V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. Sattui tulemaan vastaan 60-luvun virioppaassa V8-airboxeista opettavat kuvat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    No ei ehkä kaikkien uusimpien oppien mukaiset, mutta asiaa silti.

    P.S. Moottori näyttää Letukan pikkulohkolta..
     
  2. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Eikös tuo ylempi näytä hyvin samanlaiselta "scoopilta" mitä vielä 80-90 luvulla drag race laitteissa käytettiin?
     
  3. No on kyllä. Tässä Hantan nappikuvassa on semmoinen ja vähän muutakin..:D

    [​IMG]
     
    SBChevy, exchevelle, artsiracing ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Juuri noita scooppeja muistelin. On amerikan pojilta jäänyt tuo viritysopas lukematta...

     
  5. Ehkä ne nykyään on jo..

    [​IMG]
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nyt varastan topic aivan täysin. Katselin noita Holdener videoita ja siinä oli sinkkuläpät joka kanavaan ja imuputkien pituus läppien päällä vaikutti tehoihin ja vääntöön.
    Sit se kyssäri, entä jos 4bbl tyylisen läppärungon päälle laittas putken tai apilatyylisen putken, vaikuttaisiko se kanssa tehoihin ja vääntöihin?
    Nyt ei mietitä konepeltiä ja korkeusrajoitusta.
     
  7. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Jotain vaikutusta putkilla voi olla, lähinnä virtaukseen tai sen suuntaan, mutta yhteisen plenumin takia ei taida olla mitattavaa pulssivaikutusta.
     
  8. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Aihetta hieman sivuten, testattiin kaverin kilpaauton moottorissa imutorvien vaikutusta ja imukotelon vaikutusta, imutorvet toimi viimeisessa kokoonpanossa hienosti. loogisesti lyhentäessä teho nousi korkeammalle kierrosluvulle.

    Mutta torvien päähän tullut imukotelo pääsi vähän yllättämään, nimittäin kotelo paikalleen ja 8hp lisää samantien. Siltikin alue pysyi samalla kohdalla
     
    MJF tykkää tästä.
  9. mpower

    mpower Gearhead

    Mulla kävi pikkasen samalla tavalla aikoinaan kun M3 kannen virtausta virtauspenkissä kaveri mittasi.Mittaaja oli ihmeissään kun virtaus parani huomattavasti kun painekotelon kanssa mittasi.Tosin katsoi vain yhden kanavan (kakkossylinteri).
    Mittaaja sanoi, ettei ole ennen tollaista nähnyt!
     
    Muokattu: 29.4.2020

Kerro tästä muillekin!