Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    Laitoin talvirassiksi 2000 luvun alun mersun, halvalla tietysti kun ei käyttörassiin viitsi köyhä vähää pääomaansa liiemmin sijoittaa.
    On absit ja espeet, navit ja webastot sun muut tingeltangelit, automaattilootalla ja rapiat 200hv, ministeristason kiesi siis ollut aikoinaan. Eli just tarjoaa jo aika paljon kaikkea ja kohtuu rahaan.
    Hyvä on ajoltaan mutta perkeles kun ei saa noita ajonvakautuksia kokonaan pois päältä, ei tuo todellakaan mikään aktiivisen ajajan auto ole ja vielä kaikenlisäksi mannet morjestelee kylillä.
    Että noinkin vanha auto on jo liian uusi jos haluaa itse pitää ohjia käsissään.

    Itellä on työnpuolesta paljonkin kokemusta uusista premiumluokan autoista mutta ei ne kyllä nykyisellään oikein herätä omistushaluja.
    Lähinnä hyvästä mukavuudesta plussaa jos ei ole varusteiden kanssa nuukailtu, siis näissä audi A6, mb e ja bmw vitossarjan luokan vehkeissä. Mistään kiiasta tai avensiksesta ei mukavaa saa rahallakaan.
    Hyvin nuo uudet koslat kyllä palvelee niitä peruspenttejä ja pirkkoja jotka muuttuu matkustajiksi heti kun auto lähtee pieneen sladiin.
    Että mikä se on kellekin sitten tärkeää, jokaiselta löytyy otsikon kysymykseen omanlaisensa vastaus.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä 90- luvun keskivaiheen ja lopun autot on mun mielestä ja omien kokemusten mukaan parempia mitä 2000- luvun alun autot. Esim. 5 bemarissa se e39 on monesta paikkaa parempi mitä se 60. Väyrynen on sontaa jos saa huonon mutta W140 on paljon parempi mitä se w220. Joskus tollasta 500 sarjan W220 meseä ajoin ja oli todellinen pettymys. Se 90- luvun 7-bemarikin lienee parempaa tekoa mitä tämä uudempi 2000- luvun alun missä vesiputket falskaa V8 koneissa yms. muuta kivan kallista ja typerää vikaa.


    Tossa on ongelmana se kun uuden auton ostajat tahtoo parasta turvallisuutta tai mitä ikinä tahtookin. Ainahan sitä voi verrata että vanhempiin että miksi ostaa 2000- luvun auto kun 90- lukusissakin on jo jonkunsorttinen turvakori ja bägit ja absit? Toisaalta onhan 80- luvun autossakin jo turvavyöhykkeitä ja vahvikkeita ovissa sekä levyjarrut usein ja menee suht pienellä? No, 70- luvun autossakin on sentään jo turvavyöt kokoontaittuva ratitolppa ja matta kojelauta, miksei sellasta? Tietty 40- luvun autoissa on jo se laminoitu tuulilasi joten miksi ostaa uudempi?

    Eli periaatteessa voisi kysyä myös niin että miksi ostaa 2000- luvun alun auto kun kuitenkin 70- luvun autossakin on jo turvavyöt? Kyse lienee siinä mihin kukakin rajan vetää haluamalleen turvallisuustasolle, mitä pitää turhana holhouksena ja mitä tarpeellisena.
     
  3. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Huvittavaa - olen muualtakin kuullut, että Bemarin E39 on parempi kuin uudempi E60. Itselläni ei ole kokemusta kuin ensin mainitusta ja olihan se hyvä auto ajaa, vielä vanhana luuskanakin. W140 Meseä on niinikään ylistetty viimeiseksi oikeaksi loistomersuksi :)
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onko nykyiset mukavuusvarusteet parempia kuin vanhemmissa autoissa. Onko ajettavuus parempi tai vaikkapa ulkonäkö parempi vaikkapa2010> vs ennen väylätekniikan aikaa, siis vanhemmat (tai miten nyt haluattekin määritellä nämä). Nämä on makuasioita missä voi olla vain mielipiteitä. Näistä voi hyvin vääntää kuten vastaavista muista asioista. Tosin vänkääminen on turhaa kun makuasioita ovat.

    Onko kulutus/päästöt pienentynyt, onko turvallisuus parantunut? Tässä ei ole sijaa makuasioille. Näissä on aivan selvä, tutkittu tieto olemassa.

    Tässä kohdin on aivan naurettavaa alkaa vertailemaan jotain erityisesti valittua yksittäistä autoparia vaan näissä on tarkasteltava kokonaisuutta, muuten tällaisessa ei ole mitään järkeä.

    Autojen luotetavuuden/toimivuuden parantumisesta ei taida olla mitään luotettavaa, vertailukelpoista tilastoa. Mutuilut ei tässä auta koska ne on todellakin mutuilua.


