V8 & Gti kiihdytyspäivä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja luppes, 28.5.2009.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nimenomaan noin kun eipä tonne oikeesti olis varmaan ollu edes tulossa montaakaan jollain lailla kilpuriks luokiteltavaa katulaitetta joten ketäpä muutama ehkä paikalle eksyny sellanen olis siellä oikeesti haitannu.

    Meillä ei ollu tarkoituskaan lähteä tonne kun takuuvarmasti rata ei oo siinä kunnossa että siellä olis voinu oikeesti testata mitään kunnolla vaan meillä ja muutamilla muillakin Streetti-kuskeilla on ainakin harkinnassa ihan toiset testipäivät elikkäs kun Nitrokisoissa ei oo nyt luokkaa Streeteille niin muutama päivä tässä olis vielä aikaa harkita lähetäänkö sinne sit fiilistelemään ja ajamaan katuautolla lähinnä vaan omaa testiä OL luokkaan :p
    Siellähän niillä olis ainakin hyvä testata juttuja loppukaudelle kun ei sielläkään sit tarvi (eikä vähintään sekuntia-kahta hitaampana kannata :rotfl: ) sillä kertaa välittää kisamenestyksestä yhtään mitään.
     
  2. Cuda

    Cuda 1st gear

    Luultavasti tossa ei oo toiveena niinkään osallistuvien laitteiden suoritustason lasku vaan uusien lehtijuttuun kuvattavien laitteiden esiintulo kyseenalaista keinoa koittamalla - eli tuon tapahtuman järjestäjän/pääsponsorilehden uudella rajauksella.




    Jep. Niinhän ne on. Munkin mielestä. Mut se et edistääkö se harrastusta et sitä toitottaa sen henkisesti suureen ääneen et painukaas vittuun ja pysykääs pois radoilta jollei teidän laitteet kulje ees ysejä - niin se tässä on ymmärtääkseni pointtina koko asiassa. Jollei mainitsemasi kaltaista asennetta niin ylläpidettäisi - niin josko ne tulevaisuuden katukuninkaat lähtis sit sitä kiihdytyskärpäsen puremaa tollasista tapahtumista hakemaan. Mut nyt ne ei voi eikä kehtaa ku niillä ei ole sitä riittävän rispektiä purpose built laitetta vaan se hidas laite vaan. En siis meinaa tota omakohtasesti vaan noin yleisesti.



    Ei tos varmaankaan oo taustalla sopivamman tason saanti - vaan sen ilmaston lopettaminen et alle ysin laitteilla tarvii ees mennä testaan. Ku sellasta asennetta on ollut viimeisen 10-15 vuoden aikana aivan riittämiin. Sekä yleisössä että osassa osallistujiakin. Tarve olis saada lajista innostumaan uusia niitä perttiperuskamaroilevia (lisää-itse-oma-sopivampi-merkki-ja-malli) - ees muutamia - niiden tillalle jotka syystä tai toisesta ovat lajin parista pois jääneet tai pois jäämässä. Ymmärtääkseni.




    ..ja jos se nopeampi on ennen radoilla näkemätön laite ja kuski - niin aina vaan parempi lajin kannalta - ja vissiin lehtiartikkelien kirjoittelemisienkin kannalta. Eli toi sun mainitsemas olis win-win lajille ja lehdille - mut edelleen epistä lajissa jo pidempään vaikuttaneille.





    Mä en valita. Mut ymmärrän pointtis koska noinhan se valitettavasti turhan monen kohdalla on. Kilpailuhenkisyyden lisäksi juurikin sen takia et se vähättely elää ja voi niin kovin hyvin edelleen.



    Taso ei ole kova. Eikä tule sitä Suomen kaltaisessa harrastajamääriltään vähäisessä ja köyhässä maassa koskaan olemaankaan. Miksi siis edelleen tarvis aina vaan ENEMMÄN ylläpitää sen kaltaista asennetta et alle ysin laitteen ei oo YHTÄÄN MITÄÄN ja PAINUKAA ***TUUN niiden ei-kovatasoisten harrastelaitteidenne kanssa.. - just tohon ajatteluun tarvis saada muutosta. Se onko just tää viimesin kotkotus just oikee keino siihen suuntaan - sitä ei pysty sanomaan kuin useamman vuoden jälkeen jälkikäteen. Edelleen itselleni ihan samantekevää. Yleisellä tasolla edelleen. Eikä esim. suoranaisesti turbofriikin postausta vastaan.



