V8 Jet Boats?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Bomber#1, 29.6.2013.

  1. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Tollanen sen pitäisi olla:

    [​IMG]

    :odroll:
     
  2. fmila

    fmila Gearhead


    Ihan hyvät on nuo varoituksen sanat, noista skiboat-jetti yhdistelmistä. Niin kuin kaikki noista Stingrayn linkittämistä kuvista ruottin puolella myynnissä olevista huomaa, on noi veneet varsin pieniä ja niissä on varsin matala "vapaa laita". Eli aallon varaa ei oo juuri yhtään, mutta vene kuitenkin painaa aika lailla enemmän kuin saman kokoinen pulpettivene. Kun sillä "joutuu" toisten aaltoihin (saatika kovempaan keliin) on keula syytä pitää vasten aaltoa tai "nilkka suorana", jottei tuu vesi sisälle. Kaveri osti aikanaan yhtikseltä pohjassa käyneen tollaisen. Tarinan mukaan oli tullut ko. veneen kapteenille tilanne vähän "silmille" ja sit oli mennyt polkimet ja pakkiklaffin-vipu vähän sekaisin, eli täydestä vauhdista pakki päälle ja vielä kaasu "pohjassa". Seurauksena vene pysähtyi kuin seinään, miehistö lenteli ympäri ohjaamoa ja saman tien vielä veneestä tuli vedenalainen kulkuneuvo. Jälki oli aikas tuhoisaa, josta vene selvisi kaikista pienimmin vaurioin. Miehistössä oli sitten enemmän paikattavaa, kun kaikki lenteli ympäriinsä ja kolhi itseään tosi pahoin ja joutuivat vielä uimaan katkenneiden luiden kanssa. En oo varma, ettei ois joku päässyt jopa ainoastaan?

    Kun noissa on yleensä myös "pyöreä" pohja, on käännökset täyskaasullakin melkoisia sladeja, lisäksi hitaan vauhdin manööverit vaatii oman tekniikkansa. Noista löytyy yleensä ns. "satamanappi" eli katkaisija, jolla nostetaan tyhjäkäynti korkeemmaksi (ilmastointilaitteen kaasunlisäys solenoidi) ja sen jälkeen vauhtia säädellään sillä pakkiklaffin kahvalla. Näin saadaan puhallusta jettiin lisää, jotta ohjattavuus paranee (samalla perä nousee jonkun verran).

    Eli syytä opetella jossain tilavassa/rauhallisessa paikassa veneen liikkeet ennen kuin lähtee ahtaille ja ruuhkaisille väylille ja rantaterasseille "elvisteleen". Voi tulla bensakukkaroon ylim. lovia. Mutta äärimmäisen hauska kauniin kesäpäivän lelu kylläkin :lol:
     
  3. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead


    Sitä on jo käyty sit häiriköimässä lahtelaisia auringonpalvojia? :rotfl:

    https://www.youtube.com/watch?feature=p ... x740DSWjcI
     
  4. General_Lee

    General_Lee 3rd gear

    Tuossa aikaisemmin oli puhetta Leinon Pekan Daytonasta,mikä sen kohtalon on? Vieläkö on elävien kirjoissa?

    Tampereella Epilässä on/oli muistaakseni Westenberg? Marin,siellä on vieläkin heinikossa katamaraaneja tai ainakin niiden muotteja.Nämä taisivat olla normaaleilla ulkolaitakoneilla?

    Jos sitä rahaa olis niin Scarab 38 KV kiitos.

    https://www.youtube.com/watch?v=4R96PKxbZP0

    Alkaa kyllä pöpöttään kun kuuntelee soundia..

