Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Pappa vielä sano että kyllä hän kaikki jarrut päälle veteli ja paineli mutta ei auttanut. En tiedä mitä pitää sisällään..
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olis kannattanu moottorijarruttaa skäbän ja lukkojarrutuksen lisäksi
     
    Damned ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Noilla laskelmilla voi heittää vesilintua. Yhden tilaston mukaan syrjäytynyt nuori maksaa 1,2 miljoonaa, eli alle puolet siitä mitä liikenteessä kuollut ihminen. Kun ottaa huomioon 40-50 vuoden eläkkeet, saamatta jäävät verotulot ja panoksen yhteiskunnalle ja luultavasti keskivertoa isompi julkisten palvelujen kuormitus, niin miten se voi maksaa enemmän kuin pari romuttunutta autoa, pelastustoimet ja tuloksettomaksi jäänyt tehohoito? No tietysti liikenteessä kuolee nuoria ja työikäisiä, joilta jää verot maksamatta. Toisaalta paljon kuolee vanhojakin jotka ovat valtiolle enää painolasti, jos nyt kaiken sanelevassa rahassa kaikki lasketaan.
     
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Ja vielä nykyautojen turvallisuudesta: keulakolarissa uudella pikkuautollakin varmaan pärjäisi jotain Volvo 240:a vastaan, mutta peräkolarissa osat varmaan vaihtuisivat ainakin takapenkillä istujalla. Toyota Aygo tms. päättyy takaikkunaan johon takana istujan lippis yltää jos po. päähine on sellaista teinimallia johon lippa on ommeltu kiinni takapuolelle. Vanhassa jenkkisedanissa on rautaa takana toista metriä. Tosin jos ei ole takana pääntukea ja bensatankkia ei ole suojattu niin vähän hukkaanhan se menee.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Itselläni on ongelmana ehkä eniten se, että sellainen uusi auto, joka olisi jotenkin kiva, on oikeasti kallis omistaa, jos sillä nimenomaan olisi se vuotuinen ajomäärä max. 10'000 km. Kun kaikki muut kilsat ajaisin ihan joka tapauksessa jollain muulla. Eli jos kivan uuden auton kulutus on jotain 9-10 litraa (siis kiva tekniikkakin) ja jos sen hankintahinta on jotain 50'000 ihan minimissään, niin se vaan maksaa jotain 60-70 c/km kun kaiken laskee ja sillä rahalla ajaisin hyväkuntoisella 454 Chevellelläkin. Joku 335 coupe Bemari nyt heittona, mikä voisi olla kiva. Mutta ei niin kiva, että myisin siksi nykyisen harrastekalustoni pois!

    Jos taas ottaisin "puolivanhan" 1995-2003 ja edelleen mahdollisimman "kivan" auton, niin joku mikälie Marauder Mercury tai vaikka 300C Hemi tai CLS-500 Mersu tai Clio V6 Renault piruvie jotain ihmeitä mainitakseni veisi sen 11-12 litraa sadalle ja vaatis minun kädentaidottomuudella sen 2000-4000 EUR vuodessa budjettia korjauksiin! Edelleen pienehköllä ajomäärällä 10-15 tkm (voisi ajot jo maistua paremminkin) tulisi taas km-kuluksi jotain 60-70 c/km.

    Siis en uskalla ostaa 20'000 EUR autoa osittain lainalla todetakseni, että parin kuukauden päästä siihen on tehtävä 3000 EUR remontti. Ei niitä ehkä osu kohdalle kuin joka 1/20 ostajista, mutta jotenkin wanhan auton kanssa tietää, mitä on hankkinut.

    Aina siis pysyy vaihtoehtona törsätä enemmän nykyiseen kalustoon. Tai sitten ehkä ei, en vaan tule budjetoineeksi kai riittävästi tohon "arkiliikkumiseen". Onhan mulla itselläni kesän arkiajot ratkaistu itse asiassa hyvinkin uudella .... moottoripyörällä. Kuluttaa muuten vähän ja ajo maistuu.

