Uusi moottori autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 12.9.2007.

  1. Leikittelen ajatuksella, ostaa hyvä korinen vanhempaa korimallia oleva Capricen ja asennuttaa siihen oikopäätä täysin uusi moottori ja laatikko. Mutta saako mistään suomesta uusia 307/305 moottoreita/laatikoita? Kunnostettukin tietysti ajaisi asian. Hintakin tietysti vähän kiinnostaisi.

    Mutta mitä sanoo suomi, neuvostoliitto, suomi lainsäädäntö tähän. Joutuuko julkisesti ruoskittavaksi ja karkoitetuksi Siperiaan, jos vaihtaa autoonsa tekniikan?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Saahan niitä moottoreita, uusiakin, alan firmoista. 2000€:llä saanee jo aikas täydellisen koneen. (miksi tyytyä 305:een)

    Eihän koneen vaihdosta muuta "rangaistusta" tule, kuin että menettää niitä arvokkaita muutosprosentteja.

    Ja jos siellä konehuoneessa on alkujaan samanlainen moottori, niin miksi ihmeessä siitä tarvii katsastuksessa mitään mainita? Ei muuta kuin pata paikoilleen ja kovaa ajoa!
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Miksei samantien hommaisi 350 vaihtomoottoria? Amerikka on varmaan puolillaan rautaa, kyllä sitä sieltä tänne saa. Tosin peruskorjattu moottori ajaa pitkälti saman asian ja siitä tulee justiinsa semmonen kuin mihin on varaa. Ehkä jopa sellainen, jota tekee mieli.

    Mitä tohon rangaistukseen tulee, niin sähän maksat kaiken, katsastusta, vakuutusta ja veroja myöten ja hommaat vielä kaikki tarpeelliset vakuutukset vastaavuuksista, niin eikö siinä ole rangaistusta tarpeeksi ilman Siperiaakin.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, uutta pataa keulille vaan! 350:siä saa tätänykyä jo parilla tonnilla, semmonen noihin b-korisiin olis pitäny jo alunperinkin asentaa... 100 lisähummaa tuntuu jo.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jouduit jo ruoskan eteen kun menit tyhmä kysymään että mitä jos ostais sellaisen moottorin joka siinä autossa on tehtaalta tullessa ollut. Ne on tehtaalla ollut aivan väärässä ja tietämättömiä kirjoittamattomista OD:n säännöistä!!! :poff: .

    Toi 5litran pannu on tollaseen autoon aivan riittävä!
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Juu.... Ja varsinkin tuo 307...
    Tai no jos joku on joskus ollut siihen tyytyväinen, mutta omat kokemukset (puolessa vuodessa 3 eri konetta joista palanut kansipahvi) ja mitä muutamilta muilta kuullut, niin ei kovin hyvä/luotettava... :(
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ainoa ongelma noissa on yleensä omistajan korvien välissä. Ei noissakaan riitä että kaataa tankkiin bensaa ja mennä koheltaa.
     
  8. Jouduit jo ruoskan eteen kun menit tyhmä kysymään että mitä jos ostais sellaisen moottorin joka siinä autossa on tehtaalta tullessa ollut. Ne on tehtaalla ollut aivan väärässä ja tietämättömiä kirjoittamattomista OD:n säännöistä!!! :poff: .

    Toi 5litran pannu on tollaseen autoon aivan riittävä![/quote]

    Jep, ajattelinkin että miksi selkänahkaa niin omituisesti kuumottaa.. mutta nyt selvisikin että mut on overdrivellä ruoskittu :rotfl:

    Tietysti riippuu, että mihin käyttötarkoitukseen auto tulisi. Mulle auto tulisi käyttöpeliksi, jokapäiväiseen ajoon. Silloin tuo alkuperäis kokoinen kone ajaisi hyvin asiansa.
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ihme juttu? Kyllä se 307 on juuri bulletproof lievän viritysasteensa ansiosta. Jos huoltaa ok, niin pitäisi kestää. Lienee joku muu syy kansipahvin palamiseen, kuten esim. vähät jäähdytysnesteet / säädöt yms?
     
