Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kyllä siinä ajo taito vähenee ku uusilla autoilla ajelee. Just kaikki kaista vahdit mäkilähtö avustimet...........
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Yleensä uusi on parempi, koska se ei ole vielä kulunut.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Gallup: Kumpi on tehnyt paremman valinnan?
    1. Sinä ( )
    2. Minä (x)
     
    Jussi289 ja hantta tykkäävät tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Huonosta valinnasta syntyy hyvä tarina.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Gallup: Kummalla on parempi tarina?
    1. Sinulla (x)
    2. Minulla ( )
     
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Okei, saattaa olla itsestäänselvyyksiä, mutta tässä mielipidettä kahdesta näkökulmasta:
    1. Järkisyyt: Olosuhde määrittää minulla auton kriteerit; Uusi auto tulee/tuli kysymykseen, kun seuraavat kriteerit auton tarpeessa hallitsi/evat:
    - autoon on käytettävä huomattavasti rahaa/kk (työmatka pitkä-liksa hyvä-julkisilla kulkeminen kallista)
    - matkan äkillinen keskeytyminen aiheuttaa vakavaa haittaa (tehdas ei käynnistynyt, jos en ollut ajoissa töissä)
    - tähän liittyen huoltojen/huoltokulujen oltava ennakoitavissa
    - rouva suuttuisi, jos kuolisin työpaikan tähden => airbagit pakolliset
    - kulujen ennustettavuus/polttoainetalous jne. piti saada kohdilleen
    Vanhempi käyttöauto tuli kyseeseen, kun sekä koti oli julkisten äärellä ja työmatka 2km, eli ei ole niin väliä, jos joutuu vähän harrastelemaan, polttoainetalous oli yhdentekevää. Autoon käytettävä budjetti oli rajallinen (ei tarvii laittaa paljoa rahaa kehon siirtämiseen)

    2. Fiilis: Tämä määrittää minulla paljon, tykkään vanhoista autoista, joissain uusissa autoissakin on potkua, jostain syystä vv 1985-2005 välissä ei montaakaan autoa ole, joka herättäisi minussa sympatiaa. Esmes uudehko jaguaari on sisältä sellainen disko, että se vetoaa minuun. Halvat pikkuautot, esmes C1 Citroen on taas niin lelun oloinen, että se on jo lysti. Vanhempiin autoihin tulee iän myötä karismaa, kun sisusta näyttää erilaiselle, mitä naapurin autossa vaikka se olisi siihen aikaan ollutkin tyypillinen.

    Kiteytettynä, jos kuluiltaan ei ole niin väliä millä ajelee, niin on parempi ajella jollain omasta mielestä siistillä autolla kuin tylsällä.
     
    Holley, isalmela ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Meidän perheessä on voimassa nuo molemmat skenaariot samaan aikaan. Vaimon kohdalla uuden auton hankinnan perustelukriteerit ja omalla kohtaa vanhan. Ja minkälaisen vanhan, perustelu kohdasta 2 :D
     
    leivonharri tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei vanhuus kyllä mun mielestä tuo autoon yhtään mitään karismaa tai hienoutta, uutena paska ei vanhempanakaan ole sen yhtään parempi tai hienompi.

    Joku uuskopanen etuveto escortti, golffi, polo, carina 2 ja e, corsa ja mitä kaikia paskoja sillon lapsuudessa joskus oli meillä ja kavereitten vanhemmilla suht uuutena tai uutena ei paljoa mitään viboja herätä edelleenkään mihinkään suuntaan.
     
    Muokattu: 14.8.2017
    leivonharri tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaikki autot on olleet joskus uusia, jopa Kuuban taksit ;)
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Molempia tarvii olla, uusia ja vanhoja, jos autoja harrastaa.
    Liikkeelle on päästävä kelillä kuin kelillä, ja huollon on toimittava, siksi uusi/uudehko, auto kun on uusi vain yhden vuoden ajan.
    40-50 vuotta vanha auto kun laukeaa jostain kohtaa, niin varaosaa ei olekaan enää helposti saatavana ja liikkuminen loppuu siihen, ehkä pitkäksikin aikaa.
    Vanhat autot ovat väkisinkin harrasteautoja.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Tässä on 47 sivua aiheesta väännetty... kannattaa lukea noin sivut 1-32
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei kannata, tyrehtyy hyvä väittely.
     
    Holley tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mäkin luulin että mulle ja todnäk monelle täälläkin oleva "uusi" (2003) auto olis käyttöauto, mutta niin vaan viheliäinen harraste tuli siitäkin.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Joo voipi olla.. päädyinpä minäkin muuten siitä A-suunnitelmasta eli vanhasta Cougar 1969 suunnitelma käyttikseksi tarina muuttui 4 kk omistusajaksi, noin 900 metrin testilenkeiksi ja myynniksi - suunnitelmaan B, uudehkoon, uusimpaan itselleni ostamaani: 1993 Jaguariin, jossa on jo airbagikin! Tykkään itse hyvin kovasti, eilenkin 520 km ihan huviajelua tuolla Britit kohtaavat tapahtumaan ja vähän ohikin myöhemmin illalla.

    Mitä niihin osien saantiin, niin se nyt ainakin on aika ontuvaa perustelua, ettei vanhemmalla autolla pärjäisi osapuutteiden takia, ellei mistään Isuzu Florianista tai Wolseley 6/110:stä lähdetä vääntämään lisää.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu ei se osien saanti tai kestävyys iästä riipu. No toki jos oikeesti on uus auto niin uskaltaa ajaa mutta 5-10v vanha voi jo tehä yhtälailla temput kuin vanhempi.



    En silti ymmärrä miksei joku uutta autoa väkisin töihin menon takia haluava osta vaikka 2000 luvun peliä ja pistä siihen uusiksi kulutusosat ja anturit ym.


    Rahaa menee saman verran kun uuden auton arvo alenee puolessa vuodessa?
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Niin ja jos "aina pitää päästä" -ongelmaan haluaa ratkaisua, niin kannattaa omistaa enemmän kuin yksi talvikelpoinen auto! Farmari-Buick itselläni on tarkoitus vapauttaa jatkuvasta suolakylpyajelusta juurikin sellaiseksi "jos toinen hajoaa" -vara-autoksi. Eihän sekään ilmaista ole, mutta silleen hauskaa. Hauskempaa kuitenkin , kuin joku hemmetin V50 tai Passat -farmari näiden parin puolivanhan harrasteauton sijaan...
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tulin mukaan vasta sivulla 47 eli tällä sivulla enkä ole seurannutkaan sitä ennen. Josko tiivistäisit pariin lauseeseen mitä aiemmin tapahtui?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo naurattaa myös ne joiden pakko päästä mutta vaan yksi auto. Se strategia ontuu. No pajalta taitaa saada yleisesti sijaisauton mutta entäs sitten kun pajalle kuukauden jono?
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaarne näytti tossut.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hmmm....mmh, ei aukene. Topikin eka sana oli "pulla" ja viimeinen "tossut". Eli "pulla tossut" ja se on siinä?
     

Kerro tästä muillekin!