V8-Lehden 350-383 projektimosa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja LamaAjanElvis, 14.1.2012.

  1. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    V8-lehti

    Tehot loppui heti kun vääntö tuli taloon 3000+ kiekoilla. Vaivaako tätä mottia muukin kuin ahdistavat 2,5" paskat sivuputket? 350 taisi olla paras penkitys hepoista tässäkin.
    Hyvää onnea kaikkiin esson penkityksiin ja autojen putkituksiin.
     
  2. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Noilla tehoilla EI kyllä ton kokoset sivuputket ahista. Itselläni 2.45" ja tehoo enempi pienemmässä mosassa. Kyllä sielä on liikaa luotettu tietokoneen sanaan osien arvauksen kanssa. :rotfl:
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Odottakaahan poijat kun ne säätää koneen moottoridynossa ja jos vielä vaihtavat ahdistavan imusarjan tuohon muuhun koneeseen sopivammaksi...

    Tuolla samalla simulaatio-ohjelmalla suunnitelluilla koneilla on pokattu aika monta sm-pyttyä ja vieläpä saman herran suunnittelemana :wink:
     
  4. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    kannet

    Saas nähdä mitä moottoridyno tulokset näyttää,
    mielestäni siinä on liian isokanavaiset kannet ei tule tuottamaan parasta tehoa mitä tämän kokoluokan koneista voisi saada.

    t,Antti
     
  5. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Tässähän se tulee että mennään toiseen dynoon niin tehot tuplaantuu.. :poff:

    Pysyisivät samassa dynossa, ja kun viritys tehty niin ajaisivat säädöt kohdalleen samassa dynossa. Vasta sitten mottori irti ja moottoridynoon kiinni, ja katsoa paljonko tulee heittoa 2den eri dynon välillä. Tod näköisesti 20heppaa likemmäs.
    Villi veikkaus että 420heppaa max..
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    No, mut miks alkujaankaan mihinkään alustadynoon?
    Missä vois ollakkaan enemmän tuntemattomia muuttujia ja häiriötekijöitä.
     
  7. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Niimpä, olis käyttäny samalla moottori dynossa ku kone oli irti ja sit vaikka tommosessa alusta jutussa vertailun vuoks, hyvähän se on et tulee noita uusia dynojakin, ja kyllä niillä 2,5" putkilla aika pitkälle yli 400hv;n pääsee.
     
  8. Juttu oli sinällään hyvä, mutta mielestäni siitä puuttui TÄRKEITÄ tietoja, esimerkiksi hyper mäntien vaatima, suurempi männänrenkaiden päittäisvälys ja koneistukset lohkoon, lisätilan aikaansaamiseksi. Lisäksi jutusta puuttui kiertokankien mahdollinen osuminen nokka-akseliin, jos ei käytetä pientä perusympyrä nokkaa! Lisäksi kanget voivat kopistaa öljypohjaan.
     
  9. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Minusta toi alusta dyno on sinänsä hyvä ajatus kun porukka varmaan käyttää semmoista tehon mittauksessa enemmän kun moottoridynoa. Jotenka se kertoo realistisemman tuloksen ihmisille ja vertailu on täten helpompaa.
    Mitä väliä sillä moottoriteholla jos voimasiirtoon hukkuu esim: 100heppaa 300hepan tehoilla.. :D
    Valitettavan monta bemaria olen kuullut hukkaavan n:60-70heppaa manuaali laatikkoon.. Konetehot ovat kyllä olleet 330hv nurkilla ja pyöristä n:270heppaa..
     
  10. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Mulla on tekeillä lähes samanlainen kone. Samalla tietokone-ohjelmalla ja Laakkosen suosittelemilla osilla. Eri kannet, kaasari ja vääntö-nokka. Kun tulee ajettua maantiellä enempi ku kisaa 8)
    Dynoon on tarkoitus viedä sekin kunhan valmistuu.
     
  11. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Mitkä kannet Buickustomilla ja nokka? Kiinnostaa kuulla, koska aika yleinen kone kyseessä.
     
