Uusi Challenger Suomessa.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja onbuicks, 8.4.2009.

  1. pantera

    pantera Gearhead

    Muokattu: 12.5.2019
  2. JJ

    JJ Gearhead

    Tuon kävin tänään Hämeenlinnasta noutamassa, Johannes toimitti tuttuun tapaan luotettavasti:)
    [​IMG]
     
    Muokattu: 31.5.2019
    Seevu, Qtti, Tunaman ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. LUM-1

    LUM-1 3rd gear

    laatikon jossa on musta rasti :odeek:
     
  4. hartsa69

    hartsa69 Gearhead

    Ilmeisesti Mikkeliin tullut RT 2012 tai 2013...
     
  5. ramtouch

    ramtouch 3rd gear

  6. TomiFIN

    TomiFIN 1st gear

    Joulukuussa 2020 on näköjään verotettu yksi 2016 Challenger 6.4L, ajettu 65tkm onkohan kukaan täältä?
    Ois ollu kiva tietää vähän ton veron perustetta? Verotusarvo 64119,80€ ja autovero 30713,38€.
    Tossahan ei taas oo mitään järkeä tossa toiminnassa kun toukukuussa 2020 tuotu vastaava jolla ajettu 19tkm ja verotusarvo 56246,20€ ja autovero 27504,39€.
     
  7. Hai

    Hai Gearhead

    Kumpaa osiota veron määräytymisestä ihmettelet?

    -Co2 perustainen veroprosentti on molemmissa sama.

    -Hintahavainnot perustuvat veroilmoitushetkeä ennen tehtyihin hintahavaintoihin.

    Toukokuussa annettu päätös perustuu veroilmoitukseen noin helmikuulta ja hintahavaintoihin talvelta ja talvella noissa hinnat yleensä laskee.

    Joulukuun veroilmoitus on jätetty syksyllä ja pohjalla on kesän kovat hintahavainnot.

    Kilometrien vaikutus veroon on vähäinen.

    Itselle tuli auto kesällä 2019 ja olin varautunut 15 000€ veroihin. Päätös tuli lokakuun lopulla ja veroa oli 20 600€. Pikkuisen yllätti, syy oli hintahavainnoissa.

    Oppi oli, että pidä huoli siitä että veroilmoitus osuu aikaan, jolloin pohjilla on hyvät hintahavainnot.
     
  8. TomiFIN

    TomiFIN 1st gear

    Niin vähän itsekkin mietin että vaikuttaako toi noin paljon mitä nettiautossa on sillä hetkellä myynnissä. Mutta tavallaan väärin käyttää sitä vertailuna koska sinne voi kuka vaan laittaa miltei mitä vaan myyntiin ja millä hinnalla ikinä haluaa. Ja sillä hinnalla ei tartte olla mitään tekemistä sen auton todellisen arvon kanssa. Luulis että ne tuolla verottajalla vertais edes jotenkin miten vastaavia on verottettu koska eihän noiden autojen todellinen arvo ainakaan nouse, se on aika varma. Nettiautoon tuli alkutalvesta toi yks harmaa vm2016 6.4L jossa aika reipas pyynti (74900€) ja autolla on kuitenkin "tulvatitteli" joten ei kyllä omasta mielestä voi verrata "clean" title autoon. Mutta sehän ei varmaan juuri verottajaa kiinnosta.
     
    three hundred tykkää tästä.
  9. Qtti

    Qtti 2nd gear

    Muistelisin lukeneeni verottajan sivuilta että he ottavat huomioon liikkeissä myynnissä olevat, ei yksityisillä.

    Ikäväkseni kans huomannu että niin Suomessa kuin Ruotsissa on todella paljon tulva- ja kolari-Challengereita myynnissä. Sitten on lisäksi Lähi-Idästä roudattuja, varsinkin Ruotsissa, ja niiden historiastahan ei ota millään selvää.

    Itse ainakin unohtaisin heti jos title ei ole clean.
     
  10. kippo761

    kippo761 2nd gear

    Vaihteleva ja arvaamaton autoverotus on valitettavasti edelleenkin modernien Challengerien ja monien muiden autojen kohdalla ihan business as usual. Verohallinnolla on lukuisia "tieteellisiä" menetelmiä ajoneuvon virallisen verotusarvon määrittämiseen. Aiempia päätöksiä ei juuri katsella - kiireinen virkamies on tyytyväinen saatuaan edes jonkun lukeman selville, asia on nyt poissa hänen päiväjärjestyksestään. Se on sitten hallintoalamaisen ongelma jos päätös ei jostain syystä miellytä - todistakoot vääräksi (laittomaksi) jos pystyy.

    Verohallinto ainakin aiemmin on käyttänyt tarvittaessa myös yksityisten myynti-ilmoituksia. Toisaalta jos kyseisestä automallista ei sillä erää löydy riittävästi hintahavaintoja, siellä voidaan hyödyntää myös vertailuajoneuvoa tai jopa takaisinlaskentaa vaikkapa Saksan hintatasosta jne. Kilometrien vaikutus ei tosiaan ole suuren suuri (noin 0,8%/5000km "alennusta"). Vinkkinä todettakoon että jos on autoa tuomassa, niin noita hintahavaintoja voi myös keräillä itse etukäteen talteen hyödyntääkseen niitä mahdollisessa oikaisuvaatimuksessa.

    Veroprosentti tosiaan nykyään pääsääntöisesti tulee ihan suoraan rekisteriotteen CO2:n (ja vuosimallin mukaisen verotaulukon) mukaan. USA-autoissa CO2 taas nykyään useinmiten perustuu ns. CARB-laskelmaan
    • Bensiinimoottori ja manuaalivaihteisto: CO2 = 0,047 * m + 0,561 * p + 56,621
    • Bensiinimoottori ja automaattivaihteisto: CO2 = 0,102 * m + 0,328 * p + 9,481
    Kaavassa m on "ajokuntoisen ajoneuvon massa" (omamassa) (kg) ja p on moottorin enimmäislähtöteho (kW).

    Ylempänä olleissa tuoreissa esimerkeissä veroprosentit ovat näemmä kuitenkin hieman toisistaan eroavia (47,9% vs. 48,9%). Jos autot ovat muuten identtisiä, niin syy voi olla juuri tuossa manuaali/automaatti-erossa tms.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Arvelisin tietäväni tuon halvemman yksilön, se on R/T, jossa kangaspenkit yms. Jos tuo kalliimpi on SRT, sekin selittää eron.
     
  12. TomiFIN

    TomiFIN 1st gear

    Itseä vaan kiinnostaa aihe kun mahdollisesti tässä tuomassa lähiaikoina joko vm.2016 Scat Packia tai SRT392.
    Kolme noita 6.4L on viime vuonna tuotu tai verotettu.
    1. Dodge Challenger 6.4 3D COUPE AUT 351KW, 04/2020, 12/2016, 36tkm, 65064,10€ ja verot 28498,07€, tämä on se mikä on nettiautossa myynnissä Porvoossa(Tulva-auto).
    2. Dodge Challenger R/T 6.4 2D COUPE AUT 362KW, 05/2020, 01/2016, 16tkm, 56246,20€ ja verot 27504,39€
    3. Dodge Challenger RT 6.4 2D COUPE AUT 362KW, 12/2020, 12/2015, 65tkm, 64119,8€ ja verot 30 713,38€.
    Yksi löytyy vielä myynnissä nettiautossa TaxFreenä, 2016 Scat Pack, 80tkm, HP. 30000€, mutta kolarihistoria löytyy.
     
    Muokattu: 15.1.2021

Kerro tästä muillekin!