V8&Gti 14.8.2010 Alastarolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopoilija, 10.8.2010.

  1. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Pitää myös huomioida tuon Letukan moottorin iskutilavuus, se ei ole rekkatasoa vaan pikkulohkotasoa, vähän yli 400 kuutiotuumaa. Ei tuollainen voima taida tulla bensakäyttöisestä pikkulohkosta kadulla ajettavassa muodossa.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei nyt ihan heti tule mieleen, että kenenkä katuvessan bensakone jaksais kustata yli 3tonnin malmikasaa 10.00 aikaan. Mää muuten ihmettelin ääneen sitä että pysähtyy se isompikin ahdin sentään joskus :odroll: .
    Taitaa kestää jonkun aikaa että joku alittaa ton siellä piäkaupunkiseudulla.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Onhan USA:ssa ainakin jo sähköllä kulkeva drag bike tehty. Luulisi että autojakin, jos ei kisasääntöihin mene niin ainakin kokeilun vuoksi näytöslähtöjä ym. testausta varten.
     
  4. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Hienosti pelas ajattaminen :soosoo: Ei taida olla järjestävän tahon vika jos osallistujia noinkin komeesti.Ja asialle neitseellisten kandeis ehkä käydä katsomon puolella eka tutustumassa kuinka radalla toimitaan :odroll: Karkeesti joka toisessa parissa peruuteltiin stagessa tahi yritettiin stageilla takagummeilla. Tuskin sekään tosiaan ajattamista jouduttaa jos maalipäähän jäädään arpoon seuraavaa siirtoo...taitaa olla asioita joihin on vaan totuttava kyseisissä tapahtumissa :poff:
    Kyllähän sillä omalla vaivautumisellakin on joku rooli tässä,jos tapahtuma alkaa klo.10.00 ja hilaa ittensä vasta puoliltapäivin paikalle ni oiskohan se perinteinen peili parempi kuin näppäimistö :poff: ...ainakin noin niiku ensihätään?
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu, ei noita pannuja varmaan puissa kasva, enkä yhtään väheksy tuota saavutusta. Päinvastoin helvetin hienoa! Aika fakiiri on tuon motin rakentaja.

    Sitä vaan tuossa tarkoitin, että vastaavan kokoisesta bensamyllystä samalla rahalla ja rajuilla paineilla saa varmasti ihan mukavasti voimaa pihalle myös :wink:
     
  6. human62

    human62 1st gear

    Mukavaa saada porukka kommentoimaan :D
    Oma näkemys jo vuosikymmeniä sitten oli dieselin puolesta.

    Perus-asioissa Verrataan vaikkapa bensakoneen "köyhää" puristussuhdetta ja sitten dieselin....puolet kovempi potku....+vääntöä...

    Sympatiani ovat ja tulevat aina olemaan V8 bensakoneissa.

    Sähköautot kuitenkin kehittyvät enkä lähtisi veikkailemaan aikamääriä...

    http://tekniikanihmelapsi.com/2008/03/1 ... tuotannon/
     
  7. transport01

    transport01 3rd gear

    Oma veikkaukseni on, että lähivuosina tulee menemään.

    Tässä tämän hetken listaa:
    http://www.nedra.com/record_holders.html
    Nopein auto 7.956
    ...
    -72 datsuni 10.4s

    Jos miettii kuinka paljon pienemmät rahat ja lyhyempi kehityshistoria noilla on takana, niin tuskin kovin montaa vuotta menee, kun kutosia ajetaan.

    Energiamäärän kuskaaminen on tuskin mikään ongelma, mietitäämpä vaikka minun fillarin akkua 36V/10 aH = 0,36 kWh / 5 kg.

    Jos kiihdytyspelin kulutukseksi arvotaan vaikka 2000 kW / 6s

    energian tarve 2000*6/3600=1,3 kWh -> 4 fillarin akkua / 20 kg ja tarvittava energiamäärä kasassa. Tämä siis 2006 vuoden akkutekniikalla. Ongelmaksi akuilla tulee se, että kuinka nopeasti sen energian saa purettua. Oma veikkaukseni on, että kun noita joskus tosissaan rakennellaan, niin konkat korvaa akut.

    Tuohon kun huomioi, että autosta voi jättää vaihteiston ja voimansiirron pois, ja motin voi integroida vanteisiin ja pyörän napoihin, niin uskoisin, että alkaa tapahtumaan sähkölläkin. Kyllähän oikeasti nopeiden autojen tulevaisuus on sähkössä, halusitte tai ette :lol:
     
  8. transport01

    transport01 3rd gear

    Dieselistä saa varmaan halvemmalla ja helpommalla potkua, mutta taitaa silti parempi tehopainosuhde olla bensakoneiden puolella. Eikös formulatkin kiekuneet parhaimmillaan yli 1000 hevosvoimaa 1,5 litraisista moteista? Taitaa litratehoissa olla tupaöljyllä vielä kirimistä.