  12. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Tässä nyt yksi stroker sbc pääpiirteissään joka tuli tehtyä kaverin kans sen autoon:

    Eaglen perus 383 stroukkisatsi
    Kannet Brodix IK200
    Nokka Comp Cams mek rolleri XR274R
    Imusarja Edelin Air-Gap
    Pakosatsit jotkut perus Hookerit
    Kaasari Holley Street Avenger 770cfm

    Kansia tai imusarjaa ei sen kummemin hierottu tälläkertaa, vaan ihan bolt-onina mentiin. Olis siel kansissa jotain pykäliä ollu vähän ja imusarjaakin olis voinu sovittaa kansiin. Santalan dynossa antoi 444hp ja 618nm. Kierroslukuja en muista tähän lähtöön, käyrät kuitenki mukavan tasasia, ei suurempia kuoppia. Santalan kommentit oli lähinnä että hyvin tuntuu toimivan yhteen näinkin ja isommilla pakosarjoilla ja ykstaso imusarjalla oltas aika lähellä 500hp. Sillon tosin ei olis enää niin katuystävällinen moottori.
     
  13. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Oma veikkaus alkujaan oli 360-380hp pyörädynossa "moottoritehoa" ja 420-440hp moottoridynossa.
    Oma arvioni heitti hieman yläkanttiin, mitatut lukemat löytynevät seuraavasta lehdestä.

    Arvelin myös että imusarja voi ahdistaa ja porttasin samanlaisen kaksitason, mutta ajan puutteen vuoksi eivät kerinneet vetämään moottoridynossa.. harmi.
    Victor Jr olisi voinut olla myös mielenkiintoinen ja sellaistakin ehdottelin.

    Kannet kohtuu kookkaat tällaiseen moottoriin, mittasin poikki pinta-alaksi 2.25 neliötuumaa. Se riittänee ~7300rpm kierroksille 383 alakerran kanssa.
    Kaksitaso imusarja ja mieto nokka kyllä kompensoivat hyvin hieman liian suuria kanavia ja parempi noin päin kuin liian pienet kanavat.
     
  14. Buickustom

    Buickustom Gearhead

  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kommentoimatta millään tavalla Corvette-kombinaatiota (projektihan on vielä kesken) olisi ehkä paikallaan noin yleisesti pari sanaa kansista jotta vähän kokemattomampi rakentaja ei tulisi harhaan johdetuksi:

    Jos keskiverto harrastaja haluaa vähän piristää pikkulohkoaan ei kannata ensimmäisenä hankkia isoja kansia joissa houkuttelevalta kuulostavat virtausarvot sillä 350 heppaiseen riittää hienosti 170cc imukanavat.

    Hyvin virtaavilla pikkukansilla saa hyvän huipputehon lisäksi laajan vääntöalueen ja hyvän kaasuun reagoinnin alhaalta asti. Kansien potentiaali tulee paremmin hyödynnettyä katunokillakin.

    Miettimisen arvoisia asioita varsinkin jos painava auto ja/tai pitkä perävälitys, vakio turbiini jne.
     
  16. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Kannen virtauksilla vs. nokalla on suurempi merkitys alavääntöihin kuin kanavan poikki pinta-alalla:
    http://www.airflowresearch.com/articles ... 5/A-P1.htm

    Yleensä pienempi nokka kestää hieman ylisuuren kanavan, mutta liian isolla nokalla menee pieleen.

    Esim GM vakio 400hp L92 "380cid" pikkulohkossa on kanavan pienin kohta 3.1 neliötuumaa joka laajenee 3.7 neliötuumaan ohjurille, mutta tässä 2.25 neliötuuma on liian paljon vaikka tehot suurin piirtein samoissa ja samalla kierrosluvulla?

    Nokka kannattaa mitoittaa virtausnopeuden, männän nopeuden ja kanavan pituuden kanssa niin että imu sulkeutuu kun paluuvirtaus alkaa.
    Riippuu tietysti kuinka suurta volymetristä hyötysuhdetta tavoittelee.
     
  17. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Jos saanen kysyä mikä herran on liian pieni/ylisuuri nokka. Puhutaanko me nostosta vai asteista / kenties molemmista?

    Mitäs jos osia ei mitoiteta mitenkään muutakun lätkitään paikalle summassa.. Nimimerkillä näin itse tein ja tulos sama kuin ammattimiehen tekemänä joka kasannut ko moottoriperhettä 30-vuotta.. :D
    Paikallisen ralliukon 2.15l OHC:kin on tehty vain autotallin nurkassa ja tehoa 248heppaa. Kansi kuulemma virtautettiin ja se virtasi vain n:170heppaa.. :D Kime2:sella pitäisi olla kans varmaan tietoa tästä ko moottorista..