    Yksi nykyauton tapainen olisi ostaa Citroen Berlingo tms. ja ajaa sellaisella! Kaveri oli porannut kojetauluun reiän jonkun johdon läpiviennin takia ja nauroi, että hän voi tehdä niin, kun on halpa auto! Terapiaa suorastaan verrattuna näihin pesuja ja vahauksia vaativiin autoihin verrattuna. Ehkä kuitenkaan ei oikein vielä ego kestä moisen hankkimista - sitä naurun ja kummastelun määrää kaveripiiristä...

    Ja toisaalta sitten jos näen vaikka sen Dartin ja kaverin ostamassa Prismasta olutta tulevaa mökkireissua varten tai Fairlane 66:n jarruttelemassa näppärästi risteykseen, niin kyllä mulle silti niiden näkemisestä tulee paljon parempi mieli kuin vaikka kymmenen harmaan A6 Audin letkasta!
     
    impala67 tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Taas kerran, -40 vuotta autonomistamista, mökkireissuilla Caprise sedanin jälkeen cros ower -Korealainen, ja jälkimmäiseen kovin tyytyväinen. Ja noista tiukoista tilanteista; kannattaa harjoitella käsijarrukäännöstä, kun hirvi pomppaa eteen, eli onhan perässä peltiä rypistymään rutkalti enemmän, kuin keulassa, ja tällähän porukalla tuo onnistunee mikrosekunnissa.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko tuo nyt sitten verrattavissa? Oli ennenkin aygon kokosia autoja. Nykyinen uusi pikkuauto, ei mikroauto joku painaa volvon verran (volvo pirun kevyt muutenkin, alle 1300kg) varmasti vie volvon 100-0. Vaikka volvo varmasti ikäistään on turvallisimpia.


    Päätuettomuus saattaa pienessäkin peräänajossa viedä työkyvyn tai hengen. Vaikka täällä varmaan kaikilla reenattu sikaniska mikä jännitetään paikalleen peräänajon sattuessa.


    Massaerotkin on kaventuneet fullsize-ajoista. Ennen jos 2000kg paino fullsize ja vastaava euro 1200-1300kg niin nykyään iso audi jo sen 1800kg painaa. Eli nykyään pikkuautolla fullsizejenkkiä vastaan kolarointi ois massoiltaan sama kun ennen isolla eurolla/japsilla kolarointi.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Miten te perustelette kesäiset harrasteajonne turvallisuudella? Kun se kerran on nyt ykskaks kaiken ajattelun lähtökohta. Miksi ei peräänajoa voi tapahtua kesälläkin? Että kannattaa varmaan myydä se harrasteauto pois ja jatkaa vaikka korealaisella cross-overilla, koska se on hienoa. Sellaisessa varmasti on monikäyttöinen tavaratilakin ja kaikkee kivaa. Ajatte Forssan picknickiin, sinne yleisöparkkikselle sillä sitten ja nauratte niille, jotka on henkensä uhalla ajaneet vanhat niskatuettomat autonsa sinne alueen sisälle...
     
    viikinki75, faikku66, Nikuzai ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    harvinaista "herkkua" kun pääsin uusia autoja ajelemaan pitempiä pätkiä, niin voi taas tähänkin kommentoida. vaikka kaikki nuo uudenkarheat vuokra-vaaginat oli viimetten päälle mielestäni samaa huttua yhtä kaikki- yllättävän paljon erosivat seat toledo, skoda rapid ja golf farkku keskenään. Ainoa joka tuntui aivan kamalalta oli yllättäen golffi. ohjaus kuin ratasta olisi koko ajan käännellyt ja tsi koneen tehottomuus ihan järkytti. tai noh, ei eronnut nuhaisesta kuutosletukasta. eikä ne skoodat ja seatitkaan autuaaksi tekeviä olleet, skodassa on kumma kun kaikissa malleissa mitä oon tyypannut tuntuu takajousitus olevan jotenkin löysä. ihan jenkkiautoilijankin mielestä. kyllä oli helpotus päästä oman 90luvun talvijenkkilotjapaskan ruoriin. mutta onneksi ei mene kuin rapiat 15 vuotta niin noistakin europaskoista maailma päässee eroon. koska viimeksi näit 90-luvun lopun autoja liikenteessä. ei näy kovin usein kaupunkien keskustoissa muuta kuin iltaisin nuoriso ajossa.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kun on ajanut edes muutaman kerran elämässään motskarilla, tajuaa mitä vouhotusta tuo turvallisuusintoilu on. järki on tärkeintä pitää päässä, eikä niistä vöistä ja sipseistä sun muiden hömpöttömien navigaatioista pidä täriä
     