    Wauuu... oikein ulkomailla.. Ruotsissa asti.. reeees peeeekkttt... :wink:
    no, vitsi vitsi, peace (ja ennemminkin lajia eteenpäin vievää asennemuutosta) vaan



    Sun postauksen tärkein pointti. Harmi vaan et ristiriidassa muun postauksesi kanssa. Tohon tarvis päästä täällä Suomessakin. Mut siihen on vaikee päästä jos ei kommentit ja asenne harrastustaan aloittelevien tekemisiä ja suoritustasoja kohtaan muutu, eiks vaan..




    Edelleen harmi yksittäisille kilpailijoille - totta kai! - mutta - kenties? - ehkä? - hyväksi lajille pitkässä juoksussa - jolleivat osallistumiskustannukset katkaise nykyisten kisakamelien selkää - ja - edelleen - ihan sama mulle - ihan vaan yleisellä tasolla pähkäilen tätä uutta muutosta.
     
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    ainahan tän tapahtuman voi jättää väliin ja menee Poriin ajamaan... :wink:
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Olosuhteiden kannalta todennäköisesti jopa parempi vaihtoehto, mutta taitaa toi Porin kisa olla aikalailla täys. Eli jos ei oo ilmottautunut ennakkoon, ni ei kovinkaan monella ole kisaan asiaa.

    Mä oon kyllä rajusti erimieltä sen suhteen, että 14 sekunnin auto olis jotenkin kovin hidas. Ehkei se absoluuttisesti mikään kauhee raketti ole, mutta noiden tapahtumien suola on mun mielestä ollut just se, että siellä on kovin eri tasoista kalustoa. Jollekin autolle 14 sekuntia on suorituksena huomattavasti parempi kuin jollekin toiselle 10 sekuntia.

    Kyllä mun mielestä aikalailla kriteeriks riittäis toi leima ja vakuutukset päällä, dotti renkaat ja auto muutenkin varustukseltaan katukunnossa. Tietty jos vielä kovemmaks vaatimuksen heittäis, ni ehkä ei lisenssikuskeille. Samaan aikaan on kuitenkin noille vakvampihenkisille WCC-osakilpailu ja seuraavana viikonloppuna FHRA-kisat alastarolla ja viikko siitä eteen Hyvinkää.
     
  5. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Se on kai tää virtuaalimaailma, mikä tekee ton "ettei 14 sek autolla kannata lähteen edes kokeilemaan"

    "Muutaman" vuoden kokemuksella voin sanoa että osallistuminen FHRA:n kisoihin 14 - 17 sek. autoilla ei ole mikään ongelma. Ainakaan mulle ei olla kisoissa tultu kertaakaan valittamaan tai kyselemään, "mitä te teette täällä tollasella kalustolla", Pikemminkin päinvastoin, ollaan oltu kiinnostuneita autoista, ja ihmetelty että tuollaisillakin voi osallistua :eek:

    Sama juttu headsup vastaan bracket. Netissä ja Esson baarissa vaahdotaan kovinkin, mutta kisapaikoilla "kaikki ovat kavereita"

    Osasyynä tuohon on varmasti kyllä omallakin asenteella ja itsetunnolla.

    YLEISTÄ ASENNEMUUTOSTA TUOHON KAIVATTAISIIN, että saataisiin nuo kilpailuhenkiset kadunmiehet mukaan kisoihin. Luulen, en tiedä, mutta uskoisin tuon olevan lähes samanlainen kynnys kuin korkeat ja vaikeat osanottomaksut / muodollisuudet
     
  6. Cuda

    Cuda 1st gear



    Erittäin hyvin sanottu. Tosi hyvä postaus.
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ihan vaan kuriositeettinä kysyisin semmosta, etteikö noilla Drifting ja mutkarata-autoillakin ajeta kisaa :eek:

    Eli nehän on siis myös kisa-autoja :soosoo: :soosoo: :soosoo:

    Hel**ttiin moiset laitteet tästä tapahtumasta..... toivoo V8 / GTI :wc: -lehti

    Tilatkaa... tilatkaa :wc: :wc: mutta vain alletaittopareriksi :wc: -pönttöön :mad:
     
  8. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead


    ...menee jo ohi topicin,enkä aatellukka ottaa kantaa tähä väsyneeseen aiheeseen mut tää pisti miettii :mad: Ehkä ei voida ihan verrata näitä kahta kyseistä tapahtumaa toisiinsa. Ruotsissa "Bilsport" on saanu kehitettyä EDPS:stä tapahtuman johon osallistuu laaja rintama mainitsemiasi 9-10s.autoja HIENO HOMMA :wink: Mut siihen se kovuus jääkin,ohan taso laaja mut nii pitääkin...ohan heikäläisiä jokunen enempi ja toisekseen kuten todettu heillä onnistunut tapahtuma johon nopeet (4-5:tos turbot) osallistuu!...Ja SAA osallistua :poff:
    Mut jos aatellan muuten katuauto tasoo...tai lähinnä kärkee(nelosturboissa),ni ei se sen kovempi o eikä o ollu ku meillä täälä...päin vastoin :lol:
     
