Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. capri30S

    capri30S 1st gear

    Ihmettelin kans sitä kenraalin volkkarit juttua, ei mitään detaljeja oikeastaan niistä autoista, kuplankin mittarissa näytti olevan vaan muutama tuhat mailia? Ja tollanen matkailuvolkkari olis tosi mielenkikntoinen laite muutenkin. En tiedä onko vaan kuvitelmaa, mutta ihan niinkuin muutama viimeinen numero olis ollut vähän kevyempää luettavaa kuin ennen? Eli just enemmän näitä pintapuolisia raapaisuja?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    A-haa, tuo selittääkin miksi Moparien suorituskyky niin erilainen. Pikkulohko vs Isolohko.Ihmettelin aluksi asiaa ja päädyin että koneet erikokoa.... Nothing beats cubic inches :rotfl:
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla on tuo lehti jossain jemmassa, jostain olen sen saanut.
    Muistaakseni se nyt vaan oli kumminkin coronetissa 383.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mun mielestä se itse artikkeli oli ihan ok. Vähän niinku AC/DC:n biisit. Eli valmiiksi jo tietää, millainen on full-size jenkin koe-ajo on, ja sai siitä suurin piirtein mitä siltä odotti. Noita pitää olla, ne on ne jutut, jotka mä luen ekana, sitten, kun "jenkkinälkä" on tukahdutettu jaksaa kiinnostua kaikesta kummallisesta, mikä ei ole omaa sydäntä lähellä. Välillä on pakko kuunnella ACDC:tä, ei sitä aina jaksa fuusiojazzia.
     
  5. onre

    onre 3rd gear

    Tällai ihan välihuomiona pakko sanoa että AC/DC:n riffit ovat usein synkopoituja, joka on jazzissa hyvin yleistä, "kolmen soinnun" rock'n'rollissa harvinaisempaa. Toimii kuin häkä!

    Pahoittelen häiriötä, jatkakaa.
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Electra ihmettely kun käsitelty niin toinen ihmettelyn aihe on todellakin nuo 2 VW:tä.
    Jos hyvän viran omaava ihminen 1970 alun NewYorkissa ostaa kuplan ja suht ankean VW asuntoauton/retkeilyauton oikein jopa tänne Peräpohjolan kylmyyksiin tuotaviksi ja jäävät vieläpä käyttämättömiksi :eek:


    Tuosta jutusta ei muuten selviä yhtään mitään,kuin vasurilla tehty sutaisu jossa huonot kuvat eikä mitään teknisiä tietoja tms infoa.
    Tottahan ne hienoja säilymiä on ja varsinkin tuo retkimalli oiva peli nykyään ja himoittu taatusti.
    Mikäpä noin hyvin säilynyt auto ei kiinnostaisi nykyään oli sitten tehty missä tahansa?

    Eipä kyllä oikein tajunnut tuota Etelä Amerikan ja Väli Amerikan ynnä Meksikon sivutolkulla jatkuvaa autoilumuistelua joka jatkuu ensi numerossa.
    Täytemateriaalilta maistui ja enempi jonkun parempiosaisen henkilökohtaiselta yli50v vanhoilta matkakertomuksilta joita ei ihan pikkubudjetein toteuteltu,vieläpä useaan otteeseen...
    Kirjoittaja lie joku ex-Diplomaatti,valtion lähetystön työntekijä tai muu vastaava kiho.
    Hyppäsin alun jälkeen yli...

    Mobilistin taso ehkä vähän notkahtanut vai väliaikaistako?
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eikö tämä ole jokaiselle jotakin?
    Meksiko juttu oli mielestäni mielenkiintoinen, kun itse olen siellä matkustellut 25 vuotta sitten. Samoja paikkoja ja maisemia kuin kuvissa. Ajattelin vielä lukea jutun uudelleen kartan kanssa. Mielenkiintoista verrata miten asiat oli silloin vielä aikaisemmin.
    Tietysti 70-luvulla tuollaisten matkojen tekeminen edellytti varallisuutta tai sopivaa työkeikkaa, mutta ei se ole aihe luokkasodan lietsomiseen. Suomessa ei ilmesty lehteä, johon tuo juttu paremmin sopisi.
    Joskus olen miettinyt, että kirjoittaisi matkakertomusta kymmenen vuoden takaa, kun tuli ajeltua ristiin rastiin pohjois Amerikkaa, mutta eipä sellainen taida sopia, kun ne matkat rahoitettiin rehdillä autojoppaamisella.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu pakko se Coronetis on olla isolohko jos 0-100km/h 8.1 ja FuryIII 10.3

    Kaveril oli joskus Sport Fury 4D 440 viilatulla ja kyl se jännä tunne on ko isolaatikko lähtee paikaltaan ko lingosta... Ja maantiellä yllätti monet ohituksissa.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Volkkarijutusta samaa mieltä.

    Mutta tuo matkakertomus oli ihan hieno ja jatkoa odotellaan.
    Jyrki K Talvitie kirjoittajana: http://www.jkt.fi/jkt.htm

    Taso vaihtelee kaikessa ihmisen tekemässä, joskus hyviä, joskus todella hyviä. :D
    Joskus taas lukijoissa on eroa ja toinen ei pidä siitä, mistä toinen.
     
