaantulijoiden kaistalla oli sohjoa ja ohitettavan rinnallepääsyn yhteydessä takarenkaat alkoivat luistaa. Se ei haitannut yhtään, lisää kaasua ja ohitus näyttävässä luisussa. Tien kallistus aiheutti kuitenkin sen, että ohitus oli tehtävä kokolailla kahva edellä. Omalle kaistalle palaaminen olikin se ongelma. Auto olisi pyörähtänyt oikean eturenkaan osuessa kaistojen väliseen sohjopatjaan. Omalle kaistalle piti siis palata kokolailla loivassa kulmassa. Tilaa ohitukseen lähtiessä oli vaikka ja kuinka, mutta alunperin ei ollut tarkoitus jäädä viettämään aikaa vastaantulijan kaistalle. Paluu omalle kaistalle loivassa kulmassa ja reippaalla vauhdilla toimi ainakin sillä kertaa. Etuvetoisella autolla ohitus olisi ollut helpompi suorittaa paremman etupyörien vetopidon ansiosta.

    Ajohallinnan ensisijaisia tehtäviä on pitää ajoneuvo menosuuntaan nähden suorassa. Jos takapää on luistossa jo valmiiksi, on ajohallinta epäkunnossa tai ajoneuvon hallinta jo menetty. Renkaiden kanssa en lähtisi leikkimään hengelläni. Ennemmin vanha auto ja hyvät renkaat kuin uudempi auto loppuunkuluneet kiinanlisut alla.

    IS
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Itsellä myös vähän vastaava kokemus takavedolla, tosin kyseessä ei ollut ohitus. Ajokkina Sprinter tyhjänä, eli kevyehkö perä, vauhtia se 80-85 ja nollakeli, ajourat sulat mutta urien ulkopuolella loskaa. Loivassa vasemmalle kaartuvassa mutkassa ilmeisesti toinen takapyörä meni sen verran loskapatjan päälle että heitti varoittamatta sivuluisuun, luonnollisena reaktiona vastaohjaus mutta olen melko varma että ilman toimivaa ESP:iä olisi menty lepikkoon. Joku arjen sankari olisi tietysti pyöräyttänyt kolmeen kertaan ympäri ja jatkanut hymyillen matkaa, mutta eipä tullut mieleen yrittääkään, varsinkin kun perässä tuli autoja ja vastaantulijan valot oli jo näkyvissä. Ei lainkaan lystikäs tilanne...
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Kyllähän noissa vähänkään vääntävämmissä automaateissa luistonesto on hyväpeli,manuaalissa en ole sitä kaivannut.
    Automaatti survoo isompaa tupaan kun pyörä lipeää jolloin tulee aika hassuja ajosuoritteita
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Näistä uusien ja vanhojen kokoerosta.

    KUVA
    Oikean reunan "pikkuauto" on vaimon työkaverin auto, menevät kimppakyydillä.
    Onhan ne vähän kasvaneet, kun tuo crown oli kuitenkin aikanaan euro- ja japsimittapuulla iso auto.
     
    KajS ja Mikkis tykkäävät tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei mulla oo ainakaan noi jenkkiautomaatit ehtiny kovin äkkiä heitellä sutiessa isompaa vaihdetta. Eli hyvin on ehtiny hillitä kaasua ennen mitään automaattisia sutimisen tuplauksia. Teoria automaatin vaarallisuudesta on kyllä tuttu melkein kolmenkymmenen vuoden takaa, mutta koskaan ei oo niin tapahtunut.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No jos maantienopeuksissa menn ään, niin minulla yleensä ainakin ollaan jo valmiiksi isoimmalla vaihteella. Enempi yllättää, kun polkaiset kaasua ja kikkari pudottaakin pelkän lukon pudottamisen sijaan pykälää pienemmälle (ei koske niitä vanhoja... :) ).

    Kyllä kerran kiitin luistonestojärjestelmää, ajoin reippaasti ja ihan liian kovaa hiekkatiellä työautolla (VW Golf) ja edessä 90° mutka. Ei siinä mitään mutta mutkan takaa tuli auto vastaan ja piti vetää todella tiukasti omalla kaistalla se mutka. Silloin ajattelin, että nyt mennään ja viedään vastaantulijakin mukana ojan puolelle.
    Ei, pysyi tiellä ja oikealla ajolinjalla. Kiveniskemää saattoi vastaantulijan kylkeen tulla.

    Suurimmat ongelmat näissä on tosiaan olleet liukkaan kelin etenemisissä esim. liejuisella pellolla/peltotiellä, lumella, pehmeässä hiekassa (ylämäkeen) kun luistonestot lyö tehoja pois ja downsized kone ei jaksa enää vääntää tai pitää kytkimellä luistattaa järjettömästi. Nekin onneksi kehittyy.
    Toinen, mikä on kyllä tottumattomuutta, on hätäjarrutehostin, tekee joskus vähän turhan äreitä jarrutuksia, varsinkin tuolla hiekkateillä. Ja tietysti se esp reagoi väärällä tavalla, jos luiston alkaessa teet itse vastaohjauksen, niin ei tule mitään.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se ajonvakautusjärjestelmä ei lähtökohtaisesti muuta auton ajolinjaa, pitää nimenomaan sen vakaana.

    Toi sohjossa ohitus on vuosien takaa tuttua, jollain mikroaaltouuniin verrattavalla turvallisuudella varustetulla Japsilla kun koittaa ohittaa rekkaa ja sohjo vie autoa.
    Ajonvakautus olisi silloin ollut paikallaan.

    2008 Avensiksen ajonvakautus tekee hyvin työnsä, perää ei saa edes kässärillä irroitettua luistoon, pieneksi matkaksi on mahdollista saada, muttei pitkään. Auto vain jarruttaa ja hidastaa vauhtia sitä mukaa kun takapää koittaa sivulle kammeta.
    Jäällä tietty sekään ihmeisiin pysty.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla on hyvin vahvasti se käsitys, että jos tekee äkkinäisen suunnanmuutoksen, esim. tiukka mutka, niin ajonvakautus tai mikä lie pyrkii auttamaan auton kääntymistä esim jarrun avulla sinne, mihin pyörät ohjaavat.
    Jos vedät äkkiseltään pyörät linkkuun oikealle, niin auton oikea takapyörä jarruttaa hiukan.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Suunnilleen noin. Esim oma jeeppi (grand cherokee -06) alkaa puskee tiukassa mutkassa jossain lumella tai jäällä, niin hieman järjen vastaisesti kun vaan kääntää reippaasti lisää, niin jarruilla se tietokone hoitaa tilannetta ja auto kääntyy paremmin kuin ilman tota esp järjestelmää. Mutta joskus kuskin on vaikea luottaa tohon systeemiin. Tai joskus kun tulin alamäkeä risteykseen ihan superliukkaalla kelillä ja piti kääntyä ja aabeeässät vaan rutisi ja perstuntuma sano että pitkäks menee. Niin rattia kääntämällä se varmaan vapautti ulkokurvin puoleisia jarruja ja auto käänty minne pitikin, vähän leveeks meni mutta käänty.
     
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Tää on paras keskustelu hetkeen! Yksi asia jäi mietityttään. Kun niissä uudemmissa autoissa on ne jarrumatkaa pidentävät abs:t , etenemisen estävät luistonesto ja vielä auton ojaan vievä ajonvakautus niin ja niillä ajavat kuskitkaan ei osaa ajaa autolla ollenkaan, kuinka on mahdollista että tuolla yhtälöllä onnettomuudet ja varsinkin kuolemaan johtaneet onnettomuudet on vähentyneet? Jos nuo pitäis paikkaansa niin onnettomuuksia pitäisi olla reilusti enemmän kuin ennen.

    Vai olisko kyse vaan vanhanaikaisesta kateudesta?
     
    Pertti K, Catiska, Mikkis ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kehityksestä saa vinkkiä, kun vertaa vaikkapa tämän päivän autoja kilpureihin, jotka siis ovatnopeampia ja turvallisempia kuin koskaan ennen. Jossain vaiheessa kuitenkin formuloista poistettiin noita avustusjärjestelmiä, kun nopeudet alkoivat kasvaa jo liiankin suuriksi.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Niin että kaikki haluaisi autoonsa sipsit ja hipsit?

    Ei kiitos.

    Oma lavakulkine on tältä vuosituhannelta ja luojan kiitos siinä ei ole kun ABS, mutta sekin on mielestäni liikaa.
     

Kerro tästä muillekin!