  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ei varttimailin aikaa kannata pelätä. Mun eka kokemus oli 15,825s 144 km/h! Olin ratin takana hirveässä hekumassa ja täysin varma että PERKKELIS se on 12 sekuntia siinä!! No juu olihan se 12 sekuntia, mutta vielä että 3,825 sekuntia päälle :oops:
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvä että tuollasia päiviä järjestään kuitenkin vaikka tällästä epäselvyyttä onkin systeemeissä. Hyviä ehdotuksia mielestäni jo tullut sääntöjen suhteen, vaikkakaan en näe mitään ongelmaa vaikka kilpurit siellä testaiskin.
    Se ei kuitenkaan ole oikein mahtunut tajuntaani että miksei ihmiset mene sinne omiaan koittaan vrt. perusteluna että kun ne muut menee niin kovaa? Eihän siellä kilpailla kuin itseään vastaan. Se aikakortin ajaminen täytyiskin saada jotenkin kovemmalle arvostukselle eli ei puheita ennekuin on kans ajettu.
    Tulee pari viikkoo sitten mieleen eräs kommentti minkä mukaan -65 vakio Mustang menee matalia 12sek aikoja vartilla, peltisarjojen laiton jälkeen 11sek on jo tulollaan. Kehotin käydä koittamassa, yllätys voi olla kuitenkin negatiivinen auton omistajalle, kavereilleen joille uhos se sattaa olla ratkiriemukas? Mutta tosiaan yleisesti kovat on käsitykset ihmisillä autoistaan ja aina olenkin yrittänyt kehottaa ihmisiä kokeilemaan tuollasella testipäivällä, tai vaihtoehtosesti tarjonnut G-techiä lainaan. Vähissä on lainauskerratkin olleet....
     
  11. jukka63

    jukka63 1st gear

    Volkkari turbodiesel 1,9 litranen paku.27,1/81 km/h.Eikä yhtään hävettänyt,kukaan ei tullu kivittämään kuskia tai jotain vastaavaa.Ei muuta kuin kokeilemaan,se on hauskaa :D
     
  12. turbofriik

    turbofriik 1st gear

    Nojoo. Vaikka sen nyt ääneen sanoinkin, niin eihän se sitä tarkota etteikö 14s pelillä saisi ajaa katuautotapahtumassa. Tottakai saa, ja joka vuosi ajetaan - mihin ne muka on hävinneet ? Nyt "yritetään" karsia noita nopeammasta päästä olevia autoja, eikä 14s pelejä. Siis jotta ne hitaammat "näyttäis" nopeilta vai ? :rotfl:

    Katuautotapahtumissa on kilpailuhenkisiä katuautoja joka vuosi, siitähän täällä on keskusteltu miksei niitä saada siirtymään FHRA:n luokkiin. No, ehkä se hoituu tällä järjestelyllä? :rotfl:

    Mikkoli, EDPS onkin lähinnä katuautoille tarkotettu, tällanen V8&Gti tapahtuma. Dragrace skene ei sitten välttämättä olla niinkään kummosempi / kovempi / suositumpi ku meillä. Enempi kiinnostaa noi kilvelliset härvelit joilla ajetaan myös kadulla - ihan sama miten. Onkai siellä muitakin kuin nelosia ja vitosia, ero vain on koko katuautoskenessä - ja sen perinteissä. Joka kylästä löytyy kyllä aina yks +750hp vitosturbo. :rotfl:

    Mut ei mul muuta, hyvä tapahtuma tää on. :wink: Säännöistä olin kyllä vipottajan kans yhtä mieltä; leima ja dot-renkaat - muulla niin väliä.
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    itse en ymmärrä miks ei vois "kisakalustoa" testaa moisena päivänä???

    puitteet hyvät, pelastus kalustoa on, autot on kuitenkin usesti monta katsastusta läpäisseitä....

    ...ja jos tuohon vielä lisäis et "mitä kovempi auto,sitä parempi kuljettaja täytyy olla puikoissa"!!

    hiukan ehkää joutuu ponnistelemaan... mut ei mahdoton!!