    viikinki75, DX ja rb tykkäävät tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos ajaa harrasteella vähän suhteessa muihin niin riski vähenee kun kilometrit vähenee. Jarrutus ja ohjattavuuskin parempi kuivalla kuin jäällä /sohjossa kuten liikkeellelähtö ym ym ym.
     
    Bighouse tykkää tästä.
  12. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Motskarit monelle hupivälineitä, autot monelle pakollinen paha ja tapa liikkua paikasta toiseen.
    Haastavampaa viedä 1hv/1kg kakspaikkasella suzuki GSXR:llä kakarat monikossa tarhaan sateella tarhaan, siitä ite töihin ja töiden jälkeen kuudeen ruokakassin verran kauppaan.

    Useemmiten se täysin elämänvalintoihinsa ressaantunut perheenisä TDI Passatissa on se isompi liikenneriski kuin se muutenvaan ajeleva mp kuski.
     
    impala67 tykkää tästä.
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eikä turvallisuus ole ainoa asia miksi en halua ajaa ympäri vuoden vanhalla autolla. Se on tullut kerrottua ja perusteltua jo aiemmin. Edelleen tuntuu että osa ajattelee turvallisuuden olevan se ainoa asia. Itseasiassa on hyvin vähän syitä (tai ei taida olla yhtään syytä) miksi ajaisin vanhalla ympäri vuoden vaikka kesällä, hyvällä kelillä niillä tykkäänkin fiilistellä.

    Vanhalla autolla tai prätkällä ajaminen on erillaista. Ei välttämättä mukavaa, ainakaan jos pitää olla jossain oikeaan aikaan. Caddylläni cruisailen kyllä mielelläni kesähelteillä katto alhaalla mutta en todellakaan muulloin.

    Anglialla ajelen joskus lyhyitä kylärundeja mutta enpä muuten viitsi.

    Dusterilla on myös kiva välillä vaikka mukavuudesta sen kanssa ei voi puhua samana päivänä. Mutta se on kivan äijäauto. Ei vain kestäisi jos ajaisi paljon, mutta kun huoltaa tunteina yhtä paljon kuin ajaa niin toimii aika lailla hyvin.

    -80 tai -90 luvun kotteroilla en enää viitsi ajaa, niillä joutui aikanaan ajamaan ihan tarpeeksi. Ne ei tarjoa minulle mitään mitä niistä kaipaisin, ei sitten yhtään mitään. Ei edes sitä fiilistä mitä vanhemmat.
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Omasta puolestani en mitenkään, eikä turvallisuus ole autovalintojeni lähtökohta. Olen jopa 20 vuotta ajellut prätkällä, nykyään en juurikaan p...an olkapään ja niskan takia. Tähän ketjuun kirjoittamani kommentit on tarkoitettu vastineeksi niille, jotka epäilevät nykyautojen turvallisuutta. Viimeiset 20 vuotta turvallisuus on ollut autojen suunnittelussa johtoajatuksena. ja olisihan kumma jos positiivista kehitystä ei olisi saatu aikaan. Itse ole autoillut luvan kanssa vuodesta -82, täällä landella tuli harjoiteltua jo 7 vuotiaasta alkaen. Autoja on ollut -50, -60,-70,-80,-90,-00 ja -10-luvuilta, jenkkejä, japseja, euroja, taka-, etu- sekä nelivetoisia. Nykyinen talvikörö on niinkin surkea autoksi kuin etuvetoinen pikkupaku, nykyajan vitkuttimilla. Parahaiten varusteltu ja helpoimmin hallittava talviauto se kuitenkin on kaikista omistamistani. Vaikka kaikki entiset olisivat rivissä, niin tällä kotterolla kuitenkin tulisi lähdettyä talvikeliin. No ehkä talven ainoaan ns. "lumikaaokseen" lähtisin edellisellä talviköröllä, XJ-Cherokeella. Ei se muuten kovin häävi kulkine ollut, ei ainakaan tämän hetkiseen kulkuneuvoon verraten kolminkertaisten polttoainekulujen arvoinen.
     