    Jos saanen taas jälleen avautua, että minkä ihmeen takia sitä männän nopeutta pitäisi tulkita nokkaa yms osia mitottaessa..
    Mulla ainakin on imusarja mitoitettu olikohan se +1000rpm korkeemmalle kuin nokka, alakerran nopeuksista ja virtausnopeuksista ei ole hajuakaan. Silmällä katsottu että enempää nostoa ei mahu nokkaan ja palotila muotoiltu sen mukaan mitä nokasta tulee nostoa.. :rotfl:

    Kait tässä talven mittaan kunhan saan kaverin rojektit valmiiksi niin käyttää omia kansia virtautettavana Lapualla ja sitten ihmetellä kun pilalle kairattu..


    Ja eikös se V8 magazinen mosan pitännyt olla valmis tässä numerossa. He totesivat että pakko tehdä jatkonumero vielä että nähdään miksei sitä tehoa synny/mikä on pullonkaula.
     
  18. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Juuri edellisessä viestissä totesin miten nokka mitoitetaan.
    Sopiva, pieni, tai suuri nokka on kokoonpano kohtainen.

    Kukin tavallaan, mutta yleensä onnistumis mahdollisuus on heikompi kun osat valitaan ja "lätkitään paikalle summassa" kuin että jos kokoonpanoa on mietitty.
    En usko ettet ole tiennyt mitä osia olet ostanut kun olet osia kasaan haalinut.
    Muistelisin, että minäkin laskeskelin imutorven ja pakosarjan mittoja moottoriisi.
    Samaten toteat että nokka on mitoitettu +1000rpm matalammille kierroksille kuin imusarja.. ei vaikuta läjään heitetyltä =)

    Yhtä 2l Opelia kun rassailin, niin toisessa dynossa tuli yli 240hp ja toisessa alle 220hp. Jos samassa paikassa mittaa ja homma menee eteenpäin, niin se on aina positiivista.

    jos venttiilin haluaa laitta kiinni ennen kuin ilma virtaa takaisin päin imukanavaan halutulla kierrosluvulla, niin männän nopeus on pakko ottaa huomioon.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu,kyllä mulla jotain infoa on ko.moottorista ja yllätys yllätys en ehtinyt saada edes ihan valmiiksi asti noita nyt työn alla olevia kansia kun "paluu" eurokansiin on edessä eli seuraavaksi työn alle tulee ohc-fordin kansi :eek:

    Juu,ei rooveri ole ihan summassa osiaan valinnut mut ei ole mitään varsinaista ohjelmaa käytössä,mut homma tuntuu toimivan...
    Harmi vaan et pitää niin kovin lukittuna sitä ettei pääse adoptoimaan tuota tekniikkaa ruotsalaisvalmisteiseen kehonsiirtovälineeseen :wink:
     
  20. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Noi imutorvet/imukanavan/sarjan kokonaispituus on tullut mikä tullut summanmutikassa. Torvet on valittu ihan summanmutikassa ostohetkellä. Ainut mikä otettiin huomioon enimmäkseen on että torvi on reilun +20mm päässä ilmansuodattimen katosta.
    Ja vasta kun osat ovat kotona ja huomataan ettei konepelti mene kiinni niin ruvetaan miettimään josko laitetaan lyhyet torvet ja tosimatala suodatin. Sillon vasta ruvettiin laskemaan mille kierrokselle mikäkin osa menee jos torvia lyhentää entisestään 20mm. Eli tätä jälkiviisautta..
    Pakosarjatkin tein summassa vanhaan mosaan joidenka pitäis olla liian isot jopa nykyiseen teholuokkaani..

    Ja eikö se Corvette 68 maininnut että 48mm läppärunko minun moottoriini liian suuri/liiankin riittävä näin jälkikäteen. Ja se toimii tuolla koko luokalla kuin sveitsiläinen kello.. :rotfl: Isot pojat käyttäneet jopa 50mm runkoja jonne en itse tohtinut lähteä ajettavuuden kannalta.
    Senkin halkaisijan valitsin kaiken ohjeiden vastaisesti aivan liian suureksi. Sen verta tutkein asiaa että M5 bimmerissä ois 48mm ja sylinteritilavuus pienempi/pytty jotenka valitsin saman kokosen. Mutta bimmerissä taas parempi litrateho.
    Jälkitarkasteltuna 43mm läppärunko olisi minun moottoriini paras.. Parempi se on pelata varman päälle ja valitisin liian ison.
     

Kerro tästä muillekin!