    Nämä on sitten vain makuasioita. Ihan omiin kokemuksiin perustuen en allekirjoita kumpaakaan noista väitteistä.
    Vaikka tuo Baijerilainen. E39 oli hyvä auto mutta nykyisin armottomasti ajastaan jäljessä minun makuuni. E60 on siinä suhteen paljon edellä vaikka aika on siitäkin jo ohi ajanut. Minun makuuni E39 on jo aika laiska, vaikkapa sillä 3L dieselillä millä tuollaisen omistin. Silloin aikoinaan se oli puhdikas kone mutta nyt kun sellaista käy kokeilemassa tuntuu kuin olisi ankkuri perässä...

    Ajettavuus oli jo tuolloin kokolailla hyvällä tolalla, kuten moni muukin perusasia.

    Sisustus näyttää "klassiselta bemarilta". Ei nyt huonolta siis mutta luvalla sanoakseni sika vanhalta.
    AV-järjestelmät ei tue mitään nykyaikaista. Voi toki päivittää mutta silloinkaan ne ei nouse samalle tasolle kuin autoon saumattomasti integroituvat nykyjärjestelmät. Ja nuo on minulle käyttöautossani erittäin oleellisia varusteita mitä todella käytän ja mitä haluan niissä olevan. Harrasteautoni on sitten erikseen.
    Suurin osa ajamisen leppoisaksi tekevistä varusteista loistaa poissaolollaan. Niitä ei vain vielä saanut silloin ja jos jotain sai niin niiden kehitys oli vielä lapsen kengissään.

    Mutta, jos minulle laitettaisi eteen kaksi uutta 530d mallia, e39 tai e60 mistä saisi valita kumman ottaisin lahjaksi, ei tarvitsisi pohtia. Uudempi lähtisi mukaani.
     
    Muokattu: 2.12.2016
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mikä siinä 60 on niin paljon huonompaa kuin e39? 39 ainakin todella vanhanaikaisen näköinen, -96 muotoilua kuitenkin. Nimim. Bemareita nettiautosta selaava.
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Samaa mieltä ainakin japsien kohdalla.

    Moni ikiliikkuja muuttui ongelmaiseksi ruostepesäksi.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kaverit on kertonu että e60 on ihan paska? :D

    e60 farkuissa on ollut jonkin verran ongelmia antennien kanssa, joka sijaitsee takalasin päällä olevan lipan sisällä jonne pääsee vesi sisään...
     
  8. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minä tuuppasin kepistä vaihteen vapaalle ni ei työntäny eikä sutannu,kun dartissa oli ryyppy päällä :)
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin mutta tuo kärjistetty esimerkkisi oli jo aika kaukaa haettu :D

    90-luvun lopun autoja nyt voi just verrata vielä tuohon 2000- mutta ei vanhempia. Auttamattomasti turvavarusteet jää jälkeen vaikka bägejä oli jo 70-luvulla jne.

    Tuo "c-sarjan" ässämese kyllä vähän niin ja näin mutta tauskilla sentään on/ollut sellainen :D



    Ehkä tuon e60 kanssa on vähän samaa kuin taunuskuskeilla sierran kanssa aikoinaan. En kyllä itse välitä sisustasta siinä mutta muuten en tiedä miten kyydittää.


    Välillä se peruspertinkin auto voi yllättää. Esim ekan korimallin avensis. On muuten pirun hiljainen laite ja hiljaisuus tuo heti laaduntuntua halusi sitä tai ei. Tämän on autolehdetkin mitanneet ja on muuten monen listan kärkipäässä tuo avensiksen sisämelu! Muutenkin musta tuntuu että normaaliluokassa hiljasimmat autot on jo tehty kun lattanat kumit ja ohuet suurlujuusteräkset toi ääntä.


    Niin ja yhdistetään avensikseen vielä kolmen tähden euroncap ja keulille perusvarma 4afe... Ei varmasti huono vaihtoehto vanhemmalle japsille nykyhinnoilla. Ainoa vaan kun noita saanut kahdella manuaalilaatikolla niin toinen hajoaa. Sen kun joku kertois mistä laatikon tyypin tietää helposti esim ostaessa?




    Koska viimeistään sitten kun on autolle tarvetta ja kädet paskassa 24/7, rupeaa tekemään jotain perusvarmaa välillä mieli.