  10. Nappula

    Nappula Gearhead

    Eiköhän GM olisi tuomittu kuolemaan jo ajat sitten jos se olisi tuhansiin autoihin laittanut 307 tietäen sen olevan huono moottori.
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No niinpä kai....
    Noista kolmesta kyllä myönnän itse että tuli ajettua enemmänkin sen jälkeen kun nesteet alkoi huveta. Joka päivä vaan lisäsin...
    Mutta tää viimeinen kun ehti ajossani olla vain vajaan 500 km...
    No ehkä vaan itsellä on käynyt paska tuurikin noitten koneitten kanssa.
    Kuitenkin itsellä silti vielä luottamusta Chevyn moottoreihin (305, 307 ja 350)...
    Nuo Oldsin koneet vain itsellä olleet se General Mistake :rotfl:
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Muut vaihtaa uuden kansipahvin, sä vaihdat vanhan moottorin tilalle?
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Jep, ajattelinkin että miksi selkänahkaa niin omituisesti kuumottaa.. mutta nyt selvisikin että mut on overdrivellä ruoskittu :rotfl:
     
  14. dirtvader

    dirtvader 1st gear

    Eikä siitä prosentteja tule, jos vaihtaa vastaavanlaisen moottorin, vaihdelaatikon, tai minkä tahansa osan joka siellä on ennestäänkin ollut. :odroll:
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei tule ei, vaan menee. Kyse on auton veroidentiteetistä, josta koko prosenttipelleily sai alkunsakin. Jos vaihdat toisesta autosta, vaikka olisi kuinka identtinen, osia toiseen, autojen alkuperäisosien määrä vähenee. :soosoo:
     
  16. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Niin ja ruttutukusta kun ostat auton ja korjaat sen samanlaisilla osilla kun siinä on uutena ollut niin ei tuu prosentteja otteelle... Näinhän se taas menee eikös :rotfl: Mietippä nyt ihan oikeesti, se on eriasia huomaako sitä konetta tai laatikkoa kukaan ikinä vaihdetuksi jos laittaa samanlaisen, mutta kyllä siitä prosentit menee jos tulee ilmi.
     
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Aivan kuten aiemmat kirjoitti, jos moottorikoko pysyy samana, ei tarvita mitään lupia. Eikä kannata edes kyselläkään, pahimmillaan tulee otteeseen leima, että autoon vaihdettu moottori- ja muutosprosentit...

    Jopa huonompilaatuisen letukan lohkon voi sinne laittaa jos vaan sopii laatikon jakoon, mutta todellakin on järkevää ja helppoa pysyä samassa valmisteessa joka alkuperäinen oli.

    Mulla hajosi 307olds koska kone oli toivottoman karstainen, öljyt vaihdettu amerikanhistoriassa melko harvaan. ja suomessa raggarikäytössä. Silti sekin kävi hyvin ja meni vähällä kunnes joku laakereista petti luultavasti öljykanavien tukkeutumisen takia.

    Itse valitsin keulille oldsin 350 koneen, koska se on jaoltaan ja kaikilta ulkopuolisilta mitoiltaan ja muttereiltaan aivan identtinen olds307:n kanssa. ei tarvitse ihmetelellä apulaitteiden kanssa. Ja reilut puoli litraa lisää tilavuutta ei haittaa... yhtähyvin sinne sopisi vaikka 403cid olds pikkulohko! --- ja itse asiassa isolohkotkin, kun oldseissa ovat näennäisesti samaa rautaa, vain vähän korkeampia ja imusarjasta leveämpiä...
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    eikös buikin ostajat vetäny gm:n oikeuteen kun oli nokalle laitettu chevyn 305 :poff:
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Voipi olla....
    Korjausoppaassa kun on Oldsin koneella pitemmät huoltovälit :eek:
    Ja jos se on Buick:in nokalla, niin vieläkin vähän huollon väli venyy... :eek: :eek:
     
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    syy siihen että oldsin konetta käytettiin, oli se että se parhaiten selvisi saaste- ja kulutusnormeista sähköohjatulla kaasarilla. ja silti liikutti noita malmikasoja riittävästi. (riittävästi = 0-100 n.14sek, TM -86 käytetyn electra stw:n koeajo 2.73perällä).

    kyseinen moottori siis kantaa kunniaa siitä että se oli GM:n viimeinen kaasarikone. valmistettiin vuoteen 1990 saakka.
     

Kerro tästä muillekin!