    Dieselin iso ongelma on päästöt. Olisi aikamoinen näky, kun formuloissakin ajettaisiin dieselillä, kunnon syötöillä. Taitaisi etummaisen auton paikka olla aika arvostettu :lol:

    Ja lopuksi MaxDuralle onnittelut upeasta suorituksesta. Mahtava aika katsastetulle kuorma-autolle.
     
  9. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Vastaava panostus ei-diisselinä olisi jokseenkin nittiskoneen arvoista. Moisella, tahi juuri millään vastaavalla bensakoneella ei vaan pysty ajelemaan ympäri Suomea alle 15l keskikulutuksella hilpeän matkaseurueen kera tai hinaamaan telinekuormaa raksalle, päinvastoin - pitäisi taas hankkia väkevä diesel-murjake hinaamaan lotjaa tapahtumiin. :rotfl:

    Ehkä tiettyyn, hyvin alhaiseen rajaan saakka. Diesel virittäminen pro-tasolla on kuitenkin melko nuorta ja harvinaista ja ääritehokkaat konstruktiot ovat olleet lähinnä pulling-koneita, joilla ei juuri muuta tehdä. Komponentit ovat ihan sikahintaisia vs. bensakoneisiin tarjottavat, lähinnä pienen kysynnän ja sitämyötä marginaalisten valmistusmäärien myötä. Myös murhaavan väännön vaatimat lujuudet asettavat rajansa "rapamateriaalien" käytölle, joten taas pompsahti, plus alvi.
    "Helpommin" on käsite jonka kanssa ei voi vertailla, sehän riippuu aina tekijän osaamisesta ja kyvyistä.
     
  10. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Le mansissahan ajetaan dieselillä, savuttavat hyvin vähän ja ovat nopeita.

    http://www.popularmechanics.com/cars/al ... el-winners
     
  11. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    pikkaisen jo lipsahtanut mettähallituksen puolelle,kun jo mietitään 6s sähköautoja ja lemans-diiselikilpureita jokamiehenkiihdytyspäivätopicissa.hopohopi ja takas aiheeseen.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo. Päälle viis litraa, tuplaturbot ja kaikki 600 konia :lol: Pojat vetelee kaksilitraisista tuhatta kaakkia suomessakin, niin olisipa kiva nähdä tehdastekoinen ratakilpuri, missä olisi sallittu ahtimet ja ja samat tilavuudet. Tai vastaavasti vapaastihenkivä tupaöljykilpuri stripillä :rotfl:
     
  13. Malibu45467

    Malibu45467 Gearhead

    Siinä vaiheessa kun näillä päivillä alkaa olemaan enemmän sähköautoja kuin bensoja/dieseleitä niin meikäläinen ainakin katselee muita harrastuksia tai toivottavasti/luultavasti olen mullan alla.
     
  14. ari1630

    ari1630 1st gear

  15. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

  16. human62

    human62 1st gear

    Mulla on kyllä visio kiihdytysautosta ja ihan käyttäristä:
    ASENNETTU tulevaisuudessa valmis tulevaisuuden sähkömoottori vanhaan jenkkiin...

    lisäys: toivottavasti vasta sitten kun bensaa ei ole järkevästi saatavilla....
     
  17. tleracing

    tleracing 1st gear

    No sen näkee tulevana viikonloppuna ahvenistolla, on se ainakin suomen nopein imp varttimaililla.
    Ja tuloksissakin on virhe, ensimmäinen lähtö 13.4 /164km/h
     
  18. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Kaikenlaiset kilpurit on kielletty V8-Magazinen ja GTI lehden käskystä. Milläs korruptiolla tuo sai ajaa, häh? Niin häh, mitäh?
    Mäkin haluun mennä reenaan omalla kilpurilla, on siihenkin kilpiä ja kylttejä tarvittaessa!
    Kansa barrikadeille! Raktorit mannerheimintielle! Jumala, auta meitä!!!
    :wc:
     
  19. tleracing

    tleracing 1st gear

    KILVISSÄ ,enemmän impissä on katuautoa kun esim Oksasen mossessa.
     
  20. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Plääh, kunhan kateuksissani viisastelin.

    Jos se Imppi pitää saada sinne mutkaan vielä lujempaa, niin mulla ois kaupan Hayabusan prepattu/ahdettu moottori turbosarjalla. Pyhää henkeä on tarjolla 550hv asti.
     

Kerro tästä muillekin!