Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuli joo,ei mun numero sisällöltään mutta tuosta 3D kysyisin tietäjiltä että jos sillä tekee esim moottoriin,vaihteistoon jne osan sinne sisuksiin tai tarvii kestää lämpöä ym tämmöistä johonkin listohin,nuppeihin tai nippeleihin nähden niin mistä tietää oikean vastaavan seoksen joka kestää painetta,rasituksia tai lämpöä kuten se alkuperäisosa ettei se vaan ole ulkoisesti samanmoinen vaan myös kestävyydeltään?
    Koristeosat ym eri juttu,niiden koostumus saa ollakin mitälie jos vaan ulkoisesti kelpaavat puuttuvan tai risan tilalle.
    Minulle ei tosiaan aukene nelos 320 alkaa täyspommista ilman sukuhistoriaa joka eri juttu mutta ehkä suomiauto tässä se idea vaiko maaginen i tuossa numeron perässä,en tiiä eikä oikein tiedä mitä sanoa avotanelistakaan ja kun miettii mitä sillä tekisi niin noilla tehoilla ei kuin peltoteille asiaa ja tane näyttää aikuisten oikeasti koomiselta isot miehet kyydissä..vaaralliselta suoraansanoen mutta harvinaisuus ja pitkä sukusidonnaisuus lie se taikasana isoon savottaan pakkona tehdä tuo loppuun.
    Lotusjuttu sekin nostattaa hatun,miten jollain noin pitkä pinna täynnä loputonta suossa rämpimistä mitä tämän kanssa yhteiseloa seurannut ja vaatii todellista paneutumista asiaan omistaa moinen puhumattakaan Juliasta jota tehdään kuin Iisakin kirkkoa mistään tinkimättä hitustakaan ja maksaa muuten niinpaljon tuo touhu jotta riittäkö satatonnia jahka valmis...ei epäilystäkään etteikö tulisi parempi kuin uutena ,täytyy olla huima markkina-arvo moisella mallilla..onko en tiedä?
    Camry...olen sanaton ja jos nyky suomen yleisin mp merkki HD pakko esitellä niin joku harvinainen erikoismalli tai plus 100v ,kiitos koska lehtenä mobilisti yllättää löytämillään harvinaisilla merkeillä ja malleilla mutta mutta...onko tämä semmoinen?
     
    Muokattu: 5.11.2023
  2. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Hurlikka juttuhan oli minusta ihan mielenkiintoinen.Eikä noita isoja lättiksiä Suomessa hirveästi ole.Itsellä vain WLA -42 ja haaveillut tuommoisesta isosta lättiksestä.Itseäkään ei 1965 jälkeen valmistuneet Hurlikat juuri kiinnosta uusista puhumattakaan;).
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Oli joo silleen ajateltuna että eihän se niin yleinen ole kuin 80 -ylöspäin joita ns joka torpassa tai ellei niin ei tavoittamaton haave jos moisen tahtoo ,ennenvanhaan tahtoi myöskin moni muttei ostettavaa tai jos niin hinta senmyötä ,valinnanvaraa ei ollut väriä ja mallia myöden kuin nyt ja sodanjälkeisiä melkoisen vähän.
    Alkuperäisenä säilyneitä edes 80lukuisia ei häävisti ole löytää täältä nytkään,valitettavasti mun mielestä.
    Tietty jos rahaa kuin rosvopäälliköllä löytyi tuorekkin HD tai vaikkahan Cadillac aikoinaan niistä harvoista mitä suomeen oli muuttokuormissa tupsahtanut tai tilauspohjalta tuotu yksittäin.
    Mobilistissa idea kummiskin esitellä harvinaisuuksia,outouksia ,säilymisihmeitä tai karseista raadoista henkiinherätettyjä vaan jälkituontivehkeethän ne pääosin korvanneet suomilaitteiden elvyttelut mobilistissakin kun kerrankin päästy apajille niinkun muutkin sivistysvaltiot eikä pakko alkaa enää vääntyneestä suomirungosta ja lokasuojasta rakentamaan unelmaansa käytännössä tyhjästä.
    Kuten sanoin pyörässä tai merkissä ei vikaa vaan merkkinä entisaikoihin on sädekehä kadonnut ja syyn tiedämme.
    Siksi niitä erikoismalleja tai isoisän esi-isän malleja jos HD kerta esiteltävä mutta ehkä tuo oli lähellä toimitusta niin sinne helppo nakki kun pelkkä merkki ei enää oikeuta automaattisesti lehteen eikä suomitaustakaan oikein koska HD oli kohtuu yleinen merkki suomessa ennen sotia.
    On suomessa kumminkin useampia yksilöitä moisia ja lisää tullee vuosittain useita eikä nyt ollut vähänajettu säilymä,suosta nostettu feenix tai jonkun julkimonkaan ex,esim olan tai mannerheimin.
    Tämä siis vaan mun miete,hyvä jos tykkäsitte jutusta.Tämä kommentti kuin mustalaiselta kysyisi töistä , takuuvarma tökkäys ampiaspesään mutta onpa väliä.
    Mullakin ois haaveena vielä ennen rollaattoria ja lautturia hommata orkkis vähänajettu sporsteri edes 80/90 luvulta,vanhemmat moiset triplahintaisia noihin ja turhan tyyritä budjettiin ja haave tietty nuoruusvuosilta ja nyt päästy sentäs jo tripleen...joka sekin 1 haave.
     