    ...jos siellä on 82dxkorollamersunahtimellarautalangallakiine....niin antaa mennä!!!! mut "Saapolan tokkeri" ja puikoissa 13vuotias sälli"testamassa" niin :wc:

    ymmärrättähen pointin!!

    jos joku "täysverinen" haluu mennä jonottamaan "halpojen testien toivossa" koko päiväks taunuksien ja sunnyjyn joukkooon niin siitä vaan!!

    ja se vaara et sillä on joku 1,1L-tönäri kadetti 1-radalla ja puikoissa 18v-amisteiniviiksisssän 2-radalla on se "Saapolan" auto.....kiihdyksen alussa siitä kaneetista irtoo rengas ja osuu Saapolan autoon.....3markan vahinko kadetti kuskille(uutta pakkelii motonetista helmaan) ja "Saapolalle" 15T€ uus hiilikuitu-kori :rotfl:

    valvonta kuka ajaa mitäkin.....viimeistään "lainupissa" tarkistus ja sit "bar of fame"-päälle jos viivalle pääsee omin neuvoin ilman "avustajia" ja auto pysyy hansakassa "börniksessä"....niin anti mennä
     
  14. STT

    STT 1st gear

    Tää keskustelu on saanut vähän ristiriitaisia tunteita aikaan. Joskus vuosia sitten kun aloin käymään ko. tapahtumassa olin epävarma ja jännitti niin maan pirusti ennen ensimmäistä vetoa kun en tosiaankaan tiennyt mitä tehdä. No kattelin varikolla olevan kilpa-auton näköisiä laitteita ja meninkin rohkeasti heidän juttusilleen ja kyselin miten toimitaan burnikses,steitsaukses ym. Sainkin oikein loistavat ohjeet vaikka olinkin liikkeellä sillä vakio autolla :D

    Hyvien ohjeiden saattelemana lähdin kohti ensimmäistä yritysta ilman pelonsekaisia ajatuksia. Puolenkymmentä vetoa ehtisin ottamaan aikojen ollessa +14,5 ja lopparit 150km/h molemmin puolin.
    Ennen kuin ehtisin lähtemään kohti kotia niin tämä kyseinen kaveri jolta kysyin neuvoja tuli jututtaa ja kyselee päivän ajoista. Katteltuaan lappuja hän totes et reaktioit on aika linjassa kun kaikki oli 0,3-0,6 välissä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kun auto sammui. Hän totes vaan pieni virne naamalla et tää saattaa koukuttaa.


    Edelleen ajelen aktiivisesti ko.tapahtumissa ja aion jatkossakin käydä. Ja toivoisin että paikalle päästettäisiin kaikki halukkaat. Kokeneet kuskit on vaan hyvänä esimerkkinä aloitteleville ja jos oikeesti innostuu niin heiltä on helppo kysellä vinkkejä niin tekniikkaan kuin turvallisuuteenkin liittyvistä asioista. (moni edes tiedä mistä kysyy ja mee nyt jossain natikoissa repelee tiimin ukkoja = ne ei siinä kohtaa ehdi kertoilla kun kädet täynnä hommaa )

    Eipä tässä tämän kummosempaa ajattelin vaan kertoa omakohtaisen kokemuksen vuosien takaa.



    Onnistuneita ajoja ja hyvää kesää kaikille
     
  15. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Gäheetä upeeta ja kuumakeli,ai et oli mukava päästä tormuuttamaan ja kansaa oli paljon et jopa torninpuoleiset katsomot täynnä HIENOO.
    Ajamisesta en sano mitään mut kyllä tonnin(1250€)318 kone rähisi hienosti vaan v,ddu ei sitä saanut siitä viivalta lähtee ilman röpötyksiä,lisää soppaa,vähemmän soppaa,lisää ennakkoo,vähemmän ennakkoo,käyrää alas,käyrää ylös,käyrää nopeeksi,käyrää hitaaksi VOI helvetti jo menee räpläämiseksi tollain se ajaa pitää kuten mister 9000 -68 GTeellä mitä sitä räpläämään ku kulkee muutenkin.
    Komeita autoja ja erikoisia turbotuksia tuli nähtyä jopa se söde Lancia y vaan vaan se seula vuoti fyyralla oli siellä joku "katu"auto mut ei niin selvästi tunnistettava kilpuriksi et siitä mitään herneitä kandee kuokkaan vetää.
     
  16. Smokend

    Smokend 3rd gear

    oihan muuten hieno keli prkl!. 8) hauskaa oli ja tosiaan porukkaa riitti ... itelle tuli mielenkiintoisia aika lappuja käteen kun ei riittänyt soppa suoran loppuun asti....

    14.949\122.4km\h no mutta jos sitten seuraaviin kisoihin koittais saada tuon menopuolen kohilleen niin näkisi mitä tuo darra oikeasti kulkee..
     
  17. puerco

    puerco 3rd gear

  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Oliko hän katsastusmies? :odroll:
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nimenomaan, nuo tarkastaa tuolla että kuskeilla on vehkeet kunnossa :wink:
    Eli tollasiahan ne on noissa oikeissa kisoissakin, kannattais tulla ajamaan :poff:
     
  20. 496SS

    496SS 3rd gear


    Älä narraa :poff: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!