    Sori OT
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Aikoinaan Hangon kisoissa offshore-luokan kilpavene ajoi vasta-aurinkoon kallioluodon yli tuhoisin seurauksin. Raumalla yksi tuttu Argo törmäsi jääpoijuun kovasta vauhdista, siinäkin kuljettaja kuoli. Kannattaa pitää maltti mielessä, haavereita sattuu kokeneemmillekin kuljettajille.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  7. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

  8. BuickS

    BuickS Gearhead

    Nettiveneessä näyttäisi olevan ainakin kaksi V8-jettilätyskää tyrkyllä, toinen SBC- ja toinen BBC-tekniikalla...
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pari vinkkiä tuommoisen ostoon: Ihan viimeisillä rahoilla ei kannata ostaa isolohkotekniikalla, sillä yllätyksiä saattaa tulla. Ota mukaan semmoinen kaveri, joka on joskus edes nähnyt jettiä, eli kannattaa tutkia tunnelin kuluneisuus ja ropelin kanssa. Eri merkeissä on ratkaistu eri tavoin kuluman kompensointi, sillä impellerrin ja putken etäisyys on erittäin pieni. Toinen juttu, johon kannattaa kiinnittää huomiota on kone, sillä jos on lotrattu suolavedessä, on lohko ruosteessa tai helvetin ruosteessa, ellei makeavesikone. Pakosarjat on yleensä rosteria, joten pitävyyden tarkastus riittää, eli saumat. Starttaa konetta ilman kipinää, jolloin kuulee, jos kone ontuu ja jos, niin , ja usein vika on sisäänpäin vuotavassa pakosarjassa, joka on ruostuttanut venat tai painanut ne kuopalle- lue vesimälli pytyssä.

    Hantta
     
  10. Naxu

    Naxu Double Gearhead

  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ai helvata kun oli niin hienoa kyytiä. Mun mieestä noita kapeita jokia on kaikkein hienoin päästää vesijetillä, tollaisella varmasti sata kertaa hauskempaa. Kuin mikroautoradalla mutta koko aika sladissa.


    Ot : suositelkaas jettikaahailuun sopivia jokia täältä kehä 3 nurkilta.. Sipoon, porvoon ja siuntion joet on tullu jo raiskattua :D
     
  12. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Turvallisin tapa omistaa v8 jettivene? :rotfl:
    [​IMG]
     
  13. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

  14. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Kyselin yhdestä Sweduissa myynnissä olevasta ski boatista vähän infoa niin myyjä sanoi, ettei siellä tarvitse veneen olla missään rekisterissä ja myynti/osto tapahtuu samalla tavoin kuin esim. motocrossipyörän kanssa?
    Eli laitteesta ei ole varsinaisia papereita?!

    Onko tietoo pitääkö tämä paikkansa vai puhuuko myyjä ihan omiaan?
     
  15. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Saako noissa yllä mainituissa joissa ihan luvan kera vetää motorisoiduilla vehkeillä vai meneekö ns. "omien lupien" piiriin?
     
  16. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

  17. Fuell

    Fuell Gearhead

  18. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kattelinkin etta nayttaa aika tutulta kiululta, taitaa olla Vellamon, tai ainakin hanen pihassaan kuvattuna.
    Olisko ollut aikasemmin Oldsin koneella, nyt nakojaan Chivvyn isolohkolla, jos silmat jotenkin toimii.
     
  19. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Reipas vauhtiveneily menee omille luville Uusimaan jokivesialueilla jos käytöstä ei ole erikseen sopinut. Vantaan- ja Keravanjoella ympäristökeskus on rajannut konetehoksi 5hv poislukien pätkä Keravanjokea Tuusulan puolella jossa moottorit kokonaan kielletty. Sipoon- ja Porvoonjoessa ei ainakaan alajuoksulla ole tehorajoitusta mutta 10km/h nopeusrajoitus. Vantaanjoella on ajettu kahdella jetillä ja yhdellä jetboatilla 2011 kamerakaluston kanssa lupalappu kyydissä. Uudenmaan ELY-keskus on taho jota lähestyä jos noilla jokialueilla aikoo harrastaa isommalla moottorilla ja suuremmalla nopeudella kuvaus- tai muuta säännöistä poikeavaa toimintaa. Luvallisissa touhuissa kannattaa pysyä noiden http://www.vhvsy.fi/ kanssa väleissä, ympäristökeskus kysyy sieltä lausuntoa lupamenettelyn aikana.
     
  20. nikke

    nikke Gearhead



    No tossa tapauksessa Bomber#1 on lainsuojaton Uusimaalla, ja todennäköisesti koko Suomessa. Antaa herran itse kommentoida uusinta, jos parhaakseen näkee :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!