  10. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Jutustahan kävi ilmi että ostaja oli joku sotilasvirkamies, jonka autoilut hoitui pääsääntöisesti kuljettajan hoitamana. Ja varmaan valtaosin rouvan kauppa- ja kampaajareissutkin. Ei siinä paljon omaa autoa käytetä. Ja sitten kun ajattelee 70-luvun kade-Suomen ilmapiiriä niin ehkä ihan järkevääkin tuoda tänne tavalliset Volkkarit kuin vaikka Cadillac. Muutenkin tuollainen "Amerikan kätyri" on taatusti ollut vasuri-Suomessa melkoinen silmätikku kotiin palattuaan. :rotfl:
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jooh,Jokaiselle jotain ja ei se minulta pois ole kenenkään matkamuistelot,hyppäänpähän yli ellei kiinnosta,aivan samoin kuin te teette jonkun muun jutun kohdalla :D

    Sitä en tiedä mitä tekemistä tuolla autoilun kanssa noin syvällisemmin oli,toki siinä autolla liikuttiin mutta enempi paikkojen+nähtävyyksien esittely kuin ajokaluston vaikka parit kuvat autoista oli liikenteessä ja jopa museossakin kuvattu yksilö,liekö enää koko museota jos autoakaan siellä,en tiiä.
    Valtion virkamies osui siis oikeaan ja kyllä Volkkarin ja Cadillacin väliin jää vielä aika ammottava aukko mielestäni, etten sanoisi ääripäät kyseessä.

    Mikäpä siinä,kukin taaplaa tyylillään niin lukijat kuin autojen ostelijatkin niin nyt kuin entisaikoina,sitähän se valinnanvapaus+sananvapaus teettää ja oman mielipiteensä voi kukin ilmaista...tai ehkä ei tällä palstalla kumminkaan :oops:
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    no minä muistelen kyllä, että Coronetissa oli 383 Magnum, Furyssä normaali 383 ja LTD:ssä 429... pitää varmaan mennä etsimään se lehti, mihin lie 15 v takaiseen muistikuvaan en minäkään uskalla luottaa..
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    ...muisti pelaa - ja lehtiarkistointi myös; löysin lehden. Yllä olevat oikein, ei ole dementiaa.
    Coronet paino muuten 1770 kg, Fury 1940 kg ja LTD ja Buick olivat 2090 kg kieppeillä, eli täyskoriset olivat painavia.
    Ne kirjoitti siinä tekstissä sen Magnumin ja puhuivat 300 hv (SAE brutto), mutta tiedoissa 275 hv (SAE brutto).
    Mitä muuten ei TM:ssä ole, on se 383 Magnumin 300 hv SAE - se on 253 hv DIN, ketä faktatieto kiinnostaa ja eri hv-tyyppien erot - AutoRevuen kataloogista katsottuna.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tulee taas mieleen tosta tekniikan maailman sen ajan nopeustestistä se, että miten paskoja ne nykytestit on? Miksei autosta mitata huippunopeuksia tai jotain 0-200 kiihtyvyyksiä jotka siittä koneesta jotain voisi kertoakkin.

    Purkkarit on mullakin käytössä, ostin viime kesänä uudet. Mulla ihan lättänä jalka enkä oikeen muita kesäkenkiä ole 4 luokan jälkeen käyttänyt kun noi on vaan niin hyvät lättänine pohjineen.
     
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    erittäin mielenkiintoinen tieto, siis oikeasti. vaikkakin raisusti offtopikkia. kts:synkooppi
     
  16. Mac

    Mac Gearhead

    Kaippa se suurin ongelma on, että tuolloin oli vielä vapaat nopeudet ja ne testit pystyi tekemään julkisilla teillä.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Luulisi silti sen verta vaivaa näkevän että ettis jonkun paikan missä testata. Toi 0-100 kun on ihan turhaa, joku carina 2 hakkaa turbosaabin ja vähän kaikki muutkin vaikka alkaa keräilemään ja hyytyy satasessa ja kutoskoneinen jagge on samoissa V12 kanssa vaikka sitten se 100-160 olisikin V12 eduksi roimasti.
     
  18. multsi

    multsi 2nd gear

    Kai niillä paikka periaatteessa on jos kerran saavat 0-400 ja 1km ajan mitattua. Jossain lentkokentällä varmaan mitataan?

    Eipä sillä huippunopeudelle tosiaan ole mitään merkitystä nykyään, joten siksi sitä ei mitata. Varmaan samasta syystä enää ei mitata kulutusta kestosorallakaan. Tai kulutusta huippunopeudella...

    Saksalaisista testeistä voi todeta, että yleensä luvattu huippu pitää paikkansa aika hyvin.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu toi huippunopeus on kyllä aika turha, mutta noita 100-160 kiihdytyksiä tai vastaavia kyllä näkisin mieluusti. Niistä näkisi missä autossa on moottoria ja missä ei.

    Toinen huvittava juttu oli että tolla 70- luvun buikilla kiva matkanopeus on ollut sillon 70- luvulla 70- luvun teillä 120. Nykyään toi lainsäätäjä kun pitää 2010- luvun autolle, 2010- luvulla, 2010- luvun teillä hyvänä 80km/h nopeutta ja 100km/h sitten kesällä. :rotfl: Jestas millasessa ummehtuneessa paskassa me asutaan, saisi täälläkin jo pian lainsäätäjät ymmärtää että energiakriisi on jo ollut 40- vuotta ohi, nyt ei enää tartte säännöstellä kulutuksia millään alimittasilla nopeusrajotuksilla :poff:
     
  20. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    ikävä kyllä nää "liikenteen asiantuntijat" - joille Puolueen jäsenkirja antaa pätevyyden - uskovat vankasti, että liikenneturvallisuuden mittayksikkö on km/h. :wc:
     

Kerro tästä muillekin!