    Muokattu: 6.11.2023
    juko7, P. Thornton ja impala67 tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä satuin kerran samoihin kokoontumisiin pohjoisessa ison lättiksen omistajan kanssa. UL meni toki testipenkkiin, niinkuin noissa monesti tehdään. Ihan täysillä vetivät, 27 heppaa. Siinä oli silloin ne mainitut kannet ja muistaakseni S&S sylinterit. Kaikki parannukset yhteensä olivat viisi hevosvoimaa, joihin oli laitettu kuitenkin aika paljon paukkuja.

    Hienoa, että tommosia pidetään liikenteessä (eikä museoissa).
     
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Eli UL siis jutun kohteena. No hyvinhän tässä maassa asiat on jos tuota pidetään joka mutkassa vastaantulevana jokapojan mallina:)
     
  6. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    B.M.W onkin harvinaisuus.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nyt vasta huomasin, että Tekniikan maailmassa?
     
  8. jiipee62

    jiipee62 Gearhead

    1/2024 löytyi postilaatikosta. Hiukan alkaa tuntumaan siltä että tilaus päättyy tähän jaksoon. Periaatteessa ihan ok, mutta ei mitenkään erityisen kiinnostava eikä pakolukeakaikkihetinyt niinkuin joskus aikoinaan. Onko lehdessä vai lukijassa tapahtunut muutos, tiedä häntä. Pitänee miettiä vielä.
     
    Muokattu: 23.1.2024
  9. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Enemmän toi lehti on muuttunut , kun minä .
    Lueskelut lehteä 80-luvun alusta asti ja ennen se tuli heti luettua läpi , nyt taitaa edellinenkin olla kesken ,kun ei ollut mitään kiinnostavaa, kalusto alkaa oleen samaa , kuin muissakin lehdissä.Moottoripyörät, lentokoneet ja muutamat loppupään palstat jää automaattisesti lukematta, ei tämäkään lehti voi ikuisesti tätä linjaa jatkaa, loppuu lukijat.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Joo ehkä viimeaikoina ajoneuvo kalusto ollut vähän tylsähköä, mielestäni vaihteeksi vois vaikkapa olla jotain pidempää juttua raskaankaluston puolelta. Eikös päätoimittaja myös vaihtunut hiljattain, liekkö sillä jotain vaikutusta?
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Omasta mielestä jutun painopiste on liikaa merkin/mallin historiassa, tekijästä eikä tekemisestä ole juuri mitään.

    Vanhemmat, -90 luvun lehdet parhaimpia.
     
    Lauri Viljanen ja auburn tykkäävät tästä.
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Taloudesta löytynyt useampi lehti avaamattomissa muoveissa ja luetuissa viime aikoina riittänyt aika pitkälle vaan selaus joten laitoin tilauksen äskettäin poikki. Alkaakohan tässä tulla vanhaksi...
     
    karra tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mobilisti löytyy monesta kirjastosta. Isommista se senioreillekin kirjoitettu. Niistä on muovit kuorittu valmiiksi pois, joten on ketterämpi lukea. Ostolehdessä vähän kuivakkaat jutut harmittivat. Näissä voi hypätä yli.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Samaa oon huomannut täälläkin kaikkien lehtien kanssa. Mobilisti vielä jäi tilaukseen, kaikki muut loppui.
     
    karra, Kustom STW ja Finlandese tykkäävät tästä.
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Mikähän se on kun nykyisin ei ehdi enää tehdä mitään, tai ei sitten vaan saa aikaiseksi, vanhuus hidastaa?

    Itse asiassa tulee enemmin ns välinpitämättömäksi, helpompi sanoa nykyään so what. Kun ei enää jaksa kohkata monestakaan asiasta. Antaa nuorempien kohkata.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos käyttäisin sen kaksi tuntia, mikä menee päivällisen ja illan elokuvan välissä muuhun kuin sohvalla puoli- tai kokonukuksissa makoiluun, niin jo siitä tulisi monta sataa aherrustuntia vuodessa.

    Mut toisaalta, tartteeko sitä harrastaa jos ei huvita?
     
    karra tykkää tästä.
  17. auburn

    auburn Gearhead

    Tuosta Mobilistin nykylinjasta, vähän meni kahvit väärään kurkkuun, Mobilistin Facebook sivuilla oli kuva Esa Hytösen rakentamasta upeasta Amazonista, kutsumanimeltään Amazzon ( eli tästä : https://www.ess.fi/teemat/24907 ), postauksissa oli myös muita rakennettuja Amazoneja ja puhuttiin myös harrasteajoneuvo luokasta. Mobilistin toimittaja Matti Ouvinen ( ja Mobilistin Facebook sivujen ylläpitäjä ) vastasi "Näistä ei tehtäisi Mobilistissa juttua, joten mitä ne täällä ryhmässä tekevät?"

    Alkuaikoina lehden nimi oli Mobilisti ja Harrasteautoilija, nykyään Mobilisti Ajoneuvokulttuurin erikoislehti.

    Nimimerkki kad_boost tuossa yläpuolella sanoikin jotain mitä olen miettinyt itsekkin, autoesittelyissä on 4 sivua jotka alkavat suurinpiirtein "ennen autotehtaan perustamistaan 1912 John kaivoi malmia ja muurasi masuunin josta sai tarvittavan teräsen ja blaa blaa jne. varsinaisesta autosta on pari kappaletta jossa se kerrotaan haetun Grips Garagelta ja ohjaus ja jarrut eivät vastaa nykyautoja :). Entisöinnistä / kunnostuksesta ei mitään juttua tai kuvia.

    Voisi tässä varmaan itsekkin hiljalleen perua tilauksen, rakennettujen autojen jutut katsella sitten muualta.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos piätoimittaja ulkoutetaan ilman omaa aloitettaan, niin omistajan ääni on puhunut. Lehti palautui lähemmäs sitä, mitä oli alun alkujaan. Muutos sopi joillekin ja joillekin ei. Voi olla että oli fiksumpaa ulostaa lehden sivuilta rälläkkävelhojen tekeleet, niin saavat pidettyä edes fossilistit tilaajina. Mites niiden levikki on kehittynyt verrattuna muihin alan lehtiin? Vai onko muita enää elossa lainkaan?
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Saako sitä itselleen antaa harrastajan arvonimeä, jos ei harrasta?
     
  20. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mobilistissa vielä vastinetta rahalle,muissa harraste lehdissä huonommin.No Primerin tilasin,jotenkin alkanut nuo vanhemmat kiihottaa.
     

Kerro tästä muillekin!