    Muokattu: 2.12.2016
  15. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuon kyllä haluaisin nähdä miten onnistuu jos bussilastillinen nunnia pomppaa jäisellä tiellä mutkassa eteen. Veikkaan että Vatasen jalkoja tarvitaan että pysytään ladulla, sen lisäksi varmaan vähän onneakin pitäisi olla matkassa että jarrutusmatka pysyy jollain tavalla hyväksyttävänä.

    Mulla muuten talviajokissa saa etu- ja takajarrua käyttää täysin toisistaan riippumatta, helpompi niin kuin kaasun kanssa säädellä jarrutehoa...
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Motskarillakin pääsee niihin "pakollisiin pahoihin" kuten esimerkiksi töihin.

    Mitäs veikkaatte;........ monessako autossa on useampi kun yksi henkilö aamuruuhkan aikaan.

    Yhdessä sadasta?
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paskassa kelissä kauppakassit sivulaukuissa ei niin jees. Sivulaukut vielä aika boo.
     
  18. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Samaa mieltä tässä. Mutta nyt pitäisi mennä ulos omista piireistä ja ajatella asioita ison massan kannalta :D

    Ajelin ikävuodet 21-26 kaikki siis kaikki ajot MP-llä ja hyvin pärjäs.

    Edit: Tarkennus siis sinkkuna ja en omistanut autoa mp:n lisäksi.
     
    viikinki75 ja rb tykkäävät tästä.
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Mää taas en keksi yhtään ainutta syytä miksi haluaisin ollenkaan ajaa uudella katiskalla,
    töiden puolesta joutuu joka viikko ajamaan jollain uudehkolla laitteella kun käyn hakemassa niihin maaleja.

    Se onnistuu sillä lailla, ettei koko asiaa tarvitse edes ajatella kun on parin vuosikymmenen aikana radoilta yms. luisuajosta hankittu ajotapa, että jarrutuksessa alustan ohjautumista säädetään kaasulla ja kaarreajossa vastaavasti jarrulla.
    Veikkaa ihan rauhassa, mutta ei jalkatilassakaan paljon mitään tapahdu.
     
    Muokattu: 2.12.2016
    viikinki75 tykkää tästä.
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jatketaans vielä ärsyttämistä, kun sen osaan [naurava hymiö]


    Jos saisin päättää jos joku tulisi kysymään minkä auton tahdot ja millaisena

    Se ois joku ihan viimesintä huutoa oleva oikea nelikko, ei tartte olla mikään hc versio, kitka takana ja jarruohjattu "lukko" edessä riittää ja sellaisella koneella kuin täällä kehuttu alle 10L sadalle kaupungissa toteutuu ja jaksaa kiskoa muutakin kuin pelkän vetokoukun ja ilman kulutuksen loikkaamista 30 litraan sadalle

    Mutta kaikki mahdollinen jalankulkijanloikkasujarruttimesta lähtien ja se puhuttu kaarreajo jarrujärjestelmä, mutta sellainen et sais vedoneston pois päältä 110% ja absit ei ois ne mitä on kaikki tullut vastaan jarruttaa, ei jarruta rutkutuksen kanssa, jarruttaa, ei jarruta rutkutuksen kanssa. Kun kuitenkin nykytekniikalla voitasiin tehdä myös sellaiset jarrut, että ne jarruttaa niin voimakkaasti kuin pidon vallitseva tilanne antaa myöten


    Onko kukaan muuten kokeillut sitä hyundainkohan oli ajonvakautusta joka lisää voimaa ulkokaarteeseen eikä jarruta sisä kaarretta?
    Vois olla kiinnostava päästä kokeilemaan kuinka pitkälle sen voi työntää ennen lipsahdusta
     

Kerro tästä muillekin!