    Vanhemmissa mersuissa tais olla abs saman sulakkeen takana kuin luistonesto? Oliko jossain jopa mittaristo? Jos siin halus sen pois. Se kyllä väyrysessäkin on tönkkö. Muutenhan väykkykin tarjoaa kaikkea hyvää jos ruoste ei haittaa :D:D
     
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Jos mulle laitettaisiin eteen kaksi uutta BMW mallia mistä saisi valita kumman ottaisin lahjaksi niin ottaisin toisen ja järjestäisin "bmw-hakkajaiset".Jokainen saisi pätkiä 10 kilon lekalla niin paljon kuin sielu sietäis.BMW harvoja automerkkejä minkä imagon ovat omistajat ryssineet niin pilalle,ettei kyllä omistushaluja herätä.Autona varmaan ihan jees.Ja tämähän oli henkilökohtainen mielipide eli jatkakaa vain ajoanne rauhallisin mielin.
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tosta e39 bemarista vielä.
    Sehän on valittu parhaaksi autoksi moneen otteeseen ja ajoltaan on vieläkin ihan kärkikastia ns. normaaleista autoista. Seuraava vitoskoppa ei parantunut korin vääntöjäykkyyden osalta yhtään, toki e60 otti ulkoisen habituksen puolesta ison loikan.
    Varmaan aika hyvä valinta jos aikoo muutaman tonnin autoa hankkia.

    Ja kyllähän nykyään jo kehtaa bemarin hankkia ilman että leimaantuu jupiksi, audi kuskit on vieneet suvereenisti sen kusipään manttelin. :D
     
    LPV tykkää tästä.
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Pääkaupunkiseudun ruuhkassa katsellen Audi on myynyt helvetin hyvin.

    Ennen näkyi tasapäisesti niin Audia, Mersua kun Bemaria, mut nyt mersut on jääneet vanhoille papoille ja bemarit taas nuorisolle.

    Mut joo...... syystä tai syyttään Audi on perinyt 80 luvulta turbo Saabin maineen.....
     
    Muokattu: 2.12.2016
  13. timant

    timant 2nd gear

    Noissa e60:ssä on kyllä aika paljon tyyppivikoja, esim -> https://pakkotoisto.com/threads/kokemuksia-bmw-stä.33652/page-125#post-4094494

    Itse aiheesen, ajelisin kyllä 55' letukalla ympärivuoden jos rahkeet riittäisi :rolleyes:
    ensimmäinen käyttöauto jolla ajelin 10v kortin saatuani ei ollut ABS, ajonvakautusta tai muitakaan "herkkuja". Tuollaiseen tottuneelle kyllä tuntuu tosiaan hölmöltä ajonvakautuksen puuttuminen peliin esim sivuluistossa kun itse vaistomaisesti vastaohjaa ja auto vielä päälle jarruttelee sopivasti "tuplaten vaikutuksen". No varmasti nopeasti ajonvakautuksen hyödytkin oppisi. Nykyisessä käyttöpelissä ainoastaan ABS, eikä nyt kahtena talvena ole kyllä kertaakaan aktivoitunut ;)
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Hyvä mielikuvien kalibrointiväline. Crown tosiaan on ollut "iso auto" omissakin ajatuksissa.
     
    Muokattu: 2.12.2016
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Pysähdyin tuossa äsken liukkaaseen alamäkeen kolmioristeykseen absit rutisten, sain pysähtymään ihan hyvin mutta takana tullut carina 2-papparainen luisui renkaat lukossa iloisesti peräkoukkuuni kiinni. Carinasta meni puskuri ruttuun . Uusi vs vanha, 1-0.
     
    Mikkis, Karpov ja Catiska tykkäävät tästä.
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mulla oli n. 200tkm verran e39 530d ja se kyllä jäi viimeiseksi bemariksi, paljon kaikenlaista vikaa. Aiemmin oli vähän aikaa pari e34 ja kaikissa noissa ärsytti se melu, kun kiihdyttää (ilmeisesti ihan tarkoituksellista bemareissa, uusissa taitaa tulla kaiuttimista moottorin ääni).

    Mitä lisävarusteisiin tulee niin parissa viimeisessä käyttöautossa on ollut aika paljon kaikenlaisia lisävarusteita ja kyllä ne toimii vaikka kilsoja on ollut reippastikkin. Eli en jätä autoa ostamatta jos siinä on paljon varusteita, itseasiassa muutamiin on jo niin tottunut, että ne on löydyttävä seuraavistakin autoista.
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Eilen ajoin Fairlanella 5-tietä .Keliolosuhteet vallan mainiot.Reilun 70 kilometrin matkalla 2 uudehkoa henkilöautoa karannut suoralla tiellä ojaan.Vanha vs uusi, 2-0.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ja liikenteessä oli 1 vanha sekä 12 000 uutta. Mistä vanha sai 2 pistettä?
     
    Mikkis ja Karpov tykkäävät tästä.
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Siinäpä onkin sulle miettimistä loppupäiväksi.
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kukaan ei ollu kertonu papalle et ku pyörät lukos vetää viel skäbää ni sit pysähtyy jopa hätäsemmin ku absien kaa!
     
